Geld & Recht alle pijlers

Werken naast wajong, iemand verstand van?

01-06-2015 14:43 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Ik heb een wajonguitkering van netto 963 euro per maand. Ik kan nu vakantiewerk gaan doen en vroeg me af hoeveel ik daarvan mag houden. Ik heb al via de rekenhulp berekend en dan kom ik maar op ongeveer 100 euro per maand uit, dat ik er vooruit op zou gaan.

Heb ook uwv gebeld maar wordt niet veel wijzer.

Loont het pas als ik bv 40 uur werk?
Als je 40uren kunt werken heb je toch geen Wajong uitkering nodig?

Wat is de reden dat je deze uitkering hebt?
Alle reacties Link kopieren
Mag jij wel werken? Ga daar eerst maar eens een antwoord op vragen aan je arbeidsdeskundige. Zwart op wit, mondeling heb je niets aan.
Alle reacties Link kopieren
Een Wajonguitkering is toch bedoeld voor jongeren die niet kunnen werken? Als je dus wel kunt werken komt dat in plaats van je Wajong, dat lijkt me logisch. Dus dan vind ik die 100 euro al veel.
Alle reacties Link kopieren
quote:zomaardus schreef op 01 juni 2015 @ 14:48:

Een Wajonguitkering is toch bedoeld voor jongeren die niet kunnen werken? Als je dus wel kunt werken komt dat in plaats van je Wajong, dat lijkt me logisch. Dus dan vind ik die 100 euro al veel.Dat klopt niet zomaardus, de wajong werkt met percentages. Maar in dit geval vraag ik me af hoe het zit.
Alle reacties Link kopieren
Ja mensen met een WA jong mag je werken, vaak krijgt de werkgever er subsidie voor als ze jou in dienst nemen.



Volgens mij is het zo dat je alles wat je meer verdient dan je uitkering mag houden, alles wat boven 963 uitkomt mag je houden.



Met een parttime vakantiebaantje verdien je er niet zoveel mee dus.
Alle reacties Link kopieren
quote:bootje_op_de_golven schreef op 01 juni 2015 @ 14:50:

[...]



Dat klopt niet zomaardus, de wajong werkt met percentages. Maar in dit geval vraag ik me af hoe het zit.Ah, ik wilde al reageren met 'hoe zit dat dan?' , maar even googlen leerde mij hoe het zit. Thanks, ik heb niets gezegd.
Alle reacties Link kopieren
quote:mariel1989 schreef op 01 juni 2015 @ 14:55:

Ja mensen met een WA jong mag je werken, vaak krijgt de werkgever er subsidie voor als ze jou in dienst nemen.



Volgens mij is het zo dat je alles wat je meer verdient dan je uitkering mag houden, alles wat boven 963 uitkomt mag je houden.



Met een parttime vakantiebaantje verdien je er niet zoveel mee dus.Dat hangt er vanaf of je oude of nieuwe wajong hebt. Maar zonder toestemming mag er zeker niet gewerkt worden.
Een collega van mij heeft nu ongeveer een jaar Wajong. Hij werkt af en toe (elke week 3 uren verspreid over 2 dagen geloof ik), maar zoals ik het begrepen heb ziet hij niets van het geld. Dit wordt regelrecht naar de verstrekker overgemaakt?!

Zal hem morgen even vragen, dan is hij er weer!
Alle reacties Link kopieren
Ah lanah! Dat zou fijn Zijn

Ik wil heel graag weer werken maar ook benieuwd of ik er financieel op vooruit ga
Alle reacties Link kopieren
Ik zit in de oude wajong regeling en mag 20 procent bijverdienen. De wajong is 80 procent van het minimumloon. Wel gelijk aan het uwv doorgeven wanneer je werkt. Dan berekenen zij hoeveel je mag houden.
Ja je mag zeker werken met een Wajong echter wordt dat wel van je wajong afgehouden. Dat ligt eraan hoeveel je verdient. (En 40 uur werken mag dus wel naar dan hou je weinig tot geen wajong over. Echter de meeste wajongers kunnen volgens mij echt geen 40 uur werken.. ik zeker niet in ieder geval)



Toch even bij het Uwv informeren, en als je werk hebt dat in ieder geval doorgeven aan het uwv anders riskeer je een boete)
Alle reacties Link kopieren
Hier is echt geen eenduidig antwoord op te geven. Het hangt vooral af van of je in de oude of nieuwe regeling valt en van hoe hoog je arbeidsongeschiktheidspercentage is.



Maak een afspraak met je arbeidsdeskundige en leg je vraag aan hem voor.



Hou er bijvoorbeeld rekening mee dat als je echt 40 uur per week gaat werken, het UWV dat kan zien als verdiencapaciteit en je daarmee bij een eventuele herkeuring/herbeoordeling zomaar (voor een deel) uit de Wajong kan zetten. En hou er rekening mee dat eventuele huur- of zorgtoeslag lager kan/kunnen worden als je meer inkomen hebt, ook al is dat inkomen 'maar'100 euro, het kan echt fors schelen per maand.
Alle reacties Link kopieren
Als je gaat werken, heb je meestal niet langer recht op dezelfde Wajong-uitkering, omdat je voortaan salaris ontvangt. Om te bepalen hoe hoog je uitkering gaat worden, moet het UWV weten hoeveel je gaat verdienen. Je arbeidsongeschiktheid wordt dan opnieuw berekend en je uitkering wordt daarop aangepast. Dit kun je ook zelf online berekenen bij het UWV
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.
Alle reacties Link kopieren
In de eerste vijf jaar dat je werkt, verandert het UWV je uitkering nog niet officieel. Mocht je het werk toch niet vol kunnen houden, dan behoud je je oude uitkering. Na vijf jaar beoordeelt het UWV je opnieuw. Als je dan nog steeds onbetaald werk hebt, word je arbeidsongeschiktheidspercentage mogelijk veranderd. Alleen als dat percentage lager dan 25% wordt, dan stopt de Wajong-uitkering volledig.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.
Alle reacties Link kopieren
Werkregeling jonggehandicapten tot 27 jaar. Hier gaat het om een jongere met een handicap onder de 27 jaar en die  niet meer dan 20% van het minimumloon verdient. Het UWV vult zijn inkomen aan tot 75% van het minimumloon. Van elke euro die hij meer verdient, mag hij de helft zelf houden. Voorwaarde is dat zijn salaris niet meer wordt dan 100% van het minimumloon. Zo loont het om te werken.



Werkregeling jonggehandicapten vanaf 27 jaar. Bij deze regeling gaat het om jongeren met een beperking van 27 jaar of ouder die verdienen wat mogelijk is gezien hun situatie en capaciteiten. Zij krijgen een aanvulling op hun salaris tot 100% van het minimumloon. Verdienen ze minder dan zij zouden moeten kunnen, dan krijgen ze het inkomen aangevuld tot 75% van het minimumloon.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.
Alle reacties Link kopieren
Werkregeling met begeleiding. Via deze regeling kunnen jonggehandicapten vanaf 27 jaar een aanvulling krijgen tot 120% van het minimumloon. Het gaat hierbij om jonggehandicapten die:

* verdienen wat mogelijk is gezien hun situatie en capaciteit;

* werken met begeleiding van een jobcoach;
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.
Alle reacties Link kopieren
Ligt aan oude of nieuwe wajong.

Ik heb de nieuwe en zelfs over school deden ze moeilijk. Logisch ook, maar ik hoop ooit toch een stuk beter te functioneren en dan hou ik graag m'n eigen broek op met werk. Vraag een gesprek een en wees daarin eerlijk. En wat mensen hier zeggen.. Tja, jij weet wat je hebt en je hebt niets voor niets een wajong! Aan mij zien mensen ook niet wat er is maar na een schoolweek ben ik compleet kapot.
Alle reacties Link kopieren
Heb je oude of nieuwe wajong? Dat maakt nogal verschil.
Alle reacties Link kopieren
Hoor je wel in de Wajong thuis wanneer je kunt werken?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
quote:viva-amber schreef op 01 juni 2015 @ 16:12:

Hoor je wel in de Wajong thuis wanneer je kunt werken?





Ik heb wajong en werk ook. Deel salaris en deel wajong. Ik wil dol graag volledig salaris krijgen.

Ik had moeite een geschikte baan te vinden wat goed bij mij past (door mijn beperking)

Doordat ik in de wajong zit heb ik hulp gekregen van een jobcoach bij het zoeken naar werk. Ook begeleid hij mij op het werk.

Ik kan werken maar heb bij sommige dingen wat extra hulp nodig.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit in de nieuwe wajong

En kan op dit moment geen 40 uur werken

Uwv heb ik gebeld maar ze verwijzen me steeds naar de rekenhulp.
Alle reacties Link kopieren
Maar wajong is maar iets van 75 procent van het minimumloon toch? Dus dan zou ik tot het minimum mogen houden? Tenminste dat dacht ik..
Alle reacties Link kopieren
Die rekenhulp snap ik ook niet zo goed.

Ja volgensmij mag je dan het minimum houden
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.
Alle reacties Link kopieren
Nellie, jij kijkt maar naar die euro's, maar heb je wel toestemming om te werken?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven