Geld & Recht alle pijlers

Wat zijn jullie maandelijks kwijt aan levensmiddelen?

22-11-2020 12:31 195 berichten
Alle reacties Link kopieren
En hoe leef je dan? Sinds kort probeer ik de financiën wat strakker in de gaten te houden na de zoveelste onverwachte rekening waar de creditkaart voor getrokken werd en we weer bezig waren met een schuld afbetalen ipv sparen.

Ik ben werkelijk waar geschrokken van wat er bij ons uit gaat naar supermarkt/levensmiddelen-uitgaven. Wij zijn met zijn tweeën en kwamen op ruim 750 euro, inclusief drogisterij-artikelen, afhaal-patat, koffiebonen etc.

Er zijn wel redenen voor het hoge bedrag, maar ik vind het alsnog schrikbarend...

- wij eten alle dierlijke producten zoveel mogelijk van de biologische slager/supermarkt
- koffie halen we altijd duur bij een koffiezaak voor 30 euro per zak
- we halen regelmatig friet en snacks, terwijl we zelf zouden kunnen bakken
- veel merkproducten bij dure supermarkt, dat kan dus anders

Nu heb ik het een maand anders geprobeerd, en komen we uit op 580 euro. Maar dan heb ik echt echt echt budget gedaan: geen salades meer voor lunch, maar meer brood en dergelijke. Alle niet-dierlijke producten low-budget, etc.

Hoe doen jullie dit en wat zijn jullie kwijt?
Kijk even rond op deze pijler anders.
Alle reacties Link kopieren
Gezin van 5, € 500,- per maand (€ 100,- p.p.) gaat prima, maak wel het meeste zelf ook brood.
1 persoon, ongeveer 200 euro.

Als ik jou was zou ik een een tijdje bijhouden waar je je geld aan uitgeeft. Daar kun je makkelijk een schema voor maken in excel. Dan krijg je meer inzicht in je preciese uitgaven.
Als je bijv echt teveel geld uitgeeft aan bio vlees, kun je ook wat vaker vegetarisch eten.
Alle reacties Link kopieren
@ dwaler: dat doe ik nu dus al. Alles in excel bijhouden en idd veel meer vega gerechten eten. Maar dan kom ik dus alsnog op een hoog bedrag voor 2 personen... Ik heb het nu één maand helemaal bijgehouden.
Alle reacties Link kopieren
Wij met 4. Bestel wekelijks 1x boodschappen bij AH, ongeveer 150 euro. Zit er meer in mijn mandje, dan gooi ik er weer uit wat luxe is. In de week nog 25 euro max in lokale super. En dan ben ik de teugels alweer veel meer aan het laten vieren dan jaar geleden, want toen was het echt strak 100 euro per week voor 4.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn elke maand rond de 750 euro kwijt voor 4 personen, 2 volwassenen en 2 kinderen van onder de 10.
Ik weet dat wij het meeste uitgeven aan vlees en vleeswaren van de slager. Maar dit doen we bewust. Verder doe ik vooral boodschappen via de aanbiedingen. Ik loop alle krantjes af en ga bijna elke week wel naar 2 of 3 verschillende supermarkten. Gelukkig allemaal dichtbij of op de route van werk/paard.
Alles is relatief natuurlijk, maar besef dan op zijn minst dat zelfs jullie echt, echt, echt budget van €580 voor twee personen veel hoger zal zijn dan het budget voor velen hier. De vraag “Hoe leef je dan?” impliceert een beetje of je denkt dat mensen die met minder echt heeeeeel zuinig leven.

Ik leef bepaald niet zuinig, maar ik realiseer me dat dat niet voor iedereen is weggelegd.
anoniem_639a9136a72af wijzigde dit bericht op 22-11-2020 12:47
2.48% gewijzigd
Maída schreef:
22-11-2020 12:44
@ dwaler: dat doe ik nu dus al. Alles in excel bijhouden en idd veel meer vega gerechten eten. Maar dan kom ik dus alsnog op een hoog bedrag voor 2 personen... Ik heb het nu één maand helemaal bijgehouden.
Dan kun je beter aangeven wat jij zoal koopt, dan kunnen mensen reageren met wat zij niet zouden doen, want je zit echt hoog.
Rond de €650 per maand.
Twee volwassen, een dreumes en een baby (2 in de luiers, 1 nog flesvoeding).

Dit is inclusief brood van de bakker, vlees van de slager, kip van de Poelier en luiers. Oh en drie kratjes bier per maand.
Alle reacties Link kopieren
Gezin van 4, denk wel 800 euro.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn met twee, geen kinderen of huisdieren.
Ik heb even in mijn bestellijst bij Picnic gekeken en heb daar voor ongeveer 500€ besteld in oktober. Bestel daar bijna alles alleen brood bij de bakker en af en toe tussendoor eens naar de supermarkt als ik iets vergeten ben of ergens zin in heb en een enkele keer iets bij Kruidvat.
Vind het eigenlijk wel veel als ik het zo zie maar heb nu wel een behoorlijk volle diepvries en voorraadkast. Was al van plan om de komende weken meer uit de voorraad te koken en eten.
En we hebben de laatste weken wel echt regelmatig dure speciaalbiertjes gedronken dus daar zit het in onder andere natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
rumforviva schreef:
22-11-2020 12:46
Alles is relatief natuurlijk, maar besef dan op zijn minst dat zelfs jullie echt, echt, echt budget van €580 veel hoger zal zijn dan het budget voor velen hier. De vraag “Hoe leef je dan?” impliceert een beetje of je denkt dat mensen die met minder echt heeeeeel zuinig leven.

Ik leef bepaald niet zuinig, maar ik realiseer me dat dat niet voor iedereen is weggelegd.
Ik snap je reactie eigenlijk niet echt. Ik heb wel het idee dat je heel zuinig moet leven als je dit voor minder wil doen. Of andere keuzes moet maken (niet biologisch eten). Maar dat komt er bij manlief niet in, die is bereid daar een smak geld voor te missen en zou het liefst ALLES bio kopen.
2 personen

Boodschappen: tussen de €25 en €35 per week.
Verzorgingsproducten: hooguit €5 per maand. We kopen producten die we gebruiken in de aanbieding. Daarnaast bijna alles van huismerken.
Alle reacties Link kopieren
Wij halen bijna nooit afhaal of thuis bezorgen. Denk dat 3 x per jaar nog ruim is.
Koffiebonen altijd in de aanbieding, en zeker geen 30 euro per zak. Verder weet ik precies waar ik wat bij welke winkel moet halen en een aantal dingen bestel ik online in bulk. Wasmiddel en drogisterij spullen ook altijd in de aanbieding en meestal het goedkoopste. Goedkoop was het zo prima, net zoals onder de douche.
Ik koop zelden voorgesneden of kant-en-klaar. En stel je zegt 1 prei is te veel voor ons 2 voor bijv door een gerecht, dan vries ik de andere helft in.
Alle reacties Link kopieren
Oh eten bestellen heb ik niet meegeteld, dat is toevallig afgelopen maand 2 keer geweest omdat we ook onze trouwdag vierden en dus niet uit eten konden maar normaal is dat een keer per maand als ik op zaterdag moet werken.
Friet afhalen doen wij nooit, dat bakken we altijd zelf en dat is 1 keer per maand of zo. Haal dan wel van die vers gesneden friet, geen diepvries.
Koffie is hier nespresso en dat is om de paar maanden eens een bestelling.
Alle reacties Link kopieren
Rond de 500,- per maand, 2 volwassen en 2 kleine kinderen, waarvan 1 in de luiers.

Tussen de 80-100 euro per week aan de standaard boodschappen, luiers slaan we altijd ruim in tegen goede aanbiedingen en vlees en gevogelte en eieren kopen we bij familie. Overige bedrag gaat naar drogisterijproducten.

Afhalen doen we eigenlijk nooit, patat ed gaat in de airfryer.
Koffie halen we bij een winkeltje hier in het dorp. 10,- voor een kilo.

Ik hou altijd de aanbiedingen in de gaten, koop veel in de bonus en hou daar dus ook rekening mee met wat we eten. Dus ook rekening houden met groentes of fruit buiten het seizoen, die we dus nauwelijks eten. Soms bio, soms niet, wel vaak uit Nederland.
Ik laat boodschappen bezorgen en hou me dus strict aan het budget wat ik daar zelf voor heb samengesteld. We kunnen echt wel meer besteden, maar ik vind het ergens een sport om het tegen minder hoge bedragen voor elkaar te krijgen.
chantilly21_2 wijzigde dit bericht op 22-11-2020 12:59
24.56% gewijzigd
Maída schreef:
22-11-2020 12:48
Ik snap je reactie eigenlijk niet echt. Ik heb wel het idee dat je heel zuinig moet leven als je dit voor minder wil doen. Of andere keuzes moet maken (niet biologisch eten). Maar dat komt er bij manlief niet in, die is bereid daar een smak geld voor te missen en zou het liefst ALLES bio kopen.
Ik zit ook op een flink bedrag. Maar ik snap wel dat mijn deo, shampoo en douchegel duurder zijn dan wat veel andere mensen kopen. En een moot vis bij de visboer kost natuurlijk wat anders dan vis bij de supermarkt. Maar ik zie het niet meteen als “zuinig” leven als iemand een andere deo koopt, of biefstuk alleen haalt als het in de bonus is.
anoniem_639a9136a72af wijzigde dit bericht op 22-11-2020 12:55
0.42% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn met 4p rond de €400 per maand kwijt en dat is inclusief luiers voor de jongste. Normaal is het iets minder maar nu in corona tijd kopen we alles in één keer bij één winkel ipv aanbiedingen afgaan. Ik woon in een buitengebied en groente halen we wel veel bij kwekers die een kar langs de weg hebben staan. We eten wel biologisch vlees maar maar twee dagen per week. Andere dagen vega. Verder scheelt het als je aan het begin van de week een planning maakt, zodat je niet toch weer een keer niet uitkomt en patat afhaalt/er een zak dropjes bij meeneemt enzo. We eten niet veel brood (oudste zoon wel dagelijks, jongste zelfgebakken ivm allergieen). Salades e.d. Voor lunch maken we ook zelf. Ook maken we als er dingen in de actie zijn die we regelmatig eten meteen wat meer (bij pastasaus ofzo) en zetten wat in de vriezer.

Als je echt wil besparen zou ik eens beginnen met stoppen eten af te halen, en overgaan op goedkopere koffie. Wellicht werkt een strak budget wel goed voor jullie, en dan dus niet de creditcard trekken om gaten mee te vullen.
We zaten hier eerst rond de 900 euro per maand, en zijn nu teruggezakt naar ongeveer 380 euro per maand, terwijl we nu bij de bakker komen, de slager, de visboer, de kaasboer en de notenboer.

Hoe dat vooral komt, onze levensstijl omgooien. Bewust zijn van wat we eten, en eigenlijk 1x in de week daarvoor een planning maken.

Waar bij ons de "fout" lag, is dat we eigenlijk veel meer aten dan we nodig hadden/gezond was, veel alcohol, veel vreterijen, en veel frisdrank.

Dat hebben we nu allemaal geschrapt, en nu is het zondagse taartje echt een traktatie, ipv dat we iedere dag een zak chips leeg aten op de bank, met een paar drankjes. Dus dat zou ik doen, kritisch naar je eigen eetpatroon kijken. Want wat je niet in huis hebt gehaald, kan je ook niet opeten.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe niet aan budget boodschappen maar dat is dan ook niet nodig. Ik bezuinig liever op iets anders.

Ik kook meestal vijf warme maaltijden op een dag, omdat ik en vriend 2x warm eten en puber 1x. Ik ben ‘duur’ uit met alle bio vlees/vis en glutenvrije opties die nodig zijn. Per maand gaat er €900 naar de boodschappenrekening en dat gaat nagenoeg op.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt boodschappen zo goedkoop maken als je zelf wilt natuurlijk - met een bepaald minimum. Als je alle groenten, zuivel en vlees biologisch wilt kopen, dan ben je meer geld kwijt dan als je dat niet doet. Er zit een enorm verschil tussen de superlekkere koffiebonen van Simon Levelt en een kilo espressobonen van de Hema. Voorgesneden groentes en kant en klare salades kosten veel meer dan als je alles los koopt, zelf snijdt en helemaal opmaakt.

Het is maar net waar je prioriteit ligt.
Alle reacties Link kopieren
Wij geven zo'n €400 per maand uit voor een gezin met 2 volwassen en 2 kleine kinderen (waarvan 1 in de luiers) en 1 kat. Inclusief kattenvoer, luiers en andere drogist-artikelen. We doen bewust boodschappen en ik weet ook van bijna alles hoe duur het is. Maar we laten er niets voor. A-Merk koop ik alleen voor de producten waarbij ik dat belangrijk vind (bv. pindakaas), verder kopen we huismerk. We eten niet alle dagen vlees, dat scheelt.

Maar je geeft zelf al in je OP aan waarom het bij jullie duur is. €30 per zak koffie, veel afhaal, alleen biologisch en A-merk? Als ik dat zou doen zou ik het drievoudige uitgeven van ons maandbedrag.
Alle reacties Link kopieren
PietjeBello schreef:
22-11-2020 12:49
2 personen

Boodschappen: tussen de €25 en €35 per week.
Verzorgingsproducten: hooguit €5 per maand. We kopen producten die we gebruiken in de aanbieding. Daarnaast bijna alles van huismerken.
Dat is zeg maar 1,5€ per dag per persoon voor ontbijt, lunch en avondeten? Hoe doe je dat dan en wat eet je dan zoal?
Alle reacties Link kopieren
Voor de komende maand(en) ga ik dit dan ook proberen:

- koffie voor max. 15 euro voor een grote zak (doen we gemiddeld 1 tot 1.5 maand mee)
- geen friet meer afhalen, maar zelf bakken
- we hebben geen vriezer, dus vriezer kopen voor invriezen van maaltijden
- meer vegetarisch eten
- meer gerechten voor meerdere dagen koken (in bulk dus :biggrin:)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven