Geld & Recht alle pijlers

Zzp opdracht naast loondienst?

12-03-2024 18:59 29 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi allemaal,

Ik heb een hele leuke zzp opdracht gezien bij een organisatie die me aan het hart gaat. Het zou ongeveer om 8 uur per week gaan die ik naast mijn baan in loondienst wil/kan doen. Ik heb geen ervaring in zzp opdrachten. (Ook niet ingeschreven bij KVK). Waar moet ik op letten? Wat zijn de voor- en nadelen?

Wat ik weet van de zzp opdracht:
- voor 1 jaar (gemiddeld 8 uur per week).
- eventueel verlenging van nog een jaar met een beetje uitbreiding aan uren.
- vast uurtarief. Dat is inclusief reiskosten, telefoonkosten etc.
-organisatie is vrijgesteld van btw
huppeldefiets wijzigde dit bericht op 12-03-2024 19:11
0.17% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Met de aankomende nieuwe wetgeving vraag ik mij af of het langdurig hebben van maar 1 opdrachtgever ertoe gaat leiden dat je als zzp-er wordt gezien of als iemand die een schijndienstverband heeft. Je bent immers geen ondernemer en je wil het ook niet worden.

Ik zou wel solliciteren, maar aangeven dat je open staan voor een tijdelijk dienstverband. Dit heeft namelijk 0,0 met ondernemen te maken.
pekka123 wijzigde dit bericht op 12-03-2024 19:21
0.12% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Waarom willen ze je niet een jaarcontract aanbieden? Waarom moet het als zzp-er?
Coffee is never my cup of tea
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoeveel uur werk je bij je huidige werkgever?

Pas op voor schijndienstverbanden. Zeker met de aanpassingen in de wetgeving
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren Quote
Marianneke schreef:
12-03-2024 19:12
Waarom willen ze je niet een jaarcontract aanbieden? Waarom moet het als zzp-er?
Zoals ik in de advertentie lees werken ze alleen maar met zzp’ers.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat de organisatie die jou I hurt vrijgesteld is van btw, wil niet zeggen dat jij geen btw in rekening moet brengen. Dat is nl afhankelijk van de btw status van jouw werkzaamheden. Bij weinig omzet, kun je opteren voor kleine ondernemersregeling, hoef je geen btw in rekening te brengen, geen btw aangifte te doen maar kun je zelf geen btw aftrekken.

Werk je part-time bij je huidige werkgever? Heb je toestemming van huidige werkgever nodig voor nevenwerkzaamheden?
huppeldefiets schreef:
12-03-2024 19:18
Zoals ik in de advertentie lees werken ze alleen maar met zzp’ers.
Dat leren ze wel af zodra de Belastingdienst gaat handhaven
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is niet heel lastig. Je schrijft je in bij de kvk, je houdt je boekhouding netjes bij, bijvoorbeeld in moneymonk. Je telt elke maand je uren en stuurt een factuur aan je opdrachtgever. Je reserveert voor btw (indien nodig per 3 mn) en inkomensbelasting (per jaar).

Je geeft alles netjes op bij de belastingdienst en je houdt er rekening mee dat je mogelijk 40% belasting betaalt over je uurtarief.

Dat is het wel, tot dat de belastingdienst gaat handhaven idd, maar goed de regering moet nog formeren.
pekka123 wijzigde dit bericht op 12-03-2024 19:26
0.20% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik werk nu fulltime in 4 dagen. Kan heel flexibel mijn uren indelen. Bij de zzp opdracht precies hetzelfde, ook flexibel zelf in te delen. Ik zou dan een jaar boven fulltime werken, maar dit is echt een toffe organisatie waar ik dat wel voor over zou hebben.

Werkgever moet idd wel toestemming geven voor nevenwerkzaamheden. Maar zo ver ben ik nog niet. Eerst maar eens de voor en nadelen tegen elkaar afwegen. En of ik de voordelen zo hard vind tellen dat ik wil solliciteren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wil je wel zo hard werken?

Ik ben zzp-er 100% met meerdere opdrachtgevers en ik werk 45-50 uur per week. Altijd nog iets rapporteren in het weekend, je adm bijwerken. Het doet wel iets met je sociaal leven.

Het is ook met 1 been in het werknemersschap en met 1 been 'ondernemer'. De voordelen van echte vrijheid, je eigen ontwikkeling en opdrachten kiezen heb je niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
https://ondernemersplein.kvk.nl/aan-de- ... gIOLfD_BwE

Verdiep je even goed in de 'eisen/regels' waar je als zzp'er aan moet voldoen. met 1 opdracht gever als zzp lukt dat denk ik niet.....
Alle reacties Link kopieren Quote
ik heb een tijdje zzp klussen naast mn baan gedaan maar echt voordelig is dat niet
Je bent te klein om aan het urencriterium te voldoen (en dus vrijstellingen te krijgen), en wat je verdient komt voor de belastingdienst bovenop je al bestaande inkomen uit loondienst. In het ergste geval belandt dat in de hoogste belastingschijf en hou je er dus nog minder aan over.
Goed doorrekenen dus of dit je wel genoeg op gaat leveren
Alle reacties Link kopieren Quote
Met 1 opdracht van 8 uur ben je nog geen zzper. Je wordt pas zzp-er als je aan het jaarlijkse urencriterium voldoet.

Voldoe je daar niet aan, dan worden extra inkomsten gezien als “inkomsten uit overige werkzaamheden”. Maak je daarnaast ook nog weinig kosten? Dan worden die inkomsten gezien als pure winst en daarover draag je vaak weer ongeveer 40% af aan de belastingdienst.

Ter vergelijking; ik werk zelf voor 32 uur in loondienst en klus daarnaast in de muzieksector nog bij voor zo’n 6 uur per week. Over 2023 had ik met die werkzaamheden zo’n €10000 extra inkomsten op mijn salaris uit loondienst. Over die €10000 ontving ik nog een belastingaanslag van rond de €4000. Houd daar dus echt rekening mee door een deel van die inkomsten direct weg te zetten.
Alle reacties Link kopieren Quote
huppeldefiets schreef:
12-03-2024 19:26
Ik werk nu fulltime in 4 dagen. Kan heel flexibel mijn uren indelen. Bij de zzp opdracht precies hetzelfde, ook flexibel zelf in te delen. Ik zou dan een jaar boven fulltime werken, maar dit is echt een toffe organisatie waar ik dat wel voor over zou hebben.

Werkgever moet idd wel toestemming geven voor nevenwerkzaamheden. Maar zo ver ben ik nog niet. Eerst maar eens de voor en nadelen tegen elkaar afwegen. En of ik de voordelen zo hard vind tellen dat ik wil solliciteren.

Als werkgever zou ik jou geen toestemming geven om er een betaalde klus van 8u/week bij te doen. Ik mag jouw salaris door gaan betalen als jij uitvalt door overbelastig en daar heb ik niet zo heel veel zin in.
Alle reacties Link kopieren Quote
S-Groot schreef:
12-03-2024 19:51
Als werkgever zou ik jou geen toestemming geven om er een betaalde klus van 8u/week bij te doen. Ik mag jouw salaris door gaan betalen als jij uitvalt door overbelastig en daar heb ik niet zo heel veel zin in.
Je kan ook uitvallen door een hobby die je acht uur per week doet? Of een sport die je acht uur per week doet? Ik zie nu niet per se daar een enorme belasting in.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pekka123 schreef:
12-03-2024 19:06
Met de aankomende nieuwe wetgeving vraag ik mij af of het langdurig hebben van maar 1 opdrachtgever ertoe gaat leiden dat je als zzp-er wordt gezien of als iemand die een schijndienstverband heeft. Je bent immers geen ondernemer en je wil het ook niet worden.

Ik zou wel solliciteren, maar aangeven dat je open staan voor een tijdelijk dienstverband. Dit heeft namelijk 0,0 met ondernemen te maken.
Voor maar 8 uur per week zal je inkomen waarschijnlijk ook onder de 20.000 blijven en dan kun je kiezen voor ofwel KOR, ofwel je geeft het op als inkomen uit overige werkzaamheden. Dat laatste zit geen urencriterium aan vast. Je moet wel ca. 40% van het bedrag reserveren wat er dan afgaat. De belastingdienst zal je iig niet als ondernemer zien. Je hebt met vakantie dan nog 36 weken over a 8 uur per week. Dan kom je op 288 uren. Terwijl het urencriterium ligt op ruim 1200 uur op jaarbasis. Aftrekposten zul je hoe dan ook niet aan komen.
nomennescio wijzigde dit bericht op 12-03-2024 20:10
21.58% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
l2l89 schreef:
12-03-2024 19:50
Met 1 opdracht van 8 uur ben je nog geen zzper. Je wordt pas zzp-er als je aan het jaarlijkse urencriterium voldoet.

Voldoe je daar niet aan, dan worden extra inkomsten gezien als “inkomsten uit overige werkzaamheden”. Maak je daarnaast ook nog weinig kosten? Dan worden die inkomsten gezien als pure winst en daarover draag je vaak weer ongeveer 40% af aan de belastingdienst.

Ter vergelijking; ik werk zelf voor 32 uur in loondienst en klus daarnaast in de muzieksector nog bij voor zo’n 6 uur per week. Over 2023 had ik met die werkzaamheden zo’n €10000 extra inkomsten op mijn salaris uit loondienst. Over die €10000 ontving ik nog een belastingaanslag van rond de €4000. Houd daar dus echt rekening mee door een deel van die inkomsten direct weg te zetten.
Dat vind ik op zich niet zo’n probleem. Een extra zakcentje is mooi meegenomen, maar dit is zo’n organisatie waarbij ik er vrijwillig ook nog wel wat tijd in zou willen steken.

Als je niet als zzp’er wordt gezien met 8 uur per week. Moet je je dan alsnog inschrijven bij KVK?
Alle reacties Link kopieren Quote
S-Groot schreef:
12-03-2024 19:51
Als werkgever zou ik jou geen toestemming geven om er een betaalde klus van 8u/week bij te doen. Ik mag jouw salaris door gaan betalen als jij uitvalt door overbelastig en daar heb ik niet zo heel veel zin in.
De vraag is ook of het stopt bij 8u per week.

Je kan eigenlijk geen ZZP'er zijn met maar 1 klant.

Straks ben je dus niet 8u maar 16u of meer bezig omdat je ook andere klanten nodig hebt of vindt.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
google is your friend https://www.freelance.nl/community/werk ... schrijving
Alle reacties Link kopieren Quote
Houdt er rekening mee dat het kan zijn dat ze willen dat je verzekerd bent. Een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering hanteren sommige opdrachtgevers als voorwaarde. Kijk dus vooral goed wat de opdrachtgever omschrijft als eis. Moet je een officiele ZZPer zijn of kun je ook freelancen en zonder inschrijving en verzekering aan de slag.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je voert deze opdracht uit als zelfstandige en sluit een overeenkomst van opdracht af met de Stichting. Deze overeenkomst is in principe voor een jaar.

Dit is wat er staat in de advertentie. Ik heb nog niks kunnen vinden over verplichte verzekeringen etc.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dan zou ik er gewoon even achteraan bellen. Je hebt nu de antwoorden waarmee je weer vragen kunt stellen: moet ik ingeschreven zijn in de KvK of kan ik dit als freelancer af en moet ik me verplicht verzekeren ja/nee. Welke overige dingen moet ik rekening mee houden. Dan weet je wel genoeg om te weten welke opdrachtconstructie het om gaat.
Alle reacties Link kopieren Quote
Irish_Wasser_Woman schreef:
12-03-2024 20:00
Je kan ook uitvallen door een hobby die je acht uur per week doet? Of een sport die je acht uur per week doet? Ik zie nu niet per se daar een enorme belasting in.


Voor een hobby of een sport hoeft een werkgever geen toestemming te geven en hoef je je niet aan de arbeidstijdenwet te houden.

In dit geval gaat het om betaalde nevenwerkzaamheden, en werkt TO al fulltime bij haar werkgever.

Artikel 7:653a BW stelt dat n de arbeidsovereenkomst geen verbod op nevenwerkzaamheden (‘nevenwerkzaamhedenbeding’) meer mag worden opgenomen, tenzij daar een ‘objectieve reden voor is. Het gaat daarbij om werkzaamheden naast de huidige functie bij de werkgever. Dit kunnen ook betreffen werkzaamheden, die de werknemer als zelfstandige uitvoert.

Voorbeelden van ‘objectieve redenen’ zijn volgens de toelichting op de wet de gezondheid en veiligheid van de werknemer, de bescherming van de vertrouwelijkheid van bedrijfsinformatie, de integriteit van een overheidsdienst, het vermijden van een belangenconflict of de overtreding van een wettelijk voorschrift. Denk bij het laatste voorbeeld aan een overtreding van de Arbeidstijdenwet.

De Arbeidstijdenwet Artikel 5:7 luidt:
1De werkgever organiseert de arbeid zodanig, dat de jeugdige werknemer ten hoogste arbeid verricht gedurende:
a.9 uren per dienst;
b.45 uren per week, en
c.gemiddeld 40 uren per week in elke periode van 4 aaneengesloten weken.

Als fulltime bij de werkgever meer is dan 32 uur per week, mag TO deze opdracht als zelfstandige voor 8 uur per week dus niet doen, want daarmee wordt de Arbeidswet overtreden.
Coffee is never my cup of tea
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat jij quote uit de arbeidstijdenwet gaat over werknemers jonger dan 18 (er staat ook letterlijk in het stukje dat je hier overneemt ‘de jongere werknemer’). Ik neem aan dat TO ouder is dan 18, en dan is het langdurig maximaal aantal uren gemiddeld 48.
Alle reacties Link kopieren Quote
ah ja je hebt gelijk, ik moet 5:7 2 nemen:

De werkgever organiseert de arbeid zodanig, dat de werknemer van 18 jaar of ouder ten hoogste arbeid verricht gedurende:
a.12 uren per dienst;
b.60 uren per week, en
c.gemiddeld 48 uren per week in elke periode van 16 aaneengesloten weken.
3 De werkgever organiseert de arbeid zodanig, dat de werknemer van 18 jaar of ouder ten hoogste arbeid verricht gedurende gemiddeld 55 uren per week in elke periode van 4 aaneengesloten weken.



Ik neem aan dat fulltime in 4 dagen geen 48 uur is, dus voor de arbeidstijdenwet is het dan geen probleem. Toch zou ik er als werkgever grote moeite mee hebben, fulltime is niet voor niets beperkt tot 36 0f 40 uur
Coffee is never my cup of tea

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven