Geld & Recht alle pijlers

WOZ-waarde!

25-02-2024 16:07 99 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het taxatieverslag is weer binnen! Ik ben er best van geschrokken, 60.000 euro meer woz-waarde dan vorig jaar....

Ben je tevreden met jouw woz-waarde? Heb je weleens bezwaar ingediend en is jouw woz-waarde toen aangepast en is daar in de jaren daarna ook rekening mee gehouden?

Mijn buren (met identieke woning) hebben vorig jaar wel bezwaar ingediend en ik niet. Zij hebben toen een lagere woz-waarde gekregen dan ik. Dit jaar hebben we allemaal dezelfde woz-waarde gekregen, dus wellicht ben ik nu 'gematst' doordat mijn buren bezwaar hadden gemaakt, of hebben mijn buren nu juist pech doordat ik dat niet heb gedaan? Verkochte woningen uit de buurt zijn totaal niet vergelijkbaar met onze woningen, want die zijn +100m2 groter, dus ik snap zelf ook niet zo goed hoe de gemeente deze berekening heeft gemaakt.

Ik zit te twijfelen om nu toch bezwaar te gaan indienen. Ik kan me heel moelijk voorstellen dat mijn woning voor de woz-waarde verkocht gaat worden. Denk dat het bedrag van vorig jaar realistisch was. Maarja ik ben ook maar een 'leek'... Is het slim om een makelaar te vrgaen om een verwachting uit de spreken over een verkoopprijs voor de woning?
Ik wil de woning ergens in de komende jaren gaan verkopen hoogstwaarschijnlijk, heeft een hoge woz-waarde dan nog een voordeel of is dat tegenwoordig niet meer? Zo niet, waarom zou je dan niet allemaal massaal bezwaar indienen? Immers niet geschoten altijd mis? Ben ik een dief van mijn eigen portemonnee als ik, zoals vorig jaar, geen bezwaar indien?

Zo even wat hersenspinsels, klets hier mee over jouw woz-waarde en wie weet is er iemand die tips kan delen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe is je hypotheek ten opzichte van de woz waarde?
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat heeft de hoogte van de hypotheek ermee te maken?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Maak een schatting hoeveel lager de Woz waarde maximaal zou worden als je bezwaar indient. En bereken dan hoeveel verschil dit maakt voor je gemeentebelasting en het huurwaardeforfait bij de inkomstenbelasting. Is waarschijnlijk uiteindelijk tientjes werk, en de vraag is dan of je dat over hebt voor de moeite.
Alle reacties Link kopieren Quote
Yella78 schreef:
25-02-2024 16:17
Wat heeft de hoogte van de hypotheek ermee te maken?
Als je een opslag op je rente hebt, kun je daarvan af komen als de WOZ waarde stijgt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Yella78 schreef:
25-02-2024 16:17
Wat heeft de hoogte van de hypotheek ermee te maken?
Als je een opslag op je rente hebt, kun je daarvan af komen als de WOZ waarde stijgt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Maar weer niet als je Nationale Hypotheekgarantie hebt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ravintola schreef:
25-02-2024 16:16
Hoe is je hypotheek ten opzichte van de woz waarde?
Ik verwacht eind van dit jaar hypotheekvrij te zijn, oftewel bijna nul.
Wanneer wij een nieuw huis gaan kopen gaan we wel een nieuwe hypotheekaanvraag doen voor het nieuwe huis.

Ik heb geen nationale hypotheekgarantie maar ook maar een hele lage rente (2,05%).

Overigens wel heel goede tips, had ik zelf nog niet aan gedacht en goed om te weten voor de toekomst.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij mij ook een verhoging van 60.000. Ik heb ze gebeld, dus niet eens echt bezwaar gemaakt. Heb verteld dat mijn keuken en badkamer 20 jaar oud zijn. Zonder gedoe werd er 32.000 afgehaald.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pozzebok schreef:
25-02-2024 16:22
Maar weer niet als je Nationale Hypotheekgarantie hebt.
Ik schrijf toch 'als je een hypotheek opslag hebt' ; bij NHG is dat sowieso niet aan de orde.

Hier is de WOZ waarde ruim 100.000 Euro gestegen; wat een idiote vehoging!
@ Margootje: dat is hier ook aan de orde. In het taxatieverslag is onze woning vergeleken met een woning in de straat die verkocht is; maar dat huis was echt helemaal opgeknapt van binnen. Heb nog nooit bezwaar gemaakt, maar ga dat nu wel doen.
girasole3 wijzigde dit bericht op 25-02-2024 16:57
28.99% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
.
Alle reacties Link kopieren Quote
WOZ waarde heeft niet zoveel te maken met hoeveel je huis waard is.

Onze taxatie van 2 weken geleden kwam 65K hoger uit dan onze WOZ waarde.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pozzebok schreef:
25-02-2024 16:21
Maak een schatting hoeveel lager de Woz waarde maximaal zou worden als je bezwaar indient. En bereken dan hoeveel verschil dit maakt voor je gemeentebelasting en het huurwaardeforfait bij de inkomstenbelasting. Is waarschijnlijk uiteindelijk tientjes werk, en de vraag is dan of je dat over hebt voor de moeite.
Bedankt heel nuttig! Ik moet nu 130 euro meer betalen dan vorig jaar qua gemeentebelasting, dus dat valt me opzich nog mee. Huurwaardeforfait rond de 300 euro meer t.o.v. vorig jaar verwacht ik.

Qua moeite valt het wel mee, moet digitiaal bezwaar indienen en heb al een standaard-brief gevonden op internet, of onderschat ik dit en komt er nog meer werk bij kijken?
Alle reacties Link kopieren Quote
Felidaez schreef:
25-02-2024 16:57
WOZ waarde heeft niet zoveel te maken met hoeveel je huis waard is.
Maar hoe raar is dat???
Alle reacties Link kopieren Quote
Onze WOZ is met 68k naar beneden gegaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Onze nieuwe WOZ-waarde is 12.000 euro lager dan vorig jaar. Terwijl we het sinds de vorige peildatum (1-1-2022) minstens 2 energielabels verhoogd hebben. Ik vind het wel prima zo.
Coffee is never my cup of tea
Alle reacties Link kopieren Quote
Yasminmax schreef:
25-02-2024 17:02
Maar hoe raar is dat???
Niet perse raar.

WOZ is in mijn ogen vooral bedacht door de gemeente om meer geld te innen. Het is een beetje natte vinger werk en ze kijken naar de rest van de omgeving/wijk.
Daar kan je tegenin gaan.

Maar als je je huis verkoopt, moet je gewoon een taxateur in de hand nemen.
felidaez wijzigde dit bericht op 25-02-2024 17:08
20.43% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb 1x bezwaar gemaakt en gelijk gekregen. Ik kocht het huis dat jaar, in tijd met volle prijsstijgingen, en in april laten taxeren voor de hypotheek die lag lager dan de woz van de januari daarvoor.

Het jaar er na alleen gelijk getrokken met de buren en zit nu ineens 20k hoger. Vorig jaar bezwaar ongegrond verklaard. Stijgingen van 13%. Nouja..
Alle reacties Link kopieren Quote
Yasminmax schreef:
25-02-2024 17:02
Maar hoe raar is dat???



De peildatum van de nieuwe WOZ is 1-1-2023. Je bent nu 14 maanden verder. Je kunt het prijspeil van 14 maanden geleden nooit vergelijken met die van nu.
Als je het toch wilt verkopen zou ik geen moeite doen. De verkoopprijs van dit jaar gaan ze later gebruiken voor de WOZ-waardebepaling van 2025.
Coffee is never my cup of tea
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn WOZ waarde is 15K gezakt tov vorig jaar. Vorig jaar heb ik bezwaar ingediend en toen is hij met 15K verlaagd.
Als je bezwaar indient, zul je wel met argumenten moeten komen. Bv keuken of badkamer 20-30jr oud ipv nieuw zoals in de vergelijkingsobjecten. Alleen een gevoel dat het nu te hoog is, is niet genoeg..
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb in het verleden nog eens bezwaar gemaakt. Scheelde best veel. Dit jaar 6000 euro gezakt. Het jaar hiervoor echter 137.000 in de plus.
Alle reacties Link kopieren Quote
Yasminmax schreef:
25-02-2024 17:00
Bedankt heel nuttig! Ik moet nu 130 euro meer betalen dan vorig jaar qua gemeentebelasting, dus dat valt me opzich nog mee. Huurwaardeforfait rond de 300 euro meer t.o.v. vorig jaar verwacht ik.

Qua moeite valt het wel mee, moet digitiaal bezwaar indienen en heb al een standaard-brief gevonden op internet, of onderschat ik dit en komt er nog meer werk bij kijken?
Nee hoor op zich is het niet moeilijker dan dat. Ik zou wel eerst even kijken met welke woningen jouw woning is vergeleken, en dan even onderzoeken op welke vlakken ze verschillen. Je moet wel een goed argument hebben waarom jouw woning in vergelijking minder waard zou zijn. En houd er rekening mee dat de gemeente tot eind van het jaar heeft om op je bezwaar te beslissen.

Je zou ook even informeel kunnen bellen met de gemeente. Als het dan al direct niet blijkt te kloppen kunnen ze het aanpassen zonder formeel bezwaar.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ga bezwaar maken voor het tweede jaar op rij. Vorig jaar was de woning ineens 50.000 gestegen vanwege een serre (glazen overkapping met glazen schuifdeuren) want dat is geen woonruimte (niets geïsoleerd, geen fundering voor aangelegd, tuintegels). En dit jaar is de woning vergeleken met een totaal ander woontype (vrijstaand geschakeld i.p.v. 2 onder 1 kap)
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier een WOZ die door flinke stijging hoger ligt dan de taxatie die we ongeveer een jaar geleden voor een herfinanciering moesten laten doen, dus ik ga zeker bezwaar maken.

Andere jaren en voor eerdere woningen ook altijd gedaan en vaak gelijk gekregen, maar niet altijd. Ik vind het wel altijd het proberen waard; kleine moeite.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier is de waarde nog niet bekend. Die van alle buren wel. :sarcastic:
Ik heb ook nog geen envelop voor de gemeentebelasting binnen, anderen wel.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven