Geld & Recht alle pijlers

Wie helpt me onderhandelen?

28-05-2018 23:44 193 berichten
Alle reacties Link kopieren
Feiten:

Zo'n 10 bezichtigingen gedaan in een half jaar zonder dat dé woning er bij zat. Inmiddels is het aanbod behoorlijk beperkt. Vorige week een woning gezien die positief is bevallen. Vraagprijs 239. WOZ waarde op 1-1-2017 was 168....

Dezelfde middag zijn er 4 andere bezichtigingen geweest. Daarbij zijn er nog 6 geïnteresseerden die eerst de eigen woning moeten verkopen en zogezegd B-keus zijn voor de verkoper en niet in de eerste bezichtigingsronde zijn meegenomen.

Tijdens de bezichtiging spreekt de makelaar uit (nadat ik had aangegeven de woning flink aan de prijs te vinden) dat ik er met 220-225 niet eens aan hoef te beginnen.

Verkoper heeft vorig jaar 210 hypotheek op de woning genomen. Vermoedelijk vanwege een scheiding en bijbehorende uitkoop van ex-partner. Prijzen hier zijn wel gestegen maar niet zo extreem als in de randstad.

Wat denken jullie? Met welk bod kan ik in onderhandeling komen?

Alvast bedankt voor alle tips!
boontje80 wijzigde dit bericht op 29-05-2018 00:12
3.28% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Maar je wilt ook wel echt naast je ouders wonen? Dat zou ik ook wel een dingetje vinden, hoe wanhopig je ook op zoek bent naar een huis.

Je kunt geluk hebben dat ze snel van het huis af willen en jou het huis wel gunnen, maar als ze geen haast hebben is de kans groot dat ze meer voor het huis kunnen krijgen en dus zullen wachten. Het kan twee kanten op.
Nou dat. Ik vind mn ouders schatten hoor maar ik zou ze never nooit als buren willen.
Alle reacties Link kopieren
Lastige situatie. Wij hebben laatst ons huis verkocht. De koper deed al tijdens een bezichtiging een bod net onder de vraagprijs. Wij hadden nog meer bezichtigingen staan (wist de koper ook). Maar dan weet je als verkoper dat er misschien nog wel meer uit te halen valt. Ook al was het bod al hoger dan dat we verwacht hadden er voor te krijgen. Uiteindelijk hebben we het dus voor de vraagprijs kunnen verkopen.

Ik begrijp dus wel dat de verkopers het nog even aankijken. Ik zou niet direct nog hoger gaan bieden want wie weet zijn er helemaal geen andere geïnteresseerden. Misschien kan je duidelijk een termijn aangeven tot wanneer jou bod geldig is? Op die manier leg je er bij de verkopers in ieder geval iets meer druk op.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb tijdens het gesprek heel duidelijk aangegeven dat het bod eenmalig is en geldig tot aan het moment van adverteren. De belangrijkste reden daarvoor is dat ik mezelf de onzekerheid die dan mogelijk gaat ontstaan wil besparen. Mijn bod is weloverwogen gedaan en meer wordt het ook niet. Verder ben ik flexibel qua verhuisdatum. De privé situatie van de verkopers is dusdanig dat ik vermoed dat zij ook zijn gebaat bij zekerheid en flexibiliteit.

Het is een woning waar best nog het een en ander aan moet gebeuren, maar omdat de basis (locatie, indeling) mij zo bevalt kan ik dat accepteren. Met en met kan ik het naar eigen smaak aanpassen. Dat mijn ouders om de hoek wonen (de achtertuin grenst aan zijtuin) vind ik juist een pluspunt. Voor ons allebei overigens.
Alle reacties Link kopieren
forumfossiel schreef:
31-05-2018 09:46
Voordeel is wel dat klushuizen minder populair zijn en we minder overboden wordt.
Is dat echt zo? Ook in deze markt? Of misschien vooral buiten de Randstad?
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
19-09-2018 01:12
Als het huis is wat je zoekt in een huis, als je er niet teveel extra in moet steken om het ‘leefbaar’ te krijgen voor jezelf, dan zou ik optie A kiezen.

Zoals velen al hebben geschreven: locatie. Is de locatie goed, is het huis naar jouw zin qua indeling en bouwstijl? Je kunt met en met zaken aanpakken (een badkamer uit 1995 is niet fraai maar als het altijd netjes onderhouden is dat voor mij geen onoverkomelijk iets, dan spaar ik wel een paar jaartjes en vervang ‘m dan). Ik persoonlijk heb liever een gedateerd huis dat wel goed onderhouden is qua isolatie, dakbedekking, schilderwerk en voegwerk, dan een huis waarin ik twee jaar moet kamperen voordat het leefbaar is*.

*Enigszins gekleurd want de verbouwing achter de rug.
Ik had mijn vraag anders moeten formuleren. Ik bedoelde te vragen wat jij zou doen als verkopende partij.

Kan me trouwens helemaal vinden in het tweede deel van je reactie!
Alle reacties Link kopieren
boontje80 schreef:
20-09-2018 00:40
Ik had mijn vraag anders moeten formuleren. Ik bedoelde te vragen wat jij zou doen als verkopende partij.

Kan me trouwens helemaal vinden in het tweede deel van je reactie!
Als verkoper zou ik er niet op ingaan. Woon ook in Limburg en heb de huizen in mijn straat in vier jaar tijd met 50.000 in verkoopprijs zien stijgen. Tenzij ik echt, echt het water aan mijn lippen had staan. Maar dat moet je dan ook maar net weten van de verkopende partij.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Een pand in Maastricht is niet te vergelijken met noem maar iets Brunssum natuurlijk. En 50k op 500k is ook iets anders dan 50k op 150k. Dat de markt ook hier aangetrokken is weet ik. Een aankoop makelaar heeft die ontwikkeling meegenomen in zijn advies aan mij. En daar ben ik nog 10k boven gaan zitten. Ben er in die zin zelf wel van overtuigd dat het een meer dan prima bod is. Nu de verkopers nog ;-)
Het zit me wel dwars dat de verkopers wellicht een onrealistisch dikke worst voor hun neus wordt gehouden. Ik volg de markt hier al best een tijdje. Maar klushuizen boven een zeker bedrag gaan hier (nog) niet rap en duur weg.
boontje80 wijzigde dit bericht op 13-01-2019 19:52
1.11% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Kom er net achter dat de makelaar het verkoop filmpje al op zijn Facebook page heeft geplaatst.

Over en uit dus. Dit zie ik echt als een boodschap van de verkopers dat ze er niet met mij willen uitkomen.

Kan ik nu gewoon mijn bod intrekken?
Alle reacties Link kopieren
boontje80 schreef:
20-09-2018 00:29
Ik heb tijdens het gesprek heel duidelijk aangegeven dat het bod eenmalig is en geldig tot aan het moment van adverteren.
Je bod hoef je niet in te trekken als je bovenstaande hebt aangegeven, dan is het automatisch niet meer geldig. Het bod was ook mondeling toch?
Alle reacties Link kopieren
boontje80 schreef:
20-09-2018 16:14
Kom er net achter dat de makelaar het verkoop filmpje al op zijn Facebook page heeft geplaatst.

Over en uit dus. Dit zie ik echt als een boodschap van de verkopers dat ze er niet met mij willen uitkomen.

Kan ik nu gewoon mijn bod intrekken?
Je weet niet wat de makelaar zegt wanneer mensen bellen voor het huis. Het kan zijn dat hij zegt dat het huis al 'in onderhandeling is'. Dat zou fair zijn. Vaak gaat het makelaars om de kick van het vele aanbieden. Zo lijkt het of ze een hoge doorloopsnelheid en veel keuze hebben. Ons huis is destijds nog vier dagen in de etalage gehangen nadat het al verkocht was. Gewoon om mensen naar binnen te lokken.
Ik hoop dat het meevalt. Misschien iemand laten bellen? Of lijkt het de makelaar dan dat er veel interesse is?
Ik wens je iig veel succes! ♥
Alle reacties Link kopieren
wortelsoep schreef:
20-09-2018 18:06
Je weet niet wat de makelaar zegt wanneer mensen bellen voor het huis. Het kan zijn dat hij zegt dat het huis al 'in onderhandeling is'. Dat zou fair zijn. Vaak gaat het makelaars om de kick van het vele aanbieden. Zo lijkt het of ze een hoge doorloopsnelheid en veel keuze hebben. Ons huis is destijds nog vier dagen in de etalage gehangen nadat het al verkocht was. Gewoon om mensen naar binnen te lokken.
Ik hoop dat het meevalt. Misschien iemand laten bellen? Of lijkt het de makelaar dan dat er veel interesse is?
Ik wens je iig veel succes! ♥
Deze makelaar is net voor zichzelf begonnen. Vermoed dat hij ook gewoon exposure wil. Ik probeer het maar los te laten. What wil be will be. Voor m'n gevoel heb ik gedaan wat ik kon.
boontje80 wijzigde dit bericht op 13-01-2019 19:53
2.99% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
zegeens schreef:
20-09-2018 16:48
Je bod hoef je niet in te trekken als je bovenstaande hebt aangegeven, dan is het automatisch niet meer geldig. Het bod was ook mondeling toch?
Jip, totdat het vandaag op verzoek van de verkopers (zonder dat ik wist dat het filmpje al geplaatst was) ook per mail is uitgebracht.
Alle reacties Link kopieren
boontje80 schreef:
20-09-2018 18:45
Deze makelaar is net voor zichzelf begonnen. Vermoed dat hij ook gewoon exposure wil. Ik probeer het maar los te laten. What wil be will be. Voor m'n gevoel heb ik gedaan wat ik kon. Trek het spelen van spelletjes gewoon erg slecht.
Als je het huis echt graag wil hebben, zou ik er nog een belletje/mailtje tegen aan gooien met de vraag of je het filmpje kan beschouwen als een afwijzing van jouw bod. En als dat zo is, zou ik ook melden dat je het op prijs zou hebben gesteld als hij het fatsoen had gehad dat even aan je door te geven zodat je dit niet via facebook moest ontdekken. Ik vind dat best onbeschoft namelijk. Hij komt je wellicht nog vaker tegen als potentiële koper en laat zo geen positieve indruk achter.
Alle reacties Link kopieren
Helaas kan ik inmiddels over de onbeschoftheid in makelaarsland een boek schrijven ... En deze meneer krijgt als het aan mij ligt een pittig review.

Los daarvan wil ik het nu niet op de spits drijven door hem op z'n tenen te trappen. Facebook filmpje is iets anders dan Funda, waar toch een groter/ander publiek kijkt.

Hoor wel dat het vaak zo is dat ook verkochte huizen toch blijven staan omdat de makelaar op die manier contact kan leggen met geïnteresseerden om andere redenen.
Alle reacties Link kopieren
Is er al nieuws, Boontje?

Denk je dat het zin heeft om nog een keer bij je 'buren' aan te bellen om te vragen hoe ze verder willen? Je hebt de gunfactor, maar ze gaan zo te zien voor het geld.
Misschien eerlijk vragen wat ze willen?

Hoop dat je het nog redt met nagelbijten! :rose:
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ze gisteren een kort (net) berichtje gestuurd waar ze niet op gereageerd hebben. Helaas pindakaas. Qua zenuwen red ik het net, maar ben er wel zeker van dat ik er alles aan gedaan heb wat ik kan. Als dat niet voldoende is, dan is het zo. Dat geeft me wel rust.
Alle reacties Link kopieren
boontje80 schreef:
21-09-2018 15:27
Ik heb ze gisteren een kort (net) berichtje gestuurd waar ze niet op gereageerd hebben. Helaas pindakaas. Qua zenuwen red ik het net, maar ben er wel zeker van dat ik er alles aan gedaan heb wat ik kan. Als dat niet voldoende is, dan is het zo. Dat geeft me wel rust.
Pfff! Nou, ik hoop echt met je mee dat je over een half jaar ergens fijn aan het schilderen en klussen bent en dit allemaal ver achter je kunt laten.
boontje80 schreef:
20-09-2018 00:34
Dat is echt onzin, hier worden juist ook kluswoningen overboden. Dat staat daar los van.
Alle reacties Link kopieren
wortelsoep schreef:
21-09-2018 15:42
Pfff! Nou, ik hoop echt met je mee dat je over een half jaar ergens fijn aan het schilderen en klussen bent en dit allemaal ver achter je kunt laten.
Weet je wat het is? Ik wil helemaal geen huis waarbij ik altijd met een naar gevoel moet terugkijken op de onderhandelingen. Sta op het punt om de verkopers te berichten dat ik mijn bod intrek.
boontje80 wijzigde dit bericht op 13-01-2019 19:53
15.44% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Oeps dubbel gepost
boontje80 wijzigde dit bericht op 21-09-2018 18:13
Reden: Dubbel
97.29% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
wortelsoep schreef:
21-09-2018 14:53
Je hebt de gunfactor, maar ze gaan zo te zien voor het geld.
Er wordt ze door de makelaar voorgehouden dat er meer inzit waarschijnlijk. Tis alleen zo dat die beste man niet hier in de regio werkzaam is en naar mijn idee geen kennis heeft van de markt. Een lokale bevriende makelaar heeft me al verteld dat het huis eigenlijk 10k minder waard is en het in het geval dat zij het in portefeuille hadden al rond was geweest, gezien mijn (hoge) bod en goede voorwaarden. En dat zit me dwars. Dat de verkopers (lieve mensen) er wellicht de dupe van worden dat hun makelaar een overbodig spelletje speelt.
boontje80 wijzigde dit bericht op 13-01-2019 19:54
3.36% gewijzigd
boontje80 schreef:
21-09-2018 18:22
Er wordt ze door de makelaar voorgehouden dat er meer inzit waarschijnlijk. Tis alleen zo dat die beste man niet hier in de regio werkzaam is en naar mijn idee geen kennis heeft van de markt. Een lokale bevriende makelaar heeft me al verteld dat het huis eigenlijk 10k minder waard is en het in het geval dat zij het in portefeuille hadden al rond was geweest, gezien mijn (hoge) bod en goede voorwaarden. En dat zit me dwars. Dat de verkopers (lieve mensen) er wellicht de dupe van worden dat hun makelaar een overbodig spelletje speelt. Want zoals gezegd; ik hou niet van spelletjes.
Als dat echt zo is: wat let je dan om je bod nog even te laten staan? Ze zien dan met een week of wat vanzelf dat het niet storm loopt.
Alle reacties Link kopieren
Omdat nu wel mijn bod gebruikt kan worden om andere geïnteresseerden onder druk te zetten. En daar heb ik moeite mee. Deze makelaar is ook nog eens geen NVM lid.
Alle reacties Link kopieren
Zo werkt het 'spelletje' van huizen verkopen. Als je te gretig overkomt, wordt daar gebruik van gemaakt door de verkopend makelaar. Je hebt duidelijk gemaakt dat je het huis heel graag wil, dus kunnen ze wel even een spelletje spelen, mocht dat niks worden dan komen ze waarschijnlijk gewoon weer bij je terug. Voor eerlijke mensen heel naar dat het zo gaat, maar het is wel goed om je hier bewust van te zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven