Geld & Recht alle pijlers

Welke verzekering is van toepassing?

21-04-2024 12:40 19 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi,

Ik vraag me iets af. Mijn kind is met de fiets aangereden door een auto. Gelukkig niks ernstigs , maar de fiets heeft behoorlijke schade en ook kind zelf heeft wat lichte schade.
Ik denk dat kind gewoon beter de verzekering in kan schakelen, zodat de verzekering gewoon de schade op de schuldige kan verhalen en hij zelf nergens achteraan hoeft, maar bedacht me toen: onder welke verzekering valt dit eigenlijk? We hebben er een heleboel, maar wie moet ik inschakelen? Zorg? Reis? Rechtsbijstand? Iets anders?

Edit: Details weggehaald ivm herkenbaarheid en heb inmiddels antwoord.
fashionvictim wijzigde dit bericht op 21-04-2024 13:01
42.75% gewijzigd
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren Quote
Rechtsbijstand verkeersmodule lijkt me.

Reis natuurlijk niet, tenzij je op vakantie was.
We're just two lost souls
Alle reacties Link kopieren Quote
Heb je een tussenpersoon of adviseur? Die zou ik bellen. Of als je alle verzekeringen bij dezelfde verzekeraar hebt ondergebracht, het algemeen nummer bellen.
En je kunt hier zeker wel de wijkagent of politie voor bellen.
Sterkte met kind!
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren Quote
Je moet de bestuurder van de auto een brief sturen dat je hem aansprakelijk stelt voor de schade. Dan kan hij dat op zijn wa verzekering verhalen.
Dit Jan je ook door je rechtsbijstand verzekering laten doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kattentuintje schreef:
21-04-2024 12:42
Rechtsbijstand verkeersmodule lijkt me.

Reis natuurlijk niet, tenzij je op vakantie was.
O ja, ik was vergeten dat dat bestond! Maar net even gecheckt: die hebben we inderdaad ook, dus die ga ik inschakelen. Dank!
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ook bij kleine ongevallen kun je alles af laten handelen door een letselschade kantoor. Dan heb je er zelf het minste omkijken naar. Ik zou de casus niet te snel laten afsluiten, stel je kind heeft toch nog lang fysio nodig oid, dan moet dat ook vergoedt worden door verzekeraar van de tegenpartij.

beterschap voor je kind!*
maleficent wijzigde dit bericht op 21-04-2024 13:07
Reden: *aangepast
2.00% gewijzigd
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren Quote
Sowieso nooit een fiets-auto incident contant afhandelen! Je bent als fietser een zwakkere verkeersdeelnemer.

Ik weet niet hoe oud jouw kind is dat betrokken is, maar onder de 14 jaar, is het nooit de schuld van het kind. Daarnaast kun je als je contant afhandelt nooit meer aanspraak maken op eventuele letselschade.

Ik heb de afhandeling eerst gemeld bij mijn aansprakelijkheidsverzekering. Doordat kind nog geen 14 jaar was, was de casus snel duidelijk, bestuurder auto was aansprakelijk. Door de houding van de tegenpartij heb ik de zaak uiteindelijk uit handen gegeven aan een letselschade advocaat. Die heeft het toen voor mij afgehandeld. Ik ben hierin geadviseerd door mijn verzekering. .

Altijd vervelend zo’n aanrijding ik hoop dat de dader snel boven water komt en je kind snel en goed hersteld.
Ik doe mijn best
Alle reacties Link kopieren Quote
Senseo schreef:
21-04-2024 13:15
Sowieso nooit een fiets-auto incident contant afhandelen! Je bent als fietser een zwakkere verkeersdeelnemer.

Ik weet niet hoe oud jouw kind is dat betrokken is, maar onder de 14 jaar, is het nooit de schuld van het kind. Daarnaast kun je als je contant afhandelt nooit meer aanspraak maken op eventuele letselschade.

Ik heb de afhandeling eerst gemeld bij mijn aansprakelijkheidsverzekering. Doordat kind nog geen 14 jaar was, was de casus snel duidelijk, bestuurder auto was aansprakelijk. Door de houding van de tegenpartij heb ik de zaak uiteindelijk uit handen gegeven aan een letselschade advocaat. Die heeft het toen voor mij afgehandeld. Ik ben hierin geadviseerd door mijn verzekering. .

Altijd vervelend zo’n aanrijding ik hoop dat de dader snel boven water komt en je kind snel en goed hersteld.
Kind is boven de 14 maar reed op een voorrangsfietspad op een rotonde, dus de auto had sowieso moeten stoppen.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren Quote
fashionvictim schreef:
21-04-2024 13:17
Kind is boven de 14 maar reed op een voorrangsfietspad op een rotonde, dus de auto had sowieso moeten stoppen.
Dan is deze casus voor de verzekering ook duidelijk. Fietser is zwakkere verkeersdeelnemer en had geen schuld aan ongeval. En voor de afhandeling de verzekering inschakelen en niet met automobilist in conclaaf gaan. Persoonlijk vind ik mensen die gelijk roepen contant af te willen handelen vaak niet fris. Je kunt ook na afhandeling van de schade, de verzekering nog terug betalen, dus dan neem je de schade ook voor eigen rekening.
Ik doe mijn best
Alle reacties Link kopieren Quote
Aansprakelijkheids verzekering toch.?moet ieder mens wel hebben .

Fijn dat je kind er bijna zonder kleerscheuren van af is gekomen .
Am ende wird alles gut.und wen es nicht gut ist .ist es nicht das ende .
Alle reacties Link kopieren Quote
chrisjoh schreef:
21-04-2024 14:58
Aansprakelijkheids verzekering toch.?moet ieder mens wel hebben .

Fijn dat je kind er bijna zonder kleerscheuren van af is gekomen .

Dit wordt dus heel vaak door elkaar gehaald. Een WA-verzekering voor je auto is verplicht (daar zal de automobilist vermoedelijk op worden aangesproken). Maar een aansprakelijkheidsverzekering voor personen is dat niet.
We're just two lost souls
Alle reacties Link kopieren Quote
Laat je rechtsbijstand dit regelen. Mijn vriend is ook aangereden met de fiets door een auto, hij heeft alles vergoed gekregen, schade aan de fiets, medische kosten (fysio etc.) En nog kosten voor gemist concert etc.
Alle reacties Link kopieren Quote
chrisjoh schreef:
21-04-2024 14:58
Aansprakelijkheids verzekering toch.?moet ieder mens wel hebben .

Fijn dat je kind er bijna zonder kleerscheuren van af is gekomen .
Schade door motorvoertuigen is uitgesloten op de AVP, omdat dit al verzekerd is op de WA- dekking van het voertuig.

TO: Je hebt rechtstreeks verhaalrecht, dus je mag de schade rechtstreeks indienen bij de verzekeraar van de tegenpartij. Met een kenteken kan elke verzekeraar achterhalen bij welke verzekeraar je kunt aankloppen. Je kunt het inderdaad ook via je RBV spelen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Is er niet gewoon ter plekke een schadeformulier ingevuld door de automobilist?
Alle reacties Link kopieren Quote
Fijn dat kind ok is!
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je aangereden wordt of bent is het in eerste instantie niet (een van) je eigen verzekeringen die van belang is. De WA verzekering van de tegenpartij zal in dit geval aangesproken moeten worden.
.
Alle reacties Link kopieren Quote
Jesco schreef:
21-04-2024 17:50
Als je aangereden wordt of bent is het in eerste instantie niet (een van) je eigen verzekeringen die van belang is. De WA verzekering van de tegenpartij zal in dit geval aangesproken moeten worden.
Ja, dat weet ik, maar ik ken alleen situaties waarbij mijn eigen verzekering de tegenpartij aansprakelijk stelt. Ik weet niet wie de verzekeraar is van de automobilist dus ik wil het gewoon het liefst bij mijn eigen verzekering melden die het dan verhaalt op de verzekering van de tegenpartij.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren Quote
Theeleutje schreef:
21-04-2024 17:40
Is er niet gewoon ter plekke een schadeformulier ingevuld door de automobilist?
Nee, het was midden in de nacht, mijn kind had veel pijn, de bestuurder was ook een jonge jongen die ook best wel van de leg was en ik wist niet dat bij auto-fiets of auto-voetganger een schadeformulier nodig was.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren Quote
fashionvictim schreef:
21-04-2024 18:45
Ja, dat weet ik, maar ik ken alleen situaties waarbij mijn eigen verzekering de tegenpartij aansprakelijk stelt. Ik weet niet wie de verzekeraar is van de automobilist dus ik wil het gewoon het liefst bij mijn eigen verzekering melden die het dan verhaalt op de verzekering van de tegenpartij.
Ik ga er even vanuit dat de veroorzaker wel bekend is en je zijn nummer hebt. Dan kun je achteraf nog samen een schadeformulier invullen. Daar staat dan uiteraard ook de verzekeraar van de tegenpartij op. Voor zover ik weet is dat formulier het eerste waar de verzekering om gaat vragen.
.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven