Geld & Recht alle pijlers

Weduwe

21-04-2019 23:50 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo

Als je man overlijd en je hebt nooit gewerkt,en je hebt dan al de pensioenleeftijd bereikt,heb je dan recht op aow?
Ja ook als je man nog zou leven. AOW is partneronafhankelijk
Alle reacties Link kopieren
In principe heeft iedere inwoner van Nederland recht op AOW. Hoeveel AOW je krijgt is afhankelijk van de periode die je in Nederland hebt gewoond. Je bouwt 2% per jaar op, dus vanaf ongeveer je 17e tot je 67e in totaal 100% van AOW.

Je hoeft niet per se een baan te hebben om AOW op te bouwen. Als je echter bijvoorbeeld in het buitenland hebt gewoond of buitenlander bent die tijdelijk in Nederland verblijft en hier niet werkt, dan bouw je (mogelijk) over bepaalde perioden geen AOW op.

Ben je gewoon hier geboren, heb je altijd in Nederland gewoond, dan heb je recht op volledige AOW vanaf je pensioenleeftijd die geldt voor je AOW. De hoogte hangt er wel vanaf of je samen woont of niet.

Of je ook recht hebt op nabestaandenpensioen, dus bovenop je AOW, hangt van de pensioenregeling(en) van je partner af. Vaak geldt dit alleen als je partner overlijdt terwijl hij nog in dienst van het bedrijf is en dan tot je pensioenleeftijd. Dit kan echter verschillen, maar staat sowieso los van de AOW.
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor je krijgt gewoon AOW, en ook nog partnerpensioen als je man een pensioen had.
ik geef mn bek ook maar een douw
Je wilde toch scheiden?
Of heb je nu plannen om je man van kant te maken?
Alle reacties Link kopieren
Gisteren wilde je nog scheiden. Je hebt toch geen duistere plannen?
Vaucluse schreef:
22-04-2019 00:32
Gisteren wilde je nog scheiden. Je hebt toch geen duistere plannen?
of het is al gebeurd
Alle reacties Link kopieren
TO staat nu te reanimeren ivm de onzekerheid over partnerpensioen...
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
22-04-2019 00:22
Ja hoor je krijgt gewoon AOW, en ook nog partnerpensioen als je man een pensioen had.
Mits hij een partnerpensioen had verzekerd
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Hoe oud ben je?
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
22-04-2019 06:12
Mits hij een partnerpensioen had verzekerd

Het partnerpensioen (opgebouwd met werken) kan ook minder zijn als hij ex partners heeft gehad die recht hebben op een deel van het partnerpensioen.
Hoe oud ben je? Waarom weet je dit niet? Dit is toch gewoon basiskennis die je zou moeten hebben als je in Nederland woont en regelmatig het nieuws volgt.
Madeliefjees schreef:
22-04-2019 00:22
Ja hoor je krijgt gewoon AOW, en ook nog partnerpensioen als je man een pensioen had.

Uh, waarom geef jij antwoord als je zelf ook niet weet hoe het zit? Er zijn voorwaarden aan verbonden en die hoort iedereen toch (ongeveer) te kennen.

Je weet niks van de TO en toch denk je te weten waar zij recht op heeft. Vreemd hoor!
Wow.... even geloept.
Misschien moet je eens keuzes maken in het leven zonder financieel gewin. Ga een keer gaan werken, net zoals een heleboel andere mensen.
SilverShadow schreef:
22-04-2019 08:58
Wow.... even geloept.
Misschien moet je eens keuzes maken in het leven zonder financieel gewin. Ga een keer gaan werken, net zoals een heleboel andere mensen.
Dat loepen geeft een onthutsend beeld
Alle reacties Link kopieren
Deze TO opent topics en reageert vervolgens niet meer.

I rest my case.
Alles komt goed, alleen de rest niet
S-Meds schreef:
22-04-2019 09:05
Dat loepen geeft een onthutsend beeld
:woa:
Euh, wat een zooitje heb je er zelf van gemaakt, TO :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
lisa2 schreef:
22-04-2019 08:29
Het partnerpensioen (opgebouwd met werken) kan ook minder zijn als hij ex partners heeft gehad die recht hebben op een deel van het partnerpensioen.
Ja, en hoe weerspreekt dat wat ik zei?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
22-04-2019 08:45
Hoe oud ben je? Waarom weet je dit niet? Dit is toch gewoon basiskennis die je zou moeten hebben als je in Nederland woont en regelmatig het nieuws volgt.
Zou je een bedragje willen verwedden over die stellige bewering?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Andersom schreef:
22-04-2019 08:45
Hoe oud ben je? Waarom weet je dit niet? Dit is toch gewoon basiskennis die je zou moeten hebben als je in Nederland woont en regelmatig het nieuws volgt.
Nou uhm ik vind dit niet echt algemene kennis hoor. Hoe zou ik dit in vredesnaam ooit geleerd moeten hebben?
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
22-04-2019 08:51
Uh, waarom geef jij antwoord als je zelf ook niet weet hoe het zit? Er zijn voorwaarden aan verbonden en die hoort iedereen toch (ongeveer) te kennen.

Je weet niks van de TO en toch denk je te weten waar zij recht op heeft. Vreemd hoor!
Ja niet iedereen is zo alwetend als jij. Fijn dat je dat even meedeelt.
ik geef mn bek ook maar een douw
Madeliefjees schreef:
22-04-2019 09:58
Ja niet iedereen is zo alwetend als jij. Fijn dat je dat even meedeelt.
:proud:
Als je met wilt praten op een forum moet je wel logische topics openen....loepen scheelt een inhoudelijke reactie 😅
kopjechino schreef:
22-04-2019 09:52
Nou uhm ik vind dit niet echt algemene kennis hoor. Hoe zou ik dit in vredesnaam ooit geleerd moeten hebben?

Maatschappijleer of tegenwoordig loopbaan en burgerschap. En verder kun je dit soort dingen prima Googlen site van de overheid, SVB etc.

En als je het niet weet, zoals Madeliefjes dan moet je zeker geen advies gaan geven.
Madeliefjees schreef:
22-04-2019 09:58
Ja niet iedereen is zo alwetend als jij. Fijn dat je dat even meedeelt.

Ik ben niet alwetend, advies geven zonder enige grond vind ik echt niet slim.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven