Geld & Recht alle pijlers

Zorgverzekering topic 2020

12-11-2019 17:25 219 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag moeten alle zorgverzekeraars hun premies per 2020 bekend maken.

Opvallend dat een aantal grote spelers de premies laten stijgen en een aantal de premies laten dalen. Dat zal een interessant jaar worden wat betreft overstappers!

Verder ook bekend dat de collectiviteitskortingen gehalveerd worden over het algemeen. Dus van 10% korting naar 5% korting. Uiteraard alleen voor degene die hier een collectiviteitskorting hebben via bijvoorbeeld hun werkgever.

Zit zelf al jaren bij Anderzorg met het hoogste eigen risico (885 euro) en heb al jaren het geluk dat ik hier niet aan hoef te komen.

Krijg altijd van veel mensen de vraag waarom ik dat 'risico' neem. Ik kijk er zo naar:
(premies van 2019 van Anderzorg als voorbeeld)
338 euro eigen risico = maandelijkse premie van 108 euro = 1296 euro per jaar
885 euro eigen risico = maandelijkse premie van 83 euro = 996 euro per jaar

Dit is dus een verschil van 300 euro aan premie per jaar. Het verschil in eigen risico is 500 euro dus je 'risico' is in mijn ogen dan maar 200 euro per jaar. Als ik 2 jaar dit risico neem en het ene jaar heb ik pech en betaal ik de 885 euro zelf en het andere jaar maak ik nergens gebruik van heb ik nog steeds pakweg 100 euro 'winst' door dit risico te nemen.

Hoe kijken jullie hier tegenaan?
Stappen jullie dit jaar over? Zo ja, naar welke zorgverzekeraar?

Zoals het er nu naar uit ziet zijn er geen goedkopere aanbieders dan Anderzorg in mijn persoonlijke situatie. Blijf dus zitten.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben collectief verzekerd bij National Academic. Ik ben eigenlijk heel tevreden, maar ik betaal best veel. Bij een ander zou ik voor hetzelfde nog net iets meer betalen. Ik heb net wel even gekeken naar mijn tandzorgpakket. Eigenlijk kan ik dat wel omlaag doen. Ik was altijd in de veronderstelling dat het duurste pakket nodig was, maar eigenlijk heb ik nooit iets. En het verschil in te declareren bedrag is maar een paar honderd euro, verder alles hetzelfde. Denk dus dat ik tandzorg omlaag doe en aanvullend omhoog. Ik red het niet met 20x fysio per jaar en voor de beugelbekkies hier is het ook gunstig.
~ Whatever it is you're seeking won't come in the form you're expecting ~
Alle reacties Link kopieren
Sophiever schreef:
27-11-2019 11:03
Zorgverzekeraars met omzetplafonds zijn niet zo dol op restitutiepolissen.

Ik las dat huisartsen patienten van vgz gaan weigeren omdat vgz te weinig betaald. Van de zotte dat we zover komen of liever gezegd, dergelijk dieptepunt bereiken.
Ja huisartsen hebben het enorm zwaar in dit stelsel.

Er is inmiddels wel een petitie voor behoud van vrije artsenkeuze
Alle reacties Link kopieren
saywhat schreef:
27-11-2019 09:41
Ik ga ook weer zoeken, nu via united consumers bij VGZ verzekerd. 148 zonder tandarts en 10% daarvan krijg ik via UC terug. Dit jaar ben ik bevallen en had ik een hoge aanvullende verzekering. Dit jaar hoop ik ook nog geopereerd te worden, dan heb ik dit jaar mijn gehele eigen bijdrage gebruikt.

Voor volgend jaar zoek ik een aanvullende verzekering met alternatieve geneeswijzen en fysio. Tandarts 250 euro 100% vergoed en basisverzekering met vrije keuze.
Is UMC zorgverzekering iets voor jou? Is een van de 18 verzekeraars met nog een echte restitutie polis en een van de goedkoopste (120 euro per maand). Of de aanvullende verzekeringen bij je passen moet je zelf even kijken. Ze hebben echter wel een tandarts verzekering van 250 euro met 100% dekking.

Er is komend jaar geen enkele verzekering die alternatieve geneeswijzen aanbiedt zonder maximum. UMC had dat dit jaar nog wel, maar volgend jaar is het max 40 euro per behandeling of dag.
Alle reacties Link kopieren
Ja er is altijd een max per behandeling.

Ik ga kijken naar UMC, thnx.

En over dat weigeren van VGZ klanten door de huisarts. Ik heb dat al meegemaakt in het buitenland, is echt super irritant. Op zoek naar een behandelaar die met jouw verzekeraar werkt, klinieken die wel behandeling x kunnen doen...maar niet y. Vandaar dat ik een verzekering met vrije keuze wil, was elke x weer puzzelen en stressen met medische behandelingen.
Alle reacties Link kopieren
Zijn er ook mensen die de keuze op Just van CZ hebben laten vallen? Deze kwam bij mij als meest voordelige uit de test, maar ik zie hem weinig terugkomen op het forum.

Overigens gaat er hier een wereld voor me open. Zorgplafonds? Restitutiepolissen? Ik leer me een ongeluk hier. :)
Alle reacties Link kopieren
Over tandarts zelf betalen... Dit heb ik na gevraagd. Controle + tandsteen verwijderen heb je geen verzekering voor nodig. Maar als je controle en 1x moet boren is het wel verstandig.
Ik heb zelf een probleem gebit dus keuze is snel gemaakt maar voor mijn partner een gok.
Alle reacties Link kopieren
purpleorchid schreef:
28-11-2019 08:43
Zijn er ook mensen die de keuze op Just van CZ hebben laten vallen? Deze kwam bij mij als meest voordelige uit de test, maar ik zie hem weinig terugkomen op het forum.
Ik heb in mijn zoektocht naar een geschikte zorgverzekering ook de website van Just bekeken. Voor mij was het alleen geen optie omdat ze niet 100% vergoeden bij de tandarts, en ik nu al weet dat ik die €250,- gewoon opmaak. Ook is er geen vrije keuze in zorgverleners. Als dat voor jou geen probleem is, zou ik het gewoon doen. Ze hebben zeker een scherpe premie.
Twijfel:
Wel of niet de duurste basisverzekering nemen? Dit ivm mijn zwangerschap en de wetenschap dat dan elk ziekenhuis vergoed wordt. Ik wil naar menzis en daar zijn al veel ziekenhuizen vergoed maar een kinderziekenhuis bv niet of daar zijn ze nog mee in onderhandeling. Voor mezelf genoeg keus, maar wat als er wat met de kleine is/gebeurd.

Wanneer weet de verzekeraar of het ziekenhuis een contract afsluit? Je zou zeggen ''elk moment''

Wat is jullie mening?
Alle reacties Link kopieren
Ladenkastje87 schreef:
01-12-2019 14:38
Twijfel:
Wel of niet de duurste basisverzekering nemen? Dit ivm mijn zwangerschap en de wetenschap dat dan elk ziekenhuis vergoed wordt. Ik wil naar menzis en daar zijn al veel ziekenhuizen vergoed maar een kinderziekenhuis bv niet of daar zijn ze nog mee in onderhandeling. Voor mezelf genoeg keus, maar wat als er wat met de kleine is/gebeurd.

Wanneer weet de verzekeraar of het ziekenhuis een contract afsluit? Je zou zeggen ''elk moment''

Wat is jullie mening?
Bedoel je met duurste de keuze tussen restitutiepolis of naturapolis? Of de keuze tussen verzekeraars?

De inhoud van de basisverzekering is namelijk wettelijk bepaald. Dus welke verzekering je neemt zou niet uit moeten maken. Wat dus inderdaad wel kan is dat zorg niet gecontracteerd is. Die contractonderhandelingen kunnen nog wel even duren, ik dacht zelf tot maart. Als je echt veilig wil zitten kies je restitutie.

Voor jezelf zou het ook kunnen dat je daarna andere zorg zoals fysiotherapie nodig hebt, let ook op of die dan gecontracteerd zijn. Over menzis en ongecontracteerde fysiotherapie: Menzis schrapt de directe toegang fysiotherapie voor patiënt bij ongecontracteerde zorg.
Alle reacties Link kopieren
Ladenkastje87 schreef:
01-12-2019 14:38
Twijfel:
Wel of niet de duurste basisverzekering nemen? Dit ivm mijn zwangerschap en de wetenschap dat dan elk ziekenhuis vergoed wordt. Ik wil naar menzis en daar zijn al veel ziekenhuizen vergoed maar een kinderziekenhuis bv niet of daar zijn ze nog mee in onderhandeling. Voor mezelf genoeg keus, maar wat als er wat met de kleine is/gebeurd.

Wanneer weet de verzekeraar of het ziekenhuis een contract afsluit? Je zou zeggen ''elk moment''

Wat is jullie mening?
Als je twijfelt zou ik nog even wachten. Menzis heeft vaak wel contracten met veel ziekenhuizen. In principe is spoedeisende zorg sowieso gedekt, de contracten gaan alleen om 'planbare' zorg. Ik neem aan dat het je met name gaat om je bevalling en de zorg die daarna eventueel komt. Bijvoorbeeld een vroeggeboorte. Je zou ook even kunnen bellen met de verzekering en met het ziekenhuis.
Alle reacties Link kopieren
Op dit moment veel negatieve berichtgeving rond 1 verzekering. Persoonlijk zou ik 3x nadenken of ik daar verzekerd wil zijn.

- onduidelijke polisvoorwaarden die niet gecommuniceerd worden met verzekerden, die komen vervolgens voor onverwachte kosten te staan. De zorgverleners waar dit voor geldt hoorde dit ook pas recent. Reageerde hierop en krijgen arrogante reacties terug.
- artsen halen in de krant hard uit, omdat om totaal onduidelijke redenen geen zorg geleverd mag worden.
- psychische hulp neemt ook weer geen patienten meer aan door bereiken omzetplafond.

Ik verwacht volgend jaar nog meer van deze ongein, aangezien ze nu vol trots presenteren dat ze de kostenstijging beperkt hebben gehouden. Eigenlijk hebben ze dus gewoon veel te weinig zorg ingekocht. Nog meer ellende met omzetplafonds dus.

Ik zou ver weg blijven van deze club. Bah.
Welke heb je het dan over
Lekker duidelijk zo
Alle reacties Link kopieren
vivajaline schreef:
06-12-2019 21:31
Welke heb je het dan over
Lekker duidelijk zo
Als je de kranten nu opent kun je er nauwelijks omheen.

Vgz (en alle labels uiteraard)
Bedankt

Ik lees geen kranten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nog steeds bezig met rekenen. Daarom haat ik dit systeem ook zo, alsof ik tijd heb om hele dagen berekeningen te maken grrr.

Anyway, denk er nu over om over te stappen van VGZ naar CZ. De laatste kan me komend jaar net iets meer bieden. Geen problemen over VGZ gelezen overigens, en ben er op zich tevreden mee. Maar de premie stijgt met 10 euro per maand en de dekking wordt minder.

Hoe wordt CZ over het algemeen ervaren vraag ik me af?
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
MarindaH schreef:
28-12-2019 15:02
Ik ben nog steeds bezig met rekenen. Daarom haat ik dit systeem ook zo, alsof ik tijd heb om hele dagen berekeningen te maken grrr.

Anyway, denk er nu over om over te stappen van VGZ naar CZ. De laatste kan me komend jaar net iets meer bieden. Geen problemen over VGZ gelezen overigens, en ben er op zich tevreden mee. Maar de premie stijgt met 10 euro per maand en de dekking wordt minder.

Hoe wordt CZ over het algemeen ervaren vraag ik me af?
Het helpt wel eens op een medium als twitter eens @CZ_nl in te typen en te kijken wat er uit komt aan tweets hun kant op. Of om dat eens op google in te typen en dan op nieuws klikken.

Persoonlijk wil ik niets van alle grote 4 uit principe dus kan je er verder niet mee helpen.
Alle reacties Link kopieren
Ik blijf bij Zilveren kruis, maar neem wel een tandartsverzekering erbij die ik afgelopen jaar niet had.
Pasgeleden voor controle geweest, eind januari een afspraak gemaakt voor gebitsreiniging en een gaatje, denk dat goedkoper is via verzekering (7 euro per maand extra) ipv los betalen
Alle reacties Link kopieren
Toch bij IZZ (door VGZ) gebleven maar naar de Natura verzekering gegaan (had restitutie), wel het Tand Goed pakket ingeruild voor Bijzonder Bewust. Eigen risico laat ik staan op €385.

Alle ziekenhuizen in de omgeving hebben een contract, dus als ik aan het einde van het jaar door het zorgplafond ergens anders heen moet dan is er geen nood aan de man. Helemaal omdat ik vlakbij Amsterdam zit en we daar een overvloed aan ziekenhuizen hebben :lijstje:

Wel jammer dat de collectiviteit naar 5% is gegaan trouwens!
"I love not Man the less, but Nature more..."
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het echt heel duur worden. De enige zorg die ik gebruik en echt nodig heb valt onder alternatief en daar is bijna geen vergoeding meer voor. Ik zou willen dat fysio zou helpen maar helaas. Alternatief is niet alleen een doosje thee. Er zijn ook behandelingen voor echte aandoeningen. Zilveren kruis budget heb ik nog naar gekeken maar vergoed geen enkel ziekenhuis in mijn woonplaats. 150/155 euro pm vind ik echt heel veel geld voor een verzekering. Wij krijgen geen zorgtoeslag. Ik zit nu aan ohra te denken.
Alle reacties Link kopieren
purpleorchid schreef:
28-11-2019 08:43
Zijn er ook mensen die de keuze op Just van CZ hebben laten vallen? Deze kwam bij mij als meest voordelige uit de test, maar ik zie hem weinig terugkomen op het forum.

Overigens gaat er hier een wereld voor me open. Zorgplafonds? Restitutiepolissen? Ik leer me een ongeluk hier. :)
Ik ben toevallig gisteren overgestapt van VGZ naar Just. Scheelt wel heel veel geld, en aangezien ik alleen maar een basisverzekering nodig heb maakt het verder niet veel uit. Ik had een collectieve VGZ verzekering maar die is volgend jaar met het hoogste eigen risico al bijna net zo duur als Just met het laagste ER. Ik heb bij Just voor het hoogste ER gekozen en bespaar tientjes per maand. En ze hebben contracten met genoeg zorgverleners.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit topic al een paar keer voorbij zien komen en ben nu zelf zoekende naar een nieuwe verzekering. Ik ben op zoek naar een verzekering met dekking voor orthodontie. Maar jeetje wat is er veel veranderd in een paar jaar tijd. Ik ben (collectief) verzekerd via CZ en had enkele jaren geleden een verzekering met 100% volledige vergoeding voor orthodontie ivm beugel dochter. Geen wachttijd en geen maximum bedrag.

Aangezien er voor jongste dochter ook een beugel aan zit te komen dacht ik weer over te stappen naar die vorige verzekering. Maar helaas, nu wachttijd van een jaar en max. vergoeding van 2045 euro. Of met een gezinnenpolis eerste jaar 1000 euro vergoeding en voor elk volgend jaar 500 euro tot max 2500 euro. Een beugel is het eerste jaar echter het duurst dus vraag me af of die 1000 euro zoden aan de dijk zet.

Hoe doen mensen met beugelkinderen dit tegenwoordig? Iemand tips?
Ik zie verzekeringen met maximale bedragen van 2045 euro voorbij komen of nog minder. Dat is toch te weinig? Of zijn de kosten voor een beugel lager geworden? Destijds gaf de orthodontist een bedrag aan tussen 2000 en 3000 euro. Ik ga kijken of ik de kosten van oudste dochter nog boven water kan halen en ga de orthodontist maandag bellen voor advies maar ben benieuwd of hier wellicht iemand tips heeft?
Alle reacties Link kopieren
Je ziet bijna door de bomen het bos niet meer.
Zwaar irritant dit stelsel.
Alle reacties Link kopieren
NickyN schreef:
28-12-2019 19:38
Ik heb dit topic al een paar keer voorbij zien komen en ben nu zelf zoekende naar een nieuwe verzekering. Ik ben op zoek naar een verzekering met dekking voor orthodontie. Maar jeetje wat is er veel veranderd in een paar jaar tijd. Ik ben (collectief) verzekerd via CZ en had enkele jaren geleden een verzekering met 100% volledige vergoeding voor orthodontie ivm beugel dochter. Geen wachttijd en geen maximum bedrag.

Aangezien er voor jongste dochter ook een beugel aan zit te komen dacht ik weer over te stappen naar die vorige verzekering. Maar helaas, nu wachttijd van een jaar en max. vergoeding van 2045 euro. Of met een gezinnenpolis eerste jaar 1000 euro vergoeding en voor elk volgend jaar 500 euro tot max 2500 euro. Een beugel is het eerste jaar echter het duurst dus vraag me af of die 1000 euro zoden aan de dijk zet.

Hoe doen mensen met beugelkinderen dit tegenwoordig? Iemand tips?
Ik zie verzekeringen met maximale bedragen van 2045 euro voorbij komen of nog minder. Dat is toch te weinig? Of zijn de kosten voor een beugel lager geworden? Destijds gaf de orthodontist een bedrag aan tussen 2000 en 3000 euro. Ik ga kijken of ik de kosten van oudste dochter nog boven water kan halen en ga de orthodontist maandag bellen voor advies maar ben benieuwd of hier wellicht iemand tips heeft?
Naar IZZ dus. Geen wachttijd en vergoeding van 3000,-
Alle reacties Link kopieren
Hier ook nog zoekende.
Nu (en afgelopen jaren) VGZ via UC.
Komend jaar heb ik fysio nodig. Ik zie door de bomen het bos niet meer. Dat het duurder gaat worden is in ieder geval zeker (door de fysio). Ik had tot nu toe alleen aanvullend voor tandarts.

Iemand advies?
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Alle reacties Link kopieren
Elmervrouw schreef:
28-12-2019 20:43
Hier ook nog zoekende.
Nu (en afgelopen jaren) VGZ via UC.
Komend jaar heb ik fysio nodig. Ik zie door de bomen het bos niet meer. Dat het duurder gaat worden is in ieder geval zeker (door de fysio). Ik had tot nu toe alleen aanvullend voor tandarts.

Iemand advies?

VGZ aanvullend Werkt Beter is best goed met fysio volgens mij, 25 behandelingen ofzo. En bij de 50+ van CZ heb je max 15 per jaar, ook meer dan de rest.
Such fun!1

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven