Geld & Recht alle pijlers

Zand door aanleg straat

23-04-2019 22:01 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Never mind
moderatorviva wijzigde dit bericht op 24-04-2019 15:12
Reden: OP verwijderd, maatregelen genomen.
98.20% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Bel de rechtsbijstand...kunnen die ook eens lachen. Probeer eerst maar aan te tonen dat jouw plantjes er vorige week nog fris en fruitig bij stonden en nu door een laagje zand dood zijn. Veel planten hebben nu meer last van droogte van dit en vorig jaar, relatieve kou van maart/april na de relatief zachte winter en warme weken in februari dan dat ze van een paar dagen zand hebben. Anders pak je bladblazer en blaas het van de planten af. Of wacht een goede regenbui af of probeer het na donderdag met de tuinslang.

Mijn huis valt binnen het werkgebied van een van de grootste ruimtelijke ingrepen die op dit moment in Nederland plaats vinden. Ik heb al 1,5 jaar een zandbak van een x-aantal hectare voor en achter mijn huis en mag het er nog minstens 1,5 jaar mee doen waarbij er dagelijks ongeveer 8 vrachtwagens per uur zand van de ene locatie naar de andere brengen. Met name de transportbewegingen genereren stofzand. Ramen lappen, auto poetsen, was buiten hangen, rustig buiten zitten ...in het weekend kan dat wel. En dan heb ik het nog niet over de herrie. Weinig aan te doen. De heren poetsen met een veegwagen meerdere keren per dag de straat voor de verkeersveiligheid. Ik zal de opzichter eens vragen of hij mijn ramen wil lappen...:-)
Alle reacties Link kopieren
Adelaar81 schreef:
23-04-2019 22:17
In deze tijd van het jaar staan vaste planten natuurlijk al boven de grond; we hebben een redelijk grote voortuin en het gaat echt om iets van 5cm hoog dat er nu ingewaaid is. Ik schat dat het toch meer dan 1000 euro zal kosten voor het weghalen vh zand ervan uitgaande dat het grind er niet deels uit zal moeten. En dan heb ik het ook nog niet over de schade aan bepaalde planten. Als ik het in een half uurtje zelf zou kunnen fixen zou ik er ook niet over klagen.
Ach kom op nou, 5 cm??? En dan 1000 euro... Ik ken wel een gosertje met een bladblazer die die rug wil verdienen hoor :D Hij is wel met een uurtje klaar (of minder. )
Alle reacties Link kopieren
Sorry, hoor, maar beschadigde kabels is een ander verhaal dan zand in je voortuin.
Daarover klagen is imo echt Hollands op z'n smalst. We willen een perfect aangelegde straat, parkeervakken en o, jee dan waait er zand op je planten. Je kunt ook even harken, sproeien of er woestijnroos (Adenium Desert Rose, bij Bol.com) erin zetten. Ben je voor 40 Euro klaar.

Ik begrijp echt niet waarom mensen voor ieder wissewasje, lees hun voortuin, de gemeente in willen schakelen, beetje creatief zijn en blij met de parkeervakken :)
Alles sal reg kom
Sharing schreef:
23-04-2019 23:19
Sorry, hoor, maar beschadigde kabels is een ander verhaal dan zand in je voortuin.
Daarover klagen is imo echt Hollands op z'n smalst. We willen een perfect aangelegde straat, parkeervakken en o, jee dan waait er zand op je planten. Je kunt ook even harken, sproeien of er woestijnroos (Adenium Desert Rose, bij Bol.com) erin zetten. Ben je voor 40 Euro klaar.

Ik begrijp echt niet waarom mensen voor ieder wissewasje, lees hun voortuin, de gemeente in willen schakelen, beetje creatief zijn en blij met de parkeervakken :)
Ja het is een ander verhaal maar dan nog wilde de aannemer in eerste instantie niet meewerken. Toen de kabels beschadigd raakten zeiden ze ook nog tegen de buren dat het geen kwaad kon en gooiden de boel dicht :facepalm:
Dus als ik het goed begrijp wil je de gemeente aansprakelijk stellen voor wind?
Dat zand in je tuin waait bij werkzaamheden is nu eenmaal niet te voorkomen. Dat je denkt dat je de kosten voor het opruimen zo hoog zullen zijn en dat je dat denkt te kunnen verhalen op de gemeente, vind ik werkelijk hilarisch. Handen uit de mouwen en het is in een middagje opgelost.
Alle reacties Link kopieren
Als de aannemer echt onzorgvuldig heeft gewerkt en geen rekening met aangrenzende tuinen heeft gehouden, snap ik heel goed je frustratie en irritatie. Ik zou dat ook aangeven bij de gemeente, maar niet beginnen over aansprakelijk stellen en dat soort onzin.
Als het goed is stuurt de gemeente zo een hovenier langs om het ergste op te lossen, dus laten we er geen drama van maken hier.
Vijf centimeter zand over je hele voortuin is echt enorm veel. Wat een verspilling door die aannemer.
Alle reacties Link kopieren
Maar TO... is er nou een hoeveelheid zand op een berg in je tuin gestort, of heeft de wind een laag van 5cm zand over je gehele tuin geblazen?

Stuur eens een foto?
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
24-04-2019 07:00
Vijf centimeter zand over je hele voortuin is echt enorm veel. Wat een verspilling door die aannemer.
Ja tuin is ca. 8m x 6m, dus dat zou 2,4 kuub zand zijn. En dat zonder storm.
Vaucluse schreef:
24-04-2019 07:07
Ja tuin is ca. 8m x 6m, dus dat zou 2,4 kuub zand zijn. En dat zonder storm.


En dat natuurlijk niet alleen bij TO maar ook bij de buren. Al snel meer dan dertig euro per voortuin verspild aan zand...
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de serieuze reacties, rest zal ik na deze post verder niet meer op in gaan
adelaar81 wijzigde dit bericht op 24-04-2019 14:36
Reden: Gewoon
78.99% gewijzigd
Marana-- schreef:
24-04-2019 07:19
En dat natuurlijk niet alleen bij TO maar ook bij de buren. Al snel meer dan dertig euro per voortuin verspild aan zand...
Een aannemer is verplicht om bij werkzaamheden de overlast voor de omgeving tot een minimum te beperken. Geluidsoverlast is bij veel mensen wel bekend, zo mag hij pas na 7:00 herrie maken. Overlast tegen inwaaien van materialen zijn minder bekend lees ik hier, maar hij had een stuifscherm kunnen/moeten plaatsen.

Als ik jou was zou ik gewoon de gemeente bellen en je situatie voorleggen.
Adelaar81 schreef:
24-04-2019 07:31
Bedankt voor de serieuze reacties, rest zal ik na deze post verder niet meer op in gaan.
Dat is jammer, doe ik net m’n best op een serieuze reactie voor je...
Alle reacties Link kopieren
Never mind
adelaar81 wijzigde dit bericht op 24-04-2019 14:35
Reden: Blabla
96.32% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
voor 800 fix ik het wel voor je!

je argumenten kloppen niet trouwens, je siergrassen staan niet in arme grond. ze hebben een laagje zand maar de wortels staan in jouw, waarschijnlijk veel te duur betaalde, bemeste voortuin.
En doooooor!
Alle reacties Link kopieren
Ga een gesprekje aan met de toezichthouder van de gemeente en geef aan dat er zand in je tuin is gewaaid (5 cm in je gehele tuin lijkt me ietwat veel) en hoor of daar nog iets aan gedaan gaat worden.
En die hovenier, ik de k dat die even snel wilden cashen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Zo'n 2 jaar geleden gingen ze bij ons ook met de weg voor bezig. Heel grondig, gelijk nieuwe rioleringen enzo.
Voor die tijd is er bij iemand in de straat een mannetje langs gekomen. Die heeft foto's van huis en tuin gemaakt. Voor als er schade ontstond dan kon beoordeeld worden of die door de werkzaamheden was gekomen.
Dus ik denk dat je bij de gemeente moet zijn.
Alle reacties Link kopieren
Naast mij woning is de gemeente al 12 weken O_O bezig met de ombouw van de gemeentetuin. Echt, we verbazen ons om de tijdspanne en de sloomheid. Zand ligt hier dus ook overal. Ook vandaag kan ik geen was buiten hangen want dan is het bruin van het stuivende zand.
Ik zou niet op het idee komen om daar over te klagen. Ik breng de mannen iedere dag (als ik thuis ben) een thermoskan koffie met koekjes.
En ik bedenk me iedere keer : ik heb veel profijt als het klaar is.

Maar ik zou niet op het idee komen om te klagen. Heeft jouw tuinman met een vork geschreven ? Ik vind het echt een enorm bedrag.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat dit niet serieus is.. Wat kunnen mensen toch bedenken om te zeuren. Heb je verder geen leven ofzo. Ben blij dat de straat wordt aangelegd.
Adelaar81 schreef:
24-04-2019 07:31

Ik heb gisteren contact gehad met de hovenier (incl foto’s) en het bedrag was zijn schatting. Dito verhaal bij de buren. Dit is niet een middagje vegen (buiten dat ik dat ivm rugklachten niet kan) een klus voor 2 man voor een dag. En ja het is deels ingewaaid, maar moet dat alles maar goedmaken? Schade aan planten; jazeker, siergrassen doen het niet op arme grond en er is geen schade door de droogte van vorig jaar, er ligt een goed irrigatiesysteem onder.

Ik heb absoluut groene vingers en kan je verzekeren, geruststellen, misschien kwaad maken omdat ik je niet geloof, ... planten gaan niet zo snel dood. En zeker niet omdat er korte tijd wat droog zand op heeft gelegen. Je doet wel erg druk over wat zand op de planten. Zijn het kunstplanten of worden ze elke week afgestoft? Tuurlijk dat die hovenier aan die prijs komt, die moet ervan leven. Je moet zelf je handen uit de mouwen steken en als je dat liever niet doet, niet mekkeren over een hoog bedrag.

Als ik uw uitleg lees over viezigheid en onkosten en kapotte planten (de aannemer mag onder geen voorwaarden het tuinhek van de buren kapot rijden, maar daar moeten zij natuurlijk op reageren) dan denk ik dat u maar op één ding uit bent: iemand moet uw huis en superchique voortuin gratis komen in orde brengen en liefst nog wat smartgeld er bovenop betalen. Heeft u al door uw huis gelopen, stof vliegt namelijk overal, ik zou eens kijken of de gordijnen ook niet naar de droogkuis moeten.

Ik zou ook naar de gemeente gaan, kunnen die ook eens goed onder mekaar lachen als jij hun kantoor buiten wandelt.
Alle reacties Link kopieren
Bij de gemeente lachen ze hier niet om. Dit is een hele normale vraag om aan een gemeente te stellen. Mits je dat niet op hoge poten doet ofzo. Maar anders willen ze echt wel naar je verhaal luisteren een met de aannemer in overleg.
Alle reacties Link kopieren
Eames6 schreef:
24-04-2019 07:34
Een aannemer is verplicht om bij werkzaamheden de overlast voor de omgeving tot een minimum te beperken. Geluidsoverlast is bij veel mensen wel bekend, zo mag hij pas na 7:00 herrie maken. Overlast tegen inwaaien van materialen zijn minder bekend lees ik hier, maar hij had een stuifscherm kunnen/moeten plaatsen.

Als ik jou was zou ik gewoon de gemeente bellen en je situatie voorleggen.
Stuifscherm? Zo lang ik nog lees over Saharazand wat hier valt, zal een stuifscherm niet veel helpen lijkt mij
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
En weg op. Lekker kinderachtig hoor TO Maar ja, je hele post was al wat kinderachtig dus dat past wel.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie overigens diverse mensen opperen om de gemeente aansprakelijk te stellen, maar als deze als opdrachtgever kan worden beschouwd kun je hen niet aansprakelijk stellen en dien je je tot de aannemer te richten. Juridisch gezien kan een overheidsinstantie als opdrachtgever niet aansprakelijk worden gesteld voor dergelijke schades door opdrachtnemers.
Dus als TO dit nog leest en iets wil doen: ga naar de aannemer ;)
Wat een droeftoeter ben je als je zowel je OP als allerlei posts denkt te moeten vervangen door 'never mind'.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven