Geld & Recht alle pijlers

Wie helpt me onderhandelen?

28-05-2018 23:44 193 berichten
Alle reacties Link kopieren
Feiten:

Zo'n 10 bezichtigingen gedaan in een half jaar zonder dat dé woning er bij zat. Inmiddels is het aanbod behoorlijk beperkt. Vorige week een woning gezien die positief is bevallen. Vraagprijs 239. WOZ waarde op 1-1-2017 was 168....

Dezelfde middag zijn er 4 andere bezichtigingen geweest. Daarbij zijn er nog 6 geïnteresseerden die eerst de eigen woning moeten verkopen en zogezegd B-keus zijn voor de verkoper en niet in de eerste bezichtigingsronde zijn meegenomen.

Tijdens de bezichtiging spreekt de makelaar uit (nadat ik had aangegeven de woning flink aan de prijs te vinden) dat ik er met 220-225 niet eens aan hoef te beginnen.

Verkoper heeft vorig jaar 210 hypotheek op de woning genomen. Vermoedelijk vanwege een scheiding en bijbehorende uitkoop van ex-partner. Prijzen hier zijn wel gestegen maar niet zo extreem als in de randstad.

Wat denken jullie? Met welk bod kan ik in onderhandeling komen?

Alvast bedankt voor alle tips!
boontje80 wijzigde dit bericht op 29-05-2018 00:12
3.28% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Stampertje12 schreef:
30-05-2018 00:38
Als de locatie niet een A-locatie is, zou ik heel terughoudend zijn met het meegaan in prijsstijgingen van A-locaties.

Bij een dip zijn het de A-locaties die het langste op niveau blijven en nog een beetje verkocht worden. De B- en C-locaties blijf je mee zitten.
Het is wel de bedoeling dat het de 'voor altijd'-woning wordt. Verkoop zal (mits me geen gekke dingen gebeuren natuurlijk) dus niet binnen afzienbare tijd nodig zijn.
Als ze al met 2 partijen in gesprek zijn, denk ik dat je er met de vraagprijs niet gaat komen. Denk dus niet meer aan die 239 maar eerder aan 250.000 als je nog in aanmerking wilt komen. Maar als locatie je niet aanstaat zou ik gewoon door zoeken en dit huis laten voor wat t is.
Alle reacties Link kopieren
Houd je hoofd koel, laat je niet meeslepen, en blijf de locatie en je wensen en eisen in het achterhoofd houden. Ik weet niet waar je precies zoekt, maar de woningmarkt is een bizar gekkenhuis op dit moment, zoals je gemerkt hebt. Waar ik woon (een van de grote steden, maar ook de randgemeenten en de leukere 'afgelegen' gemeenten doen inmiddels gezellig mee) is voor een leuk huis op een leuke locatie de vraagprijs enkel een startprijs op dit moment. Mensen zijn elkaar als blinde kippen aan het overbieden.

Als deze zeepbel onvermijdelijk weer knapt, is een goede locatie hetgeen wat de waarde van je huis nog een beetje op peil gaat houden, als je nu koopt. Ik lees dat het de bedoeling is dat het je 'voor altijd'-huis gaat worden. Dan maakt het misschien wat minder uit wat je biedt, maar dan nog, wil je krom liggen voor een huis en een locatie waar je niet helemaal weg van bent, omdat je het gevoel had mee te moeten gaan in de gekte?

Dus de vraag is eigenlijk: hoe dringend wil je verhuizen op dit moment. En is de woning die je op het oog hebt, écht helemaal geweldig? Als jouw antwoorden op deze vragen zijn: "Niet echt dringend" en "Niet echt geweldig", zou ik deze overspannen markt gewoon nog even uitzitten.
Alle reacties Link kopieren
Oola bedankt voor je bericht. Wat je aanhaalt is precies waar ik mee worstel. Ik hoef niet persé weg waar ik nu zit, maar wil ook geen jaar meer wachten. Wie zegt me dat het niet nog erger wordt?!

De woning is het echt helemaal. De locatie tja die is niet ideaal. Maar ik besef dat ik een combi niet kan betalen.

De realisatie dat een vraagprijs ook hier in de leukere dorpen in het zuiden vanafprijzen aan het worden zijn, is iig wel tot me doorgedrongen. Van de ene kant wil ik niet aan de gekte meedoen, maar aan de andere kant is het misschien ook niet verstandig om vast te blijven houden aan een principe en volgend jaar nog met lege handen te staan.
boontje80 wijzigde dit bericht op 22-09-2018 21:28
1.14% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
boontje80 schreef:
30-05-2018 21:36
Oola bedankt voor je bericht. Wat je aanhaalt is precies waar ik mee worstel. Ik hoef niet persé weg waar ik nu zit, maar wil ook geen jaar meer wachten. Wie zegt me dat het niet nog erger wordt?!

De woning is het echt helemaal. De locatie tja die is niet ideaal. Maar ik besef dat ik een combi niet kan betalen.

De realisatie dat een vraagprijs ook hier in de leukere dorpen in Limburg vanafprijzen aan het worden zijn, is iig wel tot me doorgedrongen. Van de ene kant wil ik niet aan de gekte meedoen, maar aan de andere kant is het misschien ook niet verstandig om vast te blijven houden aan een principe en volgend jaar nog met lege handen te staan.
Helaas is het inderdaad de waarheid, mag ik vragen waarom je geen jaar meer wilt wachten. Ik ben geen helderziende en weet natuurlijk ook niet hoe lang deze bubbel aanhoudt maar weet wel dat de prijzen nu eigenlijk al enorm onrealistisch zijn en je bij aankoop nu al bij voorbaat teveel betaald (in principe) of het over een jaar erger is weet niemand, maar wil je nu wel mee gaan in de gekte?

Daarnaast is het zoals je zegt ook keuzes maken, lees net je berichtje over de woning van €198.000. Verbouwen kost geld en vaak meer als je denkt. Reken hierbij dus ook niet te goedkoop. Ben je zelf een beetje handig en heb je spaargeld. Het uiterlijk van een woning kun je niet aanpassen maar voordeel van verbouwen is dat je het binnen wel naar je smaak kan maken. Of dat voor €40.000 euro lukt is natuurlijk afhankelijk van de vraag, nieuwe keuken, nieuwe badkamer, vloeren, stucen en je bent het zo kwijt en dan heb je nog niks geks gedaan. Houdt hier dus ook rekening mee voor zover dat kan natuurlijk.
Voor verbouwen moet je wel eigen geld hebben. Vroegah ging meefinancieren in dr hypotheek middels een bouwdepot makkelijk maar nu moet er aantoonbaar meerwaarde zijn. En idd kost altijd meer dan je denkt. Voordeel is wel dat klushuizen minder populair zijn en we minder overboden wordt.
Alle reacties Link kopieren
boontje80 schreef:
30-05-2018 12:15
Het is wel de bedoeling dat het de 'voor altijd'-woning wordt. Verkoop zal (mits me geen gekke dingen gebeuren natuurlijk) dus niet binnen afzienbare tijd nodig zijn.
Dan nog is het niet nodig om de premie voor een A-locatie te betalen voor een B-locatie...
Alle reacties Link kopieren
Ik ben vanochtend naar de kluswoning gaan kijken. Helaas was die in een nog slechtere staat dan verwacht. Als ik denk dat ik daar de komende jaren nog zeker 50k tegenaan moet gooien dan wordt de keuze om nu toch 239 neer te leggen wel minder moeilijk. Of ik het daarmee red weet ik niet, maar indien dat niet het geval is ... NEXT

Overigens begreep ik via via dat ze nog nieuwe bezichtigingen aan het inplannen zijn! Dus of die zogenaamde andere 2 hogere bieders bestaan ...
boontje80 wijzigde dit bericht op 01-06-2018 12:51
18.26% gewijzigd
boontje80 schreef:
31-05-2018 22:37
Ik ben vanochtend naar de kluswoninv gaan kijken. Helaas was die in een nog slechtere staat dan verwacht. Als ik denk dat ik daar de komende jaren nog zeker 50k tegenaan moet gooien dan wordt de keuze om nu toch 239 neer te leggen wel minder moeilijk. Of ik het daarmee red weet ik niet, maar indien dat niet het geval is ... NEXT

Overigens begreep ik via via dat ze nog nieuwe bezichtigingen aan het inplannen zijn! Dus of die zogenaamde andere 2 hogere bieders bestaan ...
Dat is heel goed mogelijk, zodra er niet gereageerd is op hun bod zijn ze niet in onderhandeling. Als de telefoontjes blijven komen om te bezichtigen en het gewilder is dan verwacht heb je best kans dat iedereen de mogelijkheid heeft om voor bijv woensdag een bod neer te leggen wat ook meteen je eindbod is. Laat je hier niet door leiden en beslis vooraf wat je er vooraf max voor het huis wil betalen. Dit heb je eigenlijk al gedaan en dat was lager als de prijs die je nu eventueel zou willen betalen. Daar gaat he nu dus al mis, je laat je leiden door je emoties. Zeker omdat de locatie eigenlijk niet is wat jullie zouden willen. Ik zou het dus al helemaal niet doen. Een huis kun je opknappen maar niet verplaatsten. Je gaat hier zeker spijt van krijgen en hebt dan ook nog eens teveel betaald voor je huis.

Je moet daarnaast ook oppassen dat het huis ook echt waard is wat je ervoor gaat betalen. Een hypotheekverstrekker vertrekt anders geen hypotheek, dus pas echt op met de stappen die je nu gaat zetten en laat je goed adviseren.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb me gisteren laten adviseren door een makelaar/taxateur hier in de buurt over wat ik het beste kan doen. Conclusie; als ik de woning wil hebben, moet ik de vraagprijs bieden en loslaten als het daar niet voor lukt.

Vanmiddag een gesprek met fin.adv. om te bekijken hoeveel rek er nog in zit.
boontje80 schreef:
01-06-2018 11:13
Ik heb me gisteren laten adviseren door een makelaar/taxateur hier in de buurt over wat ik het beste kan doen. Conclusie; als ik de woning wil hebben, moet ik de vraagprijs bieden en loslaten als het daar niet voor lukt.

Vanmiddag een gesprek met fin.adv. om te bekijken hoeveel rek er nog in zit.
In een aantal posts geef je aan de prijs veel te hoog te vinden en deze vraag echt niet te willen betalen. Nu ga je mee in de gekte en ben je al bereid de vraagprijs te betalen.
Als je binnen een jaar wilt/moet verhuizen, zul je wel moeten meegaan in de gekte tot op zekere hoogte. Mss had TO gewoon geen realistisch beeld van de huizenprijzen. Als de taxateur ook zegt dat het huis de vraagprijs waard is, kan TO wel vinden van niet, maar dan heeft ze over n jaar geen ander huis. Los daarvan zou ik geen huis kopen op een locatie waar ik niet wil wonen.
Alle reacties Link kopieren
Daar gaat he nu dus al mis, je laat je leiden door je emoties.
Nee, hoor. Ik heb blijkbaar alleen de gekte van de markt hier onderschat.
Je gaat hier zeker spijt van krijgen en hebt dan ook nog eens teveel betaald voor je huis.
Ik ken je verder niet, maar je bent wel erg stellig in je mening. Mij lijkt dat ook jij niet voldoende kennis hebt van de toekomst om deze uitspraak te doen.

Je laatste advies, dat ik me goed moet laten adviseren, neem ik zeker ter harte.
Alle reacties Link kopieren
forumfossiel schreef:
01-06-2018 12:30
Als je binnen een jaar wilt/moet verhuizen, zul je wel moeten meegaan in de gekte tot op zekere hoogte. Mss had TO gewoon geen realistisch beeld van de huizenprijzen. Als de taxateur ook zegt dat het huis de vraagprijs waard is, kan TO wel vinden van niet, maar dan heeft ze over n jaar geen ander huis. Los daarvan zou ik geen huis kopen op een locatie waar ik niet wil wonen.
Het klopt inderdaad dat ik geen realistisch beeld had van de huizenprijzen in deze regio op dit moment. Dan kan ik inderdaad (zoals Tess volgens mij graag wil) wel blijven vasthouden aan mijn eigen inzicht dat blijkbaar niet juist is, maar dan zit ik inderdaad volgend jaar nog altijd waar ik zit. Ik had me achteraf natuurlijk wel beter meteen professioneel kunnen laten adviseren over de prijs, maar soms heeft het even nodig om in te zien dat je zelf niet altijd de waarheid in pacht hebt ;-)
Alle reacties Link kopieren
Tess1981 schreef:
01-06-2018 12:01
In een aantal posts geef je aan de prijs veel te hoog te vinden en deze vraag echt niet te willen betalen. Nu ga je mee in de gekte en ben je al bereid de vraagprijs te betalen.
Dat ik op enig moment iets vond, wil toch niet zeggen dat ik na voortschrijdend inzicht van mening kan veranderen? De realiteit onder ogen zien, is iets anders dan meegaan in de gekte wat mij betreft.
Alle reacties Link kopieren
Stampertje12 schreef:
31-05-2018 10:13
Dan nog is het niet nodig om de premie voor een A-locatie te betalen voor een B-locatie...
Dezelfde woning op een A-locatie zou zeker 50k meer kosten ...
En nog misschien even ter aanvulling, de in mijn ogen B-locatie is echt geen achterbuurt ofzo. Meer een gemiddelde straat in een dorp. En ja in de straat om de hoek zitten wel eens mensen in de voortuin met een blikje bier, maar of dat mijn woongenot beïnvloed? Zeker niet. Het ging me er meer om dat ik liever aan de rand van het dorp wilde wonen ivm toegang tot het groen ed.
boontje80 schreef:
01-06-2018 13:02
Het klopt inderdaad dat ik geen realistisch beeld had van de huizenprijzen in deze regio op dit moment. Dan kan ik inderdaad (zoals Tess volgens mij graag wil) wel blijven vasthouden aan mijn eigen inzicht dat blijkbaar niet juist is, maar dan zit ik inderdaad volgend jaar nog altijd waar ik zit. Ik had me achteraf natuurlijk wel beter meteen professioneel kunnen laten adviseren over de prijs, maar soms heeft het even nodig om in te zien dat je zelf niet altijd de waarheid in pacht hebt ;-)
Zoals ik wil? Nee hoor al betaal je 50.000 meer dan dat een huis waard is dat maakt mij niet uit.
Mijn reactie is gebaseerd op jouw reacties en mijn ervaringen.
Sowieso is het lastig een hypotheek krijgen als je zoveel bied. Als uit de taxatie blijkt dat het huis dat niet waard is zul je het verschil in eigen geld moeten bijleggen om de hypotheek te kunnen krijgen.
Daarnaast geef je zelf aan dat het huis geweldig is Maar de locatie niet. Ken je de wijk echt goed? De buren op de hoek met drank? Hoe is de rest van de buurt?
Is het je waard door je emoties een max hypotheek (dit maak ik op uit je opmerking dat je een gesprek met de adviseur aangaat om te kijken wat er nog voor ruimte is) af te sluiten voor iets wat niet helemaal het YESSSS gevoel geeft? Je zit niet op een schopstoel, je zou nog even verder kunnen zoeken om wel een huis te vinden die dat gevoel geeft.

Mijn ervaring is dat mensen in zo'n situatie enorm hun grenzen gaan verleggen. Eenmaal gekocht kun je niet meer terug en is de kans groot dat je spijt krijgt maar het huis niet zo makkelijk kwijt raakt omdat er een te hoge hypotheek op zit.

Maar nogmaals al betaal je 50.000 euro te veel. Dat is niet aan mij en maakt me ook niet uit.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp dat je me wil behoeden voor een miskleun. Het kwam alleen wat stellig over. Al lijken sommige situaties veel op elkaar, ik denk dat de nuance in de financiën zit. Daar wil ik nu echter niet te veel over kwijt.

De buurt waarin het huis staat is de kern van het dorp waar ik ook ben opgegroeid. En zoals het in een dorp gaat kent iedereen wel iedereen ongeveer. En ja ook de buren die het blijkbaar in de voortuin prettiger vinden dan in de achtertuin. Maar het grootste deel van het jaar ben ik binnen of achterom in mijn eigen tuin. Tis puur het idee dat de uitstraling van de omgeving een bepaald idee bij anderen zou kunnen oproepen. Ik wil mij daar iig niet door laten leiden (voel me niet beter dan anderen), maar besef wel dat het in de toekomst daardoor moeilijker zou kunnen worden om een huis in die prijsklasse in die wijk weer te verkopen. De afweging om de locatie te accepteren is dus puur een rationele en geen emotionele. En nogmaals 239 in een wat 'betere buurt' wordt al gauw 289. Dus die keuze is er wat mij betreft niet.

En stel dat de woning echt 30.000 te duur is. Ik betaal nu huur 610 euro pm . Dan heb ik over 4 jaar ook 30.000 uit het raam gegooid. Terwijl ik daar in de koopwoning dan wel meer woongenot voor heb gekregen.
boontje80 schreef:
01-06-2018 16:39
Ik begrijp dat je me wil behoeden voor een miskleun. Het kwam alleen wat stellig over. Al lijken sommige situaties veel op elkaar, ik denk dat de nuance in de financiën zit. Daar wil ik nu echter niet te veel over kwijt.

De buurt waarin het huis staat is de kern van het dorp waar ik ook ben opgegroeid. En zoals het in een dorp gaat kent iedereen wel iedereen ongeveer. En ja ook de buren die het blijkbaar in de voortuin prettiger vinden dan in de achtertuin. Maar het grootste deel van het jaar ben ik binnen of achterom in mijn eigen tuin. Tis puur het idee dat de uitstraling van de omgeving een bepaald idee bij anderen zou kunnen oproepen. Ik wil mij daar iig niet door laten leiden (voel me niet beter dan anderen), maar besef wel dat het in de toekomst daardoor moeilijker zou kunnen worden om een huis in die prijsklasse in die wijk weer te verkopen. De afweging om de locatie te accepteren is dus puur een rationele en geen emotionele. En nogmaals 239 in een wat 'betere buurt' wordt al gauw 289. Dus die keuze is er wat mij betreft niet.

En stel dat de woning echt 30.000 te duur is. Ik betaal nu huur 610 euro pm . Dan heb ik over 4 jaar ook 30.000 uit het raam gegooid. Terwijl ik daar in de koopwoning dan wel meer woongenot voor heb gekregen.
Ja of een klushuis op de A locatie en daar langzaam maar zeker een mooi huis van maken. Je gaf aan dat dit huis bedoeld is om altijd te blijven. Dan heb je daar meer aan omdat je dan de locatie koopt. In alle jaren dat je straks in dit huis zal wonen wat je nu op het oog hebt zal je ook moeten gaan opknappen met de tijd. Nu ziet het er allemaal goed uit maar over de jaren heen zal je daar ook moeten gaan klussen, nieuwe keuken, badkamer enz.

Maargoed denk dat iedereen daar anders in staat.

Snap alleen niet zo goed wat je met je berekening bedoelt. Want met deze hypotheek zal je flink meer betalen dan die 610 euro. Daarnaast heb je het onderhoud en extra verzekeringen.
En 30.000 teveel, als het huis 30.000 minder waard is ga je hier geen hypotheek voor krijgen mits je de 30.000 uit eigen zak bij legt
Alle reacties Link kopieren
Zoals gezegd wil ik niet te veel kwijt over mijn financiële situatie. Ik zou iig niet de hele woning hoeven te financieren. MAAR ik heb een uurtje geleden met de makelaar gebeld. De woning is verkocht ...

Bedankt voor alle reacties en tot het volgende topic :)
Alle reacties Link kopieren
Het wordt vervolgd.
Nadat ik gisteravond huilend tot de conclusie was gekomen om dan toch maar het zoekgebied te gaan vergroten, wat een behoorlijke impact zou hebben op een heleboel levensgebieden, stond ik vanochtend op met een bericht van mijn moeder dat het huis van de buren te koop staat.

Heb de makelaar gebeld om mijn interesse uit te spreken in de woning. En laten blijken dat ik mits er geen gekke dingen (achterstallig onderhoud ed) zijn het huis voor de vp wil kopen. En dat had ik dus blijkbaar niet moeten doen.

Vanavond met back up van mijn hypo adviseur het gesprek met de verkoper gevoerd, waaruit bleek dat zij al van de makelaar hadden door gekregen dat er iemand was die de vraagprijs wilde bieden.

Ik kan me voorstellen dat je als koper op dag 1 de vraagprijs krijgt, denkt dat er meer in zit. Dit heb ik met een duidelijke grens aangegeven.

De mensen hebben de keus nu of ze het met mij gaan afwikkelen voor de vp of dat ze gaan wachten wat de bezichtigingen opleveren, waarbij ze een periode in onzekerheid zitten.

Wat zouden jullie doen in die situatie?
A. De vraagprijs krijgen en zekerheid van afname
B. Afwachten want misschien komt er nog iets beters langs, maar misschien ook niet

Hoor graag jullie input
boontje80 wijzigde dit bericht op 13-01-2019 19:50
15.23% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Als het huis is wat je zoekt in een huis, als je er niet teveel extra in moet steken om het ‘leefbaar’ te krijgen voor jezelf, dan zou ik optie A kiezen.

Zoals velen al hebben geschreven: locatie. Is de locatie goed, is het huis naar jouw zin qua indeling en bouwstijl? Je kunt met en met zaken aanpakken (een badkamer uit 1995 is niet fraai maar als het altijd netjes onderhouden is dat voor mij geen onoverkomelijk iets, dan spaar ik wel een paar jaartjes en vervang ‘m dan). Ik persoonlijk heb liever een gedateerd huis dat wel goed onderhouden is qua isolatie, dakbedekking, schilderwerk en voegwerk, dan een huis waarin ik twee jaar moet kamperen voordat het leefbaar is*.

*Enigszins gekleurd want de verbouwing achter de rug.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Als ik de makelaar van de verkopers was, zou ik ze adviseren om te wachten, want er zit idd vast meer in. En die ene week maakt ook niet uit. Wat wel kan uitmaken is je flexibiliteit in overige voorwaarden. Als zij het snel kwijt willen dan kiezen ze voor iemand die ook snel wil en kam handelen, als zij zelf eerst nog iets nieuws moeten vinden, zullen ze juist Eem overdrachtdstum verder in de toekomst willen.
Je kan een (hoger) officieel bod doen met de voorwaarde dat de woning direct van de markt gehaald wordt. De vraag is alleen of ze daar boodschap aan hebben.

Het zal ook de vraag zijn hoe snel ze willen verkopen: wij (als verkopers) hebben in een enigzins vergelijkbare situatie gezeten: eerste mensen die kwamen kijken deden een prima bod maar we hebben toch de overige afspraken afgewacht. Heeft ons 10.000 euro opgeleverd.
Kennissen van ons die hun huis verkochten hebben wel een bod van de eerste bieders geaccepteerd omdat ze het een prima bod vonden en er graag van af wilden zijn.
Moeilijk te voorspellen dus hoe ze reageren.
Ik denk dat de makelaar zal adviseren de wachten. Dag 1 de vraagprijs, dan kan je er veel meer uithalen.

Sowieso de vraagprijs bieden zonder er te zijn geweest is niet zo heel handig.

Ligt natuurlijk aan de verkopers of ze hierin mee gaan. Hebben ze al iets op het oog? Indien dit niet zo is, zal het ze misschien ook beangstigen dat het zo snel gaat e hebben ze tijd om te wachten.

Het ligt er ook aan hoe gretig je bent overgekomen. Misschien denken ze ook wel, we proberen hoger uit te komen en anders kunnen we altijd terug naar kom er 1 die wil het zo graag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven