Gezondheid alle pijlers

Aanvullende tips hooikoorts

24-03-2019 21:01 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het hooikoortsseizoen is alweer een tijdje gestart. Na de regenbuien van afgelopen weken merk ik dat het nu weer mis begint te gaan.. De bekende tips tegen de klachten, zoals vaseline onder je neus / zonnebril / niet buiten sporten / pilletje / neusspray / desensilibisatie kuur/ voor het naar bed gaan / speciale horren en stofzuiger met hepa-filter, ken ik wel en en die helpen een hoop maar ik ben nog steeds niet klachtenvrij.

Maar er zijn volgens mij ook een hoop minder bekende tips. Geen wondermiddelen maar die wel bijdragen aan verlichten van het ongemak.

Zo kan histaminerijk voedsel klachten verergeren (bijv rode wijn, oude kaas, champignons en tomaat) en er blijken bepaalde voedingsproducten te zijn die natuurlijk anti-histaminicum bevatten (brandnetel, ui, kurkuma). Ik lees ook voorzichtig positieve signalen over omega-3 en probiotica.

Zijn er forummers onder ons die hiermee ervaring hebben? Of die wellicht zelf aanvullende tips hebben? Voor mij geldt dat ik alles wat mijn klachten verminderd (uiteraard wel enigzins onderbouwd) met twee handen aangrijp, en ik kan me voorstellen dat ik niet de enige ben.

(Overigens jarenlang bij verschillende allergologen op verschillende plekken in het land gelopen. Merk dat inzichten / plan van aanpak met de tijd nog al eens onder allergologen kan verschillen als het gaat om aanvullende ondersteuning.)
Ik had een paar dagen geleden een allergische aanval met alle symptomen van hooikoorts, terwijl ik dat normaal niet heb.
De cetrizine die ik bij de apotheek haalde werkte alleen tegen de prikkende ogen en tegen het niesen, maar helaas niet tegen de benauwdheid en het compleet uitgeputte gevoel.
Vandaag gaat 't eigenlijk weer wel wat beter, maar ik ga wel naar de huisarts om dit te bespreken. Want vooral die benauwdheid trek ik niet. Dus ik hoop vooral dat hij nog een goed receptje daarvoor heeft.
Anti-histamine.
Anti-histamine slikken en oogdruppels gebruiken. Daar kom ik de dagen redelijk mee door.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
24-03-2019 21:06
Ik had een paar dagen geleden een allergische aanval met alle symptomen van hooikoorts, terwijl ik dat normaal niet heb.
De cetrizine die ik bij de apotheek haalde werkte alleen tegen de prikkende ogen en tegen het niesen, maar helaas niet tegen de benauwdheid en het compleet uitgeputte gevoel.
Vandaag gaat 't eigenlijk weer wel wat beter, maar ik ga wel naar de huisarts om dit te bespreken. Want vooral die benauwdheid trek ik niet. Dus ik hoop vooral dat hij nog een goed receptje daarvoor heeft.
Dymista hielp daarvoor goed bij mij. Maar vind het te heftig spul om dat van feb tot sept te gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Antihistamine slik al weken. Icm neusspray als er veel pollen in de lucht zijn. Fijn dat het voor jullie goed werkt!

Heel veel verschillende soorten als gebruikt en ben op aanraden van allergoloog ook nog op “dieet”. Het werkt zeker, zonder zou ik niet (goed) kunnen werken en autorijden, maar toch voel ik me niet optimaal.. Ergste periode is als de berk in bloei staat.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik de medinose. Al jaren. In de winter 1x per dag, nu 2x per dag en als het het ergst is 3-4x per dag.

Consequent gebruik en regelmatig nieuwe batterijen zijn wel belangrijk. Ik heb bijna geen tabletten, spray of oogdruppels meer nodig, al is fietsen langs een hooiveld waar ze net maaien geen goed idee.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Dit soort tips bedoel ik:
https://www.pollennieuws.nl/post/?perma ... oene-vrouw
_horizon_ schreef:
24-03-2019 21:16
Dymista hielp daarvoor goed bij mij. Maar vind het te heftig spul om dat van feb tot sept te gebruiken.
Is dat een puffer die longblaasjes verwijdt?
Alle reacties Link kopieren
Ceylon schreef:
24-03-2019 21:27
Ik gebruik de medinose. Al jaren. In de winter 1x per dag, nu 2x per dag en als het het ergst is 3-4x per dag.

Consequent gebruik en regelmatig nieuwe batterijen zijn wel belangrijk. Ik heb bijna geen tabletten, spray of oogdruppels meer nodig, al is fietsen langs een hooiveld waar ze net maaien geen goed idee.
Thnx! Ooit eens naar gekeken maar las toen veel skeptische berichten. Zal er nog eens goed naar kijken als jij er zoveel baat bij hebt.
Alle reacties Link kopieren
Ceylon schreef:
24-03-2019 21:27
Ik gebruik de medinose. Al jaren. In de winter 1x per dag, nu 2x per dag en als het het ergst is 3-4x per dag.

Consequent gebruik en regelmatig nieuwe batterijen zijn wel belangrijk. Ik heb bijna geen tabletten, spray of oogdruppels meer nodig, al is fietsen langs een hooiveld waar ze net maaien geen goed idee.
Helpt inderdaad echt.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
24-03-2019 21:28
Is dat een puffer die longblaasjes verwijdt?
Neusspray (anthistaminicum en corticosteroide), maar deed bij mij wonderen voor astmatische klachten agv allergie.
Alle reacties Link kopieren
_horizon_ schreef:
24-03-2019 21:34
Thnx! Ooit eens naar gekeken maar las toen veel skeptische berichten. Zal er nog eens goed naar kijken als jij er zoveel baat bij hebt.

Logisch. Hij werkt pas na een week of twee en je moet hem echt dagelijks gebruiken. De meesten vinden na een weekje dat het niet werkt en mikken hem dan aan de kant. Of ze gebruiken hem niet consequent genoeg.

Ik merk het meteen aan mijn ogen als de batterijen te ver leeg zijn. Hij doet het dan wel nog maar mijn ogen beginnen dan weer te jeuken. Ik heb dus tegenwoordig altijd een flinke voorraad en vervang ze gewoon regelmatig. Dan maar niet leeg.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Bioresonantie. Alternatief, en velen vinden het onzin. Maar zoon en ik ondergaan beide elk jaar 1 a 2 behandelingen en zijn er dan weer van af. Medicatie worden we alletwee doodmoe van. Dus wij vinden dat een mooi alternatief.
Vorig jaar konden we niet terecht bij de betreffende therapeut. Zoon is toen getapet door de fysio en dit had ook een goed effect. Maar niet zo afdoende als de bioresonantie.
Alle reacties Link kopieren
Overigens helpen contactlenzen, een grote zonnebril en vaseline rond je neus ook een aardig handje mee.

Ik werd altijd zo suf van die tabletten. Ik heb het meeste last van bloeiende grassen en dan had ik er twee nodig, plus neusspray, plus oogdruppels. En dan nog tena´s want een niesbui van 30x hield mijn blaas meestal niet.
Sinds ik de medinose gebruik heb ik hooguit een half tabletje nodig als de boeren maaien. Ik ben dus fan ;-D
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Ik had jaren lang ook super veel last van hooikoorts. Vooral toen ik op de middelbare school zat. Iedere ochtend 3 kwartier fietsen. En het 1,5 uur erna kon ik me niet concentreren omdat ik rode ogen had, alleen maar aan het niesen was en een flinke loop neus had. Ik had toen in die tijd pilletjes, oogdruppels en neusspray gekregen van mijn huisarts. In het begin ging het super goed, maar op een gegeven moment weer terug naar de huisarts want de oogdruppels gingen tegenwerken en de neusspray werkte niet meer. Toen heeft mijn huisarts grazax voorgeschreven. Dit is een hooikoorts kuur van ongeveer 3 jaar. Elke dag een oplostablet onder je tong leggen en meer niks! Ze zeggen dat je na 3 jaar of helema van je hooikoorts af bent of dat je er bijna vanaf bent.
Ik slik grazax sinds september 2018 en ik moet zeggen, normaal kreeg ik nu al last van hooikoorts maar heb er tot nu toe nog geen last van. (kan natuurlijk nog komen)
Als ik jou was zal ik ook even overleggen met je huisarts. Misschien dat je huisarts het dan ook kan voorschrijven.
Alle reacties Link kopieren
Tapen, hoe gek het ook klinkt. Ik laat dit sinds twee jaar doen en het doet voor mij wonderen. Vorig jaar had ik heel veel last. Symptomen kwamen door alle medicaties heen en door t tapen was het op een gegeven moment goed te doen. Een keer of 3 per seizoen heb ik voldoende aan.

https://www.fysiotape.nl/medical-taping/hooikoorts/
Alle reacties Link kopieren
sallie68 schreef:
24-03-2019 22:02
Tapen, hoe gek het ook klinkt. Ik laat dit sinds twee jaar doen en het doet voor mij wonderen. Vorig jaar had ik heel veel last. Symptomen kwamen door alle medicaties heen en door t tapen was het op een gegeven moment goed te doen. Een keer of 3 per seizoen heb ik voldoende aan.

https://www.fysiotape.nl/medical-taping/hooikoorts/
Klinkt ook interessant, thnx!
Ga me er ook eens verder in verdiepen.
Alle reacties Link kopieren
Gravax is idd al eens de revue gepasseerd. Toen iom allergoloog besloten om het niet te doen, maar misschien toch maar weer eens ter discussie brengen. Probleem is dat gravax alleen voor graspollen werkt, voor zover ik weet zijn er nog geen tabletjes tegen boompollen en onkruid. Dus zou maar een gedeelte aanpakken; maar aan de andere kant betekent dat toch weer paar weken extr zonder klachten. Alternatief is injecties; dat heb ik 2x 5 jaar gedaan. Werkte steeds voor een paar jaar goed, had het er meer dan voor over, maar is ook steeds in alle heftigheid weer teruggekomen. Mocht nog een keer een ronde doen, maar vraagt teveel tijd icm werk en gezin..

Bioresonantie ga ik ook eens naar kijken, thnx. Ik ben als academicus wat terughoudend voor dit soort behandelingen, maar ik weet ook dat we nog lang niet alle kennis in pacht hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoorde laatst een vrouw op de radio die zweert bij het dragen van mondkapjes. En ze hield een pleidooi voor het normaliseren van die dingen en zocht een fabrikant die mondkapjes wilde maken met een opdruk.

Tapen heb ik zelf (nog) niet gedaan, ik heb niet zo hevig last van hooikoorts, maar ik ken mensen bij wie het goed werkt.
Alle reacties Link kopieren
_horizon_ schreef:
24-03-2019 23:00
Gravax is idd al eens de revue gepasseerd. Toen iom allergoloog besloten om het niet te doen, maar misschien toch maar weer eens ter discussie brengen. Probleem is dat gravax alleen voor graspollen werkt, voor zover ik weet zijn er nog geen tabletjes tegen boompollen en onkruid. Dus zou maar een gedeelte aanpakken; maar aan de andere kant betekent dat toch weer paar weken extr zonder klachten. Alternatief is injecties; dat heb ik 2x 5 jaar gedaan. Werkte steeds voor een paar jaar goed, had het er meer dan voor over, maar is ook steeds in alle heftigheid weer teruggekomen. Mocht nog een keer een ronde doen, maar vraagt teveel tijd icm werk en gezin..

Bioresonantie ga ik ook eens naar kijken, thnx. Ik ben als academicus wat terughoudend voor dit soort behandelingen, maar ik weet ook dat we nog lang niet alle kennis in pacht hebben.
Ik was ook terughoudend. Maar het resultaat was goed, en zoveel beter dan met medicatie. En mijn zoon ondergaat de behandeling ook al sinds zijn 2e. Hij is inmiddels 11. Hij heeft astma en had extra veel klachten door hooikoorts. En toch knaptte hij enorm op. Kinderen kunnen niet faken toch?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zwaar hooikoortspatient en ben in september vorig jaar begonnen met immunotherapie. Ik had alle soorten tabletjes, neusspray en oogdruppels al geprobeerd, maar niks werkte helaas zo dat het acceptabel was voor mij.

Ik voelde me de hele zomer door als een vaatdoek, zag eruit of ik gevochten had, zulke dikke ogen (dat vroegen ze me op mijn werk ook zelfs), lag 's nachts te snakken naar adem en voelde me echt beroerd.
In overleg met de allergoloog is na diverse tests besloten dat ik immunotherapie mocht gaan volgen en hoewel de graspollen nog moeten gaan bloeien, merk ik dat ik tot nu toe nog geen enkele keer last gehad heb van de bloeiende bomen, terwijl het wel 'mijn tijd' is zeg maar.

Nu snap ik dat het wellicht niet voor iedereen een optie is en je moet een lange adem hebben. Voor ik begon aan dit traject slikte ik desloratadine icm Montelukast en had ik Opatanol oogdruppels. Die laatste waren wel echt heel fijn en sterk! De Montelukast versterkte de werking van de desloratadine.
Wellicht kan dit nog voor je werken!
Ik heb van mijn huisarts Ventolin Diskus 200 (werkzame stof salbutamol) meegekregen voor mijn benauwdheidsklachten.
Gebruikt iemand dat ook en is de werking prettig?
Hertjehertje schreef:
24-03-2019 23:09
Ik hoorde laatst een vrouw op de radio die zweert bij het dragen van mondkapjes. En ze hield een pleidooi voor het normaliseren van die dingen en zocht een fabrikant die mondkapjes wilde maken met een opdruk.

Tapen heb ik zelf (nog) niet gedaan, ik heb niet zo hevig last van hooikoorts, maar ik ken mensen bij wie het goed werkt.
Chinezen en Japanners zie je er vaak al overal mee lopen.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
26-03-2019 16:48
Chinezen en Japanners zie je er vaak al overal mee lopen.
Ja klopt. Ik heb een paar jaar geleden ook nog met neusfilters rondgefietst. Zag er niet uit, weet eigenlijk niet of het nog te koop is. Hielp wel wat maar was niet baanbrekend.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven