Geld & Recht alle pijlers

Winkeldiefstal: melden?

26-10-2021 21:59 94 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond :) Even een topic om te peilen wat jullie zouden hebben gedaan…

Vanavond was ik nog even in de lokale Jumbo voor een paar kleine boodschappen. Het was er erg rustig. Terwijl ik in een schap stond te kijken, liep er een man het pad in met een mandje aan zijn arm. Vervuilde jas, zwarte slobberige trainingsbroek, nare geur om hem heen, voorovergebogen houding. Hij had vier grote blikken bier in zijn mandje en een zak witte broodjes. Hij liep me voorbij, draaide toen weer om en terwijl hij me rechtstreeks aan bleef kijken, stopte (propte) hij de zak witte broodjes in zijn broek (niet in een broekzak of zo, maar echt in zijn broek).

Ik was perplex en reageerde vanuit instinct dus ik zei: “Wat doe jij nou joh?” Daarop kwam hij dreigend dichtbij me staan en zei/riep: “Ga maar zeggen dan! Ga maar zeggen! Ga de politie maar bellen! Probeer maar! Kijk maar wat er dan gebeurt!” Met grote armgebaren. Vervolgens liep hij mopperend weg (kon hem niet meer verstaan). Ik vond het best intimiderend en stond echt in dubio. Aan de ene kant: ik heb daar niks mee te maken (en ik moest daarna nog in m’n eentje naar de auto lopen in een donkere straat). Aan de andere kant: dit is gewoon winkeldiefstal.

Na een paar seconden bedenktijd heb ik het toch maar bij een medewerker aangegeven. Die gaf aan: “Tsja, daar kunnen we niet zo veel mee. Maar bedankt voor het doorgeven.” Vervolgens was ik wel erg onrustig bij het afrekenen en naar de auto lopen, zag het echt niet zitten om die man nogmaals tegen het lijf te lopen om zo’n stomme zak witte broodjes…

Wat zouden jullie doen? Ik heb ‘m wat breder getrokken en er een polletje van gemaakt.

Als ik (als klant) getuige ben van winkeldiefstal…

Totaal aantal stemmen: 153

… dan zeg ik daar niks van. (15%)
… dan meld ik dat bij iemand die bij de winkel werkt. (76%)
… dan confronteer ik de dief zelf. (5%)
… iets anders. (4%)
Alle reacties Link kopieren
Ik zou helemaal niks zeggen. Blijkbaar heeft hij het nodig en die supermarkt mist het echt niet.
Beatrice1982 schreef:
27-10-2021 06:23
Ik zou helemaal niks zeggen. Blijkbaar heeft hij het nodig en die supermarkt mist het echt niet.
Serieus? Met z’n allen jatten dan maar. We hebben het ten slotte allemaal nodig. :bonk:
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wel sympathie en ik zou er totaal geen probleem mee hebben om het bier ook af te rekenen. Als ik een dakloze geld geeft, maakt het me geen bal uit wat hij of zij ermee doet. Het is al verschrikkelijk genoeg op straat of om arm te zijn. Wie weet zou ik ook alcohol willen om de ellende even te vergeten.

Het fijnste zou zijn als hij hulp kreeg. En een warme plaats om te wonen. :|
Life is short. Eat dessert first.
Ja, dat zou fijn zijn. Maar hoe realistisch is dat?

Ik vind je gedachtegang prima Doornroosje, niets mis mee. Ikzelf kan die gedachtegang niet opbrengen. Lukt me gewoonweg niet.

Die man is niet geholpen met het afrekenen van een zak bollen en blikjes bier.
Sterker nog….de kans is groot dat hij ondanks jouw gift de volgende supermarkt inloopt en hetzelfde doet.
Alle reacties Link kopieren
Dopperfles schreef:
27-10-2021 06:41
Serieus? Met z’n allen jatten dan maar. We hebben het ten slotte allemaal nodig. :bonk:
Ik niet hoor, maar ben gelukkig niet zo kortzichtig dat ik denk dat dat voor iedereen zo geldt.
Alle reacties Link kopieren
Ttroeteltje schreef:
27-10-2021 06:58
Ja, dat zou fijn zijn. Maar hoe realistisch is dat?

Ik vind je gedachtegang prima Doornroosje, niets mis mee. Ikzelf kan die gedachtegang niet opbrengen. Lukt me gewoonweg niet.

Die man is niet geholpen met het afrekenen van een zak bollen en blikjes bier.
Sterker nog….de kans is groot dat hij ondanks jouw gift de volgende supermarkt inloopt en hetzelfde doet.
Weet ik hoor. Maar wie ben ik om daarover te oordelen? Dat doe je niet voor je plezier, verslaafd zijn. Lijkt me vreselijk.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb weleens de kassa opmerkzaam gemaakt op een fout (ik zou wel 15 euro teveel terugkrijgen) maar daarvoor ben ik sindsdien gestraft door telkens weer míjn tassen te inspecteren. Ze zagen het als kritiek.

Dus ik doe niets meer wat in het voordeel kan zijn voor een groter bedrijf. Een goede daad wordt altijd bestraft.
retrostar wijzigde dit bericht op 27-10-2021 07:36
14.71% gewijzigd
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Verslaafd zijn moet inderdaad vreselijk zijn.
Ik zal het meneer niet extra moeilijk maken door hem vernederend te bekijken of toe te spreken of door hem publiekelijk te kijk te zetten. Maar “helpen” zal ik hem ook niet door zijn rekening te betalen.
Beatrice1982 schreef:
27-10-2021 07:19
Ik niet hoor, maar ben gelukkig niet zo kortzichtig dat ik denk dat dat voor iedereen zo geldt.
Het is nogal kortzichtig als je serieus denkt dat een winkel niet lijdt onder diefstallen. Als je voor iedereen een uitzondering maakt onder het mom “winkel mist het niet” dan kan de hele toko wel gesloten worden.
Ik heb ooit iemand willen helpen. Die vroeg om geld. In ruil daarvoor vroeg ik hem of ik hem blij kon maken met eten en drinken. Daar had hij oor naar. Croissant, blikje cola, reep chocolade.

Na het inpakken van de boodschappen in de auto reed ik de parkeerplaats af en zag ik dat hij de spullen in een afvalbak gooide. Voor mij eens en nooit meer.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou denken dat ze die man allang in de smiezen hadden, waarschijnlijk door camera's of spiegels. Dus ik zou niets gedaan hebben denk ik.
Ozo.
Alle reacties Link kopieren
Dopperfles schreef:
27-10-2021 07:37
Het is nogal kortzichtig als je serieus denkt dat een winkel niet lijdt onder diefstallen. Als je voor iedereen een uitzondering maakt onder het mom “winkel mist het niet” dan kan de hele toko wel gesloten worden.
Jammer dan. Dat krijg je met een overheid die er bewust voor zorgt dat steeds meer mensen dakloos worden en zijn schouders ophaalt.
Vaak zijn dit draaideurklanten. Klanten die bekend zijn. Die lopen de winkel in, pikken iets kleins en betalen iets anders wel.
Voor een winkel vaak meer gedoe om er op in te gaan, dan om het te laten voor wat het is.

Hier in de plaatselijke supermarkt komt ook een man die regelmatig een kort bezoek brengt. Eenzelfde omschrijving als die in de OP.

Wanneer ze hem zien binnenkomen houden ze hem in de gate en bij verdachte handelingen komt de eigenaar van de winkel even hallo zeggen en begeleidt hem rustig naar buiten.

In het verleden werd meneer wat onvriendelijker aangesproken en toen sneuvelden heel bewust enkele flessen wijn die hij vanuit het rek op de grond smeet. Overal troep en onverkoopbare wijn. Meer verlies dan dat ene zakje broodjes.
Beatrice1982 schreef:
27-10-2021 07:44
Jammer dan. Dat krijg je met een overheid die er bewust voor zorgt dat steeds meer mensen dakloos worden en zijn schouders ophaalt.
Ah we gaan weer die discussie starten, uiteraard allemaal de schuld van de overheid. Die hadden we nog niet gehad in dit topic. :cheer2:
Alle reacties Link kopieren
Dopperfles schreef:
27-10-2021 07:47
Ah we gaan weer die discussie starten, uiteraard allemaal de schuld van de overheid. Die hadden we nog niet gehad in dit topic. :cheer2:
Het is geen discussie hoor, gewoon te onderbouwen met cijfers.
Alle reacties Link kopieren
ardni schreef:
27-10-2021 00:29
Nou nee hoor, jij voelt het als een plicht.
Dat is iets heel anders.

Het is beiden verder prima. Diefstal is niet goed, dus neemt iemand (in nood of niet) iets onbetaald mee zijn er twee opties rapporteren of betalen. Diefstal gaat namelijk ten koste van een ander,altijd.

Wat de plicht in zo een situatie is?
Dat is nogal persoonlijk en situationeel. Ik zou niet zo snel iemand aanwijzen zonder het dialoog pogen aan te gaan en ik durf te zeggen dat ik vast onderscheid maak tussen een ouder met kind of een jongere met grote mond . Een bejaarde of iemand van middelbare leeftijd. Onderscheid tussen brood en bier,Red bull of een pak melk.
Ik zeg toch ook niet dat iedereen dat moet doen? Dat vul je zelf in.
Het feit dat je onderscheid maakt vind ik veelzeggend.
minnimouse wijzigde dit bericht op 27-10-2021 07:56
3.40% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Beatrice1982 schreef:
27-10-2021 07:44
Jammer dan. Dat krijg je met een overheid die er bewust voor zorgt dat steeds meer mensen dakloos worden en zijn schouders ophaalt.
:facepalm:
Hou toch op zeg.
De overheid heeft het weer allemaal gedaan en de AH en Jumbo kunnen best wat diefstallen lijden die gepleegd worden door die zielige, alleenstaande, bijstandsmoeder. Man, man, man wat een dom gelul.
Alle reacties Link kopieren
Politie bellen en administratie doen etc is veel meer werk dan dat zakje bollen en kost vele malen duurder.
Nee ik praat het niet goed.
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
27-10-2021 07:33
Ik heb weleens de kassa opmerkzaam gemaakt op een fout (ik zou wel 15 euro teveel terugkrijgen) maar daarvoor ben ik sindsdien gestraft door telkens weer míjn tassen te inspecteren. Ze zagen het als kritiek.

Dus ik doe niets meer wat in het voordeel kan zijn voor een groter bedrijf. Een goede daad wordt altijd bestraft.
Dus omdat jij iets gemeld hebt en daarna telkens gecontroleerd wordt voel jij je bestraft en doe je niks meer wat in hun voordeel is? Ja, zo kun je het ook bekijken. Vind het tamelijk bizar. Je bent duidelijk op je teentjes getrapt.
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
27-10-2021 07:51
:facepalm:
Hou toch op zeg.
De overheid heeft het weer allemaal gedaan en de AH en Jumbo kunnen best wat diefstallen lijden die gepleegd worden door die zielige, alleenstaande, bijstandsmoeder. Man, man, man wat een dom gelul.
Insgelijks. Maar joh, dan roep jij lekker de manager erbij als iemand een brood jat. Ieder zijn ding.
Alle reacties Link kopieren
Beatrice1982 schreef:
27-10-2021 07:53
Insgelijks. Maar joh, dan roep jij lekker de manager erbij als iemand een brood jat. Ieder zijn ding.
Je brengt het mooi hoor 'ieder z'n ding'. Alsof ik degene ben die de moraalridder uit moet hangen omdat iemand dat brood wel nodig zal hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ttroeteltje schreef:
27-10-2021 07:44
Vaak zijn dit draaideurklanten. Klanten die bekend zijn. Die lopen de winkel in, pikken iets kleins en betalen iets anders wel.
Voor een winkel vaak meer gedoe om er op in te gaan, dan om het te laten voor wat het is.

Hier in de plaatselijke supermarkt komt ook een man die regelmatig een kort bezoek brengt. Eenzelfde omschrijving als die in de OP.

Wanneer ze hem zien binnenkomen houden ze hem in de gate en bij verdachte handelingen komt de eigenaar van de winkel even hallo zeggen en begeleidt hem rustig naar buiten.

In het verleden werd meneer wat onvriendelijker aangesproken en toen sneuvelden heel bewust enkele flessen wijn die hij vanuit het rek op de grond smeet. Overal troep en onverkoopbare wijn. Meer verlies dan dat ene zakje broodjes.
Je haalt de woorden uit m'n mond. Ik werk met daklozen en verslaafden en heb een paar van deze mensen in m'n caseload. Soms wordt er een winkelverbod oid aangevraagd of mensen weggestuurd maar soms brengt dat meer agressie naar (jong) personeel en werk mee dan een soort gedoogbeleid en een praatje.
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
27-10-2021 07:53
Dus omdat jij iets gemeld hebt en daarna telkens gecontroleerd wordt voel jij je bestraft en doe je niks meer wat in hun voordeel is? Ja, zo kun je het ook bekijken. Vind het tamelijk bizar. Je bent duidelijk op je teentjes getrapt.
Inderdaad. Behoorlijk giftig op dit bedrijf en ze krijgen geen cent winst meer van mij als ik dezelfde spullen ook elders kan kopen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
minnimouse schreef:
27-10-2021 07:51
:facepalm:
Hou toch op zeg.
De overheid heeft het weer allemaal gedaan en de AH en Jumbo kunnen best wat diefstallen lijden die gepleegd worden door die zielige, alleenstaande, bijstandsmoeder. Man, man, man wat een dom gelul.
Precies. Echt dom gelul inderdaad. Ook nog eens vol met drogredeneringen trouwens.
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
27-10-2021 07:55
Je brengt het mooi hoor 'ieder z'n ding'. Alsof ik degene ben die de moraalridder uit moet hangen omdat iemand dat brood wel nodig zal hebben.
Het zal me eerlijk gezegd aan mijn ass roesten wat jij wel of niet doet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven