Geld & Recht alle pijlers

Zwembad weigert zwemluiers

15-09-2020 11:35 101 berichten
Mijn zoontje gaat naar SO.

Ik kreeg van school te horen dat hij niet mag mee doen met de zwemles omdat hij nog niet zindelijk is.
School vindt het zelf ook jammer maar geeft aan dat het bij het zwembad ligt.
Die wil niet dat er gezwommen wordt met zwemluiers.

Iemand hier ooit van gehoord en mogen ze dat verbieden?
Misschien daarin zoeken? Dan is de kans op ontlasting in het water in elk geval minimaal.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
15-09-2020 12:56
Ik neem aan dat ze dan geen kinderen van 7 met een zwemluier bedoelen.
Ik vind het maar vies. Vervelend voor je zoon maar logisch dat het niet mag.
Voor mijn werk heb ik al tientallen keren in zwembaden gezwommen met volwassen gehandicapte mensen die niet zindelijk zijn en die zijn nog nooit geweigerd.
Dit waren verschillende zwembaden, van lokale kleine zwembaden to zwemparadijzen van CenterParcs of Landal. Ik snap dat het idee raar/vies is maar het is dus niet echt gangbaar dat dit niet toegestaan is zwembaden.
Tiana_76 schreef:
15-09-2020 13:45
Misschien daarin zoeken? Dan is de kans op ontlasting in het water in elk geval minimaal.
Ik heb school om uitleg gevraagd en ook deze broekjes doorgegeven
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het best onsmakelijk dat (ontlasting) niet-zindelijke kinderen in een zwembad zouden mogen, darmbacteriën zijn schadelijker /ongezonder dan urine. Ook als het in een luier blijft zitten dan nog komen de bacteriën in het water (als de ontlasting nat wordt dan verspreid alles zich toch).
Lekker dat anderen daar in mogen zwemmen....

Snap heus dat het lastig is als je kind niet zindelijk is, om wat voor reden dan ook, maar vind het ook gek om anderen mensen in een zwembad bloot te stellen aan ontlasting van jouw kind. Denk dat je het zelf ook niet lekker vindt om in de poep van een ander te moeten zwemmen. Als iemand een bloedende, pussende wond heeft dan vind ik het ook niet fijn als die in het zwembad komt, net zo onsmakelijk.

Iemand oppert hier ook dat er zwembaden zijn waar kinderen met een beperking kunnen zwemmen, dat lijkt me gepaster, dan kunnen ze na het zwemmen het water extra reinigen/vervangen.
summer is a state of mind
Alle reacties Link kopieren
LīlyRose schreef:
15-09-2020 13:41
Als school krijg je ook maar door de gemeente toegewezen en daar heb je het mee te doen. Zo'n revalidatiebad is duur, als dat om fysieke redenen niet mogelijk is zal daar niet snel voor gekozen worden.
Dan denkt zo’n gemeente ook niet na. TO, ik zou me voorlopig blijven inzetten voor een oplossing. Desnoods gemeente zelf aanschrijven. Dan heb je het ten minste geprobeerd.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Lizzi schreef:
15-09-2020 13:57
Voor mijn werk heb ik al tientallen keren in zwembaden gezwommen met volwassen gehandicapte mensen die niet zindelijk zijn en die zijn nog nooit geweigerd.
Dit waren verschillende zwembaden, van lokale kleine zwembaden to zwemparadijzen van CenterParcs of Landal. Ik snap dat het idee raar/vies is maar het is dus niet echt gangbaar dat dit niet toegestaan is zwembaden.
Was er dan ook van te voren gecommuniceerd dat ze niet zindelijk voor ontlasting waren?
Alle reacties Link kopieren
Lizzi schreef:
15-09-2020 13:57
Voor mijn werk heb ik al tientallen keren in zwembaden gezwommen met volwassen gehandicapte mensen die niet zindelijk zijn en die zijn nog nooit geweigerd.
Dit waren verschillende zwembaden, van lokale kleine zwembaden to zwemparadijzen van CenterParcs of Landal. Ik snap dat het idee raar/vies is maar het is dus niet echt gangbaar dat dit niet toegestaan is zwembaden.
Whut? Tijdens de gewone, reguliere zwemuren?
.
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
15-09-2020 14:14
Was er dan ook van te voren gecommuniceerd dat ze niet zindelijk voor ontlasting waren?
Dat was bekend bij die zwembaden inderdaad (en buiten dat ook wel duidelijk te zien aan de cliënten waar we mee zwommen). Sommige zwembaden wordt ook elke week gezwommen, gewoon tijdens de reguliere openingstijden.
Overigens, misschien voor jullie geruststelling, heb ik maar zelden meegemaakt dat een cliënt ook echt ontlasting had in het zwembad.
Lizzi schreef:
15-09-2020 14:46
Dat was bekend bij die zwembaden inderdaad (en buiten dat ook wel duidelijk te zien aan de cliënten waar we mee zwommen). Sommige zwembaden wordt ook elke week gezwommen, gewoon tijdens de reguliere openingstijden.
Overigens, misschien voor jullie geruststelling, heb ik maar zelden meegemaakt dat een cliënt ook echt ontlasting had in het zwembad.
Maar die ene keer dat het wel gebeurd is het wel écht ranzig voor buitenstaanders. Toen 1 van mijn cliënten dat had moest het héle zwembad ontruimd worden. Bovendien moest zij zelf nog uit het water en lag dus ook de hele vloer, tegels, kant en kleedkamer onder de ontlasting. Ik word er nog naar van als ik er aan denk.
lux- schreef:
15-09-2020 14:12
Dan denkt zo’n gemeente ook niet na. TO, ik zou me voorlopig blijven inzetten voor een oplossing. Desnoods gemeente zelf aanschrijven. Dan heb je het ten minste geprobeerd.
Hoezo niet?
Alle reacties Link kopieren
PietjeBello schreef:
15-09-2020 14:49
Maar die ene keer dat het wel gebeurd is het wel écht ranzig voor buitenstaanders. Toen 1 van mijn cliënten dat had moest het héle zwembad ontruimd worden. Bovendien moest zij zelf nog uit het water en lag dus ook de hele vloer, tegels, kant en kleedkamer onder de ontlasting. Ik word er nog naar van als ik er aan denk.

Dat heb ik nooit meegemaakt, buitenstaanders hebben dat echt nooit gemerkt. Ik kan me eerlijk gezegd ook niet voorstellen dat als je de goede materialen op de goede manier gebruikt dat dit zomaar gebeurt. Als dat standaard bij iemand gebeurt zijn daar ook weer andere oplossingen voor.

Als ik dit zou zien als ik lekker met m'n gezin aan het zwemmen ben zou ik ook niet blij worden inderdaad.
GinnyJones schreef:
15-09-2020 11:39
Ik heb er nog nooit van gehoord maar tecnisch gezien mogen ze het verbieden, hun zwembad, hun regels. Er was toch ook een zwembad dat string bikini's en stringbadpakken verbood? Dus ja.. Ik denk niet dat je er veel tegen kan doen.

Heeft dit zwembad geen pierenbadje trouwens? Daar zou hij misschien wel inmogen. Die kinderen zijn zo klein, die zijn nooit zindelijk.

En dan in zijn eentje in het pierenbad zwemles volgen?
Het schijnt pas sinds een jaar te zijn dat het niet meer mag.
Ik ga iig om uitleg vragen aan het zwembad.

Begrijp ook dat vorige ervaringen en verhalen niet zo smakelijk klinken maar dit is SO en nu het pas sinds een jaar niet meer mag ben ik erg benieuwd naar de reden
andrea45 schreef:
15-09-2020 16:33
Het schijnt pas sinds een jaar te zijn dat het niet meer mag.
Ik ga iig om uitleg vragen aan het zwembad.

Begrijp ook dat vorige ervaringen en verhalen niet zo smakelijk klinken maar dit is SO en nu het pas sinds een jaar niet meer mag ben ik erg benieuwd naar de reden
SO is nogal een breed begrip.
Alle reacties Link kopieren
andrea45 schreef:
15-09-2020 16:33
Het schijnt pas sinds een jaar te zijn dat het niet meer mag.
Ik ga iig om uitleg vragen aan het zwembad.

Begrijp ook dat vorige ervaringen en verhalen niet zo smakelijk klinken maar dit is SO en nu het pas sinds een jaar niet meer mag ben ik erg benieuwd naar de reden
Omdat het SO is moet het wel mogen vind je? Het blijft bijzonder onsmakelijk voor anderen he, SO of niet. Ongeacht hoe lang het niet mag en het gewijzigd is, ik vind gewoon dat je anderen hier niet mee op mag schepen.
summer is a state of mind
Ik bedoel daarmee dat er op SO allerlei kinderen zitten die beperkingen hebben en neem aan dat activiteiten dan aangepast moeten worden en dat dat bij de een wel kan en de ander niet is vreemd.
andrea45 schreef:
15-09-2020 17:59
Ik bedoel daarmee dat er op SO allerlei kinderen zitten die beperkingen hebben en neem aan dat activiteiten dan aangepast moeten worden
Op een so school hoeven helemaal geen kinderen met een lichamelijke beperking te zitten. Het SO is nogal vreest en bestaat uit verschillende clusters.
LīlyRose schreef:
15-09-2020 18:01
Op een so school hoeven helemaal geen kinderen met een lichamelijke beperking te zitten. Het SO is nogal vreest en bestaat uit verschillende clusters.
Ik schrijf toch geen lichamelijke beperkingen?
Ontwikkelingsachterstand of een andere psychische beperking kan ook leiden tot niet (snel) zindelijk worden.
Ik neem aan dat je begrijpt dat ik eea wel weet over de verschillende clusters.
Alle reacties Link kopieren
andrea45 schreef:
15-09-2020 13:08
Ergens snap ik je punt maar omdat mijn kind nog niet zindelijk is door de beperking die hij heeft zou hij dus niet kunnen zwemmen?

En dan gaat het nu specifiek over niet mee mogen doen terwijl het SO is.

Ik weet dat er zat dingen oneerlijk zijn in deze wereld maar het voelt gewoon niet fijn als je kind buiten gesloten wordt.
En ja er worden zat kinderen/mensen buiten gesloten maar Dit is nu mijn kind.
Keer het eens op. Zou jij het fris vinden om tussen ontlasting te zwemmen ? Ik zou op zoek gaan naar iets wat echt ontlasting safe is. En tot die tijd niet zwemmen. Niets met buitengesloten te maken maar met hygiëne
Alle reacties Link kopieren
Maar jonge kinderen mogen toch ook overal zwemmen met zwemluier? Die zijn tot de peuter/kleuterleeftijd allemaal niet zindelijk. Laat staan baby's waarbij het überhaupt nog vloeibaar eruit komt.

Daar zijn die zwemluiers toch voor?

Ik had er eerlijk gezegd nog nooit echt over nagedacht maar wat is dan precies het verschil?
andrea45 schreef:
15-09-2020 18:29
Ik schrijf toch geen lichamelijke beperkingen?
Ontwikkelingsachterstand of een andere psychische beperking kan ook leiden tot niet (snel) zindelijk worden.
Ik neem aan dat je begrijpt dat ik eea wel weet over de verschillende clusters.
Ik weet niet wat jij weet. In zo’n geval is een aangepast zwembad geen logische keuze voor een gemeente, zoals Lux impliceert.
Ik ben vanuit m'n oude werk ervaring met die zwemluiers voor grotere kinderen. En ook daar komt de ontlasting gewoon doorheen. Ik heb dat meegemaakt (gelukkig in het zwembad van het dagcentrum) en dat was echt heel vies. En ik was en ben wel wat gewend vanuit m'n werk met meervoudig en verstandelijk beperkte kinderen. Het zwembad moest volgens protocol ontruimt en kon enkele dagen niet gebruikt worden vanwege de verontreiniging.. Dus vanuit dat oogpunt begrijp ik wel dat een zwembad dat niet toestaat.
Op een andere plek waar ik werkte maakte het dagcentrum gebruik van zo'n zwembad zoals lux omschrijft. Die had ook een beweegbare bodem, ideaal voor alle groepen. Voor de kleintjes lager als voor de groten. We konden daar 2 keer per maand terecht. Kinderen waren geen van alle zindelijk. Afhankelijk van de groep/school van je zoon en welke beperkingen die hebben kun je zelf wel nagaan of het noodzakelijk is dat ze naar zo'n speciaal (heel duur) bad gaan. Als het gros van de kinderen wel zindelijk is en geen lichamelijke beperkingen heeft waardoor je dingen als tilliften, douche brancards of rolstoel toegankelijke kleedkamers nodig hebt dan is het lullig maar begrijp ik vanuit financieel oogpunt wel waarom er voor een regulier zwembad gekozen.

Hoe dan ook. Klote dat het niet vanzelfsprekend is voor je zoontje om gewoon mee te kunnen zwemmen met de rest.
andrea45 schreef:
15-09-2020 11:57
O jakkes ! Ja ik begrijp wel.dat dat vies is.
Mijn zoon is 7 met de lengte van een 5 jarige ongeveer maar er kan zeker veel uit komen haha
Hoe sneu voor je kind ook. Het is toch vrij logisch dat een recreatief zwembad niet zit te wachten op poep en plas van hun zwemmers. Dat is gewoon ontzettend onhygiënisch en kost hen veel tijd en geld om schoon te maken.
Ga eens na hoeveel klanten een zwembad verliest als de zwemmers zich bewust zijn van een groepje incontinente grotere zwemmers (baby’s en peuters zitten doorgaans in pierenbakken) die met hun luiers in het water plonzen. Ik zou nl. vertrekken en het water niet meer inwillen.
Alle reacties Link kopieren
Positivevibes schreef:
15-09-2020 19:02
Maar jonge kinderen mogen toch ook overal zwemmen met zwemluier? Die zijn tot de peuter/kleuterleeftijd allemaal niet zindelijk. Laat staan baby's waarbij het überhaupt nog vloeibaar eruit komt.

Daar zijn die zwemluiers toch voor?

Ik had er eerlijk gezegd nog nooit echt over nagedacht maar wat is dan precies het verschil?
Ontlasting van een klein kind is niet hetzelfde als van een 7/8 jarige En daarbij .. ook poep van kleine kinderen is smerig in het water.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven