Geld & Recht alle pijlers

Wat zouden jullie doen met je spaargeld?

07-08-2020 07:20 145 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik twijfel enorm. Enigzins denk ik alles investeren. Anderzijds wil ik al heel lang mezelf belonen op mn droomauto.
Alleen is dat laatste de domste investering. Ik dacht aan de helft investeren en de helft aan een auto.

Nu ben ik begonnen met mezelf verdiepen in geld verdienen door middel van beleggingen, aandelen, crypto en vastgoed. Verder heb ik begrepen dat het beste is om pas auto te halen als je dit onder je eigen onderneming kunt halen zodat je de voordelen uit haalt of pas de auto haalt met de winsten die je hebt opgebracht.

Ik weet wat het beste is, maar mijn hart verlangt al een jaar of twee naar deze auto. Zou deze ook graag willen halen om er deze vakantie mee op tour te gaan.

Hoe houd ik mezelf in bedwang om de juiste keuze te maken? En hoe doen jullie dat?
Alle reacties Link kopieren
MeisjeVanDeBuurt schreef:
07-08-2020 08:20
Ik kan nu nog niet een huis kopen met hypotheek door de studie en is niet echt verstandig zonder vaste baan, maar eigen huis is volgens velen financiele geleerden echt geen juiste investering.

Je haalt er niet meer geld uit ofso. Je betaalt ook nog eens rente en allerlei andere kosten die je moet betalen voor de komende 30 jaar.
Ik zou even helemaal niets doen met je geld. Wat ik uit je posts opmaak is dat je echt geen kaas hebt gegeten van financiën, maar gewoon iedereen napraat
Dat geeft niets, ik heb ook geen verstand van wat verstandig is en wat niet.
Maar ik begeef me daar dus ook niet in, heb voldoende op de bank om fijn te kunnen leven, een baan waar ik in mijn onderhoudt mee kan voorzien, een auto en een koophuis

Ik heb veel meer op de bank dan de bedragen dat jij noemt, maar dat laat ik gewoon staan. Ik ga er geen gekke dingen mee doen. En nee ik heb ook geen spaarrente, maar ik heb het geld wel tot mijn beschikking

En ook ik ben wel benieuwd in welk land je een appartement vind voor 30k, en waarom zou je at wel overwegen en een huis waar je zelf in kan wonen hier niet?

Roemenie?
MeisjeVanDeBuurt schreef:
07-08-2020 08:07
Ik zou een appartement van 30k in het buitenland kunnen kopen. Maar dat zou me niet nu echt gelukkig maken, dat is wat me geadviseerd worden momenteel in mijn kring. Sta er wel achter maar ik word al depressief van de gedachte dat ik het zo saai en veilig direct allemaal wegstop.
Daar betaal je een zwik belasting over als tweede huis. En vergeet het onderhoud niet. En de onvrijheid omdat je dan toch ook regelmatig naar dat buitenland moet in je vrije tijd ipv dat je de vrijheid hebt om te reizen naar waar je maar wil.

Voor 13000 euro wat voor wagen is dat dan? Een tweedehandsje of een klein nieuw autootje waar nog geen enkele extra is bijgerekend? Koop 'n auto die nog tegen de 10 jaar mee kan, dan heb je er lang wat aan.
Trotter schreef:
07-08-2020 08:27
Tsja, en anders betaal je de rest van je leven huur (en servicekosten), die elk jaar hoger en hoger wordt. Maar ik heb mijn huis ook niet gekocht om er geld mee te verdienen, maar om een fijne plek te hebben om te wonen die ik helemaal naar mijn eigen zin kon maken. En doordat ik mijn hypotheek versneld heb afgelost heb ik nu bizar lage vaste lasten. Waardoor ik dus weer sneller kan sparen. Win-win-win wat mij betreft.
en: de waarde van een afbetaald huis veert mee met inflatie. Een bedrag op de band wordt steeds minder waard.
Door je geld eerst 20 jaar te steken in volledige afbetaling van je huis en daarna het extra geld opzij te zetten, heb je veel minder last van inflatie.
Alle reacties Link kopieren
MeisjeVanDeBuurt schreef:
07-08-2020 08:20
Ik kan nu nog niet een huis kopen met hypotheek door de studie en is niet echt verstandig zonder vaste baan, maar eigen huis is volgens velen financiele geleerden echt geen juiste investering.

Je haalt er niet meer geld uit ofso. Je betaalt ook nog eens rente en allerlei andere kosten die je moet betalen voor de komende 30 jaar.
Welke geleerden dan?

Wanneer je versnelt aflost dan is een huis een prima investering.

Wat zeggen 'de geleerden' dan over crypto's of is Lange Frans je financieel adviseur?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik zou niet investeren, voor het zelfde geld dalen koersen weer en eindig je met veel minder dan waar je mee begon. Koop gewoon de auto en de rest gebruik je om verder te sparen voor later een huis naar je zin mee te financieren.
dropfruitje schreef:
07-08-2020 08:21
Ik denk dat veel mensen een bedrijf opstarten omdat ze denken een vernieuwend idee te hebben, voor zichzelf willen werken met meer vrijheid, of omdat zou nou eenmaal een enorme passie voelen voor iets en graag een steentje bij willen dragen. Al zullen er uiteraard ook mensen zijn die het alleen maar voor het geld doen....
Mijn motief was dat ik zo een legitieme context gaf aan mijn innerlijke jobhopper :winkie:
Alle reacties Link kopieren
Door te sparen weet je in ieder geval zeker dat je geld minder waard wordt omdat de inflatie hoger is dan de spaarrente. Een huis is een prima investering, een auto daar in tegen is een dag later al 30% minder waard.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
07-08-2020 08:33
Door te sparen weet je in ieder geval zeker dat je geld minder waard wordt omdat de inflatie hoger is dan de spaarrente. Een huis is een prima investering, een auto daar in tegen is een dag later al 30% minder waard.
Een auto is dan ook geen investering maar een gebruiksartikel waar je met 'n beetje mazzel 10 jaar plezier aan hebt.
dropfruitje schreef:
07-08-2020 08:21
Ik denk dat veel mensen een bedrijf opstarten omdat ze denken een vernieuwend idee te hebben, voor zichzelf willen werken met meer vrijheid, of omdat zou nou eenmaal een enorme passie voelen voor iets en graag een steentje bij willen dragen. Al zullen er uiteraard ook mensen zijn die het alleen maar voor het geld doen....

Ik krijg een beetje het idee TO dat je zo gefocust bent op geld, winst maken en rijk worden dat je daarbij totaal vergeet waar het leven (mijn inziens) om draait: Je tijd op de wereld op een zo gelukkige manier doorbrengen.
Vreselijk dit soort praat, en al helemaal als je zelf werknemer bij een bedrijf. Je neemt financiële risico's, werkt je een slag in de rondte en betaald zo'n 50% belasting, dus ja, de focus ligt op je winst uit je eigen onderneming, dat heeft alles te maken dat je aan je winst kan zien of je inzet, risico's enz. succes hebben gehad. Niks geen gegarandeerde vakantie dagen, 32 uurtjes werken met vakantiegeld, na je werkdag lekker alles vergeten enz. Geld is eerder een graadmeter om je succes te bepalen en niet, zoals jij suggereert, dat je geen oog meer hebt voor iets anders. Ik ben trouwens een stuk gelukkiger met meer geld dan met minder, niet dat ik niet gelukkig ben met minder geld maar het is veel leuker als ik een zwembad inmijn tuin kan laten aanleggen zodat ik niet in de file hoef te staan om te kunnen zwemmen.
Alle reacties Link kopieren
Geronimo2 schreef:
07-08-2020 08:25
Zonder Corona had ik gestemd voor je droomauto maar bedenk dat ongeveer 30% van de werkende mensen nu gesponsord wordt door de overheid en we een megaschuld aan het opbouwen zijn, kortom er komt een dikke recessie aan en een massa werklozen uit de horeca, toeristenbranche en detailhandel. Dit zijn vaak mensen die een lage opleiding hebben en dus ook moeilijk weer aan de bak komen dus de kosten gaan nog verder omhoog.

Wij houden een ton achter de hand om zware klappen zo goed mogelijk op te vangen, dat is veel maar wij zijn ook ouder dus geen idee hoe lang we het daarmee moeten uitzingen. Crypto's fluctueren enorm, goud en andere edelmetalen is niet slim want die staan zo hoog dat je al door je geld heen bent als je aan een beetje spreiding wil doen. Aandelen kan interessant zijn.

Ik snap je wel, je hebt een eigen bedrijf en je succes wil je vieren met de aanschaf van spullen waar je altijd van gedroomd hebt maar je zal meer succes hebben als je je inhoudt en je geld in je BV laat zitten zodat het voortbestaan van je bedrijf een grotere kans heeft. Ik zit er misschien wel conservatief in maar ik heb liever de vrijheid van een eigen bedrijf dan een te gekke auto die steeds minder waard wordt terwijl je je geld zo hard nodig zal hebben.

Dankjewel voor je reactie.

Ik denk dat ik het gewoon voor zo laat staan totdat ik wel zeker weet wat ik ermee wil gaan doen. Heb dit namelijk ook met mijn omgeving besproken en daaruit hoor ik ook verschillende meningen van de een die zegt geniet en koop die auto, de ander vind beleggen in indexfondsen een goed idee en de ander zegt direct vastgoed. Persoonlijk denk ik nu beste vastgoed en dan in termijnen van 3 betalen. Daarnaast 1000 mn beleggen voor de langere termijn en dan salaris gebruiken voor sparen en korte termijn investeren kleine risicos nemen om geld te kunnen verdubbelen. En ja ik weet nu heel mooi zonder verliezen beschreven misschien besef ik niet genoeg dat ook die indexfondsen kunnen crashen, maar zelfs als dat gebeurt herstelt de markt zich bijna altijd en de kracht is om dan juist niet door te verkopen als je belegt voor de langere termijn van 10 jaar. Vind het alleen ook niet zo heel spectualair eigenlijk als we het hebben over een redament van max 10%, wat wel voordelig is dat je hierbij nog wel de kracht van compounding gebruikt anders stelde het helemaal niet veel voorz

Ik kan beter het laten staan en nog niks doen. Momteel beleg ik al zon 3 maanden in s&500 100 pm maar daar komen transactiekosten bij kijken en dat gaat zo langzaam waardoor het wel naar mijn idee slimmer leek dit op te hogen naar 1000. Dit is verder een index die altijd goed heeft gepresteerd en de top 10 amerikaanse bedrijven in zitten.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
07-08-2020 08:30
Welke geleerden dan?

Wanneer je versnelt aflost dan is een huis een prima investering.

Wat zeggen 'de geleerden' dan over crypto's of is Lange Frans je financieel adviseur?
Crypto doe ik maar heel weinig. Rich dad poor dad heb ik de info uit getrokken. Vind je reactie beetje brutaal en denigrend, geniet je hiervan? Heel geinig ben je
Alle reacties Link kopieren
Geronimo2 schreef:
07-08-2020 08:37
Vreselijk dit soort praat, en al helemaal als je zelf werknemer bij een bedrijf. Je neemt financiële risico's, werkt je een slag in de rondte en betaald zo'n 50% belasting, dus ja, de focus ligt op je winst uit je eigen onderneming, dat heeft alles te maken dat je aan je winst kan zien of je inzet, risico's enz. succes hebben gehad. Niks geen gegarandeerde vakantie dagen, 32 uurtjes werken met vakantiegeld, na je werkdag lekker alles vergeten enz. Geld is eerder een graadmeter om je succes te bepalen en niet, zoals jij suggereert, dat je geen oog meer hebt voor iets anders. Ik ben trouwens een stuk gelukkiger met meer geld dan met minder, niet dat ik niet gelukkig ben met minder geld maar het is veel leuker als ik een zwembad inmijn tuin kan laten aanleggen zodat ik niet in de file hoef te staan om te kunnen zwemmen.
Het een sluit het ander niet uit, maar ik hoor TO alleen maar over geld. Niet om proberen veel geld te verdienen met een eigen onderneming vanuit passie of iets anders dat ze leuk vindt. Alleen maar geld.

Ik ben zelf ook ondernemer geweest en weet alles was je een slag in de ronde werken, twijfelen of je wel op vakantie kan gaan en een hoog percentage belasting betalen. Maar ik werkte dan ook niet alleen maar voor het geld, maar ook omdat ik wat ik deed leuk vond. En ik hoop dat voor jou hetzelfde geldt.
Those who don’t believe in magic will never find it
Ik zou als ik jou was gewoon eerst rustig je studie afmaken en een baan zoeken. Daarna huis en auto. Ondertussen verder sparen.
Alle reacties Link kopieren
lovechild schreef:
07-08-2020 08:43
Ik zou als ik jou was gewoon eerst rustig je studie afmaken en een baan zoeken. Daarna huis en auto. Ondertussen verder sparen.
Ja ik ook nu geen investeringen denk ik doen waar ik nog niet voldoende kennis over beschik. Zal wel gwn doorsparen en met kleine bedragen door blijven beleggen.
Alle reacties Link kopieren
Dadelijk ben je altijd maar aan het sparen en heb je nooit wat gehad behalve schijnzekerheid op de bank.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
MeisjeVanDeBuurt schreef:
07-08-2020 07:26
Ik zou binnen een jaar eigenlijk wel hetzelfde bedrag van wat ik nu heb kunnen opsparen weer.
Heb 25k momenteel en de auto die ik wil halen is ong 13k en dan 1k vakantie.
Dan zou ik 10k hebben om te investeren verdeeld. In principe ook wel tr doen.
Denk dat ik gwn mn begeertes ga volgen. Mijn familie adviseert me uit den boze dit te doen en hebben liever dat ik doorspaar voor een appartement doordat slimmer is voor langere termijn.
Dus je hebt altijd alles over de balk gesmeten maar in het laatste jaar spaar je zomaar effe 25k?
Woon je nog thuis ofzo, heb je geen lasten?
Leuk voor je hoor, 2k Per maand is voor de meesten gewoon hun inkomen en daar moeten ze alles van doen.
Als je dat kunt sparen, zit je hier gewoon te humble braggen of te liegen.

Dus: optie 1: stel je niet aan, koop die auto, je spaart het zo weer bij elkaar.
Optie 2: ga wat nuttigs doen
Alle reacties Link kopieren
-Darkside- schreef:
07-08-2020 08:53
Dus je hebt altijd alles over de balk gesmeten maar in het laatste jaar spaar je zomaar effe 25k?
Woon je nog thuis ofzo, heb je geen lasten?
Leuk voor je hoor, 2k Per maand is voor de meesten gewoon hun inkomen en daar moeten ze alles van doen.
Als je dat kunt sparen, zit je hier gewoon te humble braggen of te liegen.

Dus: optie 1: stel je niet aan, koop die auto, je spaart het zo weer bij elkaar.
Optie 2: ga wat nuttigs doen
Ik heb geen vaste lasten indd. Doe maar even rustig hoor.
Ik zou niet en de auto kopen en met de rest beleggen. Als dat mis loopt, heb je niks meer. Je kan ook klein beginnen met beleggen natuurlijk. Mijn man belegt ook met een deel van ons geld. Paar duizend euro. Er zat wat in bitcoins, die heeft hij net met winst verkocht. Verder staat er wat spaargeld op diverse buitenlandse banken waar je aardig wat rente op krijgt. En dan nog wat andere beleggingen. Hij zet soms ook geld vast voor een jaar ofzo, waar je dan na dat jaar weer wat winst bij krijgt.
Een auto is bijna nooit een goede investering. Tenzij je een oldtimer koopt en deze zelfs opknapt. Wij hebben 10 jaar geleden een 2CV gekocht voor nog geen 3000 euro. Daar zijn nogal wat uren werk en wat geld in gaan zitten, maar inmiddels is hij bijna 15.000 waard. En zoveel geld is er niet aan besteed uiteindelijk. Als je veel zelf kan, kan je daar wel winst op halen. We verkopen hem niet, maar mocht er ooit echt een geldprobleem zijn dan heb ik dus nog een potje in de garage staan :) maar een nieuwe auto is na de eerste kilometer al een stuk minder waard. Zodra je bij de dealer weg rijdt, verdampt een deel van je geld ook al. Of je het dat waard vind, is aan jezelf. Wij hebben een tijd terug wel een nieuwe gekocht. Vooral om geen gedoe te hebben. Onze vorige tweedehandse had al 3 keer stil gestaan. En ik maak nogal wat km’s naar mijn ouders met onze dochter, dus ik wilde een veilige, goede auto zonder gezeik. Als dat je doel is, is een nieuwe auto prima natuurlijk.

Maar ik zou wel zorgen dat er geld achter de hand blijft. Altijd een buffer houden.
MeisjeVanDeBuurt schreef:
07-08-2020 08:56
Ik heb geen vaste lasten indd. Doe maar even rustig hoor.
En je hebt geen studieschuld ofzo?
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
07-08-2020 08:52
Dadelijk ben je altijd maar aan het sparen en heb je nooit wat gehad behalve schijnzekerheid op de bank.
Dat is zeker waar.
Ik heb een keer eerder een auto gehaald van al mijn spaargeld en toen kreeg ik de volle laag aan kritiek van mijn familie hoe dom dat is enz.
Nu wil ik ergens juist met mijn geld omgaan doordat ik eerder in t verleden vaker alles uitgaf enz en dan niks meer overhield. Wil dat voor nu voorkomen door de juiste balans te creeren. Het is alleen te kleine bedrag om voor nu te halen wat ik wil en of het verstandig uitgeven. Vandaar dat ik nog zit na te denken, alhoewel ik al 12 maanden zit te twijfelen en nog steeds niet weet wat ik moet doen. Vandaar dat ik denk misschien beter wachten totdat ik zeker weet wat ik kan doen en het een grotere bedrag is geworden waardoor je meer speling hebt. Als ik bijv 60 heb gespaard zou ik gerust 10 voor auto kunnen gebruiken, 30 aan appartement en 10 aandelen en 10 buffer. Maar om dir bedrag te realiseren moet ik nog wel 2 jaar verder sparen.
We hebben gezien wat Corona kon doen met ondernemers zonder buffer. Als ik jou was zou ik daar lering uit trekken.
MeisjeVanDeBuurt schreef:
07-08-2020 08:56
Ik heb geen vaste lasten indd. Doe maar even rustig hoor.
Stel je dan niet aan. Die 13k spaar je in een half jaartje bij elkaar. En dan nog hou je zat over.
Geronimo2 schreef:
07-08-2020 08:37
Vreselijk dit soort praat, en al helemaal als je zelf werknemer bij een bedrijf. Je neemt financiële risico's, werkt je een slag in de rondte en betaald zo'n 50% belasting, dus ja, de focus ligt op je winst uit je eigen onderneming, dat heeft alles te maken dat je aan je winst kan zien of je inzet, risico's enz. succes hebben gehad. Niks geen gegarandeerde vakantie dagen, 32 uurtjes werken met vakantiegeld, na je werkdag lekker alles vergeten enz. Geld is eerder een graadmeter om je succes te bepalen en niet, zoals jij suggereert, dat je geen oog meer hebt voor iets anders. Ik ben trouwens een stuk gelukkiger met meer geld dan met minder, niet dat ik niet gelukkig ben met minder geld maar het is veel leuker als ik een zwembad inmijn tuin kan laten aanleggen zodat ik niet in de file hoef te staan om te kunnen zwemmen.
TO heeft geen eigen onderneming en studeert nog. Gezien hoeveel ze spaart vermoed ik dat ze gewoon thuis woont. Dan kan je wel praten over investeren in huizen in het buitenland, maar misschien moet je je eerst afvragen wat je verwacht nodig te hebben de komende jaren voor je eigen leven. Wat je over hebt kan je dan gebruiken voor (risicovolle) investeringen.
Alle reacties Link kopieren
Sinned77 schreef:
07-08-2020 09:01
En je hebt geen studieschuld ofzo?
Ben nog bezig met studie. Als die is afgerond binnen 2jr heb ik studieschuld van 10k maar die ga ik maandelijks aflossen.
*
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 22-06-2021 12:09
0.00% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven