Geld & Recht alle pijlers

Wie heeft er ook GEEN spaargeld?

13-05-2019 15:38 670 berichten
Ik merk dat ik langzaamaan een punthoofd van al die verwende pubers met dikke bankrekeningen krijg.

Ik ben van de generatie dat niemand een cent te makken had. Muzikanten, theatermakers, vrije geesten en antikraak wonen. We waren met niks al tevreden en sparen was voor later.

Nog steeds denk ik dat al dat dichttimmeren en al die angstzaaierij voor de financiele ondergang echt zwaar overtrokken is.

Deze generaties willen meteen kopen en inrichten en nieuwe auto's kopen, verwegvakanties vieren in de tropen en 100 duizend achter de hand 'voor het geval dat'.

Ik lees hier mensen hypotheekvrij leven op hun 35ste,ik lees astronomische spaarrekeningen en ik lees ouders die buitenproportionele bankrekeningen voor hun bloedjes bijhouden omdat 'studeren zo duur is' en 'werken erbij gewoon echt veel te zwaar is' en 'het leven al veels te duur is en alles' .

Ik word daar inmiddels bijkans doodziek van. Wat is dit voor eendimensionale flauwekulsite geworden zo.

Wie leeft er ook gewoon een beetje bij de dag zonder tonnen achter de hand en vindt een kleine spaarrekening voldoende en wil niet leven in angst of allerhande 'whatifs'.

Ik heb wat geld achter de hand voor als er iets kapot gaat en als dat op is omdat ik het gebruikt heb voor waar ik het voor heb, dan begin ik opnieuw met sparen.
Ik spaar niet voor de erfenis van mijn kinderen. Die werken er zelf maar voor. Ik heb niet als doel hypotheekvrij te leven en ik ga nu niet sober zitten leven voor alle mogelijke doemscenario's die waarschijnlijk nooit komen.

Dus: wie heeft er ook geen/weinig spaargeld?
MinkeDeWit schreef:
13-05-2019 21:39
Sommig spaargedrag snap ik ook niet zo goed. Ik heb kennissen waarvan ik de financiële ins en outs ongeveer ken. Zij verdienen samen rond twee keer modaal en wonen nog in hun eerste koophuis dat in de gunstige tijd gekocht is. Rijden beide oude auto’s, geen dure vakanties. Per maand wordt ongeveer 1500 euro gespaard. Dan heb je dus na 10 jaar bijna twee ton op de bank. En dan?
Dan gaan ze misschien wel lekker met vervroegd pensioen. En misschien vinden ze hun eerste koophuis nog steeds helemaal prima en geven ze niet om dure auto's en dito vakanties. Dat kan hè?
NYC schreef:
13-05-2019 21:32
Oh, dat wou ik ook zeker niet beweren. Kan gewoon zijn dat zulke topics in je irritatiezone zitten omdat je het niet herkent uit de dagelijkse praktijk/kan rijmen met feitelijke cijfers van CBD ofzo?

Ik vermoed meestal bij dat soort topics dat het misschien zo is dat degenen die denken “hier is het goed geregeld” sneller met bedragen komen en dat daardoor anderen minder gauw willen zeggen dat het minder goed geregeld is? Of dat hoge bedragen van anderen dan wat afschrikken? Ik bedenk maar wat. Wil dus niet zeggen dat die mensen zonder dikke spaarrekening er niet zijn en ook niet dat degenen mét daarover liegen (of aandikken)

En daarbij kan het al dan niet hebben van geld nogal veranderlijk zijn. Ik heb nooit schulden gehad, behalve dan de hypotheek. Maar ik weet hoe het is om bijna niks (meer) te hebben en hoe het is om keuzes te moeten maken om zo weinig mogelijk vermogensrendementsheffing te hoeven betalen. En zo'n beetje alles ertussen in.

Inmiddels goed bezig om niet zo snel meer de 0 in zicht te krijgen bij tegenslag.

Zonder jaloezie of frustratie, zonder mezelf te vergelijken met anderen.
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
13-05-2019 21:11
Voor die personen is het misschien heel rustgevend om alles wat ze niet kennen als leugen af te doen
Idd, in mijn ogen armoede, voor die persoon mss het beste.
Life is short. Eat dessert first.
MinkeDeWit schreef:
13-05-2019 19:20
Ik heb ook eens zo’n calculator uitgeprobeerd. Bij 75.000 bruto kun je rond de 417.000 lenen. Viel mij mee eigenlijk.
Hoeveel parttime werkende vrouwen ken jij die 75.000 per jaar binnenharken? Ik ken zelfs niet veel fulltime werkende mannen die dat binnen harken en vrijwel iedereen die ik ken heeft een goede baan. Wat denken jullie in godsnaam wat een normaal salaris is, zeg? Modaal is 36.000 per jaar.
Natuurlijk zijn de topics over geld en inkomen die je hier ziet geen afspiegeling van de samenleving. Een op de vijf Nederlanders heeft schulden. 1,2 miljoen Nederlanders leven onder de armoedegrens. 1 op de 4 zzp-ers bouwt helemaal geen pensioen op. Die posten of niet / nauwelijks op het Viva forum, of niet / nauwelijks in zulke topics.

Het viva forum is ook niet echt tolerant naar mensen die het financieel niet goed voor elkaar hebben, dus als je tot die groep behoort, blijf je hier misschien ook niet zo snel hangen. Want waar ik me weleens aan erger hier zijn de mensen die last hebben van waandenkbeelden: ze menen dat iedereen die het niet goed voor elkaar heeft fouten heeft gemaakt of niet genoeg zijn best heeft gedaan. Onzin, natuurlijk. De geluksfactor is echt heel groot.

Ik ben niet jaloers. Ik heb altijd hard gewerkt en veel gedurfd en ondernomen. Ik onderken ook dat ik -als de omstandigheden anders geweest waren- zo als heroine-hoertje nu onder de brug had kunnen liggen. Ik heb het echt niet aan mezelf te danken dat het anders gelopen is.
Solomio schreef:
13-05-2019 19:30
Maar waarom moet je in een eengezinswoning wonen? Appartement is toch ook prima?
Ik heb tot ver in mijn volwassen leven inderdaad in appartementen gewoond. Maar aangezien ik behoorlijk hard werk, een goed salaris heb en bovendien al ruim boven de 40 ben wil ik eindelijk ook weleens iets leuker dan 3 hoog achter wonen. Maar dat kost me dus bijna de helft van mijn inkomen per maand. Het is niet anders.
SuperflySister schreef:
13-05-2019 21:51
Hoeveel parttime werkende vrouwen ken jij die 75.000 per jaar binnenharken? Ik ken zelfs niet veel fulltime werkende mannen die dat binnen harken en vrijwel iedereen die ik ken heeft een goede baan. Wat denken jullie in godsnaam wat een normaal salaris is, zeg? Modaal is 36.000 per jaar.
Nee niet parttime, maar degene die erover begon zei dat ze een heel goed inkomen had. Dan denk ik niet aan modaal plus een beetje maar toch minstens 2 keer modaal.
rosings schreef:
13-05-2019 19:30
Wat jammer dat dit topic verder niet echt gaat over de titel. Ik had graag gelezen hoe anderen hier mee omgaan en of dat bewuste keuzes waren of niet
Ik vind het ook wel jammer dat het vooral anderen de maat nemen is. Ik zou graag van anderen willen lezen hoe het hen lukt om zoveel te sparen. Misschien zie ik wel iets over het hoofd.
MinkeDeWit schreef:
13-05-2019 21:55
Nee niet parttime, maar degene die erover begon zei dat ze een heel goed inkomen had. Dan denk ik niet aan modaal plus een beetje maar toch minstens 2 keer modaal.
Dat was ik, ik heb een heel goed inkomen vind ik, maar ik ben een alleenstaande werkende moeder dus ik werk niet fulltime. En wat verdien jij dan wel niet als je 1,5 keer modaal niet veel vind?
SuperflySister schreef:
Zelfs in de duurste gemeenten in de Randstad heb je ook maar 1,5-2 ton nodig om een appartement met een paar slaapkamers te kunnen kopen.

Met een modaal salaris sta je dus nog niet volledig buitenspel. Gemiddeld hebben mensen echter een lager inkomen dan modaal. En een gemiddelde woning is juist veel duurder. Het is dus zeker wel krom.
SuperflySister schreef:
Hehe, mijn gedachten precies dit!!

Wat denken jullie dat een normaal salaris is.
MadameJean schreef:
13-05-2019 15:52
Ik snap het wel een beetje.

Vooral bij heel jonge mensen valt het me op dat ze het leven proberen financieel te plannen tot een zeer opvallend detailniveau (zoveel hypotheek, zoveel werken, dan en dan een baby, die kost zo en zoveel). Misschien is het gebrek aan vertrouwen in de toekomst? dat zou ik wel weer sneu vinden.
Dat denk ik wel. Vangnetten zijn alleen maar minder geworden en genoeg mensen die met bijstand op straat zouden komen te staan omdat de huren zo hoog zijn en de huizenmarkt zo krap in sommige plaatsen. Ik maak me nu (38) ook drukker om geld dan toen ik 25 was en geen rooie cent had (had ook geen schuld trouwens). Toen had ik nog veel meer vertrouwen in de toekomst.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
SuperflySister schreef:
13-05-2019 21:56
Ik vind het ook wel jammer dat het vooral anderen de maat nemen is. Ik zou graag van anderen willen lezen hoe het hen lukt om zoveel te sparen. Misschien zie ik wel iets over het hoofd.
Als je maar een inkomen hebt en hoge woonlasten is het gewoon lastiger. Mijn hypotheek is 1125 bruto, deels spaar, netto rond de 850 euro. Ook heb ik twee geldverslindende kuikens (student en puber). Dan houd je dus geen 1000 euro per maand over. Ik denk dat ik per jaar hooguit 5000 spaar, waarvan ik een deel ook weer uitgeef omdat er altijd wel iets nodig is (vorig jaar de voortuin, dit jaar de CV-ketel, volgend jaar de elektra).
SuperflySister schreef:
13-05-2019 21:58
Dat was ik, ik heb een heel goed inkomen vind ik, maar ik ben een alleenstaande werkende moeder dus ik werk niet fulltime. En wat verdien jij dan wel niet als je 1,5 keer modaal niet veel vind?
Ik werk fulltime en vind dat ik een redelijk inkomen heb, wel meer dan 1,5 keer modaal. Kwestie van perceptie dus.
Adelaide schreef:
13-05-2019 21:52
Natuurlijk zijn de topics over geld en inkomen die je hier ziet geen afspiegeling van de samenleving. Een op de vijf Nederlanders heeft schulden. 1,2 miljoen Nederlanders leven onder de armoedegrens. 1 op de 4 zzp-ers bouwt helemaal geen pensioen op. Die posten of niet / nauwelijks op het Viva forum, of niet / nauwelijks in zulke topics.

Het viva forum is ook niet echt tolerant naar mensen die het financieel niet goed voor elkaar hebben, dus als je tot die groep behoort, blijf je hier misschien ook niet zo snel hangen. Want waar ik me weleens aan erger hier zijn de mensen die last hebben van waandenkbeelden: ze menen dat iedereen die het niet goed voor elkaar heeft fouten heeft gemaakt of niet genoeg zijn best heeft gedaan. Onzin, natuurlijk. De geluksfactor is echt heel groot.

Ik ben niet jaloers. Ik heb altijd hard gewerkt en veel gedurfd en ondernomen. Ik onderken ook dat ik -als de omstandigheden anders geweest waren- zo als heroine-hoertje nu onder de brug had kunnen liggen. Ik heb het echt niet aan mezelf te danken dat het anders gelopen is.
Die durven niet want worden hier afgefikt met woorden als: boven je stand leven en onverantwoordelijke keuzes maken. Als je dat maar vaak genoeg hoort dan ga je daarin geloven en hou je je mond wel. Want ook schaamte speelt een grote rol. Toen ik nog jong was was antikraak wonen en dreadlocks hebben en je eigen moestuintje bijhouden nog een teken van vrijegeestigheid enzo. Maar als je dat op je 37ste nog doet gaan mensen daar wat van vinden. En dus ga je andere keuzes maken omdat anderen denken dat dat goed voor je is.
Ik zeg dus nogmaals niet dat ik ongelukkig ben nu, ik denk zelfs dat ik gelukkiger ben omdat ik meer rust en regelmaat in mijn leven heb en dus ook meer inkomen. Maar inderdaad mensen praten niet zo gemakkelijk over hun minder florisante financiele situatie omdat ze bang zijn dat ze daar op afgerekend worden. En dat is jammer. Want dat is wel hoe driekwart van nederland leeft zeg maar.
SuperflySister schreef:
13-05-2019 21:53
Ik heb tot ver in mijn volwassen leven inderdaad in appartementen gewoond. Maar aangezien ik behoorlijk hard werk, een goed salaris heb en bovendien al ruim boven de 40 ben wil ik eindelijk ook weleens iets leuker dan 3 hoog achter wonen. Maar dat kost me dus bijna de helft van mijn inkomen per maand. Het is niet anders.

Tussen drie hoog achter, en een goede eengezinswoning is nog een heel spectrum aan mogelijkheden natuurlijk.
Het-groepje schreef:
13-05-2019 21:06
Idem. Het is gewoon humble bragging en vaak ook BS. Diezelfde mensen zitten te mekkeren over hoe enorm veel geld mensen met een bijstandsuitkering/vluchtelingen hebben en dat ze dat ook wel zouden willen maar zij moeten er zo hard voor werken.
En dan hele verhalen over mensen met een gratis ingericht huis en wel 1500 per maand en de kinderen ook nog gratis sporten, en zij maar werken.
Nou, stop daar dan lekker mee, met je hypotheek vrije huis en je berg spaargeld, Gerda.
:rofl:
Ik durf hier best op te biechten dat ik 30 ben en nog geen 500€ op mijn spaarrekening heb staan. Ik val met mijn leven sowieso compleet buiten de Viva normen, maar soms lopen dingen anders dan je zou willen.
Iedereen die vind dat ik dingen anders/beter had kunnen doen en / of beweren dat hen dit nooit zou kunnen overkomen kunnen een dikke middelvinger van mij krijgen.
BonnieM- schreef:
13-05-2019 22:05
Die durven niet want worden hier afgefikt met woorden als: boven je stand leven en onverantwoordelijke keuzes maken. Als je dat maar vaak genoeg hoort dan ga je daarin geloven en hou je je mond wel. Want ook schaamte speelt een grote rol. Toen ik nog jong was was antikraak wonen en dreadlocks hebben en je eigen moestuintje bijhouden nog een teken van vrijegeestigheid enzo. Maar als je dat op je 37ste nog doet gaan mensen daar wat van vinden. En dus ga je andere keuzes maken omdat anderen denken dat dat goed voor je is.
Ik zeg dus nogmaals niet dat ik ongelukkig ben nu, ik denk zelfs dat ik gelukkiger ben omdat ik meer rust en regelmaat in mijn leven heb en dus ook meer inkomen. Maar inderdaad mensen praten niet zo gemakkelijk over hun minder florisante financiele situatie omdat ze bang zijn dat ze daar op afgerekend worden. En dat is jammer. Want dat is wel hoe driekwart van nederland leeft zeg maar.
Door jouw rare manier van schrijven moedig je mensen anders bepaald niet aan om serieus over het onderwerp te praten.
rosanna08 schreef:
13-05-2019 21:05
ik ben 100% afgekeurd, zit net boven bijstandsniveau, single. En ja, natuurlijk beïnvloedt het je leven. Het is niet anders, maar er zijn echt wel momenten dat het slapeloze nachten oplevert.
Nou dat vind ik echt oprecht rot voor je :rose:
SuperflySister schreef:
13-05-2019 21:56

Sparen is bij ons gewoon een vaste last als alle andere vaste lasten. Het bedrag is gebaseerd op wat we in reserve nodig hebben en niet op wat er overblijft. In ons geval eerst gespaard voor de studie van drie kinderen en voor een flinke buffer. Nu voor de buffer en de aflossing van de aflossingsvrije hypotheek. In totaal sparen we jaarlijks ongeveer15% van ons bruto jaarinkomen voor dingen op de lange termijn. En 5% voor consumptieve doeleinden. Vakantie, vervanging huisraad/auto,

Nou is dat van twee keer modaal makkelijker te verwezenlijken dan van één keer modaal natuurlijk. En verder houden we heel goed zicht op onze financiën voor de korte en de lange termijn.
Andersom schreef:
13-05-2019 22:10
Tussen drie hoog achter, en een goede eengezinswoning is nog een heel spectrum aan mogelijkheden natuurlijk.
Waar ik woon niet. De meest uitgeleefde eengezinswoning die sinds de jaren 60 niet meer is gemoderniseerd van 83m2 heeft hier een vraagprijs van 349.00 euro en wordt in de regel ruim boven die vraagprijs verkocht. En een flatje in een redelijke buurt van 55m2 op 3 hoog staat te koop voor een vraagprijs van 249000 euro. Een flat in een kutbuurt op 9 hoog van 90 m2 heeft een vraagprijs van 269.000.

En ja, je ziet het goed, zelfs die flat in die kutbuurt kan ik dus eigenlijk niet eens betalen op mijn ene salaris.
Ik merkte wel dat ik me soms schaamde toen ik in een dure stad woonde (want daar was mijn werk) en niet zoveel verdiende (want tijdelijke contracten dus soms een poos geen inkomen, wel bovenmodaal, maar niet ver boven modaal) en ik me een beetje mislukt voelde toen ik begin-30 het lastig vond te sparen. Ik moest alles in mijn eentje betalen en had een druk sociaal leven (als single begin-30 avond thuis zitten is ook zo wat).

En ik was van de generatie die eind jaren 90 eindexamen deed. Die werd beloofd (niet letterlijk door mijn ouders, maar toch) dat als je maar een papiertje had je makkelijk een goed betaalde baan kon krijgen. Nu leed ik geen armoede, maar ik vond sparen enorm moeilijk.

Het deed wel wat met me, al zie ik dat achteraf veel beter dan toen ik er in zat. Inmiddels verdien ik wat meer, woon ik in een goedkopere stad (weer in het buitenland) en ben ik ook wat minder uithuizig (dus geef ik minder uit). Sparen gaat makkelijk, maar nu ik ook samenwoon zijn mijn woonlasten bijna 500 euro minder per maand. Logisch dat sparen dan makkelijker gaat!

Ik vind het jammer dat ik me zo schaamde voor het slecht kunnen sparen. Alsof het je een slecht mens maakte.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
SuperflySister schreef:
13-05-2019 22:21
Waar ik woon niet. De meest uitgeleefde eengezinswoning die sinds de jaren 60 niet meer is gemoderniseerd van 83m2 heeft hier een vraagprijs van 349.00 euro en wordt in de regel ruim boven die vraagprijs verkocht. En een flatje in een redelijke buurt van 55m2 op 3 hoog staat te koop voor een vraagprijs van 249000 euro. Een flat in een kutbuurt op 9 hoog van 90 m2 heeft een vraagprijs van 269.000.

En ja, je ziet het goed, zelfs die flat in die kutbuurt kan ik dus eigenlijk niet eens betalen op mijn ene salaris.
Amsterdam binnen de ring?

Hier (Haarlem) heb je voor 275-300.000 ook al een heel leuk huisje, en de prijzen zijn echt ontploft hier ook.
MinkeDeWit schreef:
13-05-2019 22:05
Ik werk fulltime en vind dat ik een redelijk inkomen heb, wel meer dan 1,5 keer modaal. Kwestie van perceptie dus.
Als ik fulltime zou werken zou ik uiteraard ook meer dan 1,5 keer modaal verdienen. Ik snap niet dat je dat een 'redelijk' salaris vindt. Er zijn heel veel gezinnen in Nederland die dat met zijn tweeën bij elkaar verdienen, en daar beide fulltime of fulltime + parttime voor moeten werken. Als je dat in je eentje met een parttime baan binnenharkt dan heb je gewoon een heel goed salaris. Je hebt wel echt een verknipt wereldbeeld als je denkt dat salarissen tussen 5000 en 7000 euro p/m "redelijke" salarissen zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven