Gezondheid alle pijlers

Aankomen

24-04-2018 21:49 53 berichten
Door psychische oorzaken (burn out , depressie) heb ik al een tijdje geen tot weinig eetlust.
Hierdoor ben ik afgevallen richting ondergewicht.

Ik doe erg mijn best om wel goed en voldoende te eten maar dit kost mij veel moeite omdat de eetlust gewoon ontbreekt.
Hongergevoel heb ik ook bijna niet.

Hebben jullie tips of kennen jullie voedingsmiddelen met veel voedingswaarde /calorieën die ik kan eten of drinken om aan te komen ?
Maizenapap met een klontje boter en wat suiker. daar kom je vliegensvlug van aan.
Vraag je arts om jou extra calorierijke voedingsdrankjes voor te schrijven.
Alle reacties Link kopieren
Of een afspraak maken met een diëtiste? Die weten hoe gezond aan te komen.
Sorry , de titel van dit topic was ook wat afgevallen .
Het moest zijn: Aankomen . :)
Cateautje schreef:
24-04-2018 21:53
Maizenapap met een klontje boter en wat suiker. daar kom je vliegensvlug van aan.
Ik zou ervan over mijn nek gaan
Julia10 schreef:
24-04-2018 21:55
Sorry , de titel van dit topic was ook wat afgevallen .
Het moest zijn: Aankomen . :)
Je bent je humor in ieder geval niet kwijt!
Alle reacties Link kopieren
Je kan verse ongezoete slagroom door yoghurt of vla of sauzen roeren. Je kan elke dag een avocado eten, volle melk drinken, volle yoghurt, flinke hand noten tussen door of notenrepen van bijvoorbeeld eat natural.
Je kan ook fantomalt poeder kopen bij de apotheek/drogist en dat door je eten doen, maar dat zou ik eerst overleggen met een arts.
Cateautje schreef:
24-04-2018 21:53
Maizenapap met een klontje boter en wat suiker. daar kom je vliegensvlug van aan.
Dankje voor de tip, ik ga het proberen.
Met volle melk .

Het klinkt niet moeilijk om te maken . ik
heb nog wel trek in zoetigheden en pap-achtige dingen, dus dit gaat me vast lukken.
Das lastig, want goed eten kan echt wel je herstel bevorderen!

Gezonde dingen die erg voedzaam zijn, zijn bv: noten, avocado, volle zuivelproducten (griekse yoghurt bv), een harinkje of andere vette vis, omelet met of zonder spek, gedroogde vruchten, stamppotten met boter & room. En drinkontbijt tussendoor.

Ik kan me voorstellen dat je weinig energie hebt om te koken. Ik ben fan van die maaltijdsalades van de AH: in 0 seconden toch iets vrij gezonds op tafel. Hun quiches zijn ook lekker makkelijk. Niet per se heel dikmakend, maar ik zou in jou geval maar eerst zorgen dat je uberhaubt driemaal daags eet, en je vitamines binnenkrijgt.

sterkte!!
Kan iemand je helpen met af en toe voor je koken?
Als je wel pap lust, das super voedzaam! Met suiker, honing, volle melk of room, gedroogde vruchten, dat dikt wel aan
Toen ik aan moest komen werd mij het volgende door de diëtiste aangeraden:
Om de 2 uur eten.
Noten (ongebrande), volle yoghurt met slagroom er door. Advocado’s. Ga zelf zaden bakken, denk aan zonne-, pijnboom-, pompoenpitten. Lekker in de sla, yoghurt of gewoon als knabbeltjes.
Eieren als tussendoortje met ham eromheen. Kaas, alle soorten behalve de lightsoorten.
Rijst koken, af laten koelen en eten met boter, suiker en kaneel.
Avondeten: roerbakken met veel olijfolie, vlees, groenten en creme fraiche vanillevla na.
Als je het lust: vette vis zoals haring, sardientjes, zalm.
Alle reacties Link kopieren
Gatinmijnsok schreef:
24-04-2018 21:57
Je kan verse ongezoete slagroom door yoghurt of vla of sauzen roeren. Je kan elke dag een avocado eten, volle melk drinken, volle yoghurt, flinke hand noten tussen door of notenrepen van bijvoorbeeld eat natural.
Je kan ook fantomalt poeder kopen bij de apotheek/drogist en dat door je eten doen, maar dat zou ik eerst overleggen met een arts.
Dat poeder krijg je ook voorgeschreven door een dietiste. Ik gebruik 3 blikken per week.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Twee volle eetlepels pindakaas vlak voor je je bed instapt.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Pindakaas met banaan. Hmmmm :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
90% van elke supermarkt bestaat uit voedingsmiddelen met veeeeel calorieën.....daar zou toch iets bij moeten zitten wat TO lust....
Alle reacties Link kopieren
Als het je lukt zou ik ook proberen om soep te maken. Verse soep, met bouillon van mergpijp en groenten. Zelfs al drink je dan enkel de bouillon, dan krijg je nog de nodige vitamines en literaten binnen.

Verder havermoutpap, rijstepap. Beiden met suiker en maken met volle melk. Evt kun je daar ook noten doorheen doen.

Zelf appelmoes maken met wat kaneel, das ook lekker. Of rabarber-appelmoes.
Dank voor alle reacties en tips.

Het lastige is dat ik dus erg weinig zin in eten heb. Ik gruwel bij de gedachte aan vettige dingen . Ook zit ik snel vol: van minder dan de helft van wat ik normaal zou (moeten) eten, heel lastig.

Vroeger kon ik genieten van eten, thuis en in restaurants . Van koken hield ik ook . Nu , door burn out en depressie heb ik er geen interesse in.
Kookprogramma's vind ik nog wel leuk om te zien , maar van zelf koken en eten komt het er dus niet van.

Zijn er hier mensen bekend met eetlustopwekkende middelen of kruiden ofzoiets?
Ik las ergens informatie over anti depressiva met eetlust opwekkend effect.
De naam ervan weet ik niet meer.
gizzmo-returns schreef:
24-04-2018 21:56
Je bent je humor in ieder geval niet kwijt!
Ik weet niet hoe ik de titel kan veranderen, dus ik laat het wel zo.
Alle reacties Link kopieren
Mijn eetlust gaat erop vooruit als ik aan het diëten ben dus niet mág eten (dan eet ik haast mijn schoenzool op) en hij gaat erop achteruit als ik zoals jij nu dus, móet eten. Zo werkt dat nu eenmaal.

Kan me herinneren dat ik vroeger 's morgens al begon met slagroom drinken waarna ik de halve dag niets meer naar binnen kreeg; nu dat was niet de goede manier. Wat wel hielp was gewoon precies dat te blijven eten wat ik anders zou eten, alleen vlak voor het slapengaan iets heel calorierijks te eten. Pindakaas bevat dus rond de 600 kcal per honderd gram, dus als je 50 gram naar binnen zou werken dan kom je een pond aan per twee weken. Het is ook betrekkelijk gezond spul. Blijft dat aan je gehemelte plakken dan moet je iets anders verzinnen. Mij ervaring is dat een koek en een mars ook wel meer dan 500 kcal samen bevatten dus daar zou je een pond per week van moeten aankomen. Of twee marsen. Dat eet vrij makkelijk weg. Er zullen ook wel makkelijk weg te krijgen koeken bestaan; zelf vind ik die reuzenmergpijpen makkelijk weghappen.

Je kan die de hele nacht verteren maar vermoedelijk zijn ze na een paar uur alweer verwerkt en sta je 's morgens met je gebruikelijke eetlust weer op. Succes.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Hier staan veel tips in: http://www.stuurgroepondervoeding.nl/to ... op-kom-aan

Ik heb het boek zelf en heb er veel aan gehad.
Alle reacties Link kopieren
Oh ja en een truc die mij altijd goed hielp als ik iets moest eten wat ik niet lustte dat was mijn neus dichtgeknepen houden. Of alleen door de mond ademen. Dat deed ik vroeger als klein kind als ik iets moest eten wat ik niet lustte.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Hoi To

Ik ken je gevoel wel tot eten ( ook een paar keer opgenomen geweest met een eetstoornis ).

Nu ik zwanger ben voelde ik dat ik wat terug viel in mijn oude gedrag kwa eten en geen hongergevoel en dat is met een kleine in je niet zo heel handig.

Ik heb via de kliniek maar kan ook via de huisarts hulp gezocht bij een goede diëtist. En nu maken wij elke maandag ochtend een eetschema voor de hele week die zetten we in mijn agenda van mijn telefoon met alarm. Het voordeel daar van is je hoeft niet meer na te denken over wanneer je moet eten en wat en hoeveel. Waardoor het voor mij in ieder geval makkelijker word om te eten omdat ik er niet meer 90% van de tijd mee bezig ben.

En dit word na mijn zwangerschap als ik en de kleine er aan toe zijn weer langzaam afgebouwd. Zodat ik weer zelf ga beslissen in wat ik eet. En hopelijk word zo een erge terugval verkomen.

En ga in de winkel vooral voor alle volle producten enzo.
Van de meeste antidepressiva komen veel mensen aan, behalve Wellbutrin. Ook antipsychotica als Seroquel. Seroxat en Seroquel zijn notoire dikmakers. Maar wat gezonder is: te dun of dikker met troep in je lichaam, lijkt me de vraag. ikzelf ben er niet van aangekomen, het is dus geen garantie, en ik vraag me af of je het voor die reden voorgeschreven krijgt.
Ik viel aan het begin van mijn burnout wel rap af, bij hetzelfde eetpatroon, gewoon puur omdat de stress aan je lichaam vreet. Dat normaliseerde vanzelf na een half jaar ofzo.

Ik zou je huisarts om advies vragen.

Mss heb je ook wat aan deze tips voor mensen met een slechte eetlust door kanker:
http://www.voedingenkankerinfo.nl/voedi ... ol-gevoel/
Alle reacties Link kopieren
Zoek een diëtist of laat je doorverwijzen door de huisarts. Samen met een diëtist kun je een schema opstellen, wat Browniechocolate ook al zegt. Toen ik wegens ziekte enorm was afgevallen en geen eetlust meer had, heeft dit me heel erg geholpen. Het klinkt heel simpel, ik vond het bijna kinderachtig, maar zo’n stom schemaatje kan echt helpen om weer regelmaat te krijgen in je eetpatroon. Bij mij kwam op die manier ook het hongergevoel vanzelf weer terug.

Misschien is drinkvoeding (naast je gewone voeding) nog een idee, als drinken misschien makkelijker gaat dan eten, kun je ook met de diëtist overleggen. Ik heb via de diëtist ook iets gekregen, ik geloof dat het fantomalt heette, een soort druivesuikerachtig iets, geeft geen smaak, wel calorieën, kon je overal doorheen doen, door de thee, koffie etc.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven