Geld & Recht alle pijlers

Wia aanvraag loopt vertraging op door Corona

20-03-2020 13:18 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn partner zit bijna aan eind 2e jaar ziektewet. Wia aanvraag op tijd ingestuurd maar vanwege Corona gaat afspraak UWV arts en arbeidsdeskundige voorlopig niet door.
Vrees straks zonder inkomsten te zitten want werkgever stopt met betalen salaris na 2 jaar. Van mijn inkomen kunnen we niet eens de vaste lasten betalen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn datum was de 19e (gisteren dus) en ik heb pas dinsdag mijn WIA keuring gehad. Telefonisch.

Ik moest alles inleveren voor 29 december en had dat ook gedaan, al op 14 december ivm de vakantie. Mijn (ex) werkgever (eigen risicodrager) op dezelfde dag. Eerste dag In de vakantie komt vervolgens een brief dat er aan werkgeverskant nog iets ontbreekt. Maar ja, niemand aanwezig natuurlijk dus dat werd pas na de vakantie gezien door werkgever (een school). Hierdoor werd het proces uitgesteld met een paar weken en kreeg de werkgever een loonsanctie. Ik werd dus niet, zoals had gemoeten, in januari gekeurd.
Uiteindelijk een datum gekregen en die werd afgebeld doordat mijn keuringsarts zelf langdurig ziek is geworden. Uiteindelijk dus afgelopen dinsdag telefonisch gekeurd.
Ze verwachtte binnen vier weken (maar ik hou maar de wettelijke periode aan van 6 weken) wel uitsluitsel te kunnen geven.

UWV gaat zelf wel aangeven dat je een voorschot kan aanvragen wanneer er niet op tijd uitsluitsel komt. Je komt daarmee niet in de knoei wanneer er wel nog een deel ww uit zou komen omdat dat inkomen in eerste instantie gelijk zou zijn.
Mocht je werkgever eigenrisicodrager zijn moeten ze je sowieso betalen (tenzij het een IVA wordt).
Ik maak me nu eerst niet druk want mijn werkgever heeft een loonsanctie en ik denk zomaar dat, tenzij hij echt door de arts gezien moet worden, de keuring telefonisch kan. En anders zal alléén een afspraak voor het lichamelijk onderzoek gemaakt worden.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Hier had t uwv vorig jaar ook niet binnen de gestelde tijd de beslissing genomen maar uitstel aangevraagd. Telefonisch legden ze me toen uit dat ik al wel een betaling zou krijgen, mocht de aanvraag afgekeurd worden zou de betaling tellen als mijn eerste maand WW. Maar bel ze op en vraag hoe het in jullie geval geregeld gaat worden.
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
20-03-2020 18:07
Mijn datum was de 19e (gisteren dus) en ik heb pas dinsdag mijn WIA keuring gehad. Telefonisch.

Ik moest alles inleveren voor 29 december en had dat ook gedaan, al op 14 december ivm de vakantie. Mijn (ex) werkgever (eigen risicodrager) op dezelfde dag. Eerste dag In de vakantie komt vervolgens een brief dat er aan werkgeverskant nog iets ontbreekt. Maar ja, niemand aanwezig natuurlijk dus dat werd pas na de vakantie gezien door werkgever (een school). Hierdoor werd het proces uitgesteld met een paar weken en kreeg de werkgever een loonsanctie. Ik werd dus niet, zoals had gemoeten, in januari gekeurd.
Uiteindelijk een datum gekregen en die werd afgebeld doordat mijn keuringsarts zelf langdurig ziek is geworden. Uiteindelijk dus afgelopen dinsdag telefonisch gekeurd.
Ze verwachtte binnen vier weken (maar ik hou maar de wettelijke periode aan van 6 weken) wel uitsluitsel te kunnen geven.

UWV gaat zelf wel aangeven dat je een voorschot kan aanvragen wanneer er niet op tijd uitsluitsel komt. Je komt daarmee niet in de knoei wanneer er wel nog een deel ww uit zou komen omdat dat inkomen in eerste instantie gelijk zou zijn.
Mocht je werkgever eigenrisicodrager zijn moeten ze je sowieso betalen (tenzij het een IVA wordt).
Ik maak me nu eerst niet druk want mijn werkgever heeft een loonsanctie en ik denk zomaar dat, tenzij hij echt door de arts gezien moet worden, de keuring telefonisch kan. En anders zal alléén een afspraak voor het lichamelijk onderzoek gemaakt worden.
Die loonsanctie is onderdeel van de wet...dus niet zoals het hoort...uhm ja wanneer het niet compleet is dan hoort een sanctie en kan de WIA beoordeling met een jaar worden uitgesteld,
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
20-03-2020 18:54
Die loonsanctie is onderdeel van de wet...dus niet zoals het hoort...uhm ja wanneer het niet compleet is dan hoort een sanctie en kan de WIA beoordeling met een jaar worden uitgesteld,
Er is wel een deskundigheidsoordeel waarin wordt aangegeven dat werkgever te weinig heeft gedaan, heeft mijn man laten doen maar er stond bij dat er geen rechten aan ontleend kunnen worden.
Jeetje een jaar loonsanctie heftig.
Alle reacties Link kopieren
Snap je zorgen maar wat iemand al opperde is er niemand in je omgeving die je even iets kan lenen ter overbrugging mocht er inderdaad vertraging optreden. Heb er geen ervaring mee (nog niet) maar kan me voorstellen dat het zorgen brengt. Succes in ieder geval
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de opmerkingen en tips. Dit is geen fijne tijd. onzeker allemaal. Maar goed dat is het hele leven vandaag de dag.
Alle reacties Link kopieren
Jojanneke12 schreef:
20-03-2020 14:50
Ontslagen worden is niet handig als man ziek is want ziek heb je ook geen recht op WW.

Alle instanties als UWV en gemeente zijn druk bezig om oplossingen te verzinnen maar er liggen geen draaiboeken in de kast voor een crisis als deze. Er wordt echt keihard gewerkt momenteel.

Je kunt of een voorschot aanvragen bij het UWV en als zij niets doen dan dus kun je eventueel bijstand aanvragen bij de gemeente. Gemeente kan dan een voorschot verstrekken tot het UWV een beslissing heeft genomen en dan verrekenen ze onderling als er WIA wordt toegekend door het UWV.
Bijstand aanvragen gaat alleen als de partner inkomsten onder de voor hen geldende bijstandsnorm ligt. Daarnaast heeft de bijstand ook een vermogenstoets.

En de problemen bij het UWV zijn dezelfde die de gemeenten hebben (misschien wel meer ivm toename bbz aanvragen en de inkomensondersteuning ondernemers ivm Corona)
woesjje schreef:
20-03-2020 17:53
Bijstand zal niet gaan hoor. Ik zit daar met mijn salaris net aan. Vaste lasten zijn al veel hoger dan wat ik verdien. Dus ja wij maken ons, misschien te vroeg best zorgen.
Zoals ik al zei is mijn man bijna 65 en altijd gewerkt. Ervaring met instanties of uitkering aanvragen hebben we geen ervaring mee.
Natuurlijk hopen we dat beslissing op tijd komt, maar dacht misschienheeft iemand hier ervaring met UWV.
Niet iets wat je nu op korte termijn kunt oppakken, maar hoe wil je dat doen als jullie straks allebei AOW hebben? Kunnen jullie dan wel de vaste lasten betalen en rond komen?
Hebben jullie daar aan gedacht? Kun je nog snijden in vaste lasten?
Alle reacties Link kopieren
post-it schreef:
23-03-2020 07:47
Niet iets wat je nu op korte termijn kunt oppakken, maar hoe wil je dat doen als jullie straks allebei AOW hebben? Kunnen jullie dan wel de vaste lasten betalen en rond komen?
Hebben jullie daar aan gedacht? Kun je nog snijden in vaste lasten?
Nee dan kunnen wij niet in deze woning blijven. Dat is al zeker, probleem is dat wij nu nog niet kunnen reageren op goedkopere woning daarvoor is inkomen te hoog.
Enige waar we op kunnen bezuinigen zijn het niet meer geven aan goede doelen.
Alle reacties Link kopieren
Het kan allemaal best snel gaan TO.
Hier vanochtend de afspraak telefonisch gehad.

Arts heeft aangegeven man iig de aankomende 6 maanden alvast volledig af te keuren. Daarna een herkeuring. Al is de kans erg groot dat het dan dezelfde uitkomst blijft. Man krijgt dus vanaf de datum 2 jaar in ziekte (15 april) al een uitkering (althans de arts).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven