Geld & Recht alle pijlers

Wat is "veel" verdienen?

10-02-2012 14:11 393 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!



Ik vraag me het volgende af: wat vinden jullie een "hoog" inkomen? Ik lees namelijk in meerdere topics dat er soms redelijk makkelijk wordt geoordeeld over mensen met "hogere inkomens" die niet zouden moeten zeuren over bv. hoge kosten voor kinderopvang of niet in aanmerking komen voor bepaalde toeslagen of andere tegemoetkomingen vanuit de overheid.



Zo was er laatst iemand die een topic opende met de vraag hoe je je bepaalde inkomsten en/of uitgaven kon verwerken in je belastingaangifte om netto zo veel mogelijk over te houden. Ze meldde erbij dat het verzamelkomen van haar plus haar man 50.000 euro was. Dit maakte veel reacties los, volgens de meeste forummers was het niet gepast om deze vraag te stellen omdat ze zo veel verdiende en niet moest zeuren. Ook zou ze volgens sommigen geen recht hebben op bv. kinderopvangtoeslag, dat zou ze prima uit eigen zak kunnen betalen. Nu kost 3 dagen kinderopvang zo'n 1000 euro per maand. Een bruto inkomen van 50.000 euro laat een netto kostenpost van 1000 euro kinderopvang volgens mij echt niet toe.



Ik ben benieuwd hoe jullie dit zien? Ik bekijk dingen namelijk vaak vanuit mijn eigen situatie maar ik ben erg benieuwd wat anderen "normaal" vinden. Om zelf het startschot te geven: ik werk 32 uur per week (HBO achtergrond) en verdien bruto 2200 (netto 1600) euro per maand. Met 8% vakantiegeld en 3,5% eindejaarsuitkering kom ik op een bruto jaarinkomen van ong. 30.000 euro.



Vriend studeert dus heeft nu geen inkomen. Stel dat hij straks gaat werken (bv ook 32 uur) en ik ga naar 24 uur dan zouden we als gezin op 50.000 uitkomen. Dan zit je netto op 3000 denk ik? Om dan te stellen dat je de rekening van bijvoorbeeld een kinderdagverblijf mákkelijk zelf kunt betalen of geen recht zou mogen hebben op bepaalde belastingvoordelen (topic waar ik net over had ging over specifieke zorgkosten en opleidingskosten als aftrekposten) vind ik dan erg ver gaan. Natuurlijk kun je heel goed leven van twee (in ons geval) HBO/WO inkomens, maar zó belachelijk veel lijkt het me niet.



Graag jullie gedachten hierover...
Alle reacties Link kopieren
quote:CharlotteAnnaSophie schreef op 10 februari 2012 @ 14:20:

Mijn ervaring is dat je leeft naar wat er binnenkomt.



Daar ben ik het helemaal mee eens. Momenteel verdien ik met twee bijbanen 1500,- euro netto. Dat is niet heel veel denk ik. Ik heb een WO achtergrond maar mijn banen zijn dan (nog) niet. Ik hou door zuinig(er) te leven genoeg over om redelijk rond te kunnen komen. Ik heb een dure smaak maar als ik iets koop denk ik er altijd lang over na en ben ik er ook zuinig op/doe ik er lang mee.

Ik vind inkomens van boven de 70.000,- euro veel. Aan de andere kant geldt ook hier dat je leeft naar wat er binnenkomt.
Alle reacties Link kopieren
quote:modus schreef op 10 februari 2012 @ 18:03:

@ yuna Wat een idiote bedragen vraagt dat KDV. Ik denk dat ik weet welke organisatie het is, en het ziet er allemaal prachtig uit hoor, maar ik denk dat de leidsters niet opeens liever zijn of vaker een luier verschonen voor die 60 cent per uur extra. Mijn KDV vraagt "maar" 6,45 (ook randstad) en 10,45 uur per dag. Dit scheelt zo'n 150 euro voor ons per maand!!!We zitten hier in Bussum vast aan "de stichting" die 6,42 per uur rekent of de particuliere waar ik het net over had á 7,16 per uur. Toen ik bij de stichting was voor een rondleiding zag ik op beide locaties dingen die echt niet door de beugel konden. Bij de particuliere "sprookjes" organisatie (ik neem aan dat je hier geen namen mag noemen?) zat het gewoon veel beter in elkaar. Maar er zit idd een prijskaartje aan. Ben me nu aan het orienteren op een gastouder. Voor hele dagen scheelt dit niet zo veel, maar omdat mijn vriend studeert hebben we straks soms maar een paar uurtjes opvang nodig. Hopelijk vinden we een gastouder die bv ochtendjes wil draaien, dan scheelt het wel weer een hoop. Al betaal ik uiteindelijk liever wel iets meer voor een kwalitatief goede plek (dus als het KDV wordt, ga ik voor de 'duurdere'). Werk zelf in de kinderopvang, ben dus heel kritisch en zou geen rust hebben als ik weet dat m'n baby tussen de middag 1,5 uur maar één leidster heeft en deze moet delen met 8 andere kinderen...
.
Alle reacties Link kopieren
[quote]yuna86 schreef op 10 februari 2012 @ 18:18:

[...]





We zitten hier in Bussum vast aan "de stichting" die 6,42 per uur rekent of de particuliere waar ik het net over had á 7,16 per uur. Toen ik bij de stichting was voor een rondleiding zag ik op beide locaties dingen die echt niet door de beugel konden. Bij de particuliere "sprookjes" organisatie (ik neem aan dat je hier geen namen mag noemen?) zat het gewoon veel beter in elkaar.quote]



Nee, ik bedoelde een andere (landelijke) organsiatie maar die blijkt "maar" 7,05 per uur te rekenen. Ik woon niet in Bussum dus ik ken geen specifieke KDVs daar. Heb je ook de GGD rapporten gelezen? En 1 leidster uren mer 8 kinderen? Dat kan toch echt niet? (bij ons KDV zijn 2 mensen standaard boventallig aanwezig dus ik kan me niet voorstellen dat dit ooit zou gebeuren). Terecht dat je zo kritisch bent hoor! Wij hebben ook echt alles uitgezocht (GGD rapporten, rondleidingen)
Ik vind dat wij veel verdienen. Vind het zelf ook heel veel. Maar ook wij doen op een dure vakantie na eigenlijk geen rare dingen. Mijn inkomen ligt dit jaar rond de 200K dat van mijn man op 160K. Wij sparen veel, de school van de kinderen is heel duur en we geven veel weg.
Wij zijn voor 5 kinderen, 5 dagen opvang, rond de 3800 - 4000 euro per maand kwijt. En krijgen rond de 1200 euro van de BD terug. Man en ik verdienen allebei een paar ton per jaar. Ik verbaas me er altijd over dat we desondanks een bijdrage krijgen voor de opvang van de kinderen.



Afgunst houd je toch wel. Vroeger kennissen gehad die altijd liepen te zeuren over waar wij ons geld aan uitgaven. En dan vooral achter onze rug om... Dat soort mensen kost alleen maar energie, die voegen verder niks toe aan je leven. Het contact met die kennissen hebben we gewoon laten doodbloeden. En uiteraard is daar ook over geroddeld, dat wij ons te goed zouden voelen voor dat gezin. Tja, altijd lopen zeiken over mijn geld en keuzes (fulltime werken en eigen bedrijf) maar dan wel om de haverklap om geld komen bedelen (lees: lenen en niet terugbetalen). Ik steek mijn energie véél liever in mijn gezin, familie en echte vrienden. En mijn geld ook.
En op kinderbijslag en kinderopvang na hebben we nog nooit ergens een toeskag voor gehad. En natuurlijk krijgen we opvangtoeslag, we werken, dus leveren we de staat ook wat op.
De kinderbijslag vind ik onzinnig voor mensen met ons inkomen en die mogen ze echt afschaffen van me.

Snap werkelijk niet dat die maatregel nooit is genomen.
Alle reacties Link kopieren
Wauw, mijn mond valt echt open. 80.000 euro per jaar verdienen en het dan geen ''vetpot'' vinden?



Volgens mij zijn we veel te veel verwend geraakt in deze maatschappij. We moeten maar grote huizen hebben, een auto is vanzelfsprekend evenals elk jaar een paar weken op vakantie (het liefst 2x) en een bult nieuwe kleren. Volgens mij wordt het hoog tijd dat we weer met beide benen op de grond gezet worden.
Ik schijn nu (sinds kort) een inkomen van 50.000 te hebben maar hou daar echt geen 3000 netto aan over hoor. Eerder iets van 2300 euro. Wat overigens als een enorme luxe voelt. Toch heb ik geen groot huis, geen auto, en ga maar 1 keer per jaar op vakantie, een weekje. Maar misschien komt dat nog.



Van die 2300 zou ik geen 1000 aan kinderopvang kunnen betalen, als je heel goedkoop woont misschien. Maar mensen met kinderen wonen vaak ook wat ruimer (gek genoeg).
Misschien zijn we ook wel verwend geraakt, maar wij doen echt niet heel erg gek. We hebben een leuk huis in een leuke buurt met 2 auto´s voor de deur. We kunnen eigenlijk niet zonder. Man werkt op tijden dat er nog geen bus rijd en ik ga naar een uithoek in de provincie waar het ook niet gemakkelijk komen is met de bus. Luxe ja, noodzakelijk ja.



Verder vind ik dat wij als mbo ers niet mogen klagen. Als je meer wilt verdienen, moet je een opleiding gaan volgen. Ik wil op dit moment niet verdere leren want ik vind dit lastig om te combineren met mijn gezin. Maar als je gaat zeuren of jaloers bent op het inkomen van een ander dan moet je zorgen dat je verder gaat leren.
Alle reacties Link kopieren
Mijn post was niet uit jaloezie geboren Tuorrebout. Ik ben WO opgeleid en ga er vanuit dat dat ook zijn vruchten af gaat werpen. Maar stel, ik ga straks 50/60/70 duizend euro verdienen, dan vind ik dat nog steeds ontzettend veel geld. Ik vind wat ik nu verdien zelfs als behoorlijk wat voor het weinige aantal uren die ik er in steek (28.000 bruto als je kijkt naar fulltime uren)!
Alle reacties Link kopieren
quote:flowerbombje schreef op 10 februari 2012 @ 19:48:

Mijn post was niet uit jaloezie geboren Tuorrebout. Ik ben WO opgeleid en ga er vanuit dat dat ook zijn vruchten af gaat werpen. Maar stel, ik ga straks 50/60/70 duizend euro verdienen, dan vind ik dat nog steeds ontzettend veel geld. Ik vind wat ik nu verdien zelfs als behoorlijk wat voor het weinige aantal uren die ik er in steek (28.000 bruto als je kijkt naar fulltime uren)!Dit dus. Mijn hart gaat sneller kloppen bij de gedachte aan 50.000 per jaar
Alle reacties Link kopieren
Tjeetje, wat een boel rijke stinkerds hier. Wij zitten rond de 60k per jaar en hebben het echt hartstikke goed. Wij komen van niks en vinden dit echt riant. Het is anderhalf keer modaal, dik anderhalf keer modaal. We hebben dan wel geen toeslagen, en een dikke audi en een groot huis ( 235 ton) maar dan nog hebben we elke week goed te eten, kunnen we sparen en kleren kopen ( ja ook merk ) we gaan 1 keer op zonvakantie met de auto in een huis, 1 keer in een huisje met de kinderen, en 1 keer een weekendje weg ongeveer per jaar. Ik ben echt verbaasd naar wat sommigen verdienen. Ik ben zelfstandige mijn man senior php ontwikkelaar en verdiend het meeste van iedereen op kantoor. En hij werkt richting randstad.



We hebben 3 kinderen, en ik we werken beiden fulltime ( ik iets minder, maar soms ook juist meer)
Alle reacties Link kopieren
Haha, het mijne ook hoor Ruza! En het stomme is, ik kom uiit een gezin waarbij er echt genoeg geld was. Maar ik ben opgevoed met het motto dat je er zuinig mee moet omspringen en dat je niet meer moet uitgeven dan je hebt. Bouw het liefst nog een ruime buffer in voor slechtere tijden. Het is dus voor mij echt niet van zelfsprekend dat je maar zulke bedragen 50/60/70 duizend euro binnen harkt.
quote:pompedom schreef op 10 februari 2012 @ 15:57:

voor mij is de verdeling ongeveer zo:

minder dan modaal is weinig

tussen modaal en 2*modaal is normaal

meer dan 2*modaal is veel

Dit is per persoon.



Ik verdien net modaal en ik vind ook dat ik op de grens tussen weinig en normaal.Hoe kan meer dan modaal normaal zijn? Immers modaal is het meest voorkomende inkomen. Modaal is dus normaal.
quote:flowerbombje schreef op 10 februari 2012 @ 19:48:

Mijn post was niet uit jaloezie geboren Tuorrebout. Ik ben WO opgeleid en ga er vanuit dat dat ook zijn vruchten af gaat werpen. Maar stel, ik ga straks 50/60/70 duizend euro verdienen, dan vind ik dat nog steeds ontzettend veel geld. Ik vind wat ik nu verdien zelfs als behoorlijk wat voor het weinige aantal uren die ik er in steek (28.000 bruto als je kijkt naar fulltime uren)!Mijn post was ook meer in het algemeen gericht. Ik begrijp niet zo goed waarom mensen jaloers zijn op het inkomen van een ander. Ik werk op een kantoor waar ik aan de onderkant verdien van de organisatie, maar het maakt mij niet zoveel uit dat mijn collega´s zoveel meer krijgen. Als ik zie wat ze er voor moeten doen, dan denk ik... dat wil ik niet.
Nou, ik kreeg gisteren de jaaropgave van Manlief in handen en moest toch even met de ogen knipperen, Boven de 50K, echt te gek. Dat had ik in het Guldentijdperk willen zien.



Maar als ik hier lees valt het wel mee, gleuf ik.



Ik werk wat bij in de horeca totdat dochterlief naar school gaat en dan hoop ik een baantje te vinden voor wat extraatjes.



Kinderopvang, ik raakte mijn 3-daagse kantoorbaan kwijt en toen had het geen zin meer. Nu is het afwachten tot april en dochterlief naar school gaat. Dan kan ik weer aan de slag.



Ik heb mijn rijbewijs sinds een tijdje en kan dus vast makkelijker werk vinden.



Zo op de jaaropgave vind ik het enorm veel geld, maar maandelijks komt het neer op EUR 2100,- plus een CAO vergoeding van rond de EUR 550,- Ik klaag niet, iedereen heeft eten en gaat gekleed, we hebben eigen paarden en ik rijd een dikke Jeep. Wel onlangs een aantal Oldtimers verkocht vanwege tegenvallend aanbod van werk voor Man.



Komt vast wel goed, ik ben rijk met het dak boven mijn hoofd, mijn mooie gezin en lieve beestjes.
quote:mariamena schreef op 10 februari 2012 @ 19:51:

Tjeetje, wat een boel rijke stinkerds hier. Wij zitten rond de 60k per jaar en hebben het echt hartstikke goed. Wij komen van niks en vinden dit echt riant. Het is anderhalf keer modaal, dik anderhalf keer modaal. We hebben dan wel geen toeslagen, en een dikke audi en een groot huis ( 235 ton) maar dan nog hebben we elke week goed te eten, kunnen we sparen en kleren kopen ( ja ook merk ) we gaan 1 keer op zonvakantie met de auto in een huis, 1 keer in een huisje met de kinderen, en 1 keer een weekendje weg ongeveer per jaar. Ik ben echt verbaasd naar wat sommigen verdienen. Ik ben zelfstandige mijn man senior php ontwikkelaar en verdiend het meeste van iedereen op kantoor. En hij werkt richting randstad.



We hebben 3 kinderen, en ik we werken beiden fulltime ( ik iets minder, maar soms ook juist meer)Een audi, hoe doe je dat? Is het een lease-auto? Of verdienen jullie al heel lang zoveel? Als ik wat ik nu verdien vertaal naar het kopen van een audi, dan ben ik zo 10 jaar verder.
Alle reacties Link kopieren
nee geen lease en wij verdienen helemaal niet al heel lang zoveel. Oude auto ( vw) goed ingeruild en toen een x bedrag gespaard en een beetje geleend. Goede diesel is een must met een man die 6000 km per maand maakt voor zijn werk.
Als ik dat zo lees ga ik eens nadenken over mijn budgetteren. Ik zou toch meer uit mijn geld moeten kunnen halen, i.p.v. dat het verdwijnt in het zoveelste truitje. Het lijkt me bijv. best leuk om eens een autootje te hebben (ok een audi zal het niet worden maar misschien een leuk klein tweedehandsje?).
Alle reacties Link kopieren
Toch is het gek hoe relatief geld is. Ik schaam me haast om dit te schrijven als ik de post hier lees, maar soms heb ik het gevoel dat de 140k die wij verdienen niet veel is. We wonen in een omgeving waar mensen vaak heel erg veel verdienen. Wel goed om af en toe even een realitycheck te doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:rosie76 schreef op 10 februari 2012 @ 20:59:

Toch is het gek hoe relatief geld is. Ik schaam me haast om dit te schrijven als ik de post hier lees, maar soms heb ik het gevoel dat de 140k die wij verdienen niet veel is. We wonen in een omgeving waar mensen vaak heel erg veel verdienen. Wel goed om af en toe even een realitycheck te doen.Voor mij is het tegenovergestelde waar. Ik bedenk me nu ineens dat ik misschien wel "arm " ben. Ik verdien zo'n 1200 - 1300 euro netto nu, loon is wisselend, ben alleenstaand, particuliere huur .... en ik vind dat ik riant verdien! Ik hou ook echt (veel) geld over, terwijl ik voor mijn gevoel absoluut niet zuinig leef. Ik ben wel iemand die van nature geen bakken met geld over de balk smijt, maar ik ben hartstikke tevreden, kan alles kopen wat ik wil en houd dan nog geld over.
Zo, bijgelezen, interessante discussie. Wij zijn net beide van baan en functie aan het wisselen geweest, dus ik weet even niet precies wat het totaal inkomen is. Ik denk dat wij gemiddeld beide modaal verdienen, ik meer en hij minder op dit moment omdat hij deeltijd werkt en het een soort van modaal uurloon is.



Ik wilde aan de hele discussie nog toevoegen dat je met een (hoger) inkomen ineens ook daardoor uitgaven krijgt. Als student kocht ik altijd ' hele' groenten en maakte ik sausjes zelf. Nu heb ik vaak na mijn werk te weinig tijd/zin om nog veel tijd te besteden aan het eten en wordt het voorgesneden groenten wokken in een kant-en-klaar sausje. Ook sta ik sinds ik werk vaker te kleumen op een station, waar ik dan een kop warme koffie koop die ik als student veel te duur vond in de kiosk. Verder heb ik bijvoorbeeld een net pak, wat ik uit mezelf niet zo snel gekocht zou hebben. En heb ik een tijd een volledig OV abonnement gehad om op mijn werk te komen, deels betaalt door werkgever, maar toch nog een grote kostenpost.
Alle reacties Link kopieren
Mijn vader was bouwvakker en ik tot voor kort lerares, ben dus ook geen enorme bedragen gewend, boven de 2000 netto per maand is voor mij al een bedrag dat ik nooit heb meegemaakt, maar vrienden van me verdienen dat wel, dus dat voelt nog niet als heel absurd hoog. Vanaf 2500 netto schat ik het in als behoorlijk riant en vanaf 3000 vind ik het echt veel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven