Geld & Recht alle pijlers

Wat zou jij doen met een miljoen?

22-11-2020 20:54 287 berichten
We hebben onszelf een lot cadeau gedaan voor Sinterklaas. Niet omdat we er veel van verwachten, maar omdat we avonden aan een stuk kunnen fantaseren over het winnen van een groot bedrag en dan met name wat we ermee gaan doen: welke reis gaan we maken, welk huis gaan we kopen, blijven we werken of niet, etc. Mooie dromen, waar het waarschijnlijk bij blijft :-D

We hebben 1/5 lot en de jackpot staat nu op 8,5 miljoen, geloof ik. In het meest gunstige geval winnen we dus 1,7 miljoen..
Man zou blijven werken, maar wel een dag of twee minder. Ik zou stoppen en eindelijk investeren in mijn eigen taartenbakkerij. We zouden een groter huis kopen met een mooie tuin, maar niet per se een exorbitante villa, gewoon wat groter en luxer dan nu.
We hebben al verschillende goede opties gezien op Funda.
We zouden ook een mooie reis door de Languedoc maken, dat staat al een paar jaar hoog op onze wensenlijst.
Oh, en er zou ook per direct een schoonmaakster komen, dat geld hebben we nu niet.

Dan houden we nog een shitload over en daar zouden we vast iets verstandigs mee doen, maar het is beduidend minder spannend om daarover te fantaseren, dus dat doen we voor het gemak maar niet. We focussen ons op de leuke zaken.

Ben benieuwd of er meer mensen zijn die zo kunnen genieten van het fantaseren :-D
Alle reacties Link kopieren
Sorcha_ schreef:
28-11-2020 20:47
Voor 400k een huis kopen, 30k aan een auto en van de rest rentenieren.

1,7 miljoen is in principe genoeg om nooit meer te hoeven werken.
Dat hangt nogal van je leeftijd af en of je een partner hebt die misschien ook wil stoppen met werken. Met een vergelijkbaar uitgavepatroon als wij nu hebben, kunnen wij een kleine 20 jaar leven van 1,7 miljoen. Wij zijn midden 40 dus dat komt mooi uit, maar dan hebben we dus 20 jaar geen pensioenopbouw en kunnen we in de 20 jaar dát we niet werken net zo veel of weinig doen als we nu doen, en geen exorbitante uitgaven.
Alle reacties Link kopieren
Maar goed, met 30 miljoen zou ik accuut ontslag nemen en me eens goed beraden hoe ik het geld het beste kan besteden. Ik denk dat ik minimaal 10 miljoen zou reserveren voor 'goede doelen' maar het liefst wel onder eigen controle.
Kleine bedragen aan lokale projecten en stichtingen die ik goed ken (ik droom altijd van een heel groot vrijwilligersfeest voor een aantal sociale ondernemingen in ons dorp) of aansluiten bij een grotere NGO en in overleg daar 1 of 2 miljoen uitgeven aan een mooi project.
Het eerste zou ik trouwens ook doen met een prijs van 1 miljoen.

We zeggen altijd dat we niet willen verhuizen maar dromen van een verbouwing van 1,5 ton. Ik kan niet 100% zeker garanderen dat dat zo blijft als je echt bijna ieder huis kunt kopen dat je wilt...

Voor de rest heb ik geen belachelijk grote materiele wensen maar denk ik (ben ik bang!) dat je daar vanzelf in 'groeit' als je eenmaal zo veel geld hebt.
Alle reacties Link kopieren
TijdvoorTaart schreef:
18-12-2020 08:29
Woohoo, we hebben een tientje gewonnen :cheer2:

Nu heeft man op zijn werk een half lot gekregen voor de eindejaarsuitkering. Dus nu kunnen we nóg eens gaan fantaseren over geld, echter nu over 15 miljoen ipv een armzalige 1,7...

https://www.funda.nl/koop/esbeek/huis-8 ... dseweg-17/

:-D
Wat flauw, er zitten helemaal geen foto's bij verder......

Wat zou je met zo'n huis willen doen trouwens?
Maduixa schreef:
18-12-2020 10:38
Wat flauw, er zitten helemaal geen foto's bij verder......

Wat zou je met zo'n huis willen doen trouwens?
Met dit huis niets, denk ik. Heb gewoon gezocht op de duurste huizen in mijn omgeving :-D

Ik zou denk ik wel een mooie woning in een groene omgeving kopen in NL waar vrienden en familie (en wij zelf ook natuurlijk) gebruik van kunnen maken als ze er eens uit willen.

Met mijn gezin zou ik acuut verhuizen naar een vrijstaand huis (nu sociale huur) en ik denk dat man direct zou stoppen met werken
GreenLadyFern schreef:
18-12-2020 10:24
Vanuit duurzaamheidsoogpunt :) De accu moet dan waarschijnlijk sneller vervangen worden maar dat kunnen we dan ook wel betalen.
Ik zou wel extra betalen voor een grote radius dus maak me dan niet zo druk om oplaadpunten. Met 30 miljoen heb je tijd en geld zat, waarom dan nog fossiele brandstoffen gebruiken als het niet nodig is?
Qua duurzaamheid zoek ik altijd een balans; soms niet duurzaam voor het gemak, soms iets minder gemak (maar overkoombaar) voor duurzaamheid.
Dat zou voor mij niet uitmaken, ik zou toch vervuilender gaan leven wegens al mijn vliegreisjes en huurauto's ter plaatse.
Alle reacties Link kopieren
Maduixa schreef:
18-12-2020 10:30
Dat hangt nogal van je leeftijd af en of je een partner hebt die misschien ook wil stoppen met werken. Met een vergelijkbaar uitgavepatroon als wij nu hebben, kunnen wij een kleine 20 jaar leven van 1,7 miljoen. Wij zijn midden 40 dus dat komt mooi uit, maar dan hebben we dus 20 jaar geen pensioenopbouw en kunnen we in de 20 jaar dát we niet werken net zo veel of weinig doen als we nu doen, en geen exorbitante uitgaven.
Is dat inclusief 4% rente die dat geld oplevert als je het belegt? Want dat is 68000 euro per jaar en dan hoef je niks meer te sparen voor later.

Als je eerst nog een huis koopt en 1,2 miljoen overhoudt dan kan je 48000 euro onttrekken maar dan betaal je geen huur of hypotheek.

Even kort door de bocht dit. Maar 4% wordt over het algemeen aangehouden door mensen die met vroegpensioen willen.
Sorcha_ schreef:
18-12-2020 11:22
Is dat inclusief 4% rente die dat geld oplevert als je het belegt? Want dat is 68000 euro per jaar en dan hoef je niks meer te sparen voor later.

Als je eerst nog een huis koopt en 1,2 miljoen overhoudt dan kan je 48000 euro onttrekken maar dan betaal je geen huur of hypotheek.

Even kort door de bocht dit. Maar 4% wordt over het algemeen aangehouden door mensen die met vroegpensioen willen.
Buiten de rente heb je ook nog inflatie, die miljoenen worden ook steeds minder waard in verhouding

Daarom ga ik lekker voor de 30 miljoen haha
Als je je hele fortuin risicovol moet beleggen om 4% rente te kunnen behalen, waarover je dan weer belasting moet betalen én je over het bedrag op je rekening ook nog eens belasting moet betalen, dan vraag ik me af of je dat risico wel moet nemen. Rentenieren past misschien wat minder bij deze tijd. Je kunt beter uitgaan van negatieve rente, bankkosten en belastingen.

Of in een ander land gaan wonen, waar het anders is.
Alle reacties Link kopieren
Wat trouwens echt een droom van mij is als ik schandalig veel geld win:

Een prachtige villa (met zwembad uiteraard) met veel kamers aan de Spaanse kust (Catalonie) huren voor een hele zomer, inclusief schoonmaakster. Daar een hele zomer gaan bivakkeren en al mijn vrienden en familie de gelegenheid geven om op mijn kosten een of twee weken vakantie te komen vieren.
Alle reacties Link kopieren
Sorcha_ schreef:
18-12-2020 11:22
Is dat inclusief 4% rente die dat geld oplevert als je het belegt? Want dat is 68000 euro per jaar en dan hoef je niks meer te sparen voor later.

Als je eerst nog een huis koopt en 1,2 miljoen overhoudt dan kan je 48000 euro onttrekken maar dan betaal je geen huur of hypotheek.

Even kort door de bocht dit. Maar 4% wordt over het algemeen aangehouden door mensen die met vroegpensioen willen.
Ik heb er geen verstand van dus dit heb ik niet doorgerekend verder. Maar wat iemand anders al zegt, als dit met gemiddeld tot hoog risico is, zou ik er op mijn 65e niet achter willen komen dat er ergens iets mis is gegaan...

Als je daarbij een huis koopt van 5 ton, moet je ook rekening houden met hogere onderhouds- en GWL kosten dan ik nu misschien heb in mijn twee-onder-één kap. Aangezien ons inkomen nu denk ik netto om en nabij de 50.000 ligt, hebben we dan dus hetzelfde leven als nu, maar zonder te werken.... Ik weet niet of ik dat echt superaantrekkelijk vind want je moet dan dus wel op je geld blijven letten.
Alle reacties Link kopieren
Maduixa schreef:
18-12-2020 12:10
Ik heb er geen verstand van dus dit heb ik niet doorgerekend verder. Maar wat iemand anders al zegt, als dit met gemiddeld tot hoog risico is, zou ik er op mijn 65e niet achter willen komen dat er ergens iets mis is gegaan...

Als je daarbij een huis koopt van 5 ton, moet je ook rekening houden met hogere onderhouds- en GWL kosten dan ik nu misschien heb in mijn twee-onder-één kap. Aangezien ons inkomen nu denk ik netto om en nabij de 50.000 ligt, hebben we dan dus hetzelfde leven als nu, maar zonder te werken.... Ik weet niet of ik dat echt superaantrekkelijk vind want je moet dan dus wel op je geld blijven letten.
Dat is dus volgens de FIRE community.

Maar misschien dat ik wel zou blijven werken. Het lijkt me wel heerlijk dat je nooit meer die druk voelt en je geen zorgen hoeft te maken om reorganisaties enzo.
Alle reacties Link kopieren
Mijn 2 buren uitkopen zodat ik het hele pand voor mezelf heb. Het appartement naast mij is leuk voor gasten als we ooit weer uit de lockdown kopen en de bedrijfsruimte beneden maak ik een atelier van.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven