Geld & Recht alle pijlers

Wat moet een 18-jarig kind zelf betalen? Met poll!

24-01-2020 10:07 155 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hier is net een topic over geopend, maar ik ben heel benieuwd naar een wat meer kwantitatief antwoord op deze vraag.

Onze zoon wordt dit jaar 18 en hij heeft al vaak laten merken heel erg uit te kijken naar de studiefinanciering die hij dan gaat krijgen. Hij is niet zo goed met geld en wij doen ons best om hem te leren daar mee om te gaan. Ik wijs hem er dan ook op dat onze kosten voor hem sterk gaan toenemen, maar daar haalt hij zijn schouders over op en dan gaat hij vrolijk verder mijmeren. In gedachten heeft hij dat geld al diverse keren uitgegeven aan kleding, scooter(s), uitgaan, vakanties, etc.

Natuurlijk willen wij aan de ene kant graag alles voor hem betalen, zodat hij lekker kan leven, maar ook kan studeren en veilig en goed verzorgd is, maar aan de andere kant willen we hem ook leren met geld om te gaan, zodat hij beter voorbereid is als hij het huis uitgaat. Ik heb daarom de posten die ik in het andere topic zag op een rij gezet en vraag jullie om aan te vinken welke posten jullie je 18-jarige thuiswonende kind zelf zouden laten betalen.

In het kader van TO trapt af: ik neig nu naar kiezen voor Kapper e.d., Kleding, Schoolspullen, Sporten, Telefoon, Uitgaan, Vakantie (tenzij hij met ons meegaat), Vervoer, maar alleen onderhouds- en gebruikskosten, zijn fiets heeft hij gewoon van ons gekregen. Scooter of auto mag hij dan weer wel zelf betalen. Hij krijgt hiervoor wel zakgeld (meer dan voldoende) en dat houdt hij natuurlijk ook gewoon.

Wat vinden jullie? Je kan zoveel aanvinken als je wil.

Welke kosten mag je 18-jarige ZELF betalen

Totaal aantal stemmen: 1742

Kapper e.d. (11%)
Kleding (12%)
Schoolgeld (2%)
Schoolspullen (4%)
Sporten (8%)
Telefoon (14%)
Uitgaan (16%)
Vakantie (bij zelf gaan) (15%)
Vervoer (fiets/scooter/auto) (10%)
Zorgverzekering (8%)
Spreuken 18:2
Satchel schreef:
24-01-2020 11:05
Hij is inderdaad wel een mazzelaar, maar past ook heel makkelijk zijn levensstijl aan bij het geld dat hij krijgt. Hij krijgt al zo'n beetje zijn hele leven zakgeld, wat uiteraard steeg met de jaren, en daar moet hij alles van betalen (kapper, kleding, uitgaan, etc.). Hij krijgt daar geen incidentele bijdragen voor ("hier heb je 50 euro voor uitgaan", daar doen we dus niet aan). Als zijn geld op is, is het op en dan gaat hij maar niet uit of naar de kapper. En dat doet hij dan dus ook niet :) Op zich werkt zijn korte termijn financiële strategie uitstekend voor hem. Als hij iets groots wil (scooter, nieuwe telefoon), dan verzint hij een manier om snel aan dat bedrag te komen (niets uitgeven, verjaardag vieren voor zijn gulle ooms en tantes en dat bij voorkeur combineren met rapport laten zien, of tijdelijk baantje). We hebben ook van alles gedaan voor zijn financiële bewustzijn, zoals begrotingen maken en bijhouden waar hij geld aan uitgeeft (hij schrok zich een ongeluk van hoeveel dat ene broodje of patatje in de pauze hem op jaarbasis kost). Maar sparen, reserveren, en dat soort dingen doet hij dus niet. Hij is ook liever lui dan moe, dus dan gaat hij gewoon niet meer uit en blijft in oude kleren lopen en laat zijn haar groeien, dan dat hij geld gaat verdienen.

School en zorgverzekering vinden we belangrijk. Mijn ouders hebben dat ook altijd voor mij betaald en dat geven we graag door. Bovendien moet hij gewoon in staat zijn een studie te doen, dat is belangrijk voor zijn toekomst, dus dat geven wij hem graag mee. En dat kan hij ook helemaal niet zelf betalen. Wij hebben geen recht op toeslagen, dus zijn zorgverzekering of zijn studie kost hem al zo'n beetje zijn hele stufi. Dat kunnen we hem niet aandoen.

Ik zie die tweedeling overigens terugkomen in veel berichten en ook in de poll. Alleen dat veel mensen zelf die zorgverzekering zouden laten betalen, snap ik niet helemaal. Komt dat door die zorgtoeslag?
Jouw kind heeft met 18 gewoon recht op zorgtoeslag hoor. Ongeacht of jullie wel of geen recht hebben op toeslagen.
Gratis:
- kost en inwoning
- zorgverzekering (het deel dat niet met de zorgtoeslag te betalen is.
- mee op gezinsvakantie in de zomer
- één sport per kind
- bijdrage van 3000 euro per schooljaar om de studiekosten te dekken
- beschikking over een goede fiets, dus ook onderhoud.
- bij aanvang studie een laptop, die daarna eigen verantwoordelijkheid is

Verantwoordelijkheid van betalen van alles ligt geheel bij kind.

Mag duidelijk zijn dat een bijbaan gewenst is.
Zolang niet duidelijk is of kind wel of moet lenen voor studie en wel of niet een bijbaan heeft/kan trekken en voor hoeveel uur kan ik geen keuze maken uit je poll.

Ik vind ook bij dit topic dat het er echt aan ligt hoe de situatie is.
En voor ieder kind en ouders is dat anders.
Wij hebben geen regels over de dingen die ze zelf betalen maar duidelijk beleid over wat ze van ons kunnen verwachten. Alles wat daarbuiten valt is voor eigen rekening.

Zeker met meer dan één kind vind ik dat makkelijker uitvoerbaar.
Luci_Morgenster schreef:
24-01-2020 13:57
Zolang niet duidelijk is of kind wel of moet lenen voor studie en wel of niet een bijbaan heeft/kan trekken en voor hoeveel uur kan ik geen keuze maken uit je poll.

Ik vind ook bij dit topic dat het er echt aan ligt hoe de situatie is.
En voor ieder kind en ouders is dat anders.

Toch vind ik binnen mijn gezin dat we de drie kinderen wel ongeveer gelijk moeten behandelen. Wat gelijk is, is voor iedereen anders.

Bij ons is dat een vast bedrag per kind. Voor een ander is dat allemaal één opleiding ongeacht de prijs.
Andersom schreef:
24-01-2020 14:06
Toch vind ik binnen mijn gezin dat we de drie kinderen wel ongeveer gelijk moeten behandelen. Wat gelijk is, is voor iedereen anders.

Bij ons is dat een vast bedrag per kind. Voor een ander is dat allemaal één opleiding ongeacht de prijs.


Ik heb er maar 2 en schelen ruim 6 jaar.

Ze zullen op hun 18e misschien niet altijd op de cent nauwkeurig alles precies zelfde krijgen/moeten betalen als de ander met 18.
En bedoelde inderdaad vooral dat wat ik of jij voor jouw kinderen hebben bedacht misschien voor andere ouders niet relevant is. Of dat dingen als studiekosten of inkomen ouders veranderd zijn ineens. Dan krijg je een ander plaatje.


Dat je als ouders uiteindelijk kijkt of je het onderling een beetje gebalanceerd hebt qua geld of qua mogelijkheden lijkt mij logisch.
Maar kan best zijn dat de een toch op 18 andere dingen krijgt/betaald dan de ander. Tussen de kinderen van een gezin. Maar vooral toch tussen verschillende gezinnen.

Dus mbt de poll waar ik op reageerde... Ik heb niets te kiezen als ik niet weet wat de situatie is.
Alle reacties Link kopieren
Hee, dit is nieuwe informatie voor mij. Kan mijn 18 jarige bij mij inwonende naar het VWO gaande kind zorgtoeslag aanvragen? Zitten daar dan nog haken en ogen aan vast? Hoeft hij niet op zichzelf te wonen? Maakt ons inkomen daar niet voor uit?
Spreuken 18:2
Satchel schreef:
24-01-2020 14:16
Hee, dit is nieuwe informatie voor mij. Kan mijn 18 jarige bij mij inwonende naar het VWO gaande kind zorgtoeslag aanvragen? Zitten daar dan nog haken en ogen aan vast? Hoeft hij niet op zichzelf te wonen? Maakt ons inkomen daar niet voor uit?
Zet je kind zelf eens aan het werk zou ik zeggen. Hij word 18, dit is allemaal niet moeilijk om te achterhalen.

Wanneer hij het zelf moet betalen heeft hij het vast ook zo uitgevogeld.
Satchel schreef:
24-01-2020 14:16
Hee, dit is nieuwe informatie voor mij. Kan mijn 18 jarige bij mij inwonende naar het VWO gaande kind zorgtoeslag aanvragen? Zitten daar dan nog haken en ogen aan vast? Hoeft hij niet op zichzelf te wonen? Maakt ons inkomen daar niet voor uit?

Aanvragen kan altijd. ;-) Heb je dat serieus niet bekenen?

https://www.nibud.nl/consumenten/uw-kind-wordt-18-jaar/

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... erderjarig
anoniem_393625 wijzigde dit bericht op 24-01-2020 14:21
9.06% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Satchel schreef:
24-01-2020 14:16
Hee, dit is nieuwe informatie voor mij. Kan mijn 18 jarige bij mij inwonende naar het VWO gaande kind zorgtoeslag aanvragen? Zitten daar dan nog haken en ogen aan vast? Hoeft hij niet op zichzelf te wonen? Maakt ons inkomen daar niet voor uit?
www.toeslagen.nl

Hij krijgt 104 euro per maand vanaf de maand dat hij 18 wordt. Meestal krijgt hij daarover een brief van de toeslagen. Hij heeft geen toeslag partner en studiefinanciering is geen inkomen.

Succes met hemzelf het laten aanvragen. Weer een mooi leerklusje voor het volwassendom.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Toen ik 18 werd moest ik zelf mijn zorgverzekering betalen.
Uitgaan, telefoon, vakantie enz vind ik ook voor uitgave. Als hij niet al tig keer gestopt is met een opleiding zou ik wel zijn schoolgeld en spullen betalen.

Maar leuke dingen doen en een dure telefoon willen? Eigen rekening! Oud genoeg voor een bijbaantje.
Alle reacties Link kopieren
Financiële opvoeding begint niet bij de 18. Op haar 18e hoop ik te kunnen helpen met studiekosten (collegegeld, studiemateriaal), rijbewijs en verzekeringen omdat ik dat echt belangrijk vind. Afhankelijk van waar ze woont en hoeveel ze verdienen kan, zullen we meer of minder bijdragen. Maar sport, kapper, telefoon, kleding, uitgaan en eigen vakantie zijn dingen die ik al eerder tot dochters verantwoordelijkheid zal verklaren als de 18. Alleen wel in stapjes...

Mijn dochter is pas 9 en bij geplande uitjes als winkelen, carnaval, kermis etc. heeft ze een eigen portemonnee waar we wat in doen. Dat is wat ze krijgt en wil ze meer mee dan moet ze in haar spaarpot graaien. Het geld in haar portemonnee mag ze uitgeven aan wat ze wil, maar op is op. Ik moet zeggen dat ze daar verstandig mee om gaat. Ze neemt niet onnodig veel uit haar spaarpot en zeurt dan ook niet later bij ons om meer. Het scheelt dat hier geen winkels zijn dus haar uitgeefmomenten zijn altijd bewust en schaars. Ook moet ze 1 euro meebetalen aan het kadootje voor kinderfeestjes uit principe. Voor haar is dat 1 week zakgeld. Ik vermoed dat we in de loop van groep 8 een echte bankrekening voor haar gaan openen voor haar zakgeld, kleedgeld voor extraatjes/hypes (basis betalen wij dan), telefoon etc. als ze naar de brugklas gaat. Daarnaast krijgt ze nu al jaarlijks een digitale schenking op een rekening waar ze nu niet bij kan als appeltje voor de dorst.
Luci_Morgenster schreef:
24-01-2020 14:14
Ik heb er maar 2 en schelen ruim 6 jaar.

Ze zullen op hun 18e misschien niet altijd op de cent nauwkeurig alles precies zelfde krijgen/moeten betalen als de ander met 18.
En bedoelde inderdaad vooral dat wat ik of jij voor jouw kinderen hebben bedacht misschien voor andere ouders niet relevant is. Of dat dingen als studiekosten of inkomen ouders veranderd zijn ineens. Dan krijg je een ander plaatje.


Dat je als ouders uiteindelijk kijkt of je het onderling een beetje gebalanceerd hebt qua geld of qua mogelijkheden lijkt mij logisch.
Maar kan best zijn dat de een toch op 18 andere dingen krijgt/betaald dan de ander. Tussen de kinderen van een gezin. Maar vooral toch tussen verschillende gezinnen.

Dus mbt de poll waar ik op reageerde... Ik heb niets te kiezen als ik niet weet wat de situatie is.

Dit inderdaad.

Mijn man mocht na mbo geen hbo doen want moest gaan werken en kostgeld betalen. Fors kostgeld. Zoo fors dat twee jaar later zijn broer wel na mbo nog hbo kon doen want financiële ruimte maakte dat mogelijk. Met beide jongens uit huis kon zusje nog langer studeren. Niet zo eerlijk.
Alle reacties Link kopieren
Heel veel mensen weten dat niet. Zorgtoeslag klinkt toch een beetje als huurtoeslag, iets voor mensen met lage inkomens. En dus voor veel mensen met een wat hoger inkomen een enorme ver-van-mijn-bed-show. Als je kind op zichzelf gaat wonen realiseer je je wel dat ze ineens recht hebben op dingen, maar nog lekker bij pa en ma thuis? Dat verzint niet iedereen (en is ook een beetje vreemd, eigenlijk).
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
handigmetgeld schreef:
24-01-2020 14:33
Heel veel mensen weten dat niet. Zorgtoeslag klinkt toch een beetje als huurtoeslag, iets voor mensen met lage inkomens. En dus voor veel mensen met een wat hoger inkomen een enorme ver-van-mijn-bed-show. Als je kind op zichzelf gaat wonen realiseer je je wel dat ze ineens recht hebben op dingen, maar nog lekker bij pa en ma thuis? Dat verzint niet iedereen (en is ook een beetje vreemd, eigenlijk).
Ja, precies dit! En dit soort regelingen veranderen ook zo snel. Ik ging er derhalve van uit dat toeslagen voor ons gezin gewoon nooit van toepassing zijn, dat is namelijk tot nu toe zo'n beetje altijd de praktijk.

Nee, ik had me hier nog niet voldoende in verdiept, ik maakte me vooral zorgen over hoe mijn zoon om zal gaan met die toelage die hij gaat krijgen. Dit verandert veel, hij mag nu zijn zorgverzekering zelf betalen (en zelf die zorgtoeslag aanvragen). En ik nu zelf ook maar eens een rondje googlen. Thanks, forum!
Spreuken 18:2
Satchel schreef:
24-01-2020 14:16
Hee, dit is nieuwe informatie voor mij. Kan mijn 18 jarige bij mij inwonende naar het VWO gaande kind zorgtoeslag aanvragen? Zitten daar dan nog haken en ogen aan vast? Hoeft hij niet op zichzelf te wonen? Maakt ons inkomen daar niet voor uit?

Uh, daar krijg je een brief over van de overheidsuitgaven. Paar maanden van te voren.

Verder wel gek dat je zin denkt studiefinanciering te krijgen als hij op vwo zit. Is er namelijk alleen nog maar voor mbo. Bij 18+.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
24-01-2020 14:52
Uh, daar krijg je een brief over van de overheidsuitgaven. Paar maanden van te voren.
Hij wordt 'dit jaar' 18, dus mogelijk moet die brief nog komen?
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
handigmetgeld schreef:
24-01-2020 14:55
Hij wordt 'dit jaar' 18, dus mogelijk moet die brief nog komen?
Die moet nog komen, inderdaad. Tenzij mijn partner die weg heeft gegooid :)
Spreuken 18:2
Satchel schreef:
24-01-2020 14:59
Die moet nog komen, inderdaad. Tenzij mijn partner die weg heeft gegooid :)

Maar waarom kijkt jouw zoon uit naar studiefinanciering?

Hij doet vwo, dus tot zijn diploma krijgt hij niks en na zijn diploma dus hbo of wo en dan ook niks.

Vanaf zijn 18e tot zijn diploma kan hij een tegemoetkoming scholieren aanvragen omdat jullie geen kinderbijslag meer krijgen.

Ik snap het niet.
Alle reacties Link kopieren
What's in a name....
Spreuken 18:2
Satchel schreef:
24-01-2020 15:13
What's in a name....

Tja, het verschil tussen snappen en niet snappen bijvoorbeeld.
handigmetgeld schreef:
24-01-2020 14:33
Heel veel mensen weten dat niet. Zorgtoeslag klinkt toch een beetje als huurtoeslag, iets voor mensen met lage inkomens. En dus voor veel mensen met een wat hoger inkomen een enorme ver-van-mijn-bed-show. Als je kind op zichzelf gaat wonen realiseer je je wel dat ze ineens recht hebben op dingen, maar nog lekker bij pa en ma thuis? Dat verzint niet iedereen (en is ook een beetje vreemd, eigenlijk).
Iedereen heeft tegenwoordig internet en als je weet dat de kinderbijslag stopt en je een brief krijgt dat kind zichzelf moet gaan verzekeren dan lijkt het me niet meer dan normaal dat je google even aanslingert met een "kind wordt 18 wat veranderd er" En dan staat daar een heel rijtje met dingen waaronder ook het aanvragen van tegemoetkoming scholieren en zorgtoeslag.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
24-01-2020 15:11
Maar waarom kijkt jouw zoon uit naar studiefinanciering?

Hij doet vwo, dus tot zijn diploma krijgt hij niks en na zijn diploma dus hbo of wo en dan ook niks.

Vanaf zijn 18e tot zijn diploma kan hij een tegemoetkoming scholieren aanvragen omdat jullie geen kinderbijslag meer krijgen.

Ik snap het niet.
Tegemoetkoming scholieren is gewoon een vorm van studiefinanciering hoor. DUO schaart het gewoon onder het kopje 'studiefinanciering' in elk geval, zie bijvoorbeeld https://duo.nl/particulier/studiefinanc ... of-vwo.jsp
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
handigmetgeld schreef:
24-01-2020 15:24
Tegemoetkoming scholieren is gewoon een vorm van studiefinanciering hoor. DUO schaart het gewoon onder het kopje 'studiefinanciering' in elk geval, zie bijvoorbeeld https://duo.nl/particulier/studiefinanc ... of-vwo.jsp

Tja, vanuit die kant bekeken misschien wel. Tegemoetkoming scholieren is echter iets tijdelijks. Voor sommige maar een paar maanden. Uit de op lees ik niet dat TO of zoon dat zo zien.
Andersom schreef:
24-01-2020 14:52
Uh, daar krijg je een brief over van de overheidsuitgaven. Paar maanden van te voren.

Verder wel gek dat je zin denkt studiefinanciering te krijgen als hij op vwo zit. Is er namelijk alleen nog maar voor mbo. Bij 18+.
Dat is Tegemoetkoming scholieren voor nog niet studeren. Is niet veel hoor, max 150 euro dacht ik.
In het geval van TO krijgt haar zoon 88 euro.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven