Geld & Recht alle pijlers

Woning zoeken, laag inkomen, beginnen bij nul, tips?

24-01-2021 22:56 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even mijn situatie, ik heb jaren bij mijn vader gewoond omdat we elkaar ondersteunden, financieel en mentaal. Ik heb de ziekte van Crohn en werk daarom parttime, mijn vader afgekeurd vanwege ptss. Nu zijn we op een punt aangekomen dat de emoties erg hoog oplopen bij ons allebei en mijn vader wil dat ik mijn eigen plek ga zoeken.
Ik werk part time en moet bij nul beginnen. Hebben jullie tips hoe ik dit het beste aan kan pakken?
Hoe moet ik aan een gehele inboedel komen? Welke instantie kan mij hierbij helpen? Ik weet gewoon niet hoe ik dit financieel moet doen?
ClumsyNinja schreef:
25-01-2021 09:34
22 uur werken als huishoudelijke hulp klinkt niet alsof het mee gaat vallen.
Ik bedoel: met aanvulling tot bijstandsniveau en toeslagen.

Heb je geen wajong trouwens, TO?
Facebook weggeef groepen. Ikea is ook erg goedkoop. Koop eerst enkel de noodzakelijke meubels.
Alle reacties Link kopieren
Probeer meer uur te gaan werken. Hoe meer inkomen hoe meer mogelijkheden.

Eventueel ook uitkijken naar een (korte) opleiding of cursus waarmee je uiteindelijk meer kunt gaan verdienen en die in het verlengde van je interesses liggen. Investeer in jezelf. Heel goed mogelijk dat er ook fondsen e.d. zijn.


Besparingstips en tips voor meubilair zijn natuurlijk reuze nuttig, maar meer inkomen is de echte oplossing naar een zelfstandig leven.
Alle reacties Link kopieren
bia-pia schreef:
25-01-2021 10:31
Ik bedoel: met aanvulling tot bijstandsniveau en toeslagen.

Heb je geen wajong trouwens, TO?
Nee heb geen Wajong.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties, ga ermee aan de slag.
Alle reacties Link kopieren
Eerst inloggen bij de woningbouw en kijken hoeveel inschrijftijd je daadwerkelijk hebt.
Bij sommige woningbouwverenigingen kun je, als je inlogt, zien op de hoeveelste plek je komt als je nu zou reageren.
Met 10 jaar zou je een eind moeten komen.

Hoeveel spaargeld heb je?

Heb je wel kaas gegeten van een huishouden voeren (ook financieel)? Anders zou ik met iemand van maatschappelijk werk gaan praten en gaan kijken hoe die je kan ondersteunen.

Log in bij de Belastingdienst; daar kun je een proefberekening maken om te zien hoeveel toeslag je zult krijgen (huur- en zorgtoeslag).
En kijk eens op de site van de gemeente. Wellicht heb je recht op aanvullende bijstand als je niet meer dan 22 uur kunt werken.
Alle reacties Link kopieren
Heb vandaag de huisarts gebeld en heb een afspraak gekregen bij de poh ggz.
En heb contact opgenomen bij het wijkteam voor ondersteuning. Ik en mijn vader krijgen ondersteuning, hij ook voor zijn ptss.
Sabs1984 schreef:
25-01-2021 17:19
Heb vandaag de huisarts gebeld en heb een afspraak gekregen bij de poh ggz.
En heb contact opgenomen bij het wijkteam voor ondersteuning. Ik en mijn vader krijgen ondersteuning, hij ook voor zijn ptss.
Goed gedaan Sabs! Schrijf alle tips uit dit topic op een rijtje, en neem ze mee naar de afspraken. Dan kan je makkelijk afstrepen, en vervolgstappen noteren, per onderwerp.
Goed dat je hulp hebt gevraagd. Succes.
Alle reacties Link kopieren
Sabs1984 schreef:
25-01-2021 17:19
Heb vandaag de huisarts gebeld en heb een afspraak gekregen bij de poh ggz.
En heb contact opgenomen bij het wijkteam voor ondersteuning. Ik en mijn vader krijgen ondersteuning, hij ook voor zijn ptss.
Wat goed dat je hulp hebt ingeschakeld.
Alle reacties Link kopieren
Goed dat je hulp heb gevraagd! Misschien kan daar ook onderzocht worden of je toch nog recht op Wajong of andere uitkeringen hebt (via maatschappelijk werk). Als je op jezelf gaat wonen heb je miss ook recht op aanvulling vanuit de bijstand.
Een inkomen obv 22 uur als huishoudelijke hulp is wel karig denk ik, ook met toeslagen. Heb je een studie gedaan? Het zou mooi zijn om meer inkomen te genereren. Dat kan ook met 22 uur in een andere baan. Misschien zijn er evt opleidingsmogelijkheden mocht je nog geen studie gedaan hebben. Dit zou miss ook via de sociale dienst kunnen mocht je recht op aanvulling hebben.
Succes, TO!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven