Geld & Recht alle pijlers

Wat zou je doen als je de loterij won

22-04-2019 14:12 312 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een topic als dit is er vast al eens geweest maar ik vind het leuk om erover te fantaseren. Ik koop niet vaak een lot maar heb er nu toevallig eentje voor de Koningsdag-loterij. De hoofdprijs is 20 jaar lang 250.000 euro netto per jaar.
Wat zou jij doen als je zo’n prijs zou winnen?
redbulletje schreef:
23-04-2019 08:57
Ik hou niet van de verplichting die werk met zich meebrengt. Vrijwilligerswerk is ook niet vrijblijvend.
Maar lekker 'n beetje schilderen en fotograferen en dan kunnen exposeren (want geld daarvoor!) dat is wel lekker natuurlijk.
Ja, precies dat dus. En heel fijn als mensen wel iets van werk (betaald of niet) hebben waar ze ontzettend blij mee zijn, het gevoel hebben dat ze er ook goed in zijn, maar als je dat gevoel niet hebt (en sterker nog, in werk zit waar je veel wederzijdse irritaties ervaart) dan is het voor veel mensen volgens mij dikke doei.
Alle reacties Link kopieren
HuLang schreef:
23-04-2019 08:08
Als je het stil houdt en je gaat niet opeens anders leven dan zal dat wel meevallen. maar de meesten die hier reageren houden het niet stil, gooien hun job op de schop, huren personeel in en gaan ondertussen reizen. Tja, externe tekenen van rijkdom (hoe tijdelijk ook) vallen op en dan krijg je nieuwe vrienden en andere aandacht.
Ik ken wel iemand die een leuk bedrag heeft gewonnen (het was niet eens zo heel veel, maar daar zo’n leuk huis van gekocht dat ze na een aantal jaar alleen door dat pand al multimiljonair waren) en niets van alles wat jij beschrijft is gebeurd. En dat ze die prijs hebben gewonnen is ook niet stil gebleven.
Ik ken wel iemand die ooit een ton heeft gewonnen. Die heeft het in 'n eigen bedrijf gestoken en was het binnen no time helemaal kwijt.
redbulletje schreef:
23-04-2019 08:39
Ik kan niet tegen geschooi en ben al helemaal niet vatbaar voor mensen die iets voor hun kind willen. Zou nog eerder een oudere buur helpen (die mij notabene nu met klusjes helpt) door die een paar uur tuinman/poets per week te geven zodat ze vrijstaand kunnen blijven wonen als de ouderdom echt toe begint te slaan.
Het viel mij ook wel even tegen. Nu kan ik zelf rustig bekijken wie ik wat wil geven.Kennelijk als je een prijs wint moet je er wat mee. Niet als het een vette erfenis betreft. Gelukkig is het nieuwtje eraf. Al was het een bijzondere ervaring.
Alle reacties Link kopieren
Ongepast
lievejetje wijzigde dit bericht op 23-04-2019 11:27
89.33% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
HuLang schreef:
23-04-2019 08:08
Als je het stil houdt en je gaat niet opeens anders leven dan zal dat wel meevallen. maar de meesten die hier reageren houden het niet stil, gooien hun job op de schop, huren personeel in en gaan ondertussen reizen. Tja, externe tekenen van rijkdom (hoe tijdelijk ook) vallen op en dan krijg je nieuwe vrienden en andere aandacht.
Euhm... ik heb 5 vrienden waarvan er twee familieleden zijn. Allen ken ik inmiddels 25 jaar of langer, ik vermoed dat de kennissen en mensen waarop jij doelt niet onder mijn definitie van vrienden zouden vallen. En dát geeft wellicht precies de kern weer waardoor je hier uitgebreid in gesprek bent over jouw post.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Ik zou een boerderijtje kopen en oude en afgedankte dieren opvangen.
Lievejetje schreef:
23-04-2019 09:48
Hoeveel heb jij gewonnen dan Jane
Doe? In welke categorie zeg maar?

Deze vraag vind ik zo ongepast als ik iets gewonnen zou hebben. Daar kreeg je mooi geen antwoord op, en op de rest van alle vragen ook nooit meer.
Alle reacties Link kopieren
Neuken, eten, slapen. En dat iedere dag.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
23-04-2019 10:39
Deze vraag vind ik zo ongepast als ik iets gewonnen zou hebben. Daar kreeg je mooi geen antwoord op, en op de rest van alle vragen ook nooit meer.
Oh sorry hoor zo bedoelde ik dat niet. En uiteraard mag je ook géén antwoord geven. Ik bedoelde meer in de categorie dat je nooit meer wat hoeft te doen of meer denkend aan een grote auto en een mooie reis. Dat maakt wel verschil. Maar ongepast dus, check. Zijn topics waarin men vraagt wat een gezinsinkomen is of hoeveel anderen gespaard hebben dan net zo ongepast? En je kunt ook niet delen natuurlijk dat je een prijs hebt gewonnen. Wel raar dat je op geen enkele vraag van mij meer antwoord gaat geven?
Lievejetje schreef:
23-04-2019 11:02
Oh sorry hoor zo bedoelde ik dat niet. En uiteraard mag je ook géén antwoord geven. Ik bedoelde meer in de categorie dat je nooit meer wat hoeft te doen of meer denkend aan een grote auto en een mooie reis. Dat maakt wel verschil. Maar ongepast dus, check. Wel raar dat je op geen enkele vraag van mij meer antwoord gaat geven?
Nou ja, ik begrijp het gevoel van ongepastheid wel. Stel dat het inderdaad in de categorie is "nooit meer wat te hoeven doen" maar het uit zich (zeker de eerste jaren) alleen in het kopen van een iets grotere auto en het maken van een mooie reis. Dan gaat het eigenlijk niemand wat aan of er achter die geldprijs 100.000 euro zit of 10 miljoen. En dat je zeker liever niet hebt dat mensen weten dat je 10 miljoen hebt gewonnen.
Alle reacties Link kopieren
Nee nou ja daarom ook prima om er geen antwoord op te geven. Maargoed als je anoniem op een forum deelt dat je “een leuke geldprijs” hebt gewonnen dan is het toch niet heel gek als men vraagt in welke categorie dat dan is? En nogmaals dan kun je zeggen dat houd ik liever voor mezelf. Maar om het nou zó ongepast te vinden dat je nooit meer op mij gaat reageren... ik vroeg niet om de helft ervan ofzo ;)
Maargoed beetje off topic dit!
Lievejetje schreef:
23-04-2019 11:14
Nee nou ja daarom ook prima om er geen antwoord op te geven. Maargoed als je anoniem op een forum deelt dat je “een leuke geldprijs” hebt gewonnen dan is het toch niet heel gek als men vraagt in welke categorie dat dan is? En nogmaals dan kun je zeggen dat houd ik liever voor mezelf. Maar om het nou zó ongepast te vinden dat je nooit meer op mij gaat reageren... ik vroeg niet om de helft ervan ofzo ;)
Maargoed beetje off topic dit!
Nooit meer op iemand reageren vind ik ook ver gaan, maar ik denk dat ik mij er ook ongemakkelijk bij zou voelen als ik zou weten dat iemand zich aan het afvragen is wat voor bedrag iemand dan heeft gewonnen. Maar misschien zijn er ook wel mensen die het - zonder dat ze die vraag uitspreken - ook aan het afvragen zijn, dat kan natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Oké, naja, ik wil mijn vraag best weghalen hoor, was me er niet van bewust dat het als zo aanstootgevend ervaren zou worden. Weer wat geleerd vandaag :)
Lievejetje schreef:
23-04-2019 11:02
Oh sorry hoor zo bedoelde ik dat niet. En uiteraard mag je ook géén antwoord geven. Ik bedoelde meer in de categorie dat je nooit meer wat hoeft te doen of meer denkend aan een grote auto en een mooie reis. Dat maakt wel verschil. Maar ongepast dus, check. Zijn topics waarin men vraagt wat een gezinsinkomen is of hoeveel anderen gespaard hebben dan net zo ongepast? En je kunt ook niet delen natuurlijk dat je een prijs hebt gewonnen. Wel raar dat je op geen enkele vraag van mij meer antwoord gaat geven?

Ik had die prijs niet gewonnen hè. Ik stelde dat ALS ik zo'n prijs zou winnen dat IK dan de vraag heel ongepast zou vinden. En zeker in real life zou dat betekenen dat je dan niet meer tot de mensen zou horen die dicht bij mij staan.

Ik schrijf nergens dat ik nooit meer op jou ga reageren.
Alle reacties Link kopieren
Dat heb ik niet goed gelezen dan. Ik zit er even over na te denken of ik dit IRL ook zou vragen. Waarschijnlijk niet, hoewel aan mijn zus ofzo wel.
Misschien dat het het anders maakt omdat ik dus niet weet wie dit is? Was gewoon nieuwsgierig, lijkt me heel gek als je opeens een hoop geld tot je beschikking hebt. Ik ken niemand die dat gewonnen heeft. Of misschien wel, en weet ik het niet omdat diegene geen uitspattingen ermee doet ;)
Ik zou dat zelf denk ik ook niet doen, alles tegelijk uitgeven. Eerst goed over nadenken. Wel misschien gelijk iets minder gaan werken.
Het je afvragen staat je vrij, maar ik denk dat zo'n vraag werkelijk stellen een beetje overkomt op dezelfde ongepaste manier als dat je naar iemands seksleven vraagt. Je mag je best afvragen hoe vaak de ander het doet, maar je stelt de vraag niet letterlijk. Hoewel de een dat ook erger/minder erg vindt dan de ander.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
23-04-2019 11:46
Het je afvragen staat je vrij, maar ik denk dat zo'n vraag werkelijk stellen een beetje overkomt op dezelfde ongepaste manier als dat je naar iemands seksleven vraagt. Je mag je best afvragen hoe vaak de ander het doet, maar je stelt de vraag niet letterlijk. Hoewel de een dat ook erger/minder erg vindt dan de ander.
Op het forum wel toch ;)

Mja ik ben zelf best open, ik zou niet schrikken van zo’n vraag. Ligt er natuurlijk wel een beetje aan wie hem stelt. Maar het staat ieder natuurlijk vrij om voor zichzelf die grens te bepalen.
Lievejetje schreef:
23-04-2019 11:49
Op het forum wel toch ;)

Mja ik ben zelf best open, ik zou niet schrikken van zo’n vraag. Ligt er natuurlijk wel een beetje aan wie hem stelt. Maar het staat ieder natuurlijk vrij om voor zichzelf die grens te bepalen.
Zeker! En ik denk dat de een daarin ook nieuwsgieriger is aangelegd dan de ander.
Alle reacties Link kopieren
Een klein huis laten bouwen op een groot stuk grond zonder buren en een bos achter het huis. Alles laten doen, laten verhuizen en laten schoonmaken zodat ik er alleen maar binnen hoef te stappen. :jump:

Alleen dat stuk grond zou wel eens moeilijk te vinden zijn.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou eerst heel hard gaan huilen.
Daarna een afspraak maken met de gemeente om de bijstand (tijdelijk, afhankelijk van het bedrag) stop te zetten.
Als het een bedrag is van 100.000 of minder zou er niets veranderen in mijn leven omdat de bijstand dan nog steeds bepaald of je het geld verstandig en volgens hun regels uit gegeven hebt.
Mocht het een miljoen zijn dan zou ik daar tot mijn aow mee rond kunnen komen maar moet ik geen rare dingen gaan doen.
Zou het de hoofdprijs zijn dan zou ik de manege een anonieme schenking doen, het sportdeelname fonds een enorme schenking geven, mijn kinderen 100.000 schenken om een huis te kunnen kopen, mijn moeder en zusje verwennen en misschien op zoek gaan naar een ander huis.
Reizen laat mijn gezondheid niet toe maar ik zou mijn kinderen wel op de reis van hun dromen sturen.
Alle reacties Link kopieren
Als ik een werkelijk substantieel bedrag zou winnen, zou ik als de sodemieter een afspraak maken met mijn accountant en het bedrag onmiddellijk een maand of wat op depot zetten om te voorkomen dat ik er impulsieve dingen mee ging doen. Deel wegzetten in lijfrente, kan je ook nog een hoop lol van hebben.
Hou er rekening mee dat je dan wel geen kansspelbelasting hoeft te betalen, maar je betaalt wel een stevig bedrag aan vermogensbelasting, elk jaar weer.
Schenkingen klinken ook zo leuk, maar de ontvanger betaalt zich ook scheef aan belasting.
Kortom, de enige die echt plezier heeft van een grote geldprijs, is de belastingdienst.

En stoppen met werken? Geen haar op mijn hoofd die daar aan denkt. Ik vind mijn werk veel te leuk!
If we winter this one out, we can summer anywhere - Seamus Healey.
schaapwolf schreef:
23-04-2019 10:42
Neuken, eten, slapen. En dat iedere dag.
Wat saai zeg, en niet eens champagne erbij ofzo :nooo:
Alle reacties Link kopieren
Ik zou een nieuw huis erbij kopen, en mijn huidige huis verhuren en de hypotheek afbetalen.
Mijn nieuwe huis zou ik dan ook helemaal energie zuinig maken, en een thuis gym in aanbrengen. Ook zou ik mijn moeder dan mee nemen op een rondreis door China.
Ook zou ik dan een appartementje in Oostenrijk kopen, zodat ik daar elk jaar naar toe kan voor wintersport.

Ik zou wel blijven werken, maar dan wel minder uren. En met de afspraak dat ik elke winter een maand onbetaald verlof wil, om naar oostenrijk te kunnen gaan.
Alle reacties Link kopieren
amarna schreef:
23-04-2019 08:16
Hangt denk ik van het gewonnen bedrav af.
Van 250.000 verandert je leven volgens mij niet. Het geeft je vrijheid, maar geen andere vrienden.

Ik snap niet dat sommigen zouden blijven werken bij het winnen van een groot bedrag. Je bent dan toch niet meer gemotiveerd? Bij het eerste de beste puntje van kritiek van je baas of rotklus maak ik een lange neus en pleit ik 'm.
Ik werk primair omdat ik geld nodig heb, maar helemaal stoppen zou ik niet doen, daar ben ik veel te jong voor. Wel zou ik waarschijnlijk iets anders gaan doen, ik zou wel het geld hebben voor een andere opleiding en er minder uren voor gaan werken.
redbulletje schreef:
23-04-2019 08:37
Het zou bij mij in de straat wel opvallen als ik ineens geld heb om mijn tuin aan te laten pakken. Ik vraag wel 'ns offertes op voor een kleine ingreep en denk als je alles laat doen er toch wel enkele tienduizenden euro's voor nodig zijn. Dat zou mijn buurtgenoten wel opvallen als er veel werkzaamheden worden verricht en er elke keer busjes van werklieden in mijn oprit staan. Maar ik woon hier al 25 jaar en heb met enkele buren goed contact, dus daar zou ik het niet tegen verzwijgen, behalve misschien de hoogte van het bedrag.
Het wordt vaak aangeraden om wel te zeggen dat je iets gewonnen hebt, maar ipv bv 5 miljoen een paar ton. Dat is voor veel mensen beter te bevatten als een leuk bedrag dat eindig is.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven