Geld & Recht alle pijlers

welke zorgverzekeraar koopt voldoende zorg in?

08-12-2019 11:27 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een zorgverzekeraar maakt met zorginstellingen (ziekenhuizen e.d.) afspraken over het aantal behandelingen.
Als meer patiënten zich melden, mag de zorginstelling die mensen hulp weigeren.
(het hoeft niet, maar de zorginstelling krijgt dan niet betaald).

Kan ik ergens vinden hoeveel zorg een verzekeraar ingekocht heeft?
Of beter, wat de kans is dat ik niet meer bij een zorgverlener in de buurt terecht kan?
Of na hoeveel maanden de ingekocht zorg verbruikt is?

(Volgens mij zal de ambulance altijd wel komen, maar voor een hernia, kapotte knie, of GGZ kan het wel schelen. En het is natuurlijk vervelend als een ziekenhuis moet zeggen: we mogen u volgend jaar pas helpen).
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Inderdaad lastig. Zijn er hier mensen met ervaring bij Ditzo?
Alle reacties Link kopieren
Jagersvrouw schreef:
08-12-2019 16:15
Inderdaad lastig. Zijn er hier mensen met ervaring bij Ditzo?
Heeft geen restitutiepolis. Voor € 1,55 meer per maand heb je een restitutiepolis bij Ohra ......
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
08-12-2019 11:46
Ja, die bestaan ook nog. Maar die zijn te omzeilen door simpelweg een restitutiepolis te nemen ipv een naturapolis.
Dit! Om deze reden heb ik al jaren een restitutiepolis.
Ik heb volgens mij altijd een natura polis. Wat is daar precies een nadeel aan?
Alle reacties Link kopieren
Jagersvrouw schreef:
08-12-2019 17:55
Ik heb volgens mij altijd een natura polis. Wat is daar precies een nadeel aan?
Dat heb ik al eerder in dit topic geschreven. Je kunt ook hier kijken https://www.overstappen.nl/zorgverzeker ... tiepolis-2
Alle reacties Link kopieren
Jagersvrouw schreef:
08-12-2019 16:15
Inderdaad lastig. Zijn er hier mensen met ervaring bij Ditzo?
Ik! Ik stap over naar Ditzo voor 2020.
Ik was een paar jaar geleden ook bij Ditzo. Toen veel medisch gedoe gehad en alles verliep prima.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
08-12-2019 13:34

Menzis is de laatste jaren geregeld in het nieuws geweest om dat patiënten medicijnen die ze nodig hadden niet vergoed kregen. Terwijl andete verzekeraars dezelfde medicijnen wel vergoeden.
Zilveren kruis dus Achmea is idem dito
Alle reacties Link kopieren
Restitutiepolis bij FBTO. Al jaren. We zijn minimaal verzekerd qua keuzepakketten, dus alleen basisverzekering en europadekking. Wel volledige keuzevrijheid qua ziekenhuizen.

De tandarts betaal ik al meer dan 15 jaar zelf. Dat bleek veel goedkoper dan verzekeren.

Er worden steeds meer ziekenhuizen gesloten, ik wil terecht kunnen bij álle ziekenhuizen die nog over blijven.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
micnick schreef:
08-12-2019 14:55
Inderdaad niet naar VGZ. https://www.parnassiagroep.nl/vgz

En zo heeft VGZ dat al meerdere instanties gedaan.
Dank je wel voor de tip!
Alle reacties Link kopieren
Ik werk ook in de gezondheidszorg (psychische zorg) en bij ons is juist VGZ het beste om verzekerd te zijn. Het maakt dus ook echt uit welke zorg je nodig hebt. Nooit een omzetplafond gehad en dat is bij andere verzekeraars anders. Advies dat wij geven is restitutiepolis. Je moet het dan wel soms voorschieten, maar je krijgt het wel vergoed. van de verzekeraar.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
08-12-2019 12:56
Afbeelding

De bovenste 4 zijn de grootste vier. Ongeveer 30% van de Nederlanders zit bij een verzekering die valt onder Achmea, 25% bij VGZ, 20% bij CZ en 13% bij Menzis.
Maar dit is ook behoorlijk regiogebonden. Ik zit zelf in het oosten van het land en daar is Menzis juist verreweg de grootste.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
08-12-2019 13:34
Je moet in ieder geval niet bij VGZ zijn.
Pas nog weer in het nieuws. Artsen van een revalidatiecentrum waren boos dat aanvragen Voir zorg van patiënten die bij VGZ verzekerd waren standaard werden afgewezen. Terwijl die patiënten die zorg heel hard nodig hadden.

Menzis is de laatste jaren geregeld in het nieuws geweest om dat patiënten medicijnen die ze nodig hadden niet vergoed kregen. Terwijl andete verzekeraars dezelfde medicijnen wel vergoeden.
Menzis is ook berucht omdat het snel een deurwaarder inschakelt als mensen niet kunnen betalen, ook als volgens de wet dit verboden is.
(volgens de wet moet geprobeerd worden een betalingsregeling te treffen)
https://www.ftm.nl/artikelen/menzis-ggn ... XnPS2fY%3D
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
Joyce48 schreef:
08-12-2019 12:04
Informatie van een jaar geleden: https://www.poliswijzer.nl/nieuws/welke ... zetplafond
Bedankt voor de link!
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
08-12-2019 12:56
Afbeelding

De bovenste 4 zijn de grootste vier. Ongeveer 30% van de Nederlanders zit bij een verzekering die valt onder Achmea, 25% bij VGZ, 20% bij CZ en 13% bij Menzis.
Ik wilde vragen "waar vond u dit plaatje" maar ik zie het al:
https://www.zorgwijzer.nl/wp-content/up ... eraars.jpg
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
Artikel in De Volkskrant van vandaag

Als de patiënt niet langer welkom is
5 vragen over patiëntenstop


Parnassia, de grootste ggz-zorgorganisatie van Nederland, neemt geen patiënten meer aan die zijn verzekerd bij zorgverzekeraar VGZ. De twee partijen ruziën over geld. Duizenden kwetsbare patiënten zijn de dupe. En dat is geen unicum, zo'n stop.

Hoe bijzonder is deze patiëntenstop?

Dit is er een van de buitencatagorie. Het is niet dat patiëntenstops niet vaker voorkomen, maar meestal zijn de gevolgen vrij eenvoudig te overzien: patiënten kunnen gewoon naar een andere zorginstelling verderop.

Dat is hier anders. Parnassia is de grootste ggz-instelling van het land en behandelt jaarlijks 25 duizend VGZ-klanten. Die zijn onmogelijk snel elders onder te brengen, zeker ook omdat andere ggz-instellingen met enorme wachtlijsten kampen. De stop geldt voor 2019 en voor 2020 is er nog geen contract afgesproken.

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZA), die moet bewaken of patiënten toegang hebben tot de benodigde zorg, meldt daarom op Twitter de onstane situatie 'niet te accepteren'. 'We maken ons ernstig zorgen', zegt een woordvoerder. 'Dit gaat om de continuïteit van cruciale ggz-zorg en zorgt mogelijk voor onrust en verwarring bij kwetsbare patiënten.' Dinsdag moeten Parnassia en VGZ op het matje komen bij de NZA.' We willen een passende oplossing voor alle patiënten die nu niet terechtkunnen bij Parnassia.'
Waarom gaan zorginstellingen soms over tot een patiëntenstop?

Zorginstellingen sluiten met de zorgverzekeraars contracten over de zorg die zij mogen leveren. Vaak spreken ze daarin een 'omzetplafond' af, het maximumbedrag dat een zorginstelling mag declareren. Als dat plafond is bereikt, krijgen zorginstellingen voor nieuwe patiënten geen geld meer van de zorgverzekeraars. Zij moeten vanaf dat moment gratis zorg leveren. Zorginstellingen overschrijden dat plafond deels ook bewust: dat helpt in de onderhandelingen voor een nieuw, ruimer contract.

De ruzie tussen Parnassia en VGZ gaat onder andere over 16 miljoen euro, waarop Parnassia zegt recht te hebben. Parnassia heeft dat geld hard nodig. Over 2018 leed de organisatie 30 miljoen euro verlies. De patiëntenstop is daarmee ook een keihard onderhandelingsmiddel in de strijd om meer geld.

Van de vier grote zorgverzekeraars zijn VGZ en Zilveren Kruis doorgaans het stevigst in hun besluit de omzetplafonds niet te verhogen. Ab Klink, bestuurder bij VGZ, legde eerder in de Volkskrant uit waarom de verzekeraar zo volhardt in dat standpunt. Met twaalf ziekenhuizen en vier ggz-instellingen heeft VGZ intensieve programma's afgesproken die de zorg moeten verbeteren en tegelijk betaalbaar houden.

Volgens VGZ laten die zorginstellingen zien dat met minder geld wel degelijk betere zorg geleverd kan worden. Klink, in september in deze krant: 'Zodra ik tegen ziekenhuizen die niet aan onze programma's meedoen, zeg: 'jij mag groeien', haken de ziekenhuizen die wel meedoen af. Want waarom moeten zij zich inspannen om de kosten in de hand te houden terwijl een ander dat niet doet en toch meer geld krijgt? Ook ik zou dat niet fair vinden.'

Als een verzekeraar en zorginstelling niet uit een impasse komen, dan kunnen zorginstellingen besluiten om klanten van een bepaalde verzekeraar te weigeren, een patiëntenstop dus. Dit geldt overigens nooit voor spoedeisende zorg, en ook niet voor patiënten die al onder behandeling zijn bij de zorginstelling.
Mag een zorginstelling dan zomaar patiënten weigeren?

Ja, het kernbegrip is hier 'zorgplicht', een van de belangrijkste bouwstenen van ons zorgstelsel. Wanneer een patiënt onder behandeling is, ligt de zorgplicht bij de behandelaar. Maar zo lang een patiënt nog geen onderdak heeft gevonden, ligt de zorgplicht bij de verzekeraar. Die moet ervoor zorgen dat een patiënt altijd ergens terechtkan; niemand mag van benodigde zorg verstoken blijven.

Dat is ook de reden dat de Nederlandse Zorgautoriteit patiëntenstops op zich niet zo zorgelijk vindt. 'Zo lang duidelijk is voor de patiënt wat de gevolgen zijn, en de patiënt meteen naar een andere zorginstelling kan worden doorverwezen, hoeven wij niet in te grijpen', zegt een woordvoerder. Maar nu ligt dat anders, en zijn komende dinsdag alle ogen gericht op de Zorgautoriteit. Die moet dan waarmaken dat de zorgplicht gewaarborgd blijft.
Zijn er dit jaar meer patiëntenstops dan ooit?

Dat houdt niemand bij, maar vaststaat dat dit een bijzonder patiëntenstop-jaar is. De eerste stop kwam op 1 juli, vroeger dan ooit, voor VGZ-klanten bij het Ikazia ziekenhuis in Rotterdam. In oktober moest de NZA ingrijpen bij een ruzie tussen Zilveren Kruis en zorgorgansatie GGNet (over 90 patiënten). En nu is er dus deze ruzie.

En dat zijn alleen nog de gevallen die in de media zijn gekomen. De stellige indruk van Wim Harten, bestuursvoorzitters van ziekenhuis Rijnstate in Arnhem, is dat dit jaar de financiering van de 'ziekenhuiszorg een zooitje is geworden'. 'Patiënten worden maar rondgestuurd. Veel vaker dan officieel naar buiten komt, kunnen zij niet terecht in het ziekenhuis van hun voorkeur, als ze überhaupt al worden geholpen.'

In alle ziekenhuizen om de zijne heen ziet hij dat er met patiënten wordt geschoven. Dat doen ze omdat in de ziekenhuizen verderop ook weer stops zijn. Volgens Van Harten contracteren zorgverzekeraars simpelweg te weinig zorg om aan de stijgende zorgvraag te kunnen voldoen.
Wat te doen om geen last te hebben van een patiëntenstop?

Als u niet meer terechtkunt bij de zorgverlener van uw keuze, kunt u contact opnemen met uw zorgverzekeraar. Die moet dan doorverwijzen naar een andere instelling.

Vanaf dit jaar is het voor zorgverzekeraars verplicht op hun website te laten zien met welke zorginstellingen zij een omzetplafond hebben afgesproken. Ook moeten ze klanten waarschuwen dat dit kan betekenen dat ze wellicht aan het einde van het jaar niet meer bij die zorginstelling terechtkunnen. Als een verzekeraar een plafond heeft afgesproken met uw favoriete zorginstelling in de buurt, kunt u daar bij het afsluiten van uw verzekering voor het komend jaar (dit kan nog tot 31 december) rekening mee houden.

U kunt er ook voor kiezen een - tien tot vijftien euro per maand duurdere - restitutiepolis af te sluiten. Met dat type zorgverzekering wordt u sowieso het hele jaar door bij elke zorginstelling in behandeling genomen.
Alle reacties Link kopieren
Is iemand bekend met Promovendum?
Hatsjikideee...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven