Gezondheid alle pijlers

2x een ding uit baarmoeder... Wat is het?

20-02-2008 22:43 70 berichten
Alle reacties Link kopieren
In januari en februari gebeurde er dit op mijn eerste dag van de menstruatie:

Ik kreeg vreselijke buikpijn, en niets hielp. Niet de Aleve Feminax en niet de fijne braziliaanse 750mg paracetamol tabletten. Van de eene seconde op de andere hield de pijn opeens op, en was er niets meer aan de hand. Alsof er nooit iets gebeurd was. Maar vond ik die 2x wel een "ding" in mijn maandverband.

Het is een soort druppelvormig zakje, ongeveer 10cm lang en 3 cm breed, in het zakje zit een scheur, dus weet niet wat erin zat, en of er iets in zat. Bloed? Lucht? Vloeistof? Het is gemaakt van dik wit vlees. (het omhulsel is ongeveer 5 velletjes papier dik.) Maar omdat er dus een scheur in zit, was het leeg.

Werkelijk geen idee wat het is, en op internet kon ik ook niets vinden. Maarja, zoeken op "raar ding uit baarmoeder" schiet ook niet op. Ik zou ook niet weten hoe ik het zou moeten noemen. Enveloppe? Zakje? Leeg omhulsel?

Dit is het (ongeveer) getekend:

Heb een afspraak gemaakt bij de gynaecoloog en kan de 28ste februari terecht.

Maar vroeg me af of jullie weten wat het kan zijn....
Maar TO, is het uberhaupt mogelijk dat je zwanger was? Ik bedoel, heb je onbeschermde sex gehad? Stel dat je geen seks hebt gehad of aan de pil bent ofzo, dan wordt de optie miskraam al minder logisch toch?

Nog even los van het feit dat je dan waarschijnlijk 2 x achter elkaar zwanger bent geraakt en een miskraam hebt gehad. Ik neem aan dat het dan je wens is om zwanger te worden?
Vrouwen zijn vaker zwanger dan ze zelf weten, de meeste zwangerschappen gaan mis binnen twee weken zonder dat je het uberhaupt gemerkt hebt. Het kan dus wel.
Ja en toch...TO heeft het over een zakje van 10 cm...en dat 2 maanden achter elkaar...dat kan nooit zo snel groeien. Bij mijn 2 miskramen, bij 10 weken ongeveer was het ongeveer 10 cm. Dat kan toch nooit na 2 weken na de bevruchting al zo groot zijn?
quote:Riz schreef op 22 februari 2008 @ 01:07:

Ja en toch...TO heeft het over een zakje van 10 cm...en dat 2 maanden achter elkaar...dat kan nooit zo snel groeien. Bij mijn 2 miskramen, bij 10 weken ongeveer was het ongeveer 10 cm. Dat kan toch nooit na 2 weken na de bevruchting al zo groot zijn?

Ik heb geen ervaring op dit gebied, maar als het een miskraam is, zou het dan niet van een tweeeiige tweeling kunnen zijn, waarbij de ene iets "sterker" was dan de ander?

Sonho, ik hoop voor je dat ze er snel voor je achterkomen wat het precies is geweest!
Het kan een "lege vruchtzak" of een miskraam geweest zijn, hoewel het zo 'groot' klinkt daarvoor.

Andere optie is dat het toch dat verdwaalde condoom was, dat er een tijdje in heeft gezeten en daardoor er iets anders uit is gaan zien en voelen.

Neem dat zakje vooral mee naar de gynaecoloog, mocht je dan niet helemaal uit je Portugees komen, dan kun je in elk geval laten zien wat je bedoelt.

Sterkte!
Mijn collega heeft gister weer gebeld, en nu kon ik deze ochtend terecht, om 08h10 al.

Gelukkig sprak ze engels, dus heb ik mijn verhaal gedaan met tekening erbij. Ze dacht aan een "mioma" en pakte er een poster met baarmoederaandoeningen. Zoals het daar getekend stond leek het er verdacht veel op. Omdat zo'n Mioom ook aan een 'steeltje' vastzit. Nou had ik 2 steeltjes, maar dat zou dan ook kunnen. Maar op zo'n tekening ziet er er opgevuld uit, en mijn ding was leeg. Het kan inderdaad dat hij op de eerste menstruatie dag eruit komt, omdat de baarmoeder dan in beweging is, en dan raakt het steeltje los en komt hij eruit. En dat schijnt inderdaad vrij pijnlijk te zijn.

Dus tot dat moment was ik wel tevreden over de conclusie. Maar ze vond de kleur zo raar, en de dikte van het vel. Dus stuurde ze me meteen door voor een second opinion bij een andere doktor waar ik binnen 3 uur terecht kon. Een man. Achja, dat kan ook. Die zou naast een consult ook 3 verschillende echo onderzoeken uitvoeren.

Dus daar lag ik dan, nog half ongesteld, en dan ook nog een vaginaal onderzoek en vaginale echo. Op de echo vond hij inderdaad een mioon die er nog zat. Dus dan zou ik er 3 gehad kunnen hebben. Maar ook hij vond het verhaal er niet helemaal bij passen, maar hij had ook nog nooit een kapotte mioon gezien. Dus wist hij ook niet of dat aan mijn beschrijving voldeed. Hij vond het niet helemaal passen. Maar omdat er een mioon gevonden was, zou het kunnen dat het een "iets andere variatie van mioon" is.

(het poldermodel?!?!?)

Donderdag moet ik weer terugkomen bij de eerste vrouw, dan krijg ik medicijnen voor de eerstvolgende keer dat ik weer ongesteld ben. Mocht het weer zo'n pijn doen. Komt het 'ding' er dan weer uit, dan moet ik het in een bakje doen, en meteen naar haar brengen. Dan sturen ze het naar de patholoog. En dan weten we echt wat het is.

Komt er in maart niets... dan zullen we maar hopen dat het bij 2x gebleven is, en houden we het op een 'net iets anders dan anders mioom'.
Wat een verhaal... En wat is zo'n mioom precies?! Een soort cyste ofzo?!
VWat zijn myomen?

Myomen worden ook wel vleesbomen genoemd. Het zijn goedaardige knobbels in de spierwand van de baarmoeder en bestaan vooral uit spierweefsel. Myomen kunnen aan de buitenzijde van de baarmoeder zitten, in de baarmoederwand of in de baarmoederholte (zie figuur 1). Hoe myomen ontstaan is niet bekend. Myomen kunnen een paar millimeters groot zijn, maar ook zelfs een paar kilo wegen.

Myomen op verschillende plaatsen in en bij de baarmoeder:

1. Aan de buitenzijde van de baarmoeder, subsereus

2. In de wand van de baarmoeder, intramuraal

3. Onder het slijmvlies van de baarmoederholte, submukeus of in de baarmoederholte, intracavitair

Bij wie komen myomen voor?

Myomen komen voor bij 20 tot 30 procent van de westerse vrouwen en bij 50 tot 60 procent van de negroïde vrouwen. Zij ontstaan vaker bij vrouwen die (nog) geen kinderen hebben gehad. Ze worden beïnvloed door de hormonen oestrogeen en progesteron, in de vruchtbare fase van het leven. Daarom komen myomen niet voor vóór de eerste menstruatie en worden ze na de laatste menstruatie kleiner en verdwijnen uiteindelijk.

Tijdens de zwangerschap kunnen myomen soms groeien door hormoonveranderingen; na de zwangerschap worden ze weer kleiner. Ook bij sommige hormoonbehandelingen, zoals voor overgangsklachten, kunnen myomen groter worden.

Klachten

Myomen geven doorgaans geen of weinig klachten en worden vaak bij toeval gevonden. De meeste myomen groeien langzaam en blijven onopgemerkt.

De plaats waar het myoom zit heeft meer invloed op de klachten dan de omvang. Zo kunnen myomen in de baarmoederholte, zelfs als ze klein zijn, menstruatieklachten veroorzaken. Klachten die het meeste voorkomen zijn overmatig bloedverlies, (hypermenorroe) en menstruatiepijn (dysmenorroe). De menstruaties blijven in principe regelmatig. Het ruime bloedverlies, eventueel met stolsels, kan bloedarmoede (anemie) geven waardoor u zich moe of kortademig kunt voelen. Andere, meer zeldzame klachten van myomen zijn een drukkend gevoel in de buik, pijn laag in de rug, klachten met plassen en klachten van pijn en/of bloedverlies bij het vrijen.

Heel zelden verschrompelt een myoom door te weinig bloedtoevoer (myoomnecrose) met mogelijk hevige buikpijn als gevolg.

Myomen geven meestal geen problemen bij het ontstaan van of tijdens een zwangerschap.

De kans dat myomen kwaadaardig worden is zeer klein (1 op 10.000).

Onderzoek

Bij het vermoeden van myomen vindt het normale gynaecologische onderzoek plaats. Verliest u veel bloed of bent u erg vermoeid dan kan de arts het ijzergehalte van het bloed (Hb of hemoglobine) controleren om te kijken of er sprake is van bloedarmoede. De plaats en grootte van de myomen kunnen worden beoordeeld met behulp van, meestal inwendige, echoscopie. Hiermee kunnen myomen, groter dan een halve centimeter worden gezien. Voor aanvullende beoordeling van myomen bestaat er watercontrastechoscopie, hysteroscopie en/of laparoscopie of een MRI-scan (magnetic resonance imaging, een geavanceerd radiologisch onderzoek).

Behandeling

Als u geen klachten hebt, hoeft er niets aan de myomen gedaan te worden en is verdere controle overbodig.

Bestaan er wel klachten dan kiest de gynaecoloog samen met u een behandeling. Daarbij wordt rekening gehouden met het aantal, de plaats en de grootte van de myomen, uw leeftijd en uw eventuele wens (nog) zwanger te worden.

Er zijn verschillende behandelingen, variërend van medicijnen tot een operatie. Welke behandeling het wordt hangt af van het doel: klachten verminderen, groei van myomen tegengaan of myomen verwijderen. Het effect van de behandelingen wisselt.

Er zijn verschillende soorten behandelingen mogelijk:

· Medicijnen

· Operatie met behoud van de baarmoeder

· Operatie waarbij de baarmoeder verwijderd wordt

Medicijnen

Met medicijnen wordt geprobeerd de hoeveelheid bloedverlies en/of de menstruatiepijn te verminderen. De myomen blijven bestaan, al worden ze soms iets kleiner. Bij veel en/of grote myomen en bij myomen in de baarmoederholte kan het effect van medicijnen tegenvallen. Stopt u met de medicijnen dan komen de klachten meestal terug.

bron:Lumc patientenfolders
Heey thanx!

Ik kende het fantastische woord vleesboom wel, alleen myoom niet :-)

Mijn moeder moest aan de pil omdat ze vleesboompjes had. Ze heeft er nu geen last meer van en is ook gestopt.
Toen ik daar zat had ik ook geen idee dat een myoom een vleesboom was. Ze had dat plaatje wel, maar dat zei me verder ook niets. Pas thuis achter internet kwam ik erachter dat het hetzelfde was.

Er staat ook:

Heel zelden verschrompelt een myoom door te weinig bloedtoevoer (myoomnecrose) met mogelijk hevige buikpijn als gevolg.

Dan snap ik wel dat mijn tekening en uitleg haar niet meteen bekend voorkwam. Er staat dat het -heel zelden- voorkomt dat hij verschrompelt (en afknapt en eruit komt volgens weer een andere website) Daardoor is het vast ook niet zo bekend hoe zoiets er dan uit ziet.

Heb ik dat 2x gehad? 2x iets heel zeldzaams? Haha, speciaal hoor.

Maar helemaal overtuigd ben ik nog niet.

Maart maar afwachten.
Het kan ook zijn dat jij een myoom had/hebt dat bij je menstruatie in je baarmoederhals terecht komt en daardoor zo pijnlijk is (weeen-idee, want de baarmoeder wil dit irriterende ding eruit werken). Mogelijk dat er deel of helemaal kapot is gegaan door de krampen en er uit gekomen. Zo zou je ook de twee keer kunnen verklaren: eerste keer deel eraf, tweede keer ook een deel of helemaal..... Maar ja kleur ed is niet echt logisch.

Is je verteld waar in je baarmoeder (bij je baarmoederhals of ergens bovenin) die myomen zaten?
quote:extrahalo schreef op 23 februari 2008 @ 21:51:

Het kan ook zijn dat jij een myoom had/hebt dat bij je menstruatie in je baarmoederhals terecht komt en daardoor zo pijnlijk is (weeen-idee, want de baarmoeder wil dit irriterende ding eruit werken). Mogelijk dat er deel of helemaal kapot is gegaan door de krampen en er uit gekomen. Zo zou je ook de twee keer kunnen verklaren: eerste keer deel eraf, tweede keer ook een deel of helemaal..... Maar ja kleur ed is niet echt logisch.

Is je verteld waar in je baarmoeder (bij je baarmoederhals of ergens bovenin) die myomen zaten?Ze denkt dat deze 2 myomen uit de baarmoederhals hingen, want die zijn het meest logisch om los te raken. De derde myoom zit er nog, die kan er niet uitkomen (althans, dat lijkt me heel ongezond), want die zit buiten de baarmoeder bij de blaas. Zelf is ze ook niet helemaal overtuigd of het een myoom was, ze denkt ook aan een poliep, dus we wachten maart af. Komt er weer iets uit, dan inpakken, bellen en langsbrengen...
Beste Sonho, dit klinkt precies als wat mijn vrouw recent is overkomen. Ze is naar de gynaecoloog gegaan die verklaarde in al zijn jaren dit nog nooit te hebben gezien. Hij heeft het doorgestuurd naar het lab. Die kunnen zien dat het niet kwaadaardig is en niets met een zwangerschap (evt miskraam) te maken heeft. Maar we weten dus nog niet wat het wel is. Als het een myoom (vleesboom) zou zijn dat zou je toch mogen verwachten van de arts dat hij dat zou herkennen?

Zou je mij aub kunnen laten weten wat je verder te weten bent gekomen? Ik heb je aangemeld als 'vriend' zodat je me volgens mij dan ook direct kunt 'mailen'.

veel dank. Mark
Hallo Sonho en markd:

Ik heb hier jarenlang maandelijks last van gehad.

Giga buikpijn wanneer ik ongesteld was en dat hield meteen op als er "iets" uit was gekomen.

De eerste keer ben ik me een ongeluk geschrokken en naar de huisarts geweest. Die vermoedde dat het om een bloedstolsel ging, en vroeg me om als het weer eens gebeurde terug te komen en het mee te nemen.

Dat heb ik dus gedaan. In een plastic zakje leek het net op kippenlever. Het was idd een bloedstolsel.

Het is jarenlang elke maand voorgekomen. Op een gegeven moment voelde ik in mijn buik waar de pijn zat en dat zakte dan in de loop van een dag naar beneden totdat het idd naar buiten kwam, dan was het leed geleden.

Ik was dan altijd echt wel een dag ziek van de pijn.

Naarmate ik ouder werd is het gewoon minder geworden totdat ik er uiteindelijk geen last meer van had.

Dus geen miskramen, vruchtzakjes of wat al dies meer zij.

Want toen ik er last van had, was ik nog maagd.

Het hoeft niet bij iedereen zo te zijn, maar ik lees hier wel nare verhalen. Bij mij was het er een simpele verklaring voor, hoewel de pijn soms wel onverdraaglijk was. Van die echte in-elkaar-krimp-scheuten.

Perel.
okee long shot maar kan het heel erg misschien niet uit je vagina gekomen zijn maar vanuit je achterkantje? Wellicht heb je een lintworm te pakken en verlies je hier segmenten van. Hierbij heb je ook behoorlijke krampen en echt voelen dat het er uit komt doe je niet.

Kweet niet hoor maar misschien niet overbodig om even aan te kaarten bij je huisarts
Jongens, dit topic is van februari 2008. Ik denk dat TO hier al niet meer mee bezig is...?
Inderdaad Jonna, je hebt gelijk....ik heb de kleine lettertjes niet gelezen...
owww had ik helemaal niet naar gekeken, excuses!!
Heb nu het hele topic gelezen en dan zo'n einde dat het verjaard is, ben toch wel heel benieuwd wat het nu eindelijk is geweest!!!
Hi, vanochtend had ik iets dat ik zou omschrijven als 'ding uit baarmoeder', dus googlde op die term en kwam hier terecht. Ben dus erg benieuwd hoe dit afgelopen is. Ben zelf bezig met vruchtbaarheidsbehandelingen, en weet niet goed wat ervan te denken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven