Zelf aangifte inkomstenbelasting doen
vrijdag 2 januari 2026 om 21:59
Dit jaar wil ik zelf mijn aangifte inkomstenbelasting doen.
Een oom van me doet het altijd. Dat is er zo ingeslopen, omdat hij het ook altijd voor mijn moeder en haar man doet. Lekker makkelijk, maar eigenlijk wil ik het liever zelf doen. Dat geeft me gewoon een beter gevoel over mezelf.
Doen jullie het ook altijd zelf? Het is niet zo moeilijk, toch? Ik heb elk jaar twee jaaropgaven, want een baan voor twee dagen en een stukje uitkering. Vorig jaar heb ik mijn toeslagen aan moeten passen, dat heb ik ook helemaal zelf gedaan. Nieuw toetsingsinkomen berekenen en zo, en alles klopte. Dan moet ik die aangifte toch ook zelf kunnen doen?
Het lijkt misschien een wat dommige vraag, maar voor mij zit er meer achter. Ik kamp al m’n hele leven met een tekort aan zelfvertrouwen, maar kan veel meer dan ik zelf denk. Heb sinds een paar jaar eindelijk een baantje waarin ik me thuisvoel, en werk er hard aan om zelfstandiger en zelfverzekerder te worden. Zo’n aangifte zelf doen werkt daar dan ook aan mee.
Alvast bedankt.
Een oom van me doet het altijd. Dat is er zo ingeslopen, omdat hij het ook altijd voor mijn moeder en haar man doet. Lekker makkelijk, maar eigenlijk wil ik het liever zelf doen. Dat geeft me gewoon een beter gevoel over mezelf.
Doen jullie het ook altijd zelf? Het is niet zo moeilijk, toch? Ik heb elk jaar twee jaaropgaven, want een baan voor twee dagen en een stukje uitkering. Vorig jaar heb ik mijn toeslagen aan moeten passen, dat heb ik ook helemaal zelf gedaan. Nieuw toetsingsinkomen berekenen en zo, en alles klopte. Dan moet ik die aangifte toch ook zelf kunnen doen?
Het lijkt misschien een wat dommige vraag, maar voor mij zit er meer achter. Ik kamp al m’n hele leven met een tekort aan zelfvertrouwen, maar kan veel meer dan ik zelf denk. Heb sinds een paar jaar eindelijk een baantje waarin ik me thuisvoel, en werk er hard aan om zelfstandiger en zelfverzekerder te worden. Zo’n aangifte zelf doen werkt daar dan ook aan mee.
Alvast bedankt.
maandag 5 januari 2026 om 16:39
Nee hoor, het kost mij echt maar 5 minuten.dianaf schreef: ↑05-01-2026 16:21Die 5 minuten haal ik zelf ook niet. Maar ik doe bv ook de aangifte van mijn ouders en die hebben echt niets bijzonders behalve pensioen, bijbaan en AOW. Maar het doorlopen van alle vragen, zelfs als je niets hoeft te veranderen, dan kost al zeker een kwartier. En ik weet wat alles betekent, maar soms veranderen ze nèt de vraagstelling of zit er een nieuwe subvraag in en dan moet ik even goed lezen.
Ik neem aan dat die 5 minuten gewoon wordt gebruikt als een andere vorm van "het is heel makkelijk".
Heb je kinderen? Nee. Schulden? Nee. Zorgkosten? Nee. Een baan in loondienst? Ja. Loon staat al ingevuld. Hop klaar, kruis die vingertjes maar en hoop dat je niet veel hoeft te betalen. Valt bij mij meestal gelukkig ook mee, afgelopen jaar hoefde ik zelfs niks te betalen.
maandag 5 januari 2026 om 16:45
Dat is fijn.Ugli schreef: ↑05-01-2026 16:39Nee hoor, het kost mij echt maar 5 minuten.
Heb je kinderen? Nee. Schulden? Nee. Zorgkosten? Nee. Een baan in loondienst? Ja. Loon staat al ingevuld. Hop klaar, kruis die vingertjes maar en hoop dat je niet veel hoeft te betalen. Valt bij mij meestal gelukkig ook mee, afgelopen jaar hoefde ik zelfs niks te betalen.
Misschien scheelt het ook dat het niet mijn eigen aangifte is, dus dat je er dan ook rustiger doorheen gaat omdat je vaker dingen moet checken.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
maandag 5 januari 2026 om 16:48
Dat doet mijn eigen pakket ook, alle terugkerende boekingen gaan automatisch.dianaf schreef: ↑05-01-2026 16:21Bij het boeken wordt gebruik gemaakt van scan & herken. Dus het systeem herkent bijvoorbeeld de naam (Shell) en herkent het totaalbedrag (bv 80 euro) en omdat bij de eerste bon aangegeven wordt dat de btw 21% is en het om brandstofkosten gaat, wordt bij elke volgende bon van Shell dezelfde verwerking voorgesteld.
Btw-aangifte is dan een druk op de knop, winst-verliesrekening ook, dus feitelijk is dat dan toch veel voordeliger dan iemand die €100 per uur (? geen idee op dit moment) kost? Of zie ik iets over het hoofd?
maandag 5 januari 2026 om 20:46
dianaf schreef: ↑05-01-2026 16:21
TO, ik heb er alle vertrouwen in dat het je gaat lukken.![]()
De belangrijkste punten:
- Trek er genoeg tijd voor uit, zodat je niet het gevoel hebt te moeten haasten.
- Ik zou het niet gelijk in de eerste week doen. Veel mensen doen dat en dan zijn er elk jaar issues dat de site niet goed benaderbaar is, dat de boel traag is of dat er issues zijn met digid. Heel frusterend als je er klaar voor zit en niet aan de slag kunt.![]()
- Ik zou niet tot de laatste week wachten, want als je dan vragen hebt, dan zit de deadline je in je nek te hijgen.
- Je hoeft de aangifte niet in één keer af te maken. (Heel fijn, want ik haal te vaak de relevante gegevens tijdens het doen van de aangifte erbij en word door inactiviteit minimaal 3 keer uitgelogd.)
- Bij twijfel, goed lezen. Bij nog meer twijfel, kun je het vragen aan je oom. Je kunt ook altijd de Belastingtelefoon bellen en er zijn ook andere plekken waar je hulp kunt krijgen zoals bij Belastingkantoren, bibliotheek, vakbond enz.
Het gaat je lukken!!!!
Superfijne en nuttige reactie, dankjewel!
Sowieso iedereen bedankt voor het reageren
maandag 5 januari 2026 om 23:53
dinsdag 6 januari 2026 om 11:38
Dan moet je wel weten welke knop.bijtie schreef: ↑05-01-2026 16:48Dat doet mijn eigen pakket ook, alle terugkerende boekingen gaan automatisch.
Btw-aangifte is dan een druk op de knop, winst-verliesrekening ook, dus feitelijk is dat dan toch veel voordeliger dan iemand die €100 per uur (? geen idee op dit moment) kost? Of zie ik iets over het hoofd?
Maar zonder dollen, een boekhouder/administrateur/assistent-accountant kosten tussen de 30-90 euro per uur. Je moet het dan ook vergelijken met hoeveel tijd (en eventueel frustratie) kost het mij en hoeveel is dat maal mijn uurtarief. Dan kun je de vergelijking maken op kosten.
In theorie is de toegevoegde waarde van zo'n iemand is dus de rust dat je er zelf niet mee bezig hoeft te zijn. Dat het volgens de wet- en regelgeving gaat. Dat je niet zelf op deadlines hoeft te letten. Maar ook... dat er gecontroleerd wordt of het ook werkelijk goed gaat. En eventueel advies om zaken beter, eenvoudiger of slimmer te doen.
Een btw-aangifte is per saldo een druk op de knop. Maar een administrateur zou naar meer zaken moeten kijken. Globaal kijken of je geen rare btw-codes hebt gebruikt. En klopt de aan te geven btw wel? Stel dat je een factuur in de verkeerde periode hebt geboekt, dan kun je de verkeerde bedragen krijgen. Als het systeem slim genoeg is, dan vangt hij dit wel op, anders moet je dat zelf doen, want je moet hem wel aangeven.
Ik heb bijvoorbeeld wel eens gehad dat een klant een tweedehands auto had gekocht. Geen probleem. Maar... deze zou voor een enorme bijtelling zorgen doordat deze niet op basis van de aankoopprijs ging (20k of zo), maar op basis van de cataloguswaarde... van 1,5 ton.
Ik kijk eens in de zoveel maanden mee met de administratie van mijn sibling. Omdat er dan bijvoorbeeld iets 'verkeerd' gaat en hoe dit dan op te lossen. Dat kan iets simpels zijn als een betaling die gekoppeld wordt aan de verkeerde factuur. Of hoe een correctie te verwerken. Het was mijn werk, dus ik weet wat iets kan/moet zijn en zet dat binnen 5 minuten weer goed. De standaardboekingen voor inkoop, verkoop en bankmutaties, die zijn vrij makkelijk en vaak geautomatiseerd. Maar voor het stapje extra, heb je dan soms iemand anders nodig. Simpelweg omdat het niet haar werk is.
Hoe ingewikkelder de administratie, hoe prettiger men het vindt om het of door iemand anders te laten doen of het na te laten kijken. Als je zelf alles vrij correct boekt en dan kost het een uur om bijvoorbeeld de boel te bekijken, de aangifte in te dienen en het dossier voor te vullen voor de aangifte inkomstenbelasting.
Een bedrag van 600-800 euro voor het verwerken van de administratie (plus btw aangiften), opstellen van de jaarcijfers en het indienen van de aangifte inkomstenbelasting, dat zijn echt schappelijke prijzen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dinsdag 6 januari 2026 om 22:27
Ik sluit me aan bij Dianaf. Ook mijn werk is het jaren geweest, nog steeds deels maar ik zit nu intern bij een bedrijf op de financiële administratie en ben klein beetje al uit het deel van ib aangiftes etc. Maar de simpele druk op de knop, ligt wel stuk genuanceerder.
En ik weet ook nog lang niet alles, of regelgeving veranderd of er komt iets langs wat wat ik ook nog niet gezien heb, dan is het ook weer even teruggrijpen op de belastingdienst, collega of de accountant.
Overigens heeft to dan weer niks aan deze informatie, want to haar aangifte is zo te lezen prima te doen met eventueel wat hulp van oom.
En ik weet ook nog lang niet alles, of regelgeving veranderd of er komt iets langs wat wat ik ook nog niet gezien heb, dan is het ook weer even teruggrijpen op de belastingdienst, collega of de accountant.
Overigens heeft to dan weer niks aan deze informatie, want to haar aangifte is zo te lezen prima te doen met eventueel wat hulp van oom.
woensdag 7 januari 2026 om 08:24
woensdag 7 januari 2026 om 08:41
Contante giften zijn niet aftrekbaar https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... -aftrekken
woensdag 7 januari 2026 om 08:51
Ik geef eigenlijk zelden nog contant, maar scan de QR-code op de collectebus. Dan is het wel aftrekbaar?Carola_456 schreef: ↑07-01-2026 08:41Contante giften zijn niet aftrekbaar https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... -aftrekken
Hemelsbreed 120 km ten Noordwesten van Zelhem en ca. 8 uur fietsen
woensdag 7 januari 2026 om 08:55
woensdag 7 januari 2026 om 08:57
Nee, met alleen de collectes sowieso niet, maar ik geef periodiek ook aan wat andere instanties, misschien haal ik het daarmee.
woensdag 7 januari 2026 om 09:04
woensdag 7 januari 2026 om 09:07
Ja, dat heb ik allang gelezen, al voordat ik de vraag stelde, maar daar werd me niet duidelijk of collectes ook meetellen of niet.Carola_456 schreef: ↑07-01-2026 09:04Sws is ook een voorwaarde dat het een ANBI moet zijn, klik ff op de geplaatste link.
woensdag 7 januari 2026 om 11:31
U mag uw gewone gift aftrekken als u aan de voorwaarden voldoet
Deze voorwaarden zijn:
Uw gift gaat naar een ANBI (algemeen nut beogende instelling). Of de ANBI echt een ANBI is, kunt u controleren met ons Programma ANBI opzoeken.
U doet de gift vrijwillig en niet omdat u het wettelijk verplicht bent. Het betalen van belastingen en heffingen aan overheidsinstanties is bijvoorbeeld géén gift aan een ANBI, want dit is een wettelijke verplichting.
U krijgt niets in ruil voor uw gift. Daarom zijn bijvoorbeeld de volgende betalingen aan een ANBI géén gift:
Het betalen van huurkosten, energiekosten of zorgverzekeringspremies, want er staat iets tegenover.
Het kopen van een lot, want u krijgt de kans om iets te winnen.
Het kopen van kinderpostzegels, want u krijgt er postzegels voor terug.
U kunt aantonen dat u de gift hebt gedaan. Dat blijkt bijvoorbeeld uit de afschrijvingen van uw rekening.
U hebt uw gift niet contant gedaan.
Ja dus, je kunt het aantonen.
woensdag 7 januari 2026 om 13:58
Bij het invullen heeft het formulier ook een lijst van geldige ANBI's.Carola_456 schreef: ↑07-01-2026 09:04Sws is ook een voorwaarde dat het een ANBI moet zijn, klik ff op de geplaatste link.
Maar soms presenteert een ANBI zich met een andere naam, dus het is handig om op hun web-site hun RSIN (zeg maar, het BSN van een stichting) te zoeken.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
woensdag 7 januari 2026 om 14:00
Als je een paar munten in een bus gooit, telt het niet.
Als je een bewijs hebt (bijvoorbeeld overgeboekt) telt het wel.
Je moet dan wel uitkomen boven 1% van je inkomen.
(en boven 11% telt het ook niet meer).
Die grenzen gelden niet bij een periodieke schenking, maar daaraan zit je minstens 5 jaar vast.
(behalve als je opneemt dat hij ophoudt bij onvoorziene werkloosheid o.i.d. - met pensioen gaan telt niet )
woensdag 7 januari 2026 om 17:45
Voor de meeste mensen zal je hier niet snel aan komen met alleen collectes. Dat gaat vaak om een paar euro, dan moet je flink vaak geven om aan de drempel te komen (ter voorbeeld, bij een bruto inkomen van 30000 moet het al boven de 300 euro uitkomen). En pas daarboven levert het iets op bij je aangifte. Voor mensen die echt honderden/duizenden euro’s schenken is het interessant, voor de gemiddelde collectegiften niet.dreuvel schreef: ↑07-01-2026 14:00Als je een paar munten in een bus gooit, telt het niet.
Als je een bewijs hebt (bijvoorbeeld overgeboekt) telt het wel.
Je moet dan wel uitkomen boven 1% van je inkomen.
(en boven 11% telt het ook niet meer).
Die grenzen gelden niet bij een periodieke schenking, maar daaraan zit je minstens 5 jaar vast.
(behalve als je opneemt dat hij ophoudt bij onvoorziene werkloosheid o.i.d. - met pensioen gaan telt niet )
zondag 1 maart 2026 om 07:32
Ik heb net m’n aangifte gedaan via de app.
Belachelijk vroeg, maar ik moet zo weg, dus het kwam prima uit zo.
Het ging best snel, alleen raakte ik al van slag bij de vraag over de aftrekposten.
Als de kosten hoger waren dan de getoonde drempels kon ik de app niet gebruiken.
Dat ging dan dan over de zorgkosten en giften.
Mijn zorgkosten waren veel lager dan de drempel, en giften heb ik niet gekregen.
Maar er staat: Meer dan €….. , en ik heb op akkoord geklikt en kon dus doorgaan in de app.
Oh jee, het klinkt heel verwarrend allemaal, hoe leg ik dit nu uit.
Het leek erop of ik akkoord gaf, dat mijn zorgkosten en giften boven die drempel uitkomen, omdat er staat: ‘Meer dan’, maar ik kon de app blijven gebruiken, dus dan heb ik toch juist aangegeven dat ik niet boven die drempel uitkom?
Hopelijk begrijpt iemand wat ik bedoel. Al mijn onzekerheid komt naar boven, terwijl ik het volgens mij toch goed heb gedaan…?
Het ging best snel, alleen raakte ik al van slag bij de vraag over de aftrekposten.
Als de kosten hoger waren dan de getoonde drempels kon ik de app niet gebruiken.
Mijn zorgkosten waren veel lager dan de drempel, en giften heb ik niet gekregen.
Maar er staat: Meer dan €….. , en ik heb op akkoord geklikt en kon dus doorgaan in de app.
Het leek erop of ik akkoord gaf, dat mijn zorgkosten en giften boven die drempel uitkomen, omdat er staat: ‘Meer dan’, maar ik kon de app blijven gebruiken, dus dan heb ik toch juist aangegeven dat ik niet boven die drempel uitkom?
Hopelijk begrijpt iemand wat ik bedoel. Al mijn onzekerheid komt naar boven, terwijl ik het volgens mij toch goed heb gedaan…?
zondag 1 maart 2026 om 08:24
Als je aangeeft dat je zorgkosten en/of giften hoger zijn dan de drempel moet je ook nog aangeven wat die zorgkosten en/ of giften dan waren (anders weten ze natuurlijk niet hoeveel afgetrokken moet worden). Dus als je nergens die vragen hebt gekregen, heb je niet aangegeven dat je boven de drempel zit.
zondag 1 maart 2026 om 08:32
Danae schreef: ↑01-03-2026 08:24Als je aangeeft dat je zorgkosten en/of giften hoger zijn dan de drempel moet je ook nog aangeven wat die zorgkosten en/ of giften dan waren (anders weten ze natuurlijk niet hoeveel afgetrokken moet worden). Dus als je nergens die vragen hebt gekregen, heb je niet aangegeven dat je boven de drempel zit.
Oké, en ik zit er ook niet boven, dus dan is het goed toch?
zondag 1 maart 2026 om 08:35
Bij de aftrekposten gaat het natuurlijk om giften die je geschonken hebt, niet gekregen.Jetje_78 schreef: ↑01-03-2026 07:32Ik heb net m’n aangifte gedaan via de app.
Maar ik denk dat het voor iedereen wel duidelijk was.
(als je een grote schenking krijgt, moet je dat trouwens ook ergens invullen. Maar dat is meestal alleen bij mensen met rijke ouders...
dreuvel wijzigde dit bericht op 01-03-2026 08:35
0.08% gewijzigd
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in