Geld & Recht alle pijlers

Welke stappen in moeilijke situatie met verhuurder?

24-09-2024 18:54 8 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi,

graag wil ik jullie advies over het volgende:

Ik woon sinds 2 jaar nabij het centrum van Amsterdam. Ik huur de zolderetage. De eigenaar van het pand woont hier ook. Ik ben de enige huurder. Ik weet dat ik ontzettend veel geluk heb gehad met deze constructie.

Voor mijn huisbaas was mijn studie de reden om de ruimte aan mij te verhuren, want hij heeft dezelfde studie gedaan. In het begin hebben we daar best veel over gepraat tot ik me daar niet meer gemakkelijk bij voelde. Ik hou nu de boot af.

Het laatste half jaar is het contact heel slecht. Dit komt omdat mijn huisbaas mijn woonruimte controleert als ik er niet ben. Ik kwam een keer thuis en trof mijn huisbaas in de keuken aan. Hij was aan het schoonmaken. We hebben ruzie gemaakt en ik heb alles gefilmd. Ik heb toen ook duidelijk gemaakt dat hij niet welkom is en zonder mijn toestemming mijn woning mag controleren. Hij doet dat nog steeds, maar nu zegt hij dat hij iets in mijn woning moest doen. Hij moet dan op het dak of er is een lekkage.

Ik voel me hier heel onprettig bij. Onveilig zelfs. Ik ben er eigenlijk gewoon ziek van.

Ik weet niet wat ik hier mee moet doen. Ik heb een melding gedaan bij de politie en advies gevraagd aan het juridisch loket. Juridisch loket zei dat hij toestemming moet hebben om de woning binnen te gaan. Dat helpt allemaal niet. Hij heeft volgens mij geen vergunning om te verhuren. Ik wil niet de woning uitgezet worden, omdat hij niet mag verhuren. Ik kan niet terug naar mijn ouders. Qua reistijd voor studie is dat niet te doen.

Tips?
Alle reacties Link kopieren Quote
Geen idee of dit mag hoor maar ik zou op eigen kosten een extra slot op de deur laten zetten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Camera installeren.
Dossier opbouwen.
Ander slot of extra slot.
Aangifte doen.

Toevallig stond er van de week een artikel in de Volkskrant over het intimideren van huurders.

https://www.volkskrant.nl/binnenland/h ... ~bfdcc4e4/
Alle reacties Link kopieren Quote
Volgens mij heeft hij geen vergunning nodig. Ik ga er dan wel vanuit dat het zijn eigen woning is en geen sociale huur. Een omzettingsvergunning moet alleen als hij aan drie of meer personen verhuurt die geen huishouden vormen. Dus zeg drie kamers/wooneenheden. Voor één of twee kamers is geen omzettingsvergunning nodig.

Probeer inderdaad een slot op jouw gedeelte te zetten en maak een dossier aan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Sta je daar ingeschreven? Maak je huur over via je bank?
Het lastige is dat er veel regels/wetten zijn die zeggen wat wel en niet mag. Maar een (illegale) huisbaas kan veel flikken, zelfs dreigend doen en dan zit je ondertussen met buikpijn in de woning. Ik zou bij illegale verhuur so wie so uitkijken naar andere woonruimte en als het niet illegaal is, zelf een ander slot op de deur zetten, met de mededeling dat als er iets is, hij dit schriftelijk moet aangeven om de ruimte te bezoeken en samen een tijd moet afstemmen met jou om dat te doen. En daar mag je ook iemand bijvragen (vriend/vriendin) om niet alleen te zijn met de verhuurder.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bedankt iedereen. Ik heb een ander slot erop gezet. En ik ben begonnen met wat ik heb verzameld in een dossier te zetten.
MrsSmit12 schreef:
26-09-2024 00:46
Volgens mij heeft hij geen vergunning nodig. Ik ga er dan wel vanuit dat het zijn eigen woning is en geen sociale huur. Een omzettingsvergunning moet alleen als hij aan drie of meer personen verhuurt die geen huishouden vormen. Dus zeg drie kamers/wooneenheden. Voor één of twee kamers is geen omzettingsvergunning nodig.
Het is zijn eigen woning en door de kale huurprijs bij aanvang van de huur gaat het om sociale huur. Weet je hoe het dan zit met een vergunning?
Alle reacties Link kopieren Quote
Volgens mij zijn het ook geen aparte huishoudens. Onze post gaat door dezelfde brievenbus en we hebben hetzelfde adres - ik sta op zijn adres ingeschreven. Ik maak huur over via mijn bank.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hebben jullie gezamenlijke voorzieningen?

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven