Geld & Recht alle pijlers

Zonnepanelen: betalen in de zonnige uurtjes

11-03-2024 10:01 91 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Vandaag maakt Eneco bekend dat er betaald gaat worden voor de overproductie zonnepanelen (na aftrek salderingsregeling).

Ondanks wij niet bij Eneco zitten en al wel een dynamisch contract elders hebben (en soms dus ook nu al een negatief bedrag hebben voor opwekken) vind het toch ingewikkeld, bang ook wel dat het doorschiet ten ongunste van de particulier. In de polder liggen velden vol met zonnepanelen, bedrijven investeren volop, iedereen werd aangemoedigd zonnepanelen te nemen en dan wordt er in relatief korte tijd toch wel afbreuk aan gedaan.

Is er dan echt niet zo goed vooruitgedacht toen ze iedereen aan de zonnepanelen wilden hebben? Is dit de makkelijke weg van energiemaatschappijen, of worden zij gemotiveerd wel een oplossing te gaan bedenken voor het overschot?
Of zie ik het verkeerd?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik snap het gewoon niet. Wat je niet verbruikt en teruglevert.... daar moet men toch blij mee zijn? Op dit moment krijgen wij geld terug voor de KWH's die wij terugleveren en ik snap best dat men daarmee wil stoppen...maar om mensen daar nou voor te laten betalen... ik begrijp er helemaal niks van.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoelahoep schreef:
11-03-2024 10:01
Is er dan echt niet zo goed vooruitgedacht toen ze iedereen aan de zonnepanelen wilden hebben? Is dit de makkelijke weg van energiemaatschappijen, of worden zij gemotiveerd wel een oplossing te gaan bedenken voor het overschot?
Of zie ik het verkeerd?

Nee, volgens mij zie je het niet verkeerd. Er zijn ook veel meer gestimuleerd moeten worden overdag stroom te gebruiken. Door het daltarief zijn we gewend stroom 's nachts te gebruiken, maar er is juist overdag een overschot. Het verbaast me ook dat daltarief nog bestaat bij sommige energieleveranciers.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is een reactie op het niet afschaffen van de salderingsregeling. Als gevolg daarvan moeten de maatschappijen dure stroom in de winter die je verbruikt salderen met goedkope stroom die je in de zomer opwekt.

Ik denk dat uiteindelijk dynamische tarieven de norm gaat worden. Maar eerst zal die salderingsregeling op de een of andere manier ten einde moeten komen.
Alle reacties Link kopieren Quote
nerdopviva schreef:
11-03-2024 10:10
Nee, volgens mij zie je het niet verkeerd. Er zijn ook veel meer gestimuleerd moeten worden overdag stroom te gebruiken. Door het daltarief zijn we gewend stroom 's nachts te gebruiken, maar er is juist overdag een overschot. Het verbaast me ook dat daltarief nog bestaat bij sommige energieleveranciers.
In de zomer op zonnige dagen is er overdag een overschot. Maar er zijn ook heel veel dagen dat er beter in de nacht verbruikt kan worden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zonnepanelen heeft eigenlijk alleen zin in combinatie met airconditioning.
Iedereen wekt stroom op met panelen op momenten dat je heel weinig verbruik hebt.

Het kromme is dat er dan wel subsidie gegeven wordt om grootschalig parken aan te leggen, en particulieren worden soms afgesloten als de panelen maximaal produceren.

PS ik heb zelf ook panelen, ben er dus niet op tegen, maar het systeem werkt op deze manier niet, De energie maatschappijen zouden zelf grote batterijen moeten aanleggen en daarin opslaan, dat is beter dan iedere particulier met nog meer kosten opzadelen.
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hebben airco's en 2 batterijen.

Ik denk dat het op dit moment alleen dan handig is om zonnepanelen te hebben.

Het is een reactie op de salderingsregeling, maar raar is het wel.

Maar dat vind ik ook een beetje van iedereen aan de elektrische auto willen hebben, maar niet genoeg laadpalen plaatsen.
Of regels bedenken waarbij een auto tussen bepaalde tijden niet mag worden opgeladen.

Ik ben all for eco-vriendelijke oplossingen, maar denk ook even na over hoe je dit het beste kan aanpakken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bergje65 schreef:
11-03-2024 10:08
Ik snap het gewoon niet. Wat je niet verbruikt en teruglevert.... daar moet men toch blij mee zijn? Op dit moment krijgen wij geld terug voor de KWH's die wij terugleveren en ik snap best dat men daarmee wil stoppen...maar om mensen daar nou voor te laten betalen... ik begrijp er helemaal niks van.

We kunnen stroom nog niet op grote schaal opslaan. Een overschot op het net kan leiden tot schade, dus er moet op sommige momenten stroom 'gebruikt' worden om het overschot op te maken. Juist op momenten dat de zon overvloedig schijnt is er minder behoefte aan stroom, dus waar kunnen energiebedrijven dan met die stroom naar toe?

Door mensen te laten betalen voor teruglevering kunnen diezelfde mensen misschien investeren in het mogelijk maken hun panelen uit te schakelen en alleen op te wekken wat ze werkelijk verbruiken op dat moment.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind dat hele duurzaamheidstraject weer uitblinken in burgertjes uitknijpen en de spelregels tijdens het spel veranderen.
We moeten allemaal aan de zonnepanelen, kan je mooi terugverdienen joh in 5 jaar, en dan pats: na 2 jaar veranderen ze de regels en mag jij opeens gaan betalen voor je teruggeleverde energie. Verdien je die panelen dus in veel langere tijd pas terug.

Zelfde geldt voor elektrische auto's
Los van het feit dat die dingen voor 90% van de bevolking veel te duur zijn om aan te schaffen, kan het stroomnet het helemaal niet aan dat we allemaal zo'n ding voor de deur zetten.
En ook hier gaat het straks weer gebeuren dat de overheid geld uit je zak gaat kloppen, want nu komen er bakken geld binnen via de torenhoge accijnzen op benzine in dit land, maar was als niemand straks benzine meer rijdt?
Zo valt je hele berekende voordeel ook straks daarmee weer weg.

En ik vind het niet erg om te betalen, zo is het niet....het land moet ergens op draaien, maar ik kan er slecht tegen dat je in Nederland vaak gelokt wordt met allerlei voordeelberekeningen en subsidies en als puntje bij paaltje komt veranderen ze alles weer en ben je alsnog de klos als particulier.

Ipv dat ze nou eens grote bedrijven goed gaan aanpakken en meer gaan belasten, komt alles weer bij de burger te liggen. Wij hebben het echt goed hoor, maar ook wij hebben geen geld voor een warmtepomp van 8000 euro, zonnepanelen a 6000 euro en een elektrische auto van 35.000 euro.
Het is gewoon geen haalbare kaart, onrealistisch en totaal niet doordacht.

Wij overwogen zonnepanelen maar door al die rare nieuwe ontwikkelingen laten we het maar even zitten.
En zo hoor ik veel meer mensen en zet je de verduurzaming dus weer op de rem
Alle reacties Link kopieren Quote
Heeft ermee te maken dat het overschot op bepaalde momenten niet zomaar is op te slaan, bij teveel aanbod op en bepaald moment ga je dus in de min qua prijs.

Ik ga sowieso niet betalen om te leveren, dan zet ik nog eerder de boel uit. In de redelijk nabije toekomst kijk ik wel naar mogelijkheden van een thuisbatterij (nu nog te duur), boiler, airco en het op slimme tijden laden van de auto. Dan kan ik meer stroom direct gebruiken of de energie opslaan in de batterij of warm water.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mensen worden hebzuchtig van subsidie's. Niks milieu of klimaat, maar lekker voordelig!
Teveel zonnepanelen zijn onrealistisch. Ons hele energiesysteem is ontworpen en aangelegd op eenrichtingsverkeer.
Namelijk van energiecentrales naar de gebruikers.
Nu zijn in korte tijd die gebruikers ineens producenten geworden.

Ook zijn zonnepanelen erg problematisch qua realiteit. Als alle auto's elektrisch zouden zijn in Nederland dan laadt het merendeel 's-nachts op. Precies wanneer alle zonnepanelen geen elektriciteit opwekken.
Vraag en aanbod kloppen vaak niet bij wind en zonne elektriciteit.
Alle reacties Link kopieren Quote
Suppenhuhn schreef:
11-03-2024 11:04
Mensen worden hebzuchtig van subsidie's. Niks milieu of klimaat, maar lekker voordelig!
Teveel zonnepanelen zijn onrealistisch. Ons hele energiesysteem is ontworpen en aangelegd op eenrichtingsverkeer.
Namelijk van energiecentrales naar de gebruikers.
Nu zijn in korte tijd die gebruikers ineens producenten geworden.

Ook zijn zonnepanelen erg problematisch qua realiteit. Als alle auto's elektrisch zouden zijn in Nederland dan laadt het merendeel 's-nachts op. Precies wanneer alle zonnepanelen geen elektriciteit opwekken.
Vraag en aanbod kloppen vaak niet bij wind en zonne elektriciteit.
en dat kan allemaal prima, als je (kleinschalige) energieopslag hebt op diverse punten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik kijk af en toe naar een thuisbatterij, maar ik heb nog niets aangeschaft. Mijn warmtepomp werkt op electriciteit en staat 24/7 aan. Daar valt dus best wat winst te behalen.

Verder is het inderdaad zo'n gevalletje, we willen iedereen aan de zonnepanelen hebben, maar zodra bijna iedereen er eentje heeft, gaan we het minder interessant maken.

Ik heb nog een nieuw contract afgesloten omdat ik door mij zonnepanelen iets van 14 euro per maand extra zou moeten betalen aan vastrecht. Qua prijs maakte het trouwens verder niet uit, maar dit geeft mij wel weer even rust.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Suppenhuhn schreef:
11-03-2024 11:04
Mensen worden hebzuchtig van subsidie's. Niks milieu of klimaat, maar lekker voordelig!
Teveel zonnepanelen zijn onrealistisch. Ons hele energiesysteem is ontworpen en aangelegd op eenrichtingsverkeer.
Namelijk van energiecentrales naar de gebruikers.
Nu zijn in korte tijd die gebruikers ineens producenten geworden.

Dit. Wij hebben zonnepanelen die ongeveer zijn afgestemd op ons verbruik - na salderen moeten we meestal nog een kleine 1000kw afrekenen..dus voor ons een leuke besparing op de energierekening en we leveren niet veel overbodige energie terug.

Neem nu mijn oom: huis,garage, konijnenhok en alles wat ie verder nog kon vinden is volgelegd met zonnepanelen..om maar zoveel mogelijk terug te kunnen leveren. Geloof dat ie 16.000 kw per jaar opwekt en zelf minimaal verbruikt, dus 15.000 terug levert en daar een vaste vergoeding voor krijgt, terwijl dat met name in de zomer is en de energieleverancier daar eigenlijk geen reet aan heeft.

Zo was het hele systeem volgens mij niet bedoeld, dus groot gelijk dat energieleveranciers daar kosten voor gaan rekenen. Zonnepanelen waren volgens mij bedoeld voor eigen verbruik, niet om zelf een soort energie fabriek te beginnen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Schorpio28 schreef:
11-03-2024 11:26
Dit. Wij hebben zonnepanelen die ongeveer zijn afgestemd op ons verbruik - na salderen moeten we meestal nog een kleine 1000kw afrekenen..dus voor ons een leuke besparing op de energierekening en we leveren niet veel overbodige energie terug.

Neem nu mijn oom: huis,garage, konijnenhok en alles wat ie verder nog kon vinden is volgelegd met zonnepanelen..om maar zoveel mogelijk terug te kunnen leveren. Geloof dat ie 16.000 kw per jaar opwekt en zelf minimaal verbruikt, dus 15.000 terug levert en daar een vaste vergoeding voor krijgt, terwijl dat met name in de zomer is en de energieleverancier daar eigenlijk geen reet aan heeft.

Zo was het hele systeem volgens mij niet bedoeld, dus groot gelijk dat energieleveranciers daar kosten voor gaan rekenen. Zonnepanelen waren volgens mij bedoeld voor eigen verbruik, niet om zelf een soort energie fabriek te beginnen.
het idee was wel, dat we als samenleving juist met zonne-energie de fossiele brandstoffen zouden terugdringen
Alle reacties Link kopieren Quote
Lopervanhiernaardaar schreef:
11-03-2024 10:34
PS ik heb zelf ook panelen, ben er dus niet op tegen, maar het systeem werkt op deze manier niet, De energie maatschappijen zouden zelf grote batterijen moeten aanleggen en daarin opslaan, dat is beter dan iedere particulier met nog meer kosten opzadelen.
En wie betaalt er dan voor die enorme batterijen?
En als in jouw straat iedereen zonnepanelen heeft en daardoor vallen ze uit rond het middaguur en daarom moeten er dikkere kabels in de grond worden gelegd, wie betaalt dat?

Je begrijpt wel dat wat die maatschappijen kopen en investeren niet zomaar aan een boom groeit? Dat komt van jou.
Dus jij betaalt dat.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
De consumenten zijn wel in de val gelokt. Eerst hoge subsidies geven, enorm promoten vanuit de overheid, behoorlijke teruglevertarieven , grote investeringen gedaan en na een paar jaar wordt het ineens afgebouwd en afgeschaft (kun je op wachten). Energiemaatschappij'en vinden het ineens niet eerlijk t.o.v. klanten die geen zonnenpanelen kunnen hebben, bijv. omdat ze in een huurhuis wonen. Schijnheilig. Eneco heeft er bijv. nooit moeite mee gehad om de prijzen van stadsverwarming waar veel huurders van sociale huurwoningen op zitten, in eenmaal te verdubbelen en daarna niet meer te verlagen toen de tarieven zakten.
Alle reacties Link kopieren Quote
De volgende stap is gewoon dat je je electriciteit zelf gebruikt. Door je vaatwasser, droger, wasmachine en electrische auto rond het middaguur aan te zetten en niet op het moment dat je er aan denkt.

Zolang we het net nog zien als een batterij en doen alsof de stroom waar we 's avonds de vaatwasser mee aanzetten die middag door onszelf is opgewekt, gaat het duurder worden.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
KooktMetKnoflook schreef:
11-03-2024 11:46
De volgende stap is gewoon dat je je electriciteit zelf gebruikt. Door je vaatwasser, droger, wasmachine en electrische auto rond het middaguur aan te zetten en niet op het moment dat je er aan denkt.

Zolang we het net nog zien als een batterij en doen alsof de stroom waar we 's avonds de vaatwasser mee aanzetten die middag door onszelf is opgewekt, gaat het duurder worden.

Dat doen bezitters van zonnenpanelen allang, maar dan is er nog steeds sprake van een groot overschot.
Alle reacties Link kopieren Quote
KooktMetKnoflook schreef:
11-03-2024 11:43
En wie betaalt er dan voor die enorme batterijen?
En als in jouw straat iedereen zonnepanelen heeft en daardoor vallen ze uit rond het middaguur en daarom moeten er dikkere kabels in de grond worden gelegd, wie betaalt dat?

Je begrijpt wel dat wat die maatschappijen kopen en investeren niet zomaar aan een boom groeit? Dat komt van jou.
Dus jij betaalt dat.
behalve als we dit als een gezamenlijk probleem blijven zien
en we als samenleving beseffen wat een luxe het is, dat als die daken vol zonepanelen liggen.
Die panelen dragen allemaal bij aan het terugdringen van het gebruik van fossiele brandstoffen, die panelen heeft de overheid net eens zelf aangeschaft. Gratis stroom!
Alle reacties Link kopieren Quote
KooktMetKnoflook schreef:
11-03-2024 11:46
De volgende stap is gewoon dat je je electriciteit zelf gebruikt. Door je vaatwasser, droger, wasmachine en electrische auto rond het middaguur aan te zetten en niet op het moment dat je er aan denkt.

Zolang we het net nog zien als een batterij en doen alsof de stroom waar we 's avonds de vaatwasser mee aanzetten die middag door onszelf is opgewekt, gaat het duurder worden.
De volgende stap is gewoon je zonnepanelen uitschakelen op het moment dat je ervoor moet dokken tijdens zonnige dagen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Maar in wezen zijn energiemaatschappijen 2 dingen: ze zijn makelaars, ze handelen in stroom die ze inkopen en weer verkopen, daar zouden ze courtage voor kunnen rekenen en ze wekken op in hun zelfgebouwde energiecentrales, daar verkopen ze wat ze hebben geproduceerd.

Ik zou het niet gek vinden als ze minder zouden betalen voor het inkopen van stroom. Maar ze kunnen niet halverwege de regels veranderen, dat is misbruik maken van hun machtspositie. Ik mag m’n overtollige stroom tenslotte niet aan de buurvrouw verkopen, die geen zonnepanelen heeft. Terwijl het best eenvoudig te realiseren zou zijn, kabeltje tussen haar meterkast en de mijne.

Waarom mag dat eigenlijk niet?
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren Quote
dianaf schreef:
11-03-2024 11:25
Ik kijk af en toe naar een thuisbatterij, maar ik heb nog niets aangeschaft. Mijn warmtepomp werkt op electriciteit en staat 24/7 aan. Daar valt dus best wat winst te behalen.

Verder is het inderdaad zo'n gevalletje, we willen iedereen aan de zonnepanelen hebben, maar zodra bijna iedereen er eentje heeft, gaan we het minder interessant maken.

Ik heb nog een nieuw contract afgesloten omdat ik door mij zonnepanelen iets van 14 euro per maand extra zou moeten betalen aan vastrecht. Qua prijs maakte het trouwens verder niet uit, maar dit geeft mij wel weer even rust.
Maar dat is toch ook juist hoe subsidies moeten werken? Op dit moment is meer zonnestroom op macroniveau niet handig vanwege het overbelaste stroomnet (en ja dat is dom dat daar niet eerder in geïnvesteerd is). Ik meen dat de terugverdientijd toeneemt van 5 naar 7 jaar, dat is toch niet wereldschokkend?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ugli schreef:
11-03-2024 11:59
De volgende stap is gewoon je zonnepanelen uitschakelen op het moment dat je ervoor moet dokken tijdens zonnige dagen.
Zodra mijn energiemaatschappij dat gaat doen, gaan ze uit. Ik kreeg pas een melding in m’n app dat die functie voor de zomer klaar is.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren Quote
ninanoname schreef:
11-03-2024 12:07
Zodra mijn energiemaatschappij dat gaat doen, gaan ze uit. Ik kreeg pas een melding in m’n app dat die functie voor de zomer klaar is.
Waarom gaan ze er dan uit?

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven