Geld & Recht alle pijlers

Wat moet een 18-jarig kind zelf betalen? Met poll!

24-01-2020 10:07 155 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hier is net een topic over geopend, maar ik ben heel benieuwd naar een wat meer kwantitatief antwoord op deze vraag.

Onze zoon wordt dit jaar 18 en hij heeft al vaak laten merken heel erg uit te kijken naar de studiefinanciering die hij dan gaat krijgen. Hij is niet zo goed met geld en wij doen ons best om hem te leren daar mee om te gaan. Ik wijs hem er dan ook op dat onze kosten voor hem sterk gaan toenemen, maar daar haalt hij zijn schouders over op en dan gaat hij vrolijk verder mijmeren. In gedachten heeft hij dat geld al diverse keren uitgegeven aan kleding, scooter(s), uitgaan, vakanties, etc.

Natuurlijk willen wij aan de ene kant graag alles voor hem betalen, zodat hij lekker kan leven, maar ook kan studeren en veilig en goed verzorgd is, maar aan de andere kant willen we hem ook leren met geld om te gaan, zodat hij beter voorbereid is als hij het huis uitgaat. Ik heb daarom de posten die ik in het andere topic zag op een rij gezet en vraag jullie om aan te vinken welke posten jullie je 18-jarige thuiswonende kind zelf zouden laten betalen.

In het kader van TO trapt af: ik neig nu naar kiezen voor Kapper e.d., Kleding, Schoolspullen, Sporten, Telefoon, Uitgaan, Vakantie (tenzij hij met ons meegaat), Vervoer, maar alleen onderhouds- en gebruikskosten, zijn fiets heeft hij gewoon van ons gekregen. Scooter of auto mag hij dan weer wel zelf betalen. Hij krijgt hiervoor wel zakgeld (meer dan voldoende) en dat houdt hij natuurlijk ook gewoon.

Wat vinden jullie? Je kan zoveel aanvinken als je wil.

Welke kosten mag je 18-jarige ZELF betalen

Totaal aantal stemmen: 1742

Kapper e.d. (11%)
Kleding (12%)
Schoolgeld (2%)
Schoolspullen (4%)
Sporten (8%)
Telefoon (14%)
Uitgaan (16%)
Vakantie (bij zelf gaan) (15%)
Vervoer (fiets/scooter/auto) (10%)
Zorgverzekering (8%)
Spreuken 18:2
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
24-01-2020 10:20
Als hij het niet de moeite waard vond, dan heeft hij enorm geluk gehad met jullie als ouders om hem te sponsoren met gratis geld. Dat is dus vanaf nu afgelopen. Dan zou ik dus het hele rijtje zelf laten betalen. Zoveel is een thuiswonende studie ook niet bepaald. Als hij dat al veel geld vind, komt hij van een koude kermis thuis. En beter nú ontdekken, dan als het te laat is en hij een klant van mij wordt :)
Hij is inderdaad wel een mazzelaar, maar past ook heel makkelijk zijn levensstijl aan bij het geld dat hij krijgt. Hij krijgt al zo'n beetje zijn hele leven zakgeld, wat uiteraard steeg met de jaren, en daar moet hij alles van betalen (kapper, kleding, uitgaan, etc.). Hij krijgt daar geen incidentele bijdragen voor ("hier heb je 50 euro voor uitgaan", daar doen we dus niet aan). Als zijn geld op is, is het op en dan gaat hij maar niet uit of naar de kapper. En dat doet hij dan dus ook niet :) Op zich werkt zijn korte termijn financiële strategie uitstekend voor hem. Als hij iets groots wil (scooter, nieuwe telefoon), dan verzint hij een manier om snel aan dat bedrag te komen (niets uitgeven, verjaardag vieren voor zijn gulle ooms en tantes en dat bij voorkeur combineren met rapport laten zien, of tijdelijk baantje). We hebben ook van alles gedaan voor zijn financiële bewustzijn, zoals begrotingen maken en bijhouden waar hij geld aan uitgeeft (hij schrok zich een ongeluk van hoeveel dat ene broodje of patatje in de pauze hem op jaarbasis kost). Maar sparen, reserveren, en dat soort dingen doet hij dus niet. Hij is ook liever lui dan moe, dus dan gaat hij gewoon niet meer uit en blijft in oude kleren lopen en laat zijn haar groeien, dan dat hij geld gaat verdienen.

School en zorgverzekering vinden we belangrijk. Mijn ouders hebben dat ook altijd voor mij betaald en dat geven we graag door. Bovendien moet hij gewoon in staat zijn een studie te doen, dat is belangrijk voor zijn toekomst, dus dat geven wij hem graag mee. En dat kan hij ook helemaal niet zelf betalen. Wij hebben geen recht op toeslagen, dus zijn zorgverzekering of zijn studie kost hem al zo'n beetje zijn hele stufi. Dat kunnen we hem niet aandoen.

Ik zie die tweedeling overigens terugkomen in veel berichten en ook in de poll. Alleen dat veel mensen zelf die zorgverzekering zouden laten betalen, snap ik niet helemaal. Komt dat door die zorgtoeslag?
Spreuken 18:2
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
24-01-2020 10:49
Hoe kan dat? Is dat voor een achttienjarige dan zoveel goedkoper?
Nee door de toeslag die de 18 jarige krijgt. Ik ken heel wat ouders die de toeslag het kind zelf laat houden en de ouder betaald de verzekering, verkapt zakgeld, of zoiets.
Alle reacties Link kopieren
School en zorgverzekering vinden we belangrijk. Mijn ouders hebben dat ook altijd voor mij betaald en dat geven we graag door. Bovendien moet hij gewoon in staat zijn een studie te doen, dat is belangrijk voor zijn toekomst, dus dat geven wij hem graag mee. En dat kan hij ook helemaal niet zelf betalen. Wij hebben geen recht op toeslagen, dus zijn zorgverzekering of zijn studie kost hem al zo'n beetje zijn hele stufi. Dat kunnen we hem niet aandoen.
Als je hem écht wilt helpen op eigen benen staan, dan zal hij er ook bij moeten werken om het te bekostigen. Hoe denk je dat mensen die in de bijstand zitten dat doen? Die kinderen moeten ook werken voor hun vaste lasten. Je kunt wel een tussenoplossing bieden, door hem bijvoorbeeld in de zomervakantie te laten werken voor zijn schoolgeld. Of dat je afspreekt alleen het eerste jaar te betalen en dat hij na dat jaar zijn schoolgeld zelf moet betalen.

Hij heeft het nodig om ook de lange termijn te kunnen plannen. Want dat zal hij nog heel erg vaak nodig gaan hebben in het leven. Heb ik voldoende geld voor nu en voor straks?
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Je zegt school en zorg belangrijk te vinden. Waarom maak je niet de afspraak dat jullie de zorgverzekering betalen en evt eigen risico maar dat hij dan de zorgtoeslag naar jullie overmaakt. Dit kan ook voor de stufi afhankelijk welke opleiding hij doet MBO of HBO maakt hij de stufi naar jullie over zodat jullie daar de schoolkosten (collegegeld, boeken, computer enz) van betalen. Mocht er op het einde van het schooljaar geld over zijn dan kunnen jullie hem dat evt terugbetalen. Ik zou hem wel duidelijk proberen te maken dat hij mits hij HBO/ Uni doet het toch echt een lening is die hij uiteindelijk moet terugbetalen. Dan kan hij voor de rest gewoon gaan werken wat veel andere studenten ook doen. Liever lui dan moe kan als je volwassen bent nu eenmaal niet.
Doreia* schreef:
24-01-2020 10:51
Nee, zo kun je ook rekenen als je de zorgtoeslag van 104 euro per maand werkelijk besteed aan de zorgverzekeringsfactuur. Per saldo hou je dan maar een beetje over. Ik doe dat niet zo, maar anderen rekenen zo wel.
Ah, maar met de zorgtoeslag erbij kan het dus wel zo goedkoop zijn? En heeft iedere 18-jarige daar dan automatisch recht op of is het nog afhankelijk van thuis- of uitwonend, van spaargeld hebben of niet etc. Nou ja, hier voorlopig nog niet van toepassing. Maar ik zou denk ik de volledige factuur voor de zorgverzekering van de kinderen betalen.
Alle reacties Link kopieren
Satchel schreef:
24-01-2020 11:05
Wij hebben geen recht op toeslagen, dus zijn zorgverzekering of zijn studie kost hem al zo'n beetje zijn hele stufi. Dat kunnen we hem niet aandoen.
Als jouw zoon 18 is en een laag inkomen heeft, heeft hij gewoon recht op zorgtoeslag en kan hij dat aanvragen bij de belastingdienst, daar heeft hij jullie dan niet meer voor nodig.. je kind wordt volwassen, 😉

Is het dan nog steeds zielig het hem zelf te laten betalen?
tęssa44- wijzigde dit bericht op 24-01-2020 11:34
8.63% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dan sluit ik me wel aan bij nausicaa: Iemand die hard studeert, sport, vrijwilligerswerk doet en zijn tijd niet verlummelt hoef je niet perse te laten werken, als je als ouders geld genoeg hebt.

Maar ik zou afstappen van dingen 'voor hem betalen'. Geef hem geld voor zover je (nadat hij aantoont waar hij z'n geld aan uitgeeft) dat nodig vind, maar laat het hem zelf betalen. Dan heeft hij ook veel beter door hoe duur dingen zijn.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Tęssa44- schreef:
24-01-2020 11:15
Nee door de toeslag die de 18 jarige krijgt. Ik ken heel wat ouders die de toeslag het kind zelf laat houden en de ouder betaald de verzekering, verkapt zakgeld, of zoiets.
Oh, dat zou ik denk ik ook doen, maar dat mag eigenlijk niet begrijp ik? (Dan natuurlijk niet) Ach ja, heb nog jaren me daarin te verdiepen en wie weet bestaan er over 15 jaar geen toeslagen meer...
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
24-01-2020 11:29
Oh, dat zou ik denk ik ook doen, maar dat mag eigenlijk niet begrijp ik? (Dan natuurlijk niet) Ach ja, heb nog jaren me daarin te verdiepen en wie weet bestaan er over 15 jaar geen toeslagen meer...

Ja hoor mag wel, wordt toch niet gecontroleerd wie de zorgverzekering betaald. Het is natuurlijk wel een beetje krom dat het kan, maar hoe mensen privé dingen regelen daar kan de belastingdienst niet veel aan veranderen. De kinderbijslag stopt natuurlijk als je kind 18 jaar wordt.
Tęssa44- schreef:
24-01-2020 11:31
Ja hoor mag wel, wordt toch niet gecontroleerd wie de zorgverzekering betaald. Het is natuurlijk wel een beetje krom dat het kan, maar hoe mensen privé dingen regelen daar kan de belastingdienst niet veel aan veranderen. De kinderbijslag stopt natuurlijk als je kind 18 jaar wordt.
Ik zou het ze denk ik wel zelf laten betalen maar hen maandelijks geld overmaken waarmee ze hun vaste lasten kunnen betalen. Dus bijv 104 vanuit toeslagen (is dat echt 104 per maand?) en dan bijv 20 of 25 van ons, maar ik weet niet of ik dan per maand/jaar wel ervoor moet zorgen beneden een bepaald bedrag te blijven omdat het anders als een schenking telt. Alles bij elkaar opgeteld (met kamerhuur en collegegeld erbij) zit je namelijk zo boven die 5000,- per jaar. Maar misschien dat je dan ook kunt afspreken dat ze 400 per maand krijgen en dat dan maar zelf verder moeten verdelen (en voor wat ze tekort komen erbij gaan werken).
Alle reacties Link kopieren
Ik zou in dit geval zo weinig mogelijk betalen, aangezien hij niet wil werken. Evt schoolgeld of schoolspullen, de rest kan hij zelf. Zorgverzekering ook want daar krijgt hij zorgtoeslag voor.
Ik betaalde vanaf mijn 18e alles zelf (behalve mijn trein abbonement, die betaalde mijn moeder soms) en ben er niet slechter van geworden. Ik kreeg dan wel aanvullende stufi en had een bijbaantje, en heb het eerste jaar dat ik stufi kreeg geen schoolgeld hoeven te betalen.
Alle reacties Link kopieren
Onze zoon wordt dit jaar 18 en hij heeft al vaak laten merken heel erg uit te kijken naar de studiefinanciering die hij dan gaat krijgen.
Maar... Studiefinanciering is tegenwoordig toch een lening die in zijn totaliteit terug betaald moet worden?
Mijn dochter (20) krijgt vooralsnog een ouderbijdrage ter hoogte van de studiekosten en zorgkosten. Ze woont nog thuis en leent maximaal zodat ze straks geld heeft voor haar master in het buitenland.
Alle reacties Link kopieren
Koffiehagedis schreef:
24-01-2020 11:53
Maar... Studiefinanciering is tegenwoordig toch een lening die in zijn totaliteit terug betaald moet worden?
Basisbeurs wel. Maar aanvullende beurs (als ouders weinig verdienen) is nog steeds gift (mits je op tijd afstudeert)
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Ik had op mijn 18e een bijbaan en kreeg stufi + zorgtoeslag. Mijn ouders betaalde mijn schoolgeld en boeken. De rest betaalde ik zelf. Ik ben vrij snel na mijn 18e het huis uit gegaan. Mijn studie en de boeken zijn ze blijven betalen. Heel fijn want dat maakte de rest makkelijk. Sommige studiegenootjes van mij kregen alles betaald door de ouders, daar word je best verwend van en je moet het maar zo luxe voor elkaar krijgen na je school. Andere moesten alles zelf betalen, dat lijkt me oprecht zwaar.
Alle reacties Link kopieren
Koffiehagedis schreef:
24-01-2020 11:53
Maar... Studiefinanciering is tegenwoordig toch een lening die in zijn totaliteit terug betaald moet worden?
Het gaat over de tegemoetkoming scholieren, dat is een gift
Spreuken 18:2
Alle reacties Link kopieren
Satchel schreef:
24-01-2020 12:06
Het gaat over de tegemoetkoming scholieren, dat is een gift
Ik weet niet voor welke reden hij die krijgt maar ik zou hem toch echt goed duidelijk maken dat die toelage bedoeld is voor de schoolkosten en niet om te verbrassen. Heel zeker omdat hij ook al geen studenten OV krijgt, dan kan hij dus de toelage ook voor heen en weer naar school gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
hoe hoog is zijn studiefinanciering?
Hebben jullie voor hem gespaard? Mijn ouders hebben tot mijn 18e gespaard voor mij en dat geld mocht ik gebruiken voor een studie, rijbewijs etc.
Leuke dingen zou ik hem gewoon zelf laten betalen.
Kleding misschien het noodzakelijke wel betalen, maar als hij een broek nodig heeft en een leuke hoodie ziet dan mag hij die hoodie dus lekker zelf betalen.
En anders zou ik gewoon een potje voor hem maken waarin jij elke maand geld stopt voor kleding. En als hij dan wat nodig heeft kan hij het met dat geld halen. Als ze een limiet hebben en het zelf betalen gaan ze veel sneller inzien hoeveel het allemaal daadwerkelijk kost.
Ik zou hem in ieder geval niet van alles toestoppen.
Ennuh TO, niet lullig bedoelt. Maar als er iets onaantrekkelijk is dan is het wel een jongvolwassen gast die in zijn oude kloffie blijft lopen omdat hij het wel prima vind. Ook dat hoort bij volwassen worden vind ik. Hoe je jezelf presenteert etc.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
24-01-2020 11:40
Ik zou het ze denk ik wel zelf laten betalen maar hen maandelijks geld overmaken waarmee ze hun vaste lasten kunnen betalen. Dus bijv 104 vanuit toeslagen (is dat echt 104 per maand?) en dan bijv 20 of 25 van ons, maar ik weet niet of ik dan per maand/jaar wel ervoor moet zorgen beneden een bepaald bedrag te blijven omdat het anders als een schenking telt. Alles bij elkaar opgeteld (met kamerhuur en collegegeld erbij) zit je namelijk zo boven die 5000,- per jaar. Maar misschien dat je dan ook kunt afspreken dat ze 400 per maand krijgen en dat dan maar zelf verder moeten verdelen (en voor wat ze tekort komen erbij gaan werken).
Als je het overmaakt onder de noemer studietoelage valt het gewoon onder de normale onderhoudskosten en niet als een schenking. Persoonlijk zou ik er trouwens voor kiezen als je collegegeld voor je kind betaald om dit ook gewoon zelf over te maken naar de onderwijsinstelling.
wilma36 schreef:
24-01-2020 12:50
Als je het overmaakt onder de noemer studietoelage valt het gewoon onder de normale onderhoudskosten en niet als een schenking. Persoonlijk zou ik er trouwens voor kiezen als je collegegeld voor je kind betaald om dit ook gewoon zelf over te maken naar de onderwijsinstelling.
Dat is inderdaad ook een mogelijkheid. Ik weet niet wat allemaal kan en mag. En over 10-15 jaar kan het weer allemaal anders zijn.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
24-01-2020 12:54
Dat is inderdaad ook een mogelijkheid. Ik weet niet wat allemaal kan en mag. En over 10-15 jaar kan het weer allemaal anders zijn.
Die wetgeving is al minstens 50 jaar niet gewijzigd; Ouders hebben een natuurlijke verbintenis ten opzichte van hun kinderen, en mogen vanuit die verbintenis hun meerderjarige studerende kinderen onderhouden (iets soortgelijks geldt voor bijvoorbeeld volwassen gehandicapte kinderen). Wat daarbij precies de grens is hangt van de situatie af, maar tot een euro of 1000 per maand (zeg maar maximale lening DUO, of bijstandniveau, of minimumloon-niveau) moet kunnen, als het kind verder zelf geen inkomsten heeft en geen vermogen opbouwt. Of je in natura of in geld schenkt maakt voor de belastingdienst dan weer niets uit, als jij voor je kind een woning van 2000 per maand huurt, is dat wel een schenking :)
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Satchel schreef:
24-01-2020 10:15
Ja, natuurlijk voeden we hem financieel op. Of hebben dat gedaan. Zo goed mogelijk. Hij heeft een bijbaan gehad, maar vond de moeite het geld niet waard en is daar weer mee gestopt. Hij heeft inderdaad niet veel geld en zodra hij iets krijgt, geeft hij het meteen uit. Als hij eens wel veel geld heeft, geeft hij dat meteen uit aan iets duurs :)

Die kapper etc. moet hij ook zelf betalen, ik noem namelijk de posten die de 18-jarige ZELF moet betalen. Ik hoop dat iedereen dat goed leest....
Nou dan is er toch iets mis gegaan blijkbaar.
Denk je dat het iets structureels is? Heeft jouw zoon een etiketje bv? Dan zou je vóór zijn 18e curatele aan kunnen vragen. Dan houd je het gezag over zijn inkomen en kan hij niet alles uitgeven aan een scooter terwijl school betaald moet worden bv.
vrijenblij20220 schreef:
24-01-2020 10:31
Van ons kregen ze 50 euro per maand en van opa 100.
Sohee! Dat is niet niks.

Mijn kind krijgt van oma 25 euro p maand om een keer wat leuks te doen. Verder krijgt hij geen zakgeld. In totaal heeft hij 300 p maand om te besteden. Aangezien kost en inwoning niks kost lijkt me dat genoeg. School zit daar niet bij.
NYC schreef:
24-01-2020 10:49
Hoe kan dat? Is dat voor een achttienjarige dan zoveel goedkoper?
Zorgtoeslag meegerekend denk ik?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven