Gezondheid alle pijlers

ADD-medicatie en vergoedingen

03-12-2021 23:55 78 berichten
Medicatie-kenners?

Ervaringen zijn ook welkom trouwens. :)
anoniem_407803 wijzigde dit bericht op 14-03-2022 23:56
94.09% gewijzigd
En toen dacht je: het topic zint me niet, laat ik eens staffen?

Voor mij mag het gesloten worden. Geen probleem. Van de meeste reacties (lees: vooral die van jou, Moiren) werd ik niet bepaald wijzer.

Vraag me echt af waarom je überhaupt reageert. Lezen is in ieder geval niet je beste kant. Vriendelijk zijn overigens ook niet.
Sherlock schreef:
04-12-2021 00:51
En toen dacht je: het topic zint me niet, laat ik eens staffen?

Voor mij mag het gesloten worden. Geen probleem. Van de meeste reacties (lees: vooral die van jou, Moiren) werd ik niet bepaald wijzer.

Vraag me echt af waarom je überhaupt reageert. Lezen is in ieder geval niet je beste kant. Vriendelijk zijn overigens ook niet.
Nee, medisch advies mag niet. Aan de mods om te beoordelen of dit topic dat is of niet.

Vriendelijkheid ook niet de jouwe, komen we daarin iig overeen :)
Moiren schreef:
04-12-2021 00:54
Nee, medisch advies mag niet. Aan de mods om te beoordelen of dit topic dat is of niet.

Vriendelijkheid ook niet de jouwe, komen we daarin iig overeen :)


Je plaat blijft hangen en je leest niet goed. Ik vraag geen medisch advies. Dat kun je blijven herhalen, maar dat verandert de vraag niet.

Mijn onvriendelijk is toch echt als reactie op jou.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik methylfenidaat, dat is volgens mij ook het eerste waar ze mee beginnen. Ik heb generieke (=merkloze) medicijnen en die kosten volgens mij nog geen €50 per jaar (en dan slik ik best veel, generieke medicijnen zijn meestal goedkoop). Dat gaat van mijn eigen risico af, maar alles daarboven wordt vergoed. Als je nu nog niks slikt dan zou ik niet perse mijn verzekering omgooien. Zoals ik het lees ga je eerst nog naar een psychiater en start je pas daarna. Dat zal dus februari zijn. Experimenteren met de juiste medicatie en opbouw duurt ook vaak een aantal maanden.

Mocht je nou toch medicatie krijgen wat niet vergoed wordt, dan kun je deze zorgkosten meestal af trekken van de belasting (daarvoor geldt wel een drempel afhankelijk van je inkomen).
Alle reacties Link kopieren
Sherlock jammer dat er zo negatief gereageerd wordt. Mensen voelen zich soms beter om zo te doen....laat gaan. Goed juist dat je je oriënteert en wie weet komt er nog een zinnige reactie
sophiax schreef:
04-12-2021 01:12
Ik gebruik methylfenidaat, dat is volgens mij ook het eerste waar ze mee beginnen. Ik heb generieke (=merkloze) medicijnen en die kosten volgens mij nog geen €50 per jaar (en dan slik ik best veel, generieke medicijnen zijn meestal goedkoop). Dat gaat van mijn eigen risico af, maar alles daarboven wordt vergoed. Als je nu nog niks slikt dan zou ik niet perse mijn verzekering omgooien. Zoals ik het lees ga je eerst nog naar een psychiater en start je pas daarna. Dat zal dus februari zijn. Experimenteren met de juiste medicatie en opbouw duurt ook vaak een aantal maanden.

Mocht je nou toch medicatie krijgen wat niet vergoed wordt, dan kun je deze zorgkosten meestal af trekken van de belasting (daarvoor geldt wel een drempel afhankelijk van je inkomen).
Dank je voor je uitleg. :D Had inderdaad al zo'n idee dat ze daarmee standaard begonnen.

Met de belasting krijg ik altijd wel wat terug. Heb ieder jaar veel zorgkosten die flink optellen.
Keetie schreef:
04-12-2021 01:12
Sherlock jammer dat er zo negatief gereageerd wordt. Mensen voelen zich soms beter om zo te doen....laat gaan. Goed juist dat je je oriënteert en wie weet komt er nog een zinnige reactie

Dankjewel! Ja, ik hoop het ook. Hier en daar staan al wat zinnige dingen gelukkig.
Alle reacties Link kopieren
Sherlock schreef:
03-12-2021 23:55

- Zijn medicijnen voor ADD hetzelfde als voor ADHD?

- Wat doen de verschillende medicijnen precies?

Dit is wat ik kon vinden aan bestaande medicijnen:

Methylfenidaat:

Ritalin
Concerta
Medikinet
Equasym
Kinecteen

Ook dexamfetamine (of Amfexa) wordt voorgeschreven. Deze stof heeft een vergelijkbare werking als Methylfenidaat.

Soms wordt Strattera (werkzame stof: atomoxetine) voorgeschreven.

Wat is het verschil tussen bovenstaande medicijnen?

Vanuit de basisverzekering worden de volgende ADHD-medicijnen volledig vergoed:

Ritalin
Medikinet (werkzame stof: Methylfenidaat) tabletten van 5, 10 of 20 mg.
Voor alle andere ADHD-medicatie, bijvoorbeeld Strattera of dexamfetamine betaal je de volledige kosten zelf of geldt er een eigen bijdrage van maximaal 250 euro per jaar.

Voorwaarden weet ik ook:
Je dient over een verwijzing van een arts te beschikken.
De kosten voor ADHD-medicatie en dienstverlening van de apotheek gaan af van je eigen risico.
Voor medicijnen die niet verzekerd zijn, betaal je alle kosten zelf.
Om nog wat vragen te beantwoorden: medicatie voor ADD en ADHD is vaak hetzelfde. De namen die jij noemt zijn vooral merknamen. Merknamen worden in principe niet vergoed (preferentiebeleid). Welke medicatie jij het beste kunt slikken bepaal jij samen met je arts. De werking van de medicatie kun je makkelijk op internet vinden of aan je arts vragen. Geen van bovenstaande medicatie krijg je (op legale wijze) zonder verwijzing van een arts, deze middelen gaan echt alleen op recept. De kosten van de apotheek betaal je tegelijk met de medicatie (staat apart op de factuur) en is de eerste keer wat hoger dan daarna. De prijzen hiervan zijn wettelijk vastgelegd en worden gewoon vergoed door je verzekering. Je eigen risico krijg je sowieso wel op door bij de psychiater naar binnen te lopen, dus daarna wordt alles vergoed (tenzij je medicatie wilt waarvoor je niet verzekerd bent, maar generieke medicatie is net zo goed als merken, dus waarom zou je?). Welk merk je precies krijgt regelt de apotheek overigens. Die hebben afspraken met alle verzekeraars over welk generiek merk ze verstrekken.
Dat wist ik niet, dat merknamen niet vergoed worden.

Dat stuk tekst wat ik in de OP heb staan, heb ik van een site overgenomen. Maar zag na lang zoeken op al die namen door de bomen het bos niet meer.

Dat ieder medicijn bij iedereen anders werkt, begrijp ik. Als 'bijvraag' was ik meer benieuwd daarnaar. Mijn hoofdvraag betreft de vergoedingen. En de verschillen tussen de diverse soorten. Want méér dan 'het ene werkt met methylfenidaat en het andere niet' lees ik nergens.

Nu ben ik ook geen Google-wonder. ;) Word al gauw afgeleid en raak verdwaald in de info. Vast herkenbaar voor velen m.b.t. dit onderwerp. Maar een technische (en begrijpbare) uitleg kwam ik in ieder geval niet tegen.

Dank voor je bijdragen hier! :D
Alle reacties Link kopieren
Medicatie wat voor het eerst op de markt komt is gepatenteerd. De fabrikant kan een hoge prijs vragen om zo de kosten voor de ontwikkeling terug te verdienen. Medicatie wat al lang bestaat heeft geen patent en kan dus door andere fabrikanten worden nagemaakt tegen veel lagere kosten. Dit zijn generieke medicijnen en die hebben dezelfde werkzame stof, bijvoorbeeld methylfenidaat. Wel kunnen er andere hulpstoffen in de pillen zitten (zoals vulmiddel), maar daar merk je niks van (uitzonderlijke gevallen daargelaten). Om de zorgkosten laag te houden maken alle verzekeraars met de apotheek afspraken over de fabrikant die ze vergoeden. Dit betekent dus dat jij helemaal een doosje krijgt van bv Sandoz met methylfenidaat erin. Als jij perse het merk Ritalin wilt, dan kan dat vast maar dan moet je de kosten zelf betalen (en nogmaals: het voegt niks toe, behalve wanneer je toevallig allergisch bent voor het vulmiddel wat Sandoz gebruikt, dan kan je arts een specifiek merk voorschrijven). Stap 1 is met een psychiater in gesprek om te kijken of je überhaupt met medicatie moet beginnen of dat er eerst iets anders te proberen valt (gerichte therapie bijvoorbeeld).
Alle reacties Link kopieren
Overigens goed om te weten: medicatie voor ADD/ADHD valt onder de opiumwetgeving. Het is geen opiaat, maar je kunt het niet zomaar overal mee naar toe nemen op vakantie. Dan heb je soms een verklaring van je arts nodig.
sophiax schreef:
04-12-2021 01:56
Medicatie wat voor het eerst op de markt komt is gepatenteerd. De fabrikant kan een hoge prijs vragen om zo de kosten voor de ontwikkeling terug te verdienen. Medicatie wat al lang bestaat heeft geen patent en kan dus door andere fabrikanten worden nagemaakt tegen veel lagere kosten. Dit zijn generieke medicijnen en die hebben dezelfde werkzame stof, bijvoorbeeld methylfenidaat. Wel kunnen er andere hulpstoffen in de pillen zitten (zoals vulmiddel), maar daar merk je niks van (uitzonderlijke gevallen daargelaten). Om de zorgkosten laag te houden maken alle verzekeraars met de apotheek afspraken over de fabrikant die ze vergoeden. Dit betekent dus dat jij helemaal een doosje krijgt van bv Sandoz met methylfenidaat erin. Als jij perse het merk Ritalin wilt, dan kan dat vast maar dan moet je de kosten zelf betalen (en nogmaals: het voegt niks toe, behalve wanneer je toevallig allergisch bent voor het vulmiddel wat Sandoz gebruikt, dan kan je arts een specifiek merk voorschrijven). Stap 1 is met een psychiater in gesprek om te kijken of je überhaupt met medicatie moet beginnen of dat er eerst iets anders te proberen valt (gerichte therapie bijvoorbeeld).

Hier ben ik mee bekend inderdaad m.b.t. die kosten en voorkeursmedicijnen.

Wat ik bedoelde met dat ik weinig info vind, is de werking an sich. Dopamine heeft ermee van doen. Zorgt de ene bijvoorbeeld voor heropname of juist de remming ervan? En is een andere pil om meer dopamine aan te maken? (Ik noem nu maar wat.)

Het is ook niet dat ik per se medicatie wil. Behandeling op andere manieren ook niet. Gaat op zich prima met me. Wilde alleen op safe spelen, mocht dat al kunnen, door de juiste zorgverzekering te kiezen. Maar ik blijf vrij zeker bij mijn huidige, gezien de voordelen op ander gebied. Collectief via gemeente bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
Nou nog maar een keer dan
Op de site van PsyQ vind je hun jaarlijkse adhd patientenbrief met de verschillende vergoedingen voor t komend jaar En voor welke producten er een aparte vergoeding van de 250 geldt.
Is wel zinnig om dat nog even goed te controleren als je daarom overstapt.

Maar begin nou eerst s met een afspraak, dit gepuzzel heeft geen enkele zin als je nog niet eerder iets gebruikt hebt.
Voorschrijvers kunnen je dit ook vertellen op het moment dat eea aan de orde is
sophiax schreef:
04-12-2021 01:59
Overigens goed om te weten: medicatie voor ADD/ADHD valt onder de opiumwetgeving. Het is geen opiaat, maar je kunt het niet zomaar overal mee naar toe nemen op vakantie. Dan heb je soms een verklaring van je arts nodig.

Goede tip. Had ik ook niet geweten.
Alle reacties Link kopieren
Sherlock schreef:
04-12-2021 00:11
Ik heb geen psychiater. Huisarts is er te weinig mee bekend, dus daar kon ik mijn vragen ook niet stellen.
Dus je dacht dan vraag ik het op een forum?

Je ha kan je toch verwijzen naar een psychiater. Wie heeft dan je diagnose gesteld? JIjzelf?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet dat Equasym langwerkend is, want dat wordt hier in huis gebruikt. Persoonlijk zou ik zelf ook voor langwerkend de voorkeur hebben, is weer makkelijker voor de ADD'er omdat het maar één inname moment per dag betreft.

Ik weet niet hoe het met volwassenen zit, hier alleen nog de kinderdosis, maar ook Tentin wordt hier gebruikt. Dit is wel kortdurend omdat dat beter bij ander kind paste en kind lukte het altijd ook de dag door te komen alleen op één dosis. Daar heb ik nu twijfels over. En daar moet je inderdaad € 250 van zelf betalen en de rest declareer je heel makkelijk en krijg je weer terug via externe partij. Sindskort declareert de apotheek het rechtstreeks bij die partij, dus dat scheelt weer een administratief dingetje.

Ik snap heel goed dat je je licht hier wilt opsteken hoor. Ik was ook altijd op zoek.
Ik zou het even vragen aan je behandelaar. Het is mij allemaal vertelt, maar niet onthouden met mijn adhd hoofd haha. Ik weet wel dat adhd en add hetzelfde behandelt worden, en dat ze vooral per persoon kijken hoe die op de verschillende medicatie reageert. Het instellen is nogal een proces, ik ben al sinds september bezig met medicatie instellen.

Ik ben begonnen met methylfenidaat (concerta huismerk) Hierna ben ik overgegaan op dex omdat het bij mij toch niet voldoende effect gaf, in mijn geval is dat elvanse. Die hebben via elvanse zelf een regeling waardoor je een deel van de kosten terug kunt krijgen.

Ik zelf heb alleen ervaring met elvanse en methylfenidaat. Beide doet inderdaad weer iets anders met dopamine, maar hoe dat precies zat.. Dit is echt een proces waar je een behandelaar bij nodig hebt. Mijn huisarts weigerde het ook zelf te doen, omdat ze het teveel gedoe vind. En dat begrijp ik nu wel.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb voor mijn ADD een tijdje concerta geslikt wel via de huisarts maar zij heeft daar veel expertise in . Opgebouwd met ritalin en daarna concerten. Heel eerlijk ik voel me beter zonder . Heb geleerd heel veel structuur in mijn leven aan te brengen althans op de vlakken waar ik last had van de add zoals het huishouden en plannen etc . Ook heb ik een tijdje bij de psycholoog gelopen waardoor ik beter kan accepteren dat ik het nou eenmaal heb . Maar goed dat is voor iedereen anders maar medicijnen waren het voor mij niet in elk geval . Het is geen hapklare oplossing .
Werd door mijn verzekeraar volledig vergoed .
Alle reacties Link kopieren
https://www.independer.nl/zorgverzekeri ... ssier/adhd
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren
Krijg je deze medicatie al voorgeschreven of verwacht je dat deze medicatie voorgeschreven wordt?

In de eerste situatie, bel maandag je zorgverzekering.

In de tweede situatie, bel maandag je huisarts en daarna je zorgverzekering.

En aangzien het toch december is en er weer nieuwe zorgverzekeringen afgesloten kunnen worden voor het komende jaar. Check dan direct waar dit wel wordt vergoed.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik Elvanse (lisdexamfetamine - langwerkend dexamfetamine)

Hier zit een terugbetaal regeling bij tot aan 250 euro van de eigen bijdrage, daarna word het vergoed door de verzekeraar. De apotheek geeft hier al informatie over bij het ophalen.

Het eigen risico zou hier niet onder moeten vallen.
Alle reacties Link kopieren
Nog wat info:
Van belang is dat je gewicht, hart en vaatziekten, bloeddruk worden bekeken door een arts. Er zijn risico’s bij bepaalde ziektes in de familie. Soms moet er eerst een hartfilmpje worden gemaakt.

Middel van eerste keus is methylfenidaat (Ritalin), kortwerkend. Daar zullen ze meestal mee starten, lage dosering. Dan kijken welke dosering goed is. Dan kijken of kortwerkend, of langwerkend beter is. Aangezien veel AD(H)D ers nigal vergeetachtig zijn, vergeten ze soms de middag dosering. Middel werkt gemiddeld 4 uur. Werkt vrij snel na inname.
Ook kun je er rebound van krijgen (dus een piek in klachten als het is uitgewerkt). Dat is vaak ook een reden om een langwerkende te proberen.

Als bijwerkingen te groot zijn, of het werkt niet goed, dan is dexamfetamine de volgende op de lijst om te proberen. Ook daarvan zijn kort en langwerkenden.
Er bestaat een terugbetaal regeling, waarbij er toch (een deel?) wordt terugbetaald aan je.

Als dat niet goed werkt, dan kan strattera een optie zijn. Dit werkt heel anders, en daarvan duurt het een paar weken voordat je optimaal resultaat ziet. Dus dat moet je langer slikken voordat het goed beoordeeld kan worden.

Heb je hier iets aan?
Teaus schreef:
04-12-2021 02:13
Nou nog maar een keer dan
Op de site van PsyQ vind je hun jaarlijkse adhd patientenbrief met de verschillende vergoedingen voor t komend jaar En voor welke producten er een aparte vergoeding van de 250 geldt.
Is wel zinnig om dat nog even goed te controleren als je daarom overstapt.

Maar begin nou eerst s met een afspraak, dit gepuzzel heeft geen enkele zin als je nog niet eerder iets gebruikt hebt.
Voorschrijvers kunnen je dit ook vertellen op het moment dat eea aan de orde is
Jij bepaalt voor mij wat een fijne manier is om me te oriënteren?
viva-amber schreef:
04-12-2021 06:25
Dus je dacht dan vraag ik het op een forum?

Je ha kan je toch verwijzen naar een psychiater. Wie heeft dan je diagnose gesteld? JIjzelf?

Als je niets bij te dragen hebt, vanwaar dan die nieuwsgierigheid?

Als ik nu niet antwoord, is dat voor lui zoals jij een teken dat ik zelf een diagnose heb gesteld.

Maar om dit hele gezeik in mijn eigen topic hopelijk vanaf nu te weten en het aub (!) on topic te houden, zal ik je antwoorden. Ik heb een officiële diagnose van een officieel instituut. Wat voor het grootste deel ook nog vergoed werd, dus volledig legaal, kloppend, etc.

Ik hoop dat ik jou nu gerustgesteld hebt.
toffifee schreef:
04-12-2021 08:11
Ik weet dat Equasym langwerkend is, want dat wordt hier in huis gebruikt. Persoonlijk zou ik zelf ook voor langwerkend de voorkeur hebben, is weer makkelijker voor de ADD'er omdat het maar één inname moment per dag betreft.

Ik weet niet hoe het met volwassenen zit, hier alleen nog de kinderdosis, maar ook Tentin wordt hier gebruikt. Dit is wel kortdurend omdat dat beter bij ander kind paste en kind lukte het altijd ook de dag door te komen alleen op één dosis. Daar heb ik nu twijfels over. En daar moet je inderdaad € 250 van zelf betalen en de rest declareer je heel makkelijk en krijg je weer terug via externe partij. Sindskort declareert de apotheek het rechtstreeks bij die partij, dus dat scheelt weer een administratief dingetje.

Ik snap heel goed dat je je licht hier wilt opsteken hoor. Ik was ook altijd op zoek.

Dankjewel! Voor die laatste zin en je uitleg. Kortdurend en langdurig, die info is ook altijd fijn om in gedachten te houden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven