Gezondheid alle pijlers

1e keer in 13 jaar doorbraakbloeding

15-09-2019 08:08 24 berichten
Heb al veel andere topics gelezen maar niets gelezen wat op mijn situatie lijkt. Ik gebruik al ruim 13 jaar de microgynon 30. Ik heb hierbij nog nooit tussentijds bloedverlies/spotting gehad. Altijd 2 strips doorgeslikt en dan een stopweek. Nu heb ik een stopweek gehad, dat is keurig gestopt bij beginnen van de nieuwe strip. Nu een week later (na einde stopweek) heb ik ineens een hele kleine hoeveelheid bruin bloedverlies met buikpijn. Ik heb dit echt nog nooit meegemaakt in 13 jaar. De enige keer dat ik dit had was het een innestelingsbloeding omdat ik zwanger was. Dit lijkt me nu heel stug omdat ik netjes en regelmatig de pil slik.

Heel toevallig heb ik 2 weken geleden in mijn stopweek een gyneacologische echo gehad (ik krijg een sterilisatie) en dat was allemaal normaal, geen gekke dingen gezien.

Iemand ervaring hiermee? Dat dit soort verschijnselen toch ontstaan na zo'n lange tijd zonder 'problemen'? Ik ben niet van merk pil veranderd overigens.
Alle reacties Link kopieren
Als je het niet vertrouwt morgen een arts bellen.

Ik zou me er zelf niet zo druk om maken als het eenmalig is.
Alle reacties Link kopieren
Inwendige echo gehad? Of ben je de afgelopen tijd veel afgevallen?

Vertrouw je het niet dan kan je morgen de huisarts of gynaecoloog bellen. Of wachten tot de afspraak bij de gynaecoloog voor je sterilisatie.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Het kan dat je opeens niet meer tegen die hormonen kunt, ik heb dat gehad na ruim 6 jaar de pil dat ik ineens doorbraakbloedingen kreeg en mijn baarmoederslijmvlies te dun was geworden.

Qua netjes slikken pil: heb je antibiotica geslikt de laatste tijd of over moeten geven/diarree gehad? Dat kan invloed hebben.

En niet zo’n leuke vraag: kun je een SOA hebben? Doorbraakbloeding is kenmerk van Chlamydia.

Je kunt altijd je gyn bellen om te vragen of dit vaker voorkomt na een echo.
hamerhaai schreef:
15-09-2019 08:19
Inwendige echo gehad? Of ben je de afgelopen tijd veel afgevallen?

Vertrouw je het niet dan kan je morgen de huisarts of gynaecoloog bellen. Of wachten tot de afspraak bij de gynaecoloog voor je sterilisatie.
Ja, inwendige echo gehad, tijdens begin stopweek. Kan me dus niet voorstellen dat het bloedverlies dat nu ineens is van de echo komt. En in die zin ook niet heel ongerust, want geen afwijkingen gezien. Maar vind het eerder gewoon vreemd dat ik dit in 13 jaar nog nooit heb gehad en nu ineens wel, bij dezelfde pil en geen veranderingen qua inname. Vroeg me af of iemand zo'n soortgelijke ervaring heeft.

Het enige is dat het heel erg lijkt op de innesteling die ik had bij mijn zwangerschap 6 jaar geleden. Maar dat lijkt me echt onmogelijk. Voor de zekerheid doe ik wel een test over een week.
Misschien begin je in de overgang te komen? Dan worden de bloedingen ook soms heftiger en zijn niet altijd meer te stoppen door de pil.
Naatje2000 schreef:
15-09-2019 08:27
Het kan dat je opeens niet meer tegen die hormonen kunt, ik heb dat gehad na ruim 6 jaar de pil dat ik ineens doorbraakbloedingen kreeg en mijn baarmoederslijmvlies te dun was geworden.

Qua netjes slikken pil: heb je antibiotica geslikt de laatste tijd of over moeten geven/diarree gehad? Dat kan invloed hebben.

En niet zo’n leuke vraag: kun je een SOA hebben? Doorbraakbloeding is kenmerk van Chlamydia.

Je kunt altijd je gyn bellen om te vragen of dit vaker voorkomt na een echo.
Ja, dacht ik ook aan. Toch mijn lichaam die de hormonen zat is. Sta ook op de wachtlijst voor een sterilisatie omdat ik zelf die hormonen ook zat ben, dus wellicht laat m'n lichaam nu ook zelf weten er klaar mee te zijn haha!

En nee, geen medicijngebruik, diarree of braken gehad. Geen kans op een soa, al 12 jaar een vaste partner die ik 1000% vertrouw.
redbulletje schreef:
15-09-2019 08:37
Misschien begin je in de overgang te komen? Dan worden de bloedingen ook soms heftiger en zijn niet altijd meer te stoppen door de pil.
Kan ook nog. Al ben ik pas 31 hoor, maar je weet nooit. Ik weet dat ik zonder pil een verstoorde/onregelmatige cyclus heb, dus het is bij mij zoiezo al niet 'normaal'.
trisquelle35 schreef:
15-09-2019 08:39
Kan ook nog. Al ben ik pas 31 hoor, maar je weet nooit. Ik weet dat ik zonder pil een verstoorde/onregelmatige cyclus heb, dus het is bij mij zoiezo al niet 'normaal'.
Blijf je dan na de sterilisatie wel hormonale anticonceptie bij gebruiken om je ongesteldheid onder controle te houden?
redbulletje schreef:
15-09-2019 08:50
Blijf je dan na de sterilisatie wel hormonale anticonceptie bij gebruiken om je ongesteldheid onder controle te houden?
Nee, gelukkig niet! De tijd moet het uitwijzen. Als ik 'te weinig' menstrueer (minder dan 3x per jaar) dan zal ik wel af en toe een soort kuur moeten doen om de baarmoeder 'schoon te maken', om vleesbomen e.d. te voorkomen.
Alle reacties Link kopieren
trisquelle35 schreef:
15-09-2019 08:37
Ja, dacht ik ook aan. Toch mijn lichaam die de hormonen zat is. Sta ook op de wachtlijst voor een sterilisatie omdat ik zelf die hormonen ook zat ben, dus wellicht laat m'n lichaam nu ook zelf weten er klaar mee te zijn haha!

En nee, geen medicijngebruik, diarree of braken gehad. Geen kans op een soa, al 12 jaar een vaste partner die ik 1000% vertrouw.
Tja dat waren mijn opties haha. Zwangerschapstest doen voor de zekerheid kan natuurlijk nooit kwaad. En als het bruin bloed is, is het oud bloed dus tja het zou in principe nog van die inwendige echo kunnen zijn.
Aan het begin van mijn huidige zwangerschap nog oud bloed verloren van de curretage vier/vijf weken ervoor, dus wat dat betreft zijn baarmoeders rare dingen...
naatje2000 wijzigde dit bericht op 15-09-2019 09:05
0.94% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
.
naatje2000 wijzigde dit bericht op 15-09-2019 09:05
Reden: Liep mezelf ineens te quoten
99.56% gewijzigd
trisquelle35 schreef:
15-09-2019 09:02
Nee, gelukkig niet! De tijd moet het uitwijzen. Als ik 'te weinig' menstrueer (minder dan 3x per jaar) dan zal ik wel af en toe een soort kuur moeten doen om de baarmoeder 'schoon te maken', om vleesbomen e.d. te voorkomen.
Ehhh, een sterilisatie zorgt niet voor minder bloedingen hoor, maar juist voor méér! Je hebt kans dat je dan elke maand weer bloedt als een rund. Zit je daarop te wachten?
redbulletje schreef:
15-09-2019 09:07
Ehhh, een sterilisatie zorgt niet voor minder bloedingen hoor, maar juist voor méér! Je hebt kans dat je dan elke maand weer bloedt als een rund. Zit je daarop te wachten?
Bedankt voor je reacties, maar dit topic gaat niet over de a.s. sterilisatie ;-). Het is een operatie, dus best heftig, zeker als je pas 31 bent, en om die reden heb ik ook goed de voors- en tegens afgewogen. Ik heb nauwelijks een eisprong zonder pil dus ook weinig menstruaties en die zijn, als ze voorkomen (weet ik uit een pilloze periode) niet heftiger dan de stopweken die ik nu heb. Ik heb liever dat, dan nu bijna constant niet lekker in mijn vel zitten door constant hormonen slikken.
Naatje2000 schreef:
15-09-2019 09:03
Tja dat waren mijn opties haha. Zwangerschapstest doen voor de zekerheid kan natuurlijk nooit kwaad. En als het bruin bloed is, is het oud bloed dus tja het zou in principe nog van die inwendige echo kunnen zijn.
Aan het begin van mijn huidige zwangerschap nog oud bloed verloren van de curretage vier/vijf weken ervoor, dus wat dat betreft zijn baarmoeders rare dingen...
Ok! Nouja ik houd inderdaad in mijn achterhoofd dat het wellicht toch nog van die echo komt, dat is namelijk wel het enige dat 'anders' is geweest de afgelopen tijd ;).
Ik heb dat met mijn vorige pil (toevallig ook de Microgynon) ook gehad, ineens kreeg ik doorbraakbloedingen. Toen overgestapt naar m'n huidige pil en die slik ik al jaren. Ik slik em minstens een half jaar door zonder doorbraakbloeding. Maar soms gebeurd het wel eens, de ene keer eerder dan de andere keer. Ik wijt dat dan vaak aan dat ik wellicht de pil iets minder nauwkeurig heb geslikt. Misschien is dat bij jou ook zo? Eentje vergeten of veel later geslikt misschien? Als je het niet vertrouwd kun je morgen altijd even met de doktersassistente bellen, maar volgens mij komt dit super vaak voor hoor.
anoniem_63d779827999b wijzigde dit bericht op 15-09-2019 09:29
3.21% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
trisquelle35 schreef:
15-09-2019 08:33
Ja, inwendige echo gehad, tijdens begin stopweek. Kan me dus niet voorstellen dat het bloedverlies dat nu ineens is van de echo komt. En in die zin ook niet heel ongerust, want geen afwijkingen gezien. Maar vind het eerder gewoon vreemd dat ik dit in 13 jaar nog nooit heb gehad en nu ineens wel, bij dezelfde pil en geen veranderingen qua inname. Vroeg me af of iemand zo'n soortgelijke ervaring heeft.

Het enige is dat het heel erg lijkt op de innesteling die ik had bij mijn zwangerschap 6 jaar geleden. Maar dat lijkt me echt onmogelijk. Voor de zekerheid doe ik wel een test over een week.

Omdat iets 13 jaar nooit is voorgekomen, wil dit niet zeggen dat het nooit zal gebeuren. Ooit is de eerste keer.

Zeggen mijn patiënten ook altijd; maar ik heb hier nog nooit eerder last van gehad ....................... Of dat je al je klachten vanaf je jeugd al moet hebben. Het menselijk lichaam zit iets anders in elkaar.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
hamerhaai schreef:
15-09-2019 09:27
Omdat iets 13 jaar nooit is voorgekomen, wil dit niet zeggen dat het nooit zal gebeuren. Ooit is de eerste keer.

Zeggen mijn patiënten ook altijd; maar ik heb hier nog nooit eerder last van gehad ....................... Of dat je al je klachten vanaf je jeugd al moet hebben. Het menselijk lichaam zit iets anders in elkaar.
Dit denk ik ook hoor, net als de reactie van Kissie30 (pil overigens keurig netjes geslikt, slik ook andere medicijnen dus is altijd op hetzelfde moment). Dat zou de enige logische oplossing zijn.. eens is de eerste keer 😉. Over een week voor de zekerheid een zwangerschapstestje en sta op de wachtlijst voor sterilisatie dus zoiezo bijna van de pil af.
Wees blij dat je dat niet eerder hebt gehad, ik heb nog nooit kunnen doorslikken zonder doorbraakbloeding. Tel je zegeningen, vrouw!
RodeRoosOpWitteZijde schreef:
15-09-2019 10:27
Wees blij dat je dat niet eerder hebt gehad, ik heb nog nooit kunnen doorslikken zonder doorbraakbloeding. Tel je zegeningen, vrouw!
Dat is waardeloos zeg! Dan heb ik absoluut geluk gehad ;-)
trisquelle35 schreef:
15-09-2019 09:13
Ok! Nouja ik houd inderdaad in mijn achterhoofd dat het wellicht toch nog van die echo komt, dat is namelijk wel het enige dat 'anders' is geweest de afgelopen tijd ;).
Lijkt me bijzonder, die gaat tenslotte niet je baarmoeder in.
Suðri schreef:
15-09-2019 13:49
Lijkt me bijzonder, die gaat tenslotte niet je baarmoeder in.
Klopt, maar komt wel tegen de baarmoedermond. En als daar net een vaatje springt... maar vind er wel teveel tijd tussen zitten om het daar duidelijk aan te koppelen. Ik hou het er maar op dat het ondanks nooit eerder in 13 jaar er toch een keer van moest komen.. en voor de zekerheid even een testje volgende week.
trisquelle35 schreef:
15-09-2019 14:00
Klopt, maar komt wel tegen de baarmoedermond. En als daar net een vaatje springt... maar vind er wel teveel tijd tussen zitten om het daar duidelijk aan te koppelen. Ik hou het er maar op dat het ondanks nooit eerder in 13 jaar er toch een keer van moest komen.. en voor de zekerheid even een testje volgende week.
Als er een kind zou zitten hadden ze dat op die echo wel gezien toch?
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
15-09-2019 14:01
Als er een kind zou zitten hadden ze dat op die echo wel gezien toch?
Als ze nu pas een innestelingsbloeding hebt zie je nog niets hoor, afgezien van wat verdikt baarmoederslijmvlies en/of een zwangerschapsring. Overigens had ze de echo twee weken terug, rond haar eisprong dan mocht die er geweest zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven