Geld & Recht alle pijlers

Woning verhuren na tijdelijk contract

13-08-2024 13:02 320 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn man en ik verhuren een woning. Deze woning hebben wij ooit geërfd in verhuurde staat. De toenmalige huurder heeft er daarna nog bijna 20 jaar in gewoond tegen een bizar lage huur. Uiteindelijk is hij vertrokken. Wij wilden het huis toen verkopen, omdat er veel onderhoud aan gepleegd moest worden en de huur die wij toen ontvingen te laag was om al deze kosten te betalen.
Dat was net in de tijd dat er veel vluchtelingen uit Oekraïne deze kant op kwam en toen hebben we het huis eerst nog even een half jaartje ter beschikking gesteld aan een paar vluchtelingen. Toen het daarna vrij kwam, kregen we een dringend verzoek van een via-via-via kennis, die wij zelf niet persoonlijk kenden, die ging scheiden en een huis zocht. Omdat wij dat huis toch nog hadden, wilden we wel helpen. We hebben het toen voor 2 jaar aan die dame verhuurd tegen een redelijke huur (700 euro voor een woning met 3 slaapkamers en tuin op een goede locatie, maar wel met wat achterstallig onderhoud). We hebben toen heel duidelijk afgesproken dat het niet verlengd kon worden, want dan wordt het gelijk voor vast en dat willen we zeker niet. Met de gewijzigde belastingwetgeving in box 3 is zelfs de huidige huur amper genoeg voor de vaste lasten en belastingen, laat staan voor het noodzakelijke onderhoud dat ook steeds noodzakelijker wordt.

Die 2 jaar zijn nu bijna voorbij en onze huurster kan maar geen andere woning vinden. En ik heb er slapeloze nachten van. Zij ook uiteraard. Ze mailt me constant of we asjeblieft de huur willen verlengen, zodat ze niet op straat komt te staan. We hebben al overal rondgevraagd in onze omgeving of iemand nog een woning weet, maar er is niets beschikbaar. Vakantieparken heb je ook niet in onze regio, waar ze tijdelijk op zou kunnen. De gemeente wil geen urgentie geven. Ze heeft ook niet zo'n hoog inkomen, dus particuliere huur is voor haar vaak helemaal niet betaalbaar.

Aan de ene kant word ik misselijk bij het idee dat ik haar en haar kinderen eind volgende maand op straat moet zetten. Ik slaap er echt slecht door. Aan de andere kant, we hadden echt duidelijk afgesproken dat het voor max 2 jaar zou zijn, dat wist ze en daar was ze akkoord mee. Als we het nu verlengen, krijgen we haar er nooit meer uit. Die vorige huurder heeft er ook 50 jaar gewoond. We hebben nog serieus onderzocht of we het misschien aan haar nieuwe partner (met wie ze nog niet officieel samenwoont) nog een keer tijdelijk zouden kunnen verhuren, maar de rechtsbijstandverzekering raadde dat sterk af, omdat zij daar ingeschreven blijft en ze dan nog steeds aanspraak op huurbescherming zou kunnen maken. Bovendien mag je sinds kort niet meer tijdelijk verhuren ook. En met het nieuwe puntensysteem zou de huur misschien alsnog wel te hoog zijn en het kost ons nu al elk jaar geld.

Mijn man vindt dat het niet ons probleem is. Ze zou ook iets breder kunnen kijken naar een woning of appartement in een nabijgelegen stad (ongeveer 10 km hiervandaan). Daar is wel van alles beschikbaar binnen haar budget, maar dan woon je niet in een goede wijk en haar sociale leven en werk is natuurlijk hier in het dorp. Dus ik snap wel dat ze dat liever niet doet.

Wat zouden jullie doen? Hulp bieden tegen alle gezonde verstand en regelgeving in of je schouders ophalen en zeggen dat ze maar een stevige kartonnen doos moet gaan kopen?
Je doet me denken aan een paar familieleden met huurpanden. Wel verhuurder willen zijn, maar niet in staat om zakelijk, als een zakenman/zakenvrouw, ermee om te gaan. Hoe vaak ik wil niet hoorde "het is zo'n lieve jongen".
Persdottir123 schreef:
13-08-2024 15:07
Ze heeft mij verteld dat haar maximale budget € 1250 zou zijn, ik denk dat dan wel samen met haar partner is, want in haar eentje met haar inkomen is dat volgens mij veel te veel elke maand.

Ik weet dat ze hier bij de plaatselijke woningbouw staat ingeschreven, maar nog niet zo lang, dus ze eindigt elke keer op plaats 600-zoveel. Dat heeft ze me zelf laten zien op de computer. Ook dat ze echt op alles reageert wat er maar beschikbaar komt. Maar ik kom zelf ook uit dat dorp en 25 jaar geleden was de wachttijd voor een huurwoning al een aantal jaren, dus dat het nu nog langer duurt zal vast wel.
Hier in het dorp is via particuliere verhuur vrijwel niets te vinden of voor minstens € 2000 als er al iets beschikbaar is. Dus dat is niet haalbaar.

In de stad staat wel het aardig wat te huur op Funda etc. wat binnen dat budget zou vallen. Maar niet ideaal, bv maar twee slaapkamers, een flatje in een niet zo beste buurt etc. Dus waarschijnlijk wel binnen budget, maar ik snap best dat ze daar niet zoveel trek in heeft. Ik zou het ook bizar vinden om zoveel geld te betalen voor een flatje driehoogachter (soms is die huur net zoveel als wat ik zelf aan hypotheek betaal voor een vrijstaande woning).
En of ze daar makkelijk tussenkomt weet ik ook niet, maar wat op Funda staat is niet van de woningbouwvereniging.
Wat doet dit ertoe? Of zij wel of niet alle inspanningen geeft om een nieuwe woning te vinden, dat is voor jou niet relevant.

Je moet je afvragen: wil ik weer een paar decennia vast zitten aan een huurder? Zo nee, niet verlengen. Zie het zakelijk want doe je dat niet, dan lijd jij verlies voor het probleem van een ander.
vanille-ijs schreef:
14-08-2024 08:05
Je doet me denken aan een paar familieleden met huurpanden. Wel verhuurder willen zijn, maar niet in staat om zakelijk, als een zakenman/zakenvrouw, ermee om te gaan. Hoe vaak ik wil niet hoorde "het is zo'n lieve jongen".
Ik lees echt nergens dat TO verhuurder wil zijn. Ze erfden het met huurder erin, en hebben nadat die er eindelijk uit was was Oekraïners en deze via via kennis geholpen. En nu is het klaar.
Paska schreef:
13-08-2024 17:37
Ik snap niet hoe je nu nog kosten kan hebben aan een niet onderhouden pand dat je geërfd hebt. Natuurlijk weegt de huur wel op tegen de lasten, je doet immers niks aan het huis. En een vrouw met kinderen op straat zetten zou ik niet doen.
Je snapt het inderdaad echt niet :lol:
TO, ik bedoel het echt niet aanvallend of gemeen, maar ik denk wel dat dit een goed voorbeeld is van dat je niet geschikt bent voor iets zakelijks als het verhuurderschap.
vanille-ijs wijzigde dit bericht op 14-08-2024 08:27
0.58% gewijzigd
september schreef:
14-08-2024 08:21
Ik lees echt nergens dat TO verhuurder wil zijn. Ze erfden het met huurder erin, en hebben nadat die er eindelijk uit was was Oekraïners en deze via via kennis geholpen. En nu is het klaar.
Maar dan zette ze het verhuurderschap toch bewust door. Uit liefdadigheid weliswaar, en niet vanwege het zakelijke.

Ik doel op het "lieve"/sociale vs de zakelijke kant.
Ik heb hetzelfde meegemaakt maar dan aan de kant van haar. Ik woonde ook in een huurwoning, waarbij mij was toegezegd het na het tijdelijke contract voor onbepaalde tijd zou worden. Uiteindelijk kwam de verhuurder 3 mnd van tevoren zeggen het toch niet te willen en het huis te gaan verkopen! Ik was erg bang geen andere woning meer te kunnen vinden voor mij en de kinderen en ik heb nog gevraagd of ik alsjeblieft langer kon blijven omdat ik anders wellicht op straat stond. Dit kon en deed hij niet en ik had geen andere keus. Uiteindelijk is het goedgekomen en heb ik een veel mooiere woning kunnen vinden maar het heeft mij veel slapeloze nachten bezorgd. Wat ik eigenlijk wil zeggen, hoe vervelend het ook is, ik zou me wel aan de afspraak houden van die 2 jaar. Maar ik begrijp je gevoel helemaal. Succes!
Ik heb hetzelfde meegemaakt maar dan aan de kant van haar. Ik woonde ook in een huurwoning, waarbij mij was toegezegd het na het tijdelijke contract voor onbepaalde tijd zou worden. Uiteindelijk kwam de verhuurder 3 mnd van tevoren zeggen het toch niet te willen en het huis te gaan verkopen! Ik was erg bang geen andere woning meer te kunnen vinden voor mij en de kinderen en ik heb nog gevraagd of ik alsjeblieft langer kon blijven omdat ik anders wellicht op straat stond. Dit kon en deed hij niet en ik had geen andere keus. Uiteindelijk is het goedgekomen en heb ik een veel mooiere woning kunnen vinden maar het heeft mij veel slapeloze nachten bezorgd. Wat ik eigenlijk wil zeggen, hoe vervelend het ook is, ik zou me wel aan de afspraak houden van die 2 jaar. Maar ik begrijp je gevoel helemaal. Succes!
Vlinder1988 schreef:
14-08-2024 08:28
En in tegenstelling tot jouw verhaal was in TO’s geval nota bene van begin af aan duidelijk aangegeven dat twee jaar de max zou zijn.
vanille-ijs schreef:
14-08-2024 08:27
Maar dan zette ze het verhuurderschap toch bewust door. Uit liefdadigheid weliswaar, en niet vanwege het zakelijke.

Oh, ik doelde op het verhuurder willen zijn, want dat lees ik totaal niet.
Lamback, jij hebt dus gedaan wat ik overweeg en het risico genomen. Wij hebben daar echt lang over nagedacht, maar mijn man ziet het echt niet zitten en het wordt ons van alle kanten afgeraden, net als hier op het forum. Nu ik jullie reacties lees, ben ik daar ook weer wat meer van overtuigd. Ik zie haar een beetje als een zielige alleenstaande moeder die op straat komt te staan, maar inderdaad heeft ze al 2 jaar vrij goedkoop kunnen wonen en ik hoef van haar probleem niet het mijne te maken. Ik snap ook wel dat als we haar laten zitten, dat ze echt nooit meer weg zal gaan, zelfs al belooft ze nu dat ze op zoek blijft naar wat anders. Dit huis heeft zijn gebreken, maar daar is de prijs, denk ik, ook wel naar en zo goedkoop vindt ze nooit meer wat anders.

Wij hadden eerst nog het idee dat onze eigen kinderen misschien later in deze woning zouden kunnen gaan wonen, maar de oudsten hebben al gezegd dat ze niet in dit dorp willen wonen en de jongste is nog zo klein, dat het nog jaren zal duren voordat die zover is. Dus daarom willen we het nu toch maar gaan verkopen.

En voor degene die zich afvroeg hoeveel kosten je kunt hebben aan een verhuurde woning: nou dat zijn er heel veel. Meer dan de helft van de huur gaat op aan inkomstenbelasting. Dan zijn er nog onroerende zaakbelasting, opstalverzekering, reparaties, huur van de geiser (ja, zo ouderwets is het huis nog). En er hangt inderdaad nog het nodige in de lucht als: vervanging van het dak, isolatie van de vloer, het huis heeft geen centrale verwarming, de badkamer is echt mega-ouderwets, keuken gaat nog wel, maar heeft ook wel een keer een update nodig. Het huis heeft aan de ene zijde wel isolatie en dubbel glas, maar aan de andere kant niet, dus dat moet ook nog een keer gedaan worden. Alles is van hout, dus eens in de zoveel jaar moet het geschilderd worden, dat is altijd wel goed bijgehouden overigens.
vanille-ijs schreef:
14-08-2024 08:27

Je hebt gelijk hoor, ik ben helemaal niet geschikt als verhuurder. Ik ben ook nog werkgever en daar ben ik ook al helemaal niet geschikt voor.
Ik wil altijd veel te graag lief zijn voor anderen en lief gevonden worden, dus dat is niet zo handig als je eigenlijk jezelf zakelijk moet opstellen.
Fijn dat je voor jezelf de keuze hebt gemaakt. Ik vind dat je al heel erg mee bent gegaan in haar verhaal, maar uiteindelijk is het haar probleem. Ze wist dat het tijdelijk was en daarin keuzes maken omdat jullie huis fijner/goedkoper is dan de andere opties dat is haar eigen keuze.

Je weet dat het voor de toekomst een kostenpost wordt, dan is het nu, in deze woningmarkt een goede keuze om deze woning te verkopen.
Persdottir123 schreef:
14-08-2024 08:36
Je hebt gelijk hoor, ik ben helemaal niet geschikt als verhuurder. Ik ben ook nog werkgever en daar ben ik ook al helemaal niet geschikt voor.
Ik wil altijd veel te graag lief zijn voor anderen en lief gevonden worden, dus dat is niet zo handig als je eigenlijk jezelf zakelijk moet opstellen.
Ik hoop dat dit dan ook weer een les voor je is. Wees duidelijke en zakelijk bij zulke overeenkomsten. De huurder voelt dat er ruimte is en maakt daar gebruik van. Dat zal met je werknemers ook zo zijn. Maar die balans is nog lastiger dan met een huurder.

Je hebt echt al veel te veel gedaan voor de huurder en het levert jou alleen maar stress op.
Hoe ga je het aanpakken to?
Persdottir123 schreef:
14-08-2024 08:34

En voor degene die zich afvroeg hoeveel kosten je kunt hebben aan een verhuurde woning: nou dat zijn er heel veel. Meer dan de helft van de huur gaat op aan inkomstenbelasting.
Huh? Hoe kan dat nou? Inkomsten uit verhuur vallen in box 3. Daar hoef je geen inkomstenbelasting over te betalen.

Verder helemaal eens dat het probleem van een ander niet dat van jou moet worden. Maar misschien betaal je nu teveel belasting?
hvm schreef:
14-08-2024 10:00
Huh? Hoe kan dat nou? Inkomsten uit verhuur vallen in box 3. Daar hoef je geen inkomstenbelasting over te betalen.

Verder helemaal eens dat het probleem van een ander niet dat van jou moet worden. Maar misschien betaal je nu teveel belasting?
Nee, maar doordat het huis ook in box 3 valt, krijg je een behoorlijke toename van je inkomen voor de belastingdienst, en betaal je dus veel meer belasting. Technisch gezien is een deel natuurlijk vermogensbelasting, maar dat gaat mee met de aangifte inkomstenbelasting.
Afhankelijk van wat andere factoren is dat gemiddeld 2% van de waarde van het huis. Dat gaat dus over duizenden per jaar. Dan zit je zo op de helft van 12x700 euro.

Ik ken een paar mensen die een huis verhuurden tegen kostprijs. Het huis zelf was voor hen de investering (zelfstandigen zonder pensioenregeling, het huis is hun pensioen). Ze hoefden geen winst te maken op de huur. Maar door de veranderende regels, maken ze nu verlies, en gaan ze allemaal stoppen met verhuren. Dat lijkt misschien goed, want meer woningen te koop. Maar er komt ook gewoon minder huurwoningen beschikbaar. En niet iedereen wil of kan kopen. Wil maar een beperkte tijd ergens blijven, heeft een aanstelling waarmee een hypotheek niet lukt, etc etc. Voor die groepen wordt het alleen maar steeds duurder nu.
Ik wil het je wel voorrekenen hoor....

Huis is inderdaad belast in box 3. Daar betaal je belasting over die berekend wordt o.b.v. de WOZ waarde. Voorheen zat daar nog een kleine correctie op, als het verhuurd was. Als de huurprijs laag was, mocht je een wat lagere waarde dan de WOZ aangeven, zodat je minder belasting hoefde te betalen, maar dat is inmiddels zo goed als vervallen.

In mijn voorbeeld:
Huur = 12 x 700 = 8400 per jaar.

Belasting in box 3: 6,04% fictief rendement x 230.000 WOZ waarde x 36% belasting = 5001 euro.
Dat is meer dan de helft van de inkomsten. Dan nog ongeveer 1000 euro per jaar aan opstalverzekering en gemeentelijke belastingen. De rest gaat wel op aan kleine onderhouds-/reparatiedingetjes en dan houden we er dus vrijwel niets aan over, laat staan dat we er nog van kunnen sparen voor alle grote onderhoudsdingen die er nog aan gaan komen. En dat het dan in waarde stijgt is leuk, maar daar kan ik geen isolatie, nieuw dak of dubbel glas van betalen. En als ik dan geld moet gaan lenen daarvoor, dan stijgen mijn kosten alleen maar meer. Dan zou de huur minstens moeten verdubbelen als ik er echt iets aan wil overhouden en dat is ook wel een beetje overdreven voor een rijtjeshuis.

De WOZ waarde is hoog, ik heb al wel eens bezwaar gemaakt, maar dat heeft niet geholpen. Overigens verwacht de makelaar ook wel dat ik een dergelijk bedrag kan krijgen bij verkoop, ook al is het wat achterstallig, dus blijkbaar is dit ook wel de waarde in het economisch verkeer.

Er zat ooit een lening op, maar die hebben we met eigen spaargeld al afgelost.
Het idee was ooit lang geleden dat onze eigen kinderen er later zouden kunnen gaan wonen, maar die hebben andere plannen. Als de belastingdruk niet zo idioot hoog zou zijn, zouden we het misschien alsnog wel willen opknappen en blijven verhuren, maar nu zijn we er wel klaar mee. Zeker omdat ik dus eigenlijk helemaal geen goede verhuurder ben, zoals nu wel blijkt.

En daarmee verdwijnt er inderdaad weer een huis van de verhuurmarkt, maar aan de andere kant komt er een starterswoning beschikbaar op de verkoopmarkt.
Persdottir123 schreef:
13-08-2024 15:19
De huur is al opgezegd. Dus dat is al duidelijk, ze weet wanneer ze eruit moet en hoe ze het huis moet opleveren. Dat moet je formeel een paar maanden van tevoren al doen, dus dat heb ik in juni al gedaan. Maar toen hoopten we nog dat we een of andere oplossing konden vinden...

Maar wat is het probleem dan nu?

Je bent duidelijk geweest, het is heel lullig voor haar, maar niet jouw verantwoordelijkheid.
Nou ja, ik denk dat to toch nog eenmalig moet communiceren dat de huur opgezegd is, maar dat dit ook blijft en niet gaat veranderen. Want het klinkt alsof ze de huurder heeft doen overkomen dat er nog onderhandelruimte was en die is er gewoon niet. En dat moet ze wel echt duidelijk hebben. Je hebt ernaar gekeken, de opties verkend, maar helaas, er is geen enkele ruimte om het contract toch te verlengen. Dit kan ze maar liever nu voor 200% weten. Mogelijk kan een dergelijk schrijven haar ook helpen bij urgentie oid.
Ik denk dat je dan nu het beste de communicatie over de opzegdatum aan je man moet overlaten. Hij is zakelijker dan jij in dit opzicht.
I noticed how your people didn't support you. So, I sent you strangers -- The Universe
viva-life22 schreef:
14-08-2024 11:17
Maar wat is het probleem dan nu?

Dat huurder bij het aflopen van de huurperiode geen andere woonplek heeft en gewoon blijft zitten. Dan kan in het uiterste geval TO moeten procederen om haar weg te krijgen.

Als je dat niet wil TO, duidelijk zijn dat er geen oplossing komt vanuit jullie en zij zelf op tijd een woonplek elders moet regelen. Niet jullie verantwoordelijkheid.
ravintola wijzigde dit bericht op 14-08-2024 12:55
0.22% gewijzigd
Ik denk dat je er dan nu ook niet zoveel meer woorden aan kwijt moet zijn. Des te meer verhaal, des te meer mogelijkheid tot discussie.

Het is al opgezegd en ze weet waar ze aan toe is. Dit is echt een goede tijd om het huis van de hand te doen. Succes TO
I,m gonna keep on running.. cause winners never quit.
Precies, beste huurder, we hebben alle mogelijkheden en scenario’s nog eens zorgvuldig doorgenomen, maar wij hebben geen andere optie dan het contract te beëindigen zoals eerder bericht.
Persdottir123 schreef:
13-08-2024 15:07

In de stad staat wel het aardig wat te huur op Funda etc. wat binnen dat budget zou vallen. Maar niet ideaal, bv maar twee slaapkamers, een flatje in een niet zo beste buurt etc. Dus waarschijnlijk wel binnen budget, maar ik snap best dat ze daar niet zoveel trek in heeft. Ik zou het ook bizar vinden om zoveel geld te betalen voor een flatje driehoogachter (soms is die huur net zoveel als wat ik zelf aan hypotheek betaal voor een vrijstaande woning).
En of ze daar makkelijk tussenkomt weet ik ook niet, maar wat op Funda staat is niet van de woningbouwvereniging.
Lieverkoekjes worden niet gebakken zei mijn oma vroeger. Als het kan, zal ze zo'n appartement gewoon moeten accepteren. Van daaruit kan ze verder zoeken. En als ze denkt niet binnen afzienbare tijd iets anders te kunnen vinden, wat had ze dan van jou verwacht? Dat je eindeloos de huur blijft verlengen? Als ze al bereid zou zijn zich aan jullie afspraak te houden? Want ze kan nu van goede wil zijn, maar wie zegt wat ze doet als ze daadwerkelijk niets anders heeft over twee jaar.
Ik begrijp je wel hoor TO. Ik zou me precies zo voelen. Maar het is geen slechtheid of onwil van jou, je wordt klemgezet door de wet, en hebt geen andere keuze. Je innerlijke harnas aantrekken en doorzetten dus. Sterkte ermee...

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven