Gezondheid alle pijlers

Aantal gaatjes tanden + leeftijd

16-12-2019 01:46 118 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vroeg me af hoeveel gaatjes jullie gehad hebben en hoe oud je daarbij bent


+Wat is nu eigenlijk ''veel'' en wat is ''normaal''?
pfff 51 jaar, ontelbaar veel gaatjes, kronen, wortelkanaalbehandelingen, kiezen getrokken, facings. kortom: een grote ellende maar t ziet er allemaal heel aardig uit van buiten. Vroeger nooit goed leren poetsen, al vroeg eerste gaatjes. Een gebit from hell zeg maar. Ik verwacht volgend jaar de eerste implantaten.
Alle reacties Link kopieren
Ik nul gaatjes en ben 32 jaar. De tandarts vond dat uitzonderlijk.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.
Keuken1987 schreef:
16-12-2019 16:49
Ik nul gaatjes en ben 32 jaar. De tandarts vond dat uitzonderlijk.
Van onze generatie is dat echt niet zo uitzonderlijk hoor. In mijn omgeving hebben heel veel mensen geen gaatjes.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
16-12-2019 16:51
Van onze generatie is dat echt niet zo uitzonderlijk hoor. In mijn omgeving hebben heel veel mensen geen gaatjes.
Dat is wat de tandarts zei. Ik kom ook niet veel mensen tegen die mijn leeftijd hebben en geen gaatjes. Maar nou bespreek ik ook niet met iedereen of ze wel of geen gaatjes hebben.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.
Keuken1987 schreef:
16-12-2019 16:53
Dat is wat de tandarts zei. Ik kom ook niet veel mensen tegen die mijn leeftijd hebben en geen gaatjes. Maar nou bespreek ik ook niet met iedereen of ze wel of geen gaatjes hebben.
Je hebt gewoon een aardige tandarts!
Alle reacties Link kopieren
22 jaar en hier al redelijk wat afgezien met mijn gebit. Alles in het kort: er bleek te weinig ruimte te zijn in mijn mond in verhouding met de grootte van mijn tanden. Om die reden op negenjarige leeftijd al twee kiezen laten trekken vooraleer ik ging beugelen, daarna op zestien nog eens twee onderaan. Dit in de plaats van een kaakoperatie om meer ruimte te creëren.

Omdat mijn wijsheidstanden doorbraken, maar dit niet tijdig werd gezien, duwden deze tegen mijn andere tanden. Met als resultaat dat mijn kiezen sterk verzwakt waren en dus veel gaatjes. Daarbovenop was ik ook nog eens een tandenknarser, waar ik niet van af wist. Nadat mijn wijsheidstanden getrokken werden en ik een nachtbeugel kreeg, verminderde het aantal gaatjes sterk.

Sindsdien nog wat last van terugtrekkend tandvlees door te hard te poetsen, gelukkig minimaal, moet nog niet behandeld worden en is gestabiliseerd door elektrisch te gaan poetsen.
Twee tanden laten ontzenuwen omdat deze al te diep gevuld waren.
Verder sinds mijn 17 (even afkloppen) geen gaatjes meer gehad, slechts één keer dat de tandarts sprak over een beginnend gaatje, maar dat kon zichzelf nog herstellen. Wel al eens gehad dat een vulling van ongeveer 10 jaar oud intussen, vervangen moest worden, maar ook toen bleek dit niet gekomen door bacterieën.

Het gekke is dat ik eigenlijk alleen nog maar last heb gehad van gaatjes in mijn kiezen (terug even afkloppen). Vanaf de snijtanden, nog nooit problemen gehad, behalve van veel tandplak mede door mijn draadjes na het beugelen. Aan het snoepen en de suikers hoeft het dus niet persé te liggen.

Persoonlijk heb ik ervoor gekozen om het te aanvaarden. Ik doe het in ieder geval al beter dan mijn moeder (die haar eerste kronen al had op 13 jaar) en "even slecht" als mijn broer, die gelukkig nog al zijn tanden heeft op 34 (behalve de vier die hij ook moest laten trekken wegens plaatsgebrek.
leeg
Helena_z schreef:
16-12-2019 17:06

Het gekke is dat ik eigenlijk alleen nog maar last heb gehad van gaatjes in mijn kiezen (terug even afkloppen). Vanaf de snijtanden, nog nooit problemen gehad, behalve van veel tandplak mede door mijn draadjes na het beugelen. Aan het snoepen en de suikers hoeft het dus niet persé te liggen.
Ja, bij jou zal het ook zeker aanleg zijn.

Maar de reden dag kiezen gevoelig zijn voor gaatjes dan voor- of snijtanden is omdat ze meer groeven hebben en achterin zitten, waardoor je er lastiger bij kunt. Dus evenveel suikers op een kies waar je niet goed bij kunt geven meer kans op gaatjes.

Mijn moeder was nogal precies op gebitsverzorging en controleerde bij ons alle vier tot eind basisschool of we goed gepoetst hadden. Dat was wel wat overdreven natuurlijk. Ook omdat je niet alles kunt zien.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
16-12-2019 17:12
Ja, bij jou zal het ook zeker aanleg zijn.

Maar de reden dag kiezen gevoelig zijn voor gaatjes dan voor- of snijtanden is omdat ze meer groeven hebben en achterin zitten, waardoor je er lastiger bij kunt. Dus evenveel suikers op een kies waar je niet goed bij kunt geven meer kans op gaatjes.

Mijn moeder was nogal precies op gebitsverzorging en controleerde bij ons alle vier tot eind basisschool of we goed gepoetst hadden.
Dat kan ook inderdaad. Dat, plus niet elektrisch poetsen én die wijsheidstanden die maar zaten te duwen, gaf constant ontstekingen etc. Heb die op m'n 17e laten verwijderen en sindsdien geen last meer gehad.
leeg
Had je vroeger ook niet van die dingen die je gebit rood kleurde zodat je kon zien of je goed genoeg gepoetst had? (dan was die rode kleur weg)
lux- schreef:
16-12-2019 11:10
Ik heb nooit gaatjes EN nooit tandsteen. Bij de mondhygiëniste ben ik zelfs nog nooit geweest :$ en mijn gebit is ook hartstikke wit.

Enige is dat ik een klein stukje voortand mis na een val. Maar dar is zo’n klein stukje dat ze het niet eraan kan boetseren zeg maar. Dan moet ik zo’n hele facing laten plaatsen. Maar ik vind het niet storend. Andere mensen zien het niet eens.
Wat bedoel je met "hartstikke" wit? De meeste mensen hebben echt geen Gerard-Joling-witte tanden, gelukkig want dat oogt onnatuurlijk.
GinnyJones schreef:
16-12-2019 17:27
Had je vroeger ook niet van die dingen die je gebit rood kleurde zodat je kon zien of je goed genoeg gepoetst had? (dan was die rode kleur weg)
Ja, die tabletjes heb je nog steeds.
34 en ik heb iets van 16 vullingen en een wortelkanaal gehad.
Wel enorm fanatiek met poetsen, flossen, rageren en spoelen. Ik heb een heel schoon gebit volgens de tandarts, ben nog nooit bij een mondhygiënist geweest en heb bijna nooit tandsteen. Als ik het al heb haalt de tandarts het zelf met een haakje weg.
Ik heb gewoon pech blijkbaar en een zwak gebit. Tijdens/na mijn zwangerschappen was het wel echt extra erg.
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
16-12-2019 09:53
Dat dan gelukkig weer niet. Ik ben altijd tandsteenloos geweest. Ik heb geen pockets. Dat lijkt me wel veel aandacht kosten bij de dagelijkse verzorging want je moet telkens de plak er onder vandaan peuren.
Ja, klopt. Ik heb wel pockets door (eerdere) tandvleesontsteking en moet er echt aandacht aan besteden, wil ik het goed schoonhouden. Maar hé, nog geen gaatjes :-P)
Alle reacties Link kopieren
39, 0 gaatjes. Wel een aantal vullingen, oude tandarts meldde me na iedere x na fotos maken dat ik gaatjes had. Nu ben ik zelf tandartsassistente en toen ik de opleiding deed en rontgen kreeg als vak wilde ik graag meekijken. Ik vroeg of ik mocht zien waar de gaatjes dan te zien waren? Had hij geen tijd voor. Ik werkte ondertussen en ben overgestapt na mijn toenmalige werkgever. Foto’s ook binnen, nergens waren er gaatjes op te zien.....
Alle reacties Link kopieren
Bladiebladiebla2016 schreef:
16-12-2019 06:48
Waarom koop je dan geen goede elctrische tandenborstel? Dat maakt echt veel verschil. En zo duur zijn ze nu ook niet meer.
Ik heb nu deze gekocht:

https://www.bol.com/nl/p/oral-b-pro-2-2 ... 0966/?s2a=

zou die prima zijn?

Oral b pro 2 2500 black edition.

Zag er ook van 150€ staan dacht in eerste instantie dan heb ik wel mijn ''best'' gedaan voor mijn tanden dus wilde een dure kopen qua gevoel. ''je iets goed doet''

toen dacht ik begin maar eerst met een simpele. Want gaat toch om het poetsen waarschijnlijk.
dus ben benieuwd.
desperatewomen wijzigde dit bericht op 16-12-2019 18:20
26.31% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
32 jaar en nog nooit een gaatje gehad. Poets 2x per dag, ga braaf naar de tandartscontrole en meestal 1x per jaar klein beetje tandsteen verwijderen. Verder geen bijzondere onderhoudsdingen aan mijn gebit :)
Alle reacties Link kopieren
Wauwwwwwwww wat heeft iedereen hier gezonde tanden. Vooral degene met 0 gaatjes en al ouder.... ben wel beetje jaloers hihi. 8-) 8-)
Oh ja voor de dames die zich afvroegen waarom geen elektrische tandenborstel?

Ik heb serieus nooit geweten of er bij stil gestaan dat een gewone handtandenborstel zoveel slechter is.

Ik had tot ongeveer mijn 20e levensjaar 0 gaatjes. Toen kwam ik op een dag bij de tandarts en toen had ik er heeel veel. Vanaf daar ging het ook slechter. Want omdat ik nooit gaatjes had laten maken en vreselijke angst had voor de boor enz. en de verdovingsprik. heb ik veeeeel te lang gewacht waardoor ik uiteindelijk aan een tand zon groot gat had het een wortelkanaalbehandeling werd.

Vorige week had ik erge tandpijn en ik wist niet waarvan het kwam. want die hele rij tanden voelde apart aan. Tandarts zei dat ik veel tandplak had en beter moest poetsen ook waren mijn tanden dun vond hij en smoezelig. Ik zelf dacht dat de pijn afkwam van de tand waar ik de wortelkanaalbehandeling gehad heb, hij dacht die tand erna waar misschien een lekkende vulling inzat, en de tand erachter had weer een zwakke plek...… inmiddels de vulling vervanging door een speciale vulling in die tand met die vulling. Maar of het dat is is nog maar de vraag.
Alle reacties Link kopieren
Wat ook zo is, correct me if im wrong...

ik heb afgelopen jaren weinig tot geen zonlicht gehad aangezien ik amper buitenkom. Nu heb ik vaak gelezen vitamine D (dus zonlicht) je tanden sterkt houdt.

Zou het dat kunnen zijn in combinatie met 1 keer per dag slecht en snel poetsen plus slechte voeding/drank?
Ja, je weerstand en gezondheid zijn natuurlijk van invloed op je gebit. En hormonen, daarom zijn puberteit en zwangerschap soms van invloed op gaatjes.
Alle reacties Link kopieren
GinnyJones schreef:
16-12-2019 17:27
Had je vroeger ook niet van die dingen die je gebit rood kleurde zodat je kon zien of je goed genoeg gepoetst had? (dan was die rode kleur weg)
Jazeker! Die gebruik ik nog steeds van tijd tot tijd.
Alle reacties Link kopieren
Paars hebben wij.
Alle reacties Link kopieren
Moemoe64 schreef:
16-12-2019 17:28
Wat bedoel je met "hartstikke" wit? De meeste mensen hebben echt geen Gerard-Joling-witte tanden, gelukkig want dat oogt onnatuurlijk.
Nou gewoon, mooi wit. Niet gelig, geen vlekjes, niets. En nee, niet zo wit als de porseleinen plaatjes van popsterren maar wel echt bovengemiddeld wit, als ik het vergelijk met de mensen die ik tegenkom. En daar ben ik heel blij mee.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
41 en heb meerdere kronen, een implantaat en geen ongevulde kies. Mn snijtanden zijn wel gat vrij.

Ik poets 2x per dag, stoker en ga 2x pj naar de tandarts en 2x pj naar de mh.
De laatste 5 jaar is er weinig aan de hand (kan ook bijna niet meer ;) )
Alle reacties Link kopieren
Jawel, Zalmsnipper... nadat je denkt dat je er vanaf bent komt ronde 2: het vervangen van alle oude vullingen en kronen :@@:
Hier 57 jaar . Nu voor het moment dikke ellende !
Vanaf mijn 12 de ben ik gestopt met groeien . Ik was toen 1,76 m groot .

Snoepen deed ik nooit . Alle dagen drie keer poetsen . Van zodra er elektrische tandenborstels te koop waren , er mij één aangeschaft.

Mijn skelet was met de kalk van mijn tanden gaan lopen .
Veel beginnende gaatjes die zijn behandeld met vullingen .

Dan jaren geen problemen.

Rond mijn dertigste brak ik een tand vooraan .
De tandarts waar ik toen bij ging , trok hem , en ik kreeg een brug .
Wat een ellende ! Dat ding was te pas en te onpas kapot , of viel eruit .

Bij een andere tandarts , met een goede reputatie , een nieuwe brug laten zetten .
Ik voelde onmiddellijk dat ze niet goed paste .

Drie keer terug geweest . Maar hij bleef bij zijn standpunt dat alles in orde was .
Ik wist dat ik vroeg of laat wéér problemen ging hebben .

Onlangs is deze brug er ook uitgevallen .
Één van de tanden waar de brug aan vast was gemaakt , was afgebroken .

Mijn tandarts weigerde mij te helpen . Hij had geen tijd zei hij .
Bij een andere tandarts geweest die zó heeft zitten klooien in mijn tand , dat de volgende dag mijn gezicht eruit zag als of ik een flink pak slaag had gekregen !

In de kliniek beland bij een kaakchirug .
Antibiotica moeten slikken . Daar flink ziek van geweest .

Hij had nog leuk nieuws .
Er moesten maar liefst 5 tanden getrokken worden omdat die op uitvallen staan en allemaal ontstoken .

Mijn tandarts met zijn goede reputatie heeft mij al die jaren maar gewoon laten lopen !

Het tanden trekken doet hij gezien mijn vorige ervaring niet in één keer , maar trapsgewijs.( de kaakchirug)

Gisteren zijn nr 2 en 3 verwijderd . Gevolg , weer een dikke kaak en een dicht oog !
Gelukkig deze keer niet bont en blauw .
Maar mij zo buiten vertonen doe ik echt niet .

Ook heb ik twee kaakbottransplantaties achter de rug .
Ik wist niet dat dat mogelijk was .

Op die plaatsen moeten implantaten komen , en mijn kaakbeen was er te erg weggesleten .

Tot zover mijn lange verhaal .
Gelukkig heb ik geen pijn , maar ik ben er voorlopig nog niet vanaf .

Volgend jaar als de implantaten zullen gezet worden zal ik er weer ontoonbaar uitzien zeker ?

Maak jullie borst maar nat , hoe ouder je wordt , hoe meer tandproblemen .
anoniem_323253 wijzigde dit bericht op 17-12-2019 14:34
Reden: Toevoeging
0.40% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven