Geld & Recht alle pijlers

zwangerschapsverlof en vakantie onderwijs

20-02-2020 20:33 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Over een paar weken ga ik met zwangerschapsverlof. Ik ben werkzaam in het voortgezet onderwijs (als onderwijs ondersteunend personeel). De meivakantie (2 weken) valt in mijn zwangerschapsverlof en mag ik op een ander moment opnemen. Dat weet ik nog van mijn vorige verlof en hoor het ook van collega's. Alleen P&O blijft erbij dat ik die vakantie niet later kan opnemen, dat dat alleen geldt voor de zomervakantie. Maar dat is alleen zo voor leerkrachten en directie. is dit nou onlangs gewijzigd of ik moet ik de CAO doorspitten om P&O te overtuigen (wat natuurlijk meer hun werk is)? Weet iemand dit toevallig?
of ik moet ik de CAO doorspitten om P&O te overtuigen (wat natuurlijk meer hun werk is)?



Uhuh, die CAO is er voor jou. Dus ja, jij wil iets en als je denkt dat je er recht op hebt ga je even spitten ja.

Of hoop je dat iemand het hier voor je gaat doen? ;)
Google even de laatste cao en dan blader je wat. Heb je ws sneller wat je wil weten dan hier een topic over openen en al die reacties te gaan lezen.

En dan alsnog de CAO moeten nakijken voor je naar P&O gaat.
Alle reacties Link kopieren
Het staat niet in de CAO. Je moet even op de site van de AOb kijken.

https://www.aob.nl/nieuws/aob-wint-rech ... onderwijs/

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Het staat er inderdaad niet in (https://www.aob.nl/wp-content/uploads/2 ... 8-2019.pdf p. 78)

Maar zie de link van Konijn, je hebt recht op je vakantiedagen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit met exact hetzelfde! P&O zegt "staat niet in CAO dus doen we niet aan." ondanks de uitspraak van de rechter uit de link van Konijnhangoor. Geen idee wat ik nu kan/moet en wat mogelijke stappen zijn.

In de huidige CAO staat het (uiteraard) niet want de nieuwe wordt pas in oktober verwacht en de huidige is nog van 20018/2019 en de uitspraak is van januari dit jaar.....

Zat er ook al aan te denken om een topic te openen voor tips want ben niet bepaald juridisch onderlegd. Heb trouwens wel 'de monitor' hierover aangeschreven n.a.v. hun uitzending van deze week over zwangerschapsdiscriminatie.
flip-flop op z'n kop.
op en top, wat 'n flop!
Neem contact op met je vakbond voor hulp.
Alle reacties Link kopieren
In het PO krijg je sinds de laatste cao alle vakantiedagen terug. Lijkt me in VO ook. Wat irritant zeg! Door de 40 urige werkweek in te stellen bouw je die dagen namelijk op.

Even de vakbond bellen voor advies?!
Alle reacties Link kopieren
Heb deze vraag afgelopen jaar voorgelegd aan de AOB en zij zeggen dit erover:

Inzake behoudt van vakantiedagen in regelt de cao vo niets.
Lid 10 stelt: op verzoek van de werknemer trekt de werkgever in geval van samenloop van vakantieverlof met andere vormen van verlof, voor zover deze niet samen vallen met de algemeen erkende feestdagen als genoemd in bijlage 4 van deze cao, en in andere daarvoor redelijkerwijs in aanmerking komende gevallen , het verleende vakantieverlof in.

Vervolgens bepaalt lid 11 dat het niet genoten vakantieverlof in overleg met de werknemer opnieuw wordt verleend.

U zou dus met een beroep op het gestelde in artikel 14 onder 10 en 11 een schriftelijk verzoek in kunnen dienen en verzoeken om bij samenloop deze vakantiedagen in te trekken en op een ander tijdstip op te nemen.
Alle reacties Link kopieren
Dank dames! Ja ik had artikel 14 ook gevonden, lid 10 en 11. Ook omdat ik in enkele vakanties ziekteverlof had (tgv zwangerschap).
Zal nog eens de vakbond benaderen. Vind het vooral irritant dat ik nu moet gaan leuren om m'n vakantie. Maar ik vind 2 weken extra (betaald) vrij na m'n verlof wel de moeite waard:-)

Flip-flop, wat irritant dat ze bij jou ook zo moeilijk doen. Ik werk ook nog op een andere school en daar zeiden ze direct je krijgt gewoon al je vakantie (zowel in ziekte als zwangerschapsverlof), dus zo kan het ook. Die uitzending van de monitor ga ik eens terugkijken. Misschien moet jij ook nog even de vakbond bellen? Ik hoop dat het gewoon lukt!

Ik probeerde vandaag P&O nog even te bellen maar die hebben alvast vakantie blijkbaar;-)

Bedankt voor de tips!
Alle reacties Link kopieren
@pop2020, ik ben dus niet lid van de Aob maar ga ze toch maar eens bellen. Laat jij weten wat ze zeggen?

Ik weet niet wanneer jouw verlof precies ingaat maar je mist niet alleen de meivakantie maar ook hemelvaart/pasen/pinksteren/goede vrijdag dus dat is zo ongeveer nog een week extra die je ook afgenomen wordt. Voor mij zou het betekenen dat ik thuis kan blijven tot de zomervakantie en eerlijk gezegd zou ik het zonde vinden om mn ouderschapsverlof voor die weken in te zetten. Zeker aangezien er dan vooral vergaderd wordt over klassen die ik al maanden niet heb gezien.
flip-flop op z'n kop.
op en top, wat 'n flop!
Alle reacties Link kopieren
Oh en ik heb trouwens alle contact met P&O via de mail, dan heb ik het ook gelijk zwart op wit :)
flip-flop op z'n kop.
op en top, wat 'n flop!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook geen lid, ik ga maandag proberen te bellen (weet niet of ze alleen leden advies geven..).
En ja dat is slim alles per mail. Mijn directe collega (maar wel andere scholengemeenschap) die net met verlof is krijgt de vakanties wel gewoon.
En zeker zonde om ouderschapsverlof in te zetten als het niet hoeft. En al die andere feestdagen/ vrije dagen vallen ook in mijn verlof ja... Ik heb verlof tot net voor de zomervakantie (dus dat is sowieso wel lekker:-)).
Pop2020 schreef:
21-02-2020 20:51
Ik ben ook geen lid, ik ga maandag proberen te bellen (weet niet of ze alleen leden advies geven..).
En ja dat is slim alles per mail. Mijn directe collega (maar wel andere scholengemeenschap) die net met verlof is krijgt de vakanties wel gewoon.
En zeker zonde om ouderschapsverlof in te zetten als het niet hoeft. En al die andere feestdagen/ vrije dagen vallen ook in mijn verlof ja... Ik heb verlof tot net voor de zomervakantie (dus dat is sowieso wel lekker:-)).
Dat zijn de algemeen erkende feestdagen waarvan wordt aangegeven dat die niet ingetrokken hoeven te worden. Logisch ook, dat je voor pasen geen vrije dag in augustus krijgt.
MevrKakel schreef:
22-02-2020 00:31
Dat zijn de algemeen erkende feestdagen waarvan wordt aangegeven dat die niet ingetrokken hoeven te worden. Logisch ook, dat je voor pasen geen vrije dag in augustus krijgt.
Dit! Die dagen krijg je terecht niet terug.

Ik ben werkzaam in het mbo als docent en krijg de voorjaarsvakantie en meivakantie (1 week mei) achter mijn verlof aangeplakt. Maar beslist geen pasen, Pinksteren, hemelvaartsdag, 5 mei etc...
Alle reacties Link kopieren
Nee het gaat mij ook alleen om die meivakantie, niet de feestdagen.
Alle reacties Link kopieren
Pop2020 schreef:
24-02-2020 10:14
Nee het gaat mij ook alleen om die meivakantie, niet de feestdagen.
Weet je al meer?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het nog een keer bij iemand anders van P&O neergelegd en eindelijk gelijk gekregen. Dit mailde ze mij terug:

Je had een vraag over het samenvallen van je zwangerschapsverlof met de meivakantie voor jou als OOP’er. Het klopt inderdaad dat je in de meivakantie geen vakantieverlof opneemt en deze dagen blijven staan. Dit staat in artikel 14.2.lid 10 van de CAO. Op verzoek van de werknemer trekt de werkgever in geval van samenloop van vakantieverlof met andere vormen van verlof het verleende vakantieverlof in. Dit geldt niet voor erkende feestdagen. Dat betekent dat 5 mei en 27 april niet worden ingetrokken.

Hopelijk hebben jullie er ook wat aan!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven