Geld & Recht alle pijlers

Wie doet er mee? Minder geld uitgeven!

17-06-2020 11:00 1529 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik weet dat er al topics over zijn, maar ten eerste wordt daar volgens mij niet of al een tijdje niet in geschreven en ten tweede kan ik ze niet vinden, dus toch maar een nieuw topic.

Begin vorig jaar begon ik met een schone lei: ik had mijn financiën op orde en toen werd het tijd om eindelijk eens te gaan sparen. Dat lukte heel goed, maar helaas viel mijn vakantie toen een stuk duurder uit dan verwacht, ben ik minder gaan werken en moest ik nog wat grotere uitgaven doen, waardoor mijn spaarrekening weer op 0 stond. Daardoor was ik niet meer gemotiveerd en lukte het me gewoon niet meer. Ik heb geen schulden, maar wat ik heb moet op. Ik heb altijd wel weer iets "nodig", voor mezelf of de kinderen. En ik merk dat ik steeds meer lekker makkelijk met mijn creditcard betaal, waardoor ik elke maand alweer begin met minder geld dan ik dacht, omdat het dan afgeschreven wordt. Niet handig én niet slim.

Nu ben ik er dus klaar mee en ga ik opnieuw beginnen waar ik vorig jaar gestopt ben: minder uitgeven en sparen. Waar ik vooral veel teveel geld aan uitgeef, zijn boodschappen. Ik koop teveel en ben super chaotisch (ADD), waardoor ik niet doorheb wat er allemaal in huis is en ik het uiteindelijk moet weggooien. Daarbij koop ik veel te dure producten. Dat moet dus anders.

Vanaf vandaag ga ik ervoor! Wie doet er mee?
Alle reacties Link kopieren
Ik wil met je mee doen.
Ik merk dat ik veel spullen heb en eerst wil opmaken wat ik heb.
Je hebt spullen dubbel, heb slecht overzicht en daar wil ik vanaf.
Alle reacties Link kopieren
creditkaart thuislaten dus, zal al een hoop schelen. Stop hem in een kistje op slot en sleutel ergens (bij iemand) anders
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Ik maak zelf meteen na het doen van de boodschappen een weekmenu, zodat ik niet vergeet wat ik allemaal gekocht heb. Ik weet dat veel mensen eerst een weekmenu maken en daarna boodschappen gaan doen, maar dat werkt voor mij niet zo goed, dus ik doe het andersom. Op die manier hoef ik niet zoveel weg te gooien.
Alle reacties Link kopieren
Met kleding en spullen ben ik erg van het "als ik het al heb dan koop ik het niet". Heeft mij een hoop geld en onnodige inkopen bespaard.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het zo'n anderhalf jaar geleden gaan doen. "Gewoon" geen rommeltjes meer kopen (je kent t wel; doosje/kussentje whatever, van de Xenos, of Action ed). Daarnaast kopen wij eigenlijk nooit kleding, alleen als het echt nodig is (we geven er ook weinig om, én ons werk verlangt ook geen specifieke kleding, dat scheelt).

We kunnen echt best veel sparen (1/3 van de gezamenlijke inleg, plus ik zelf nog een kwart van mijn totale inkomen). Dat motiveert wel echt heel erg hoor!!

Qua boodschappen; goed alle folders (hebben een app; die staat vaak op vrijdag al vol met de nieuwe folders van de week er na) en op basis daarvan een weekmenu (of, in ieder geval een dag of vier/vijf, die andere voor spontane acties) bedenken, en dat dan kopen. En contant boodschappengeld pinnen en meenemen ;)
Als je een weekmenu maakt (waarbij je echt niet gelijk in één keer voor een hele week hoeft te kopen, als je maar weet wat je wanneer gaat kopen) weet je ook ongeveer hoeveel het gaat kosten. Zet het weekmenu op papier, en plak dat bijvoorbeeld op de koelkast, zodat het voor iedereen duidelijk is wat er welke dag gegeten gaat worden.
Man stopt iedere week 50 euro van het boodschappengeld in z'n portemonnee, en daar doet hij dan de hele week boodschappen van.

Wij merken dat we op deze manier goed kunnen sparen. En tuurlijk zijn er weken dat het anders loopt (kuch, afgelopen Corona maanden.....) en dat is dan wel even oké. Komt vanzelf wel weer :)
Alle reacties Link kopieren
Ik ben hier vorig jaar mee begonnen. Ik heb gewoon spaargeld en een goed inkomen. Maar ik vond het bizar om steeds vaker geld bij te storten vanaf mijn spaarrekening, omdat het boodschappen budget niet afdoende was. En als ik berekende wat ik aan kleding of kinderen had uitgegeven, schrok ik mij rot, terwijl ik mij alsnog niet blij voelde met mijn garderobe of spullen.

Bij mij zit het probleem erin dat ik een top begroting heb, maar nooit controleerde of ik mij daar aan hou. Als ik mij voorneem om maandelijks maximaal 75 euro aan kleding te spenderen, dan werkt dat in de praktijk toch anders. De ene maand geef ik niks uit en de volgende maand 250 euro. Maar of ik dan op jaarbasis op gemiddeld 75 euro per maand uit kom, check ik niet en sta ik zeker tijdens het uitgeven niet bij stil. Dus zonder perse minimalistische te gaan leven, ben ik mij wel beter aan mijn budgetten gaan houden. Ik gebruik daarvoor YNAB. Best een duur programma maar betaalt zich voor mij dubbel en dwars uit. Ik merk sindsdien dat ik alle budgetten goed in kaart heb, veel bewuster om ga met aankopen en veel meer over houd per maand. Brengt mij veel overzicht en rust.
Alle reacties Link kopieren
Krijg je geen stress als je helemaal geen spaargeld hebt? Het minimum wat wij op de spaarrekening moeten hebben is 10 duizend euro. Daar komen we niet aan.

Geef jezelf een vast boodschappenbudget in de maand. Kijk goed naar de aanbiedingen en ga max. 2x per week naar de supermarkt.
Jumbo heeft hier zo'n bak met dingen die op de datum zijn. Van de week nog kipfilet voor 1 euro, dat doe ik dan in de vriezer.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Creditcard wegdoen, Limiet op je bankrekening, dus niet rood staan en als het op is, is het op. En iedere maand aan het begin een bedrag naar de spaarekening overboeken.

Ook gewoon een keer met je kop tegen de zellfopgerichte muur lopen dan, en thuisblijven als anderen bv een drankje gaan doen, omdat je maandgeld op is.

Dit is de manier waarop je er het minst mee bezig hoeft te zijn (dus niet iedere avond een overzichtje invullen of zo) maar toch leert om geen onzin te kopen en je budget te spreiden over de maand.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
Oh ja, en die creditcard doormidden knippen. Dat kost teveel rente.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Ik schrijf mee! Vorige maand verhuisd en veel kosten gemaakt en er zijn nog steeds dingetjes. We zijn van de week gaan zitten om meer structuur aan te brengen. We hebben een vastn lasten rekening waar al het geld op komt. Vanaf daar gaat het naar de boodschappen rekening waar diverse spaardoelen onder hangen. Als we dus x euro aan boodschappen doen nemen we dat bedrag van het spaardoel boodschappen op. Zo zien we ook hoeveel er over is.

Wij geven best veel geld uit aan oppas, helemaal tijdens de verhuis periode omdat onze familie helaas niet wil oppassen en dat was toch lastig inpakken met 3 jonge kinderen om je heen. We willen de ketel nog gaan vervangen dit jaar en een extra kamer maken op zolder dus we moeten bewust met ons geld omgaan.
Alle reacties Link kopieren
Leuk, al veel reacties.

Die creditcard moet ik gewoon niet gebruiken inderdaad. Ik betaal daar dan voor de zekerheid mijn online aankopen mee, heel dom, zodat ik dan zeker weet dat ik de rest van de maand genoeg geld heb. Maar het stomme is dat het helemaal niet nodig is, omdat er elke maand genoeg binnenkomt. Ik heb een hele tijd geen cc gehad, maar soms had ik hem echt nodig, voor een vakantie, formule 1 tickets die ik een keer iemand cadeau deed etc. Eerst maar eens zelf proberen hem gewoon niet te gebruiken en anders geef ik hem wel aan mijn man om te bewaren 8-)
Rood staan op mijn betaalrekening heb ik jaren geleden al opgeheven trouwens, dat doe ik dus nooit.

Nijntje, heel herkenbaar. Ik heb een heel excelbestand waar alles in staat qua inkomsten, vaste lasten, boodschappenbudget etc., maar me eraan houden is een tweede. Elke maand moet ik het bedrag dat ik aan het begin van de maand op mijn spaarrekening zet weer terug storten. Schiet niet op dus.

Madeliefjes, mijn man betaalt altijd alle onvoorziene uitgaven en onderhoud aan het huis etc. Hij verdient vele malen meer dan ik, we hebben geen gezamenlijke rekening, maar hij betaalt gewoon heel veel. Ik hoef me dus geen zorgen te maken over een kapotte wasmachine of iets dergelijks. Dat is handig, maar aan de andere kant ook niet goed voor mijn omgang met geld.

Wat mij trouwens vorig jaar erg goed geholpen heeft, is meer rekeningen openen. Ik heb nu twee betaalrekeningen, een voor vaste lasten en een voor al het andere. Zo worden alle vaste dingen automatisch betaald en staat er altijd genoeg op die rekening (van dat geld kan ik gelukkig goed afblijven). En ik heb twee spaarrekeningen, een voor noodzakelijke dingen en een voor leuke dingen. Maar goed, daar staat nu dus bijna niets op. Ik wil eerst de noodzakelijke aanvullen tot een paar duizend euro en daarna verder met die andere.
Alle reacties Link kopieren
Wat mij helpt is een spaarrekening los van mijn normale rekening. Bijv. ik heb een rekening bij ING en een spaarrekening bij ASN. Ik spaar vast bedrag op de ASN rekening. Die zie ik niet , daar moet ik echt speciaal laptop voor aanzetten en inloggen (kan ook via app maar moet met apparaatje etc.) dus niet 1,2,3 even overmaken. Als ik het op mijn ING zou laten staan dan zie ik dat bij de app en is het overmaken heel makkelijk en snel. Dat helpt voor mij.

Wat ik ook standaard doe:

Ik spaar , dat is vaste last. Extra sparen doe ik met inkomen van mijn partner. Hij heeft een basisloon en daarbovenop komen allerlei extra's die iedere maand anders zijn. Die extra's spaar ik ook, dan tikt leuk aan soms.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook wel gemerkt dat de definitie van vrij besteedbaar geld erg kan verschillen. Geld wat later in het jaar naar je zorgverzekering moet, is dat besteedbaar..? Of als het een onvoorspelbaar bedrag is, zoals geld apart houden voor als je plots een keer je volledig eigen risico er door heen jaagt, of als je auto kapot gaat? Of geld dat je eigenlijk wil gebruiken om in de zomer aan je vakantiedagen uit te geven?

Ik ben begonnen met ook veel meer weg te zetten als niet vrij besteedbaar. Ik spaar nu maandelijks niet alleen voor mijn spaarrekening, maar ook voor alle jaarrekeningen en alle onvoorziene uitgaven. Maar ik reserveer ook geld voor grote uitgaven die ik voorzie op lange termijn, zoals dat ik graag na een paar jaar een nieuwe telefoon wil of vriend een nieuwe bril.
Als je al dat soort reserveringen naar je rekening zet dat niet als toegankelijk voelt, krijg je ook al meer grip op je uitgaven.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben maar eens in mijn vriezer gedoken, nou ja, ik heb alles eruit gehaald. De andere vriezer moet nog, we hebben er een extra in de bijkeuken. Gelukkig was net veel over de datum, dat viel me alweer mee.
Mijn bedoeling is om de komende tijd restjes op te maken en minder aan boodschappen uit te geven. Voor vanavond heb ik twee bakken curry gevonden, voordeel is dat ik dan ook nog eens niet hoef te koken :yes:

Verder heb ik uitgerekend dat ik per maand meer dan 70 euro uitgeef aan mijn Nespresso- en cola light verslaving. Dat wordt vanaf nu 1 kopje per dag en geen cola meer, ik vind het echt bizar veel. En ik heb mijn bibliotheekabonnement opgezegd, daar heb ik het afgelopen jaar vrijwel geen gebruik van gemaakt. Abonnementen op 3 tijdschriften die ik had, heb ik de laatste maanden al opgezegd.
Alle reacties Link kopieren
Boodschappenlijstje en begin van de week contant geld pinnen, voor boodschappen en op is op

Mijn kinderen hadden ook 50! Shirts in de kast , die ik dan uiteindelijk nieuw op mp moest zetten, omdat ze het niet allemaal konden dragen.
Nu zijn het pubers met kleedgeld en mogen ze zelf kiezen wat ze willen kopen,
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
17-06-2020 15:18
Ik ben maar eens in mijn vriezer gedoken, nou ja, ik heb alles eruit gehaald. De andere vriezer moet nog, we hebben er een extra in de bijkeuken. Gelukkig was net veel over de datum, dat viel me alweer mee.
Mijn bedoeling is om de komende tijd restjes op te maken en minder aan boodschappen uit te geven. Voor vanavond heb ik twee bakken curry gevonden, voordeel is dat ik dan ook nog eens niet hoef te koken :yes:

Verder heb ik uitgerekend dat ik per maand meer dan 70 euro uitgeef aan mijn Nespresso- en cola light verslaving. Dat wordt vanaf nu 1 kopje per dag en geen cola meer,
Hier hetzelfde 12 flessen coca cola per week ! Dat is 23 euro per week
Alle reacties Link kopieren
Nijntje* schreef:
17-06-2020 14:56
Ik heb ook wel gemerkt dat de definitie van vrij besteedbaar geld erg kan verschillen. Geld wat later in het jaar naar je zorgverzekering moet, is dat besteedbaar..? Of als het een onvoorspelbaar bedrag is, zoals geld apart houden voor als je plots een keer je volledig eigen risico er door heen jaagt, of als je auto kapot gaat? Of geld dat je eigenlijk wil gebruiken om in de zomer aan je vakantiedagen uit te geven?

Ik ben begonnen met ook veel meer weg te zetten als niet vrij besteedbaar. Ik spaar nu maandelijks niet alleen voor mijn spaarrekening, maar ook voor alle jaarrekeningen en alle onvoorziene uitgaven. Maar ik reserveer ook geld voor grote uitgaven die ik voorzie op lange termijn, zoals dat ik graag na een paar jaar een nieuwe telefoon wil of vriend een nieuwe bril.
Als je al dat soort reserveringen naar je rekening zet dat niet als toegankelijk voelt, krijg je ook al meer grip op je uitgaven.
Niet iedereen vindt het handig, maar ik heb dus voor al die dingen een potje gemaakt in MijnING. Een potje voor de zorgverzekering (betalen we per jaar, levert meer op dan rente.....)
Ook hebben we een pot voor extra aflossing hypotheek gemaakt. Ook een huis/tuin pot, voor opknappen slaapkamer of nieuwe tuinplanten en zo (heel af en toe een enkel plantje gaat nog wel eens van de boodschappen af). We hebben geen auto, dus dat scheelt ook wel echt enorm.
Mijn persoonlijke uitgaven ( hobby, kleding ed) gaat van mijn persoonlijke spaar af, dat is wel één grote pot. Maar ik geef daar zo weinig aan uit, dat ik dat niet apart hoef te begroten.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik had dat eerst ook, via ING. Maar ik vond het overboeken op een gegeven moment niet meer werken toen ik ook kleinere potjes wilde hebben (bijv potje kleding, potje kleding kinderen, etc).
Voor de grotere reserveringen wel zeker een aanrader!
Alle reacties Link kopieren
Porterenee is een leuke blogger om te volgen! Daar haal je enorm veel tips vandaan!

Hier werkt het om online boodschappen te bestellen, geen verleidingen in de winkel en andere frutsels. Ik werk mijn lijstje met ‘favorieten’ af, de aanbiedingen en doe dan pickup.

Vaste lasten doornemen is ook interessant, ik stap jaarlijks over van energie en heb vorige week met een telefoontje van 4 min 95 euro korting gefixt bij kpn.
Everything will be okay in the end. If it's not okay, it's not the end.
Ik ben vorig jaar begonnen met minder uitgeven aan onzin, om meer te kunnen sparen voor een appartement in het buitenland.

Ik heb een cc voor noodgevallen in het buitenland, maar hier gebruik ik hem nooit.

Ik hou mijn financiën strikt in de gaten, en dat doe ik dan zo. Ik heb twee rekeningen, nr 1 is voor de vaste lasten, en nr 2 voor de boodschappen.

Als mijn salaris binnenkomt op rekening nr1, gaat er €250 naar de boodschappen rekening nr2 , dit mag op.
€850 gaat naar de spaarrekening, €250 gaat naar de andere spaarrekening voor onderhoud huis en vervanging witgoed.

We leven en spenderen van wat er op de boodschappen rekening staat, ook uitjes als een keer mc Donald ofzo gaat hiervan, en op= op.

Als ik een keer krap zit op de boodschappen rekening, dan plunder ik de voorraadkast en de vriezer, ben iedere keer weer verrast wat ik van restjes uit de vriezer in combinatie met wat pasta, rijst of linzen kan maken.
Alle reacties Link kopieren
sandy1974 schreef:
17-06-2020 18:56
Hier hetzelfde 12 flessen coca cola per week ! Dat is 23 euro per week
Bizar.
ik geef mn bek ook maar een douw
En veel discipline hebben werkt echt!
Alle reacties Link kopieren
Ik gaf altijd al 2 jaar keer per jaar meer uit aan kleding dan ik eigenlijk zelf vond kunnen. Had altijd net het schaamrood op de kaken, als ik had ingeslagen in de eindsale bij mijn favoriete merk.
Resultaat is wel dat ik een super garderobe heb. En ik heb geen schulden en mijn spaarrekening groeide nog steeds elk jaar, dus ach....

Nu ben ik veel meer gaan verdienen, maar merk helaas ook dat ik evenredig veel meer aan kleding uitgeef. Je zou denken dat je op een gegeven moment verzadigd bent omdat je kledingkast compleet is. Maar 3 nieuwe Marlies Dekkers bikini's en 5 paar nieuwe schoenen in 1 maand rijker weet ik dan ik onverbeterlijk ben.

En met dat nieuwe salaris komt ook opeens een werkster. En nu in de zomer vaker een pedicure. En........

Dus ik kamp weer met een licht schuldgevoel.......

Ik lees mee als inspiratie en misschien kan het me iets dimmen...
Alle reacties Link kopieren
Beste tip is ; blijf weg bij Ikea action xenos etc.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven