Gezondheid alle pijlers

ADD-medicatie en vergoedingen

03-12-2021 23:55 78 berichten
Medicatie-kenners?

Ervaringen zijn ook welkom trouwens. :)
anoniem_407803 wijzigde dit bericht op 14-03-2022 23:56
94.09% gewijzigd
JenBarber schreef:
04-12-2021 08:19
Ik zou het even vragen aan je behandelaar. Het is mij allemaal vertelt, maar niet onthouden met mijn adhd hoofd haha. Ik weet wel dat adhd en add hetzelfde behandelt worden, en dat ze vooral per persoon kijken hoe die op de verschillende medicatie reageert. Het instellen is nogal een proces, ik ben al sinds september bezig met medicatie instellen.

Ik ben begonnen met methylfenidaat (concerta huismerk) Hierna ben ik overgegaan op dex omdat het bij mij toch niet voldoende effect gaf, in mijn geval is dat elvanse. Die hebben via elvanse zelf een regeling waardoor je een deel van de kosten terug kunt krijgen.

Ik zelf heb alleen ervaring met elvanse en methylfenidaat. Beide doet inderdaad weer iets anders met dopamine, maar hoe dat precies zat.. Dit is echt een proces waar je een behandelaar bij nodig hebt. Mijn huisarts weigerde het ook zelf te doen, omdat ze het teveel gedoe vind. En dat begrijp ik nu wel.

Dankjewel voor je reactie. Ik heb (nog) geen behandelaar. Ik ben me enkel wat aan het inlezen en oriënteren. En zag door de bomen het bos niet meer. Dacht dus hier wat info te verzamelen.

In ieder geval goed om te weten dat Elvanse een eigen regeling heeft.

Dat het een heel proces is, geloof ik meteen. Zeker door de verschillende reacties van individuen. Herken het van andere medicatie ooit.
Yildizlar2 schreef:
04-12-2021 08:38
Ik heb voor mijn ADD een tijdje concerta geslikt wel via de huisarts maar zij heeft daar veel expertise in . Opgebouwd met ritalin en daarna concerten. Heel eerlijk ik voel me beter zonder . Heb geleerd heel veel structuur in mijn leven aan te brengen althans op de vlakken waar ik last had van de add zoals het huishouden en plannen etc . Ook heb ik een tijdje bij de psycholoog gelopen waardoor ik beter kan accepteren dat ik het nou eenmaal heb . Maar goed dat is voor iedereen anders maar medicijnen waren het voor mij niet in elk geval . Het is geen hapklare oplossing .
Werd door mijn verzekeraar volledig vergoed .


Dankjewel! En fijn dat je die structuur al hebt geleerd. Herkenbaar ook.

Ik heb een ander soort hulpverlener die ik al jaren heb, al voor de diagnose. Dus heb mijn weg er ook wel in gevonden. Maar heb ook altijd veel aan praktische tips van anderen. Medicatie is niet zaligmakend, weet ik inderdaad. Doe het op medicijnen die op het brein werken doorgaans ook niet best. Heb dat vaak gehad voor andere aandoeningen.
viva-life22 schreef:
04-12-2021 09:12
Krijg je deze medicatie al voorgeschreven of verwacht je dat deze medicatie voorgeschreven wordt?

In de eerste situatie, bel maandag je zorgverzekering.

In de tweede situatie, bel maandag je huisarts en daarna je zorgverzekering.

En aangzien het toch december is en er weer nieuwe zorgverzekeringen afgesloten kunnen worden voor het komende jaar. Check dan direct waar dit wel wordt vergoed.

Geen van beiden. Ik vroeg het dus júist vanwege de zorgverzekering en het einde van het jaar.

Mijn vragen waren ter oriëntatie. Zal het er straks in de OP nog eens duidelijk inzetten.
MEFunny schreef:
04-12-2021 09:18
Ik gebruik Elvanse (lisdexamfetamine - langwerkend dexamfetamine)

Hier zit een terugbetaal regeling bij tot aan 250 euro van de eigen bijdrage, daarna word het vergoed door de verzekeraar. De apotheek geeft hier al informatie over bij het ophalen.

Het eigen risico zou hier niet onder moeten vallen.

Dankjewel!
Alle reacties Link kopieren
Sherlock schreef:
04-12-2021 00:17
De zoekfunctie lijkt het niet te doen. Had al wel gezocht laatst.


Google is GEEN vervanging van een consult bij een arts. Wanneer je eigen huisarts te weinig verstand heeft van ADD behandeling en medicatie laat je dan verwijzen naar iemand die er wel verstand van heeft.

Er zijn heel veel factoren die van belang zijn bij het kiezen van een behandelplan en eventuele medicatie. Ga zelf niet lopen rommelen. Wil je meer weten over de verschillende medicaties kijk dan op websites die redelijk betrouwbaar zijn, dus bij medische literatuur, www.lareb.nl, www.farmacotherapeutischkompas.nl/
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
helena2 schreef:
04-12-2021 09:24
Nog wat info:
Van belang is dat je gewicht, hart en vaatziekten, bloeddruk worden bekeken door een arts. Er zijn risico’s bij bepaalde ziektes in de familie. Soms moet er eerst een hartfilmpje worden gemaakt.

Middel van eerste keus is methylfenidaat (Ritalin), kortwerkend. Daar zullen ze meestal mee starten, lage dosering. Dan kijken welke dosering goed is. Dan kijken of kortwerkend, of langwerkend beter is. Aangezien veel AD(H)D ers nigal vergeetachtig zijn, vergeten ze soms de middag dosering. Middel werkt gemiddeld 4 uur. Werkt vrij snel na inname.
Ook kun je er rebound van krijgen (dus een piek in klachten als het is uitgewerkt). Dat is vaak ook een reden om een langwerkende te proberen.

Als bijwerkingen te groot zijn, of het werkt niet goed, dan is dexamfetamine de volgende op de lijst om te proberen. Ook daarvan zijn kort en langwerkenden.
Er bestaat een terugbetaal regeling, waarbij er toch (een deel?) wordt terugbetaald aan je.

Als dat niet goed werkt, dan kan strattera een optie zijn. Dit werkt heel anders, en daarvan duurt het een paar weken voordat je optimaal resultaat ziet. Dus dat moet je langer slikken voordat het goed beoordeeld kan worden.

Heb je hier iets aan?

Hier heb ik zeker wat aan, dankjewel.

Kortdurend zou mijn voorkeur denk ik hebben áls ik zover zou zijn om met medicatie te starten. Want doorgaans gaat het goed met me. Maar die mogelijke rebound is een goed punt.
Alle reacties Link kopieren
Sherlock schreef:
04-12-2021 10:17
Geen van beiden. Ik vroeg het dus júist vanwege de zorgverzekering en het einde van het jaar.

Mijn vragen waren ter oriëntatie. Zal het er straks in de OP nog eens duidelijk inzetten.

Oké, daar ben ik dan wel benieuwd naar. Want als ik het goed begrijp heb je nog geen diagnose maar denk je er zelf aan dit te hebben?
hamerhaai schreef:
04-12-2021 10:20
Google is GEEN vervanging van een consult bij een arts. Wanneer je eigen huisarts te weinig verstand heeft van ADD behandeling en medicatie laat je dan verwijzen naar iemand die er wel verstand van heeft.

Er zijn heel veel factoren die van belang zijn bij het kiezen van een behandelplan en eventuele medicatie. Ga zelf niet lopen rommelen. Wil je meer weten over de verschillende medicaties kijk dan op websites die redelijk betrouwbaar zijn, dus bij medische literatuur, www.lareb.nl, www.farmacotherapeutischkompas.nl/

Zoals nu al heel vaak uitgelegd, ben ik me enkel aan het inlezen. En zelf lopen rommelen is met dit soort medicatie niet eens aan de orde, omdat je het toch eerst voorgeschreven zult moeten krijgen.

En ik héb me al verdiept in allerlei goede sites, maar zoals gezegd: ik zag door de bomen het bos niet meer. Dus vandaar mijn wat gerichtere vragen. En is het dus géén vervanging van een consult. Noch vragen om medisch advies.
viva-life22 schreef:
04-12-2021 10:22
Oké, daar ben ik dan wel benieuwd naar. Want als ik het goed begrijp heb je nog geen diagnose maar denk je er zelf aan dit te hebben?

Ik heb wel een diagnose. Heb intussen de OP maar even verduidelijkt.
Alle reacties Link kopieren
Sherlock schreef:
04-12-2021 10:21
Hier heb ik zeker wat aan, dankjewel.

Kortdurend zou mijn voorkeur denk ik hebben áls ik zover zou zijn om met medicatie te starten. Want doorgaans gaat het goed met me. Maar die mogelijke rebound is een goed punt.
Ik vind zelf kortwerkend fijner, omdat je het wel of niet kunt slikken, afhankelijk van je planning. Ik heb echt geen behoefte aan methylfenidaat als ik ga mountainbiken, maar wel als ik een vergadering heb van 3 uur. Rebound kun je ondervangen door op tijd de volgende dosis in te nemen. Zeker voor uitproberen welke dosering fijn is, is kortdurend makkelijker. Online zijn er ook wel partijen die een structuur aanbieden. Met zoiets zou je nu ook al gewoon kunnen beginnen (ook zonder het label adhd is dat handig).

Oh en stop met jezelf verdedigen dat je op zoek bent naar ervaringen. Natuurlijk snap je wel dat internet geen arts is (heb je nu vaak genoeg gezegd). Er is niks mis mee om een beetje voorbereid zo’n gesprek in te gaan.
Alle reacties Link kopieren
https://www.independer.nl/zorgverzekeri ... ssier/adhd

Heb deze vanochtend al eerder geplaatst, maar hier zie alles wbt vergoedingen voor 2022.

Verder heb je voor dex nog een extra vergoeding wat anderen al eerder zeggen, dat kan de apotheker je vertellen.

Ik zou wel als de wiedeweerga een behandelaar zoeken, wachtlijsten zijn lang en je hebt die nodig voor het voorschrijven van recept.
Wanna grow up to be
Be a debaser
sophiax schreef:
04-12-2021 10:42
Ik vind zelf kortwerkend fijner, omdat je het wel of niet kunt slikken, afhankelijk van je planning. Ik heb echt geen behoefte aan methylfenidaat als ik ga mountainbiken, maar wel als ik een vergadering heb van 3 uur. Rebound kun je ondervangen door op tijd de volgende dosis in te nemen. Zeker voor uitproberen welke dosering fijn is, is kortdurend makkelijker. Online zijn er ook wel partijen die een structuur aanbieden. Met zoiets zou je nu ook al gewoon kunnen beginnen (ook zonder het label adhd is dat handig).

Oh en stop met jezelf verdedigen dat je op zoek bent naar ervaringen. Natuurlijk snap je wel dat internet geen arts is (heb je nu vaak genoeg gezegd). Er is niks mis mee om een beetje voorbereid zo’n gesprek in te gaan.

Lief, dankjewel!

En fijn die uitleg weer. :D
Chienandalou schreef:
04-12-2021 11:35
https://www.independer.nl/zorgverzekeri ... ssier/adhd

Heb deze vanochtend al eerder geplaatst, maar hier zie alles wbt vergoedingen voor 2022.

Verder heb je voor dex nog een extra vergoeding wat anderen al eerder zeggen, dat kan de apotheker je vertellen.

Ik zou wel als de wiedeweerga een behandelaar zoeken, wachtlijsten zijn lang en je hebt die nodig voor het voorschrijven van recept.

Dankjewel!
Alle reacties Link kopieren
sophiax schreef:
04-12-2021 10:42
Ik vind zelf kortwerkend fijner, omdat je het wel of niet kunt slikken, afhankelijk van je planning. Ik heb echt geen behoefte aan methylfenidaat als ik ga mountainbiken, maar wel als ik een vergadering heb van 3 uur. Rebound kun je ondervangen door op tijd de volgende dosis in te nemen. Zeker voor uitproberen welke dosering fijn is, is kortdurend makkelijker. Online zijn er ook wel partijen die een structuur aanbieden. Met zoiets zou je nu ook al gewoon kunnen beginnen (ook zonder het label adhd is dat handig).

Oh en stop met jezelf verdedigen dat je op zoek bent naar ervaringen. Natuurlijk snap je wel dat internet geen arts is (heb je nu vaak genoeg gezegd). Er is niks mis mee om een beetje voorbereid zo’n gesprek in te gaan.
Ik vind de langdurende fijner, ik sla ook geen dag over.
Dus dat is idd op ervaring een verschil.

Verder, TO, een HA kan idd wel medicatie voorschrijven en zelf consulteren bij de GGZ. Je zou zelf ook bv een afspraak kunnen maken bij de POH-GGZ, die staan ook verbonden met de GGZ.
MEFunny schreef:
05-12-2021 07:35
Ik vind de langdurende fijner, ik sla ook geen dag over.
Dus dat is idd op ervaring een verschil.

Verder, TO, een HA kan idd wel medicatie voorschrijven en zelf consulteren bij de GGZ. Je zou zelf ook bv een afspraak kunnen maken bij de POH-GGZ, die staan ook verbonden met de GGZ.

Goede tip! Dankjewel!

Ik ga van de week toch maar eens bellen. Wil naar aanleiding van de informatie in dit topic en de slechte dag gisteren wat verder kijken. Ik heb zo ontzettend veel vergeten en gemiskleund gedurende de dag, dat wat ondersteuning handig was geweest.
Nu ik hier toch ben, meteen een vraag aan de vrouwen hier. Hebben jullie méér last van de vervelende kanten van je ADD/ADHD als je (bijna) ongesteld bent?

Zonder ADD/ADHD kan je hoofd en gevoelsleven natuurlijk al op z'n kop staan natuurlijk, maar ik heb het idee dat het bij 'ons soort' heftiger is. Maar ja, vergelijk heb ik/jullie natuurlijk niet. ;) Maar wellicht zijn jullie er toch mee bekend.
Alle reacties Link kopieren
Tentin (dexamfetamine) heeft net als elvanse ook een terugbetaalregeling.

Verder succes met alles
Been there, done that, got the T-shirt.
Apatura schreef:
05-12-2021 17:26
Tentin (dexamfetamine) heeft net als elvanse ook een terugbetaalregeling.

Verder succes met alles

Goed om te weten. En dankjewel!
Alle reacties Link kopieren
Sherlock schreef:
05-12-2021 17:20
Nu ik hier toch ben, meteen een vraag aan de vrouwen hier. Hebben jullie méér last van de vervelende kanten van je ADD/ADHD als je (bijna) ongesteld bent?

Zonder ADD/ADHD kan je hoofd en gevoelsleven natuurlijk al op z'n kop staan natuurlijk, maar ik heb het idee dat het bij 'ons soort' heftiger is. Maar ja, vergelijk heb ik/jullie natuurlijk niet. ;) Maar wellicht zijn jullie er toch mee bekend.
Daar is geen eenduidig antwoord op. Dé ADD-er bestaat niet. Net zoals de ene vrouw wel veel laat heeft van hormonale schommelingen wbt menstruatie en de ander niet. Wel is het zo dat oestrgeen invloed heeft op dopamine aanmaak en op die manier zou medicatie kunnen helpen.

Zelf heb ik nooit problemen gehad met menstruatie, dat is met medicatie ongewijzigd gebleven.

Ik wil je wel een tip geven: hang niet teveel op aan je diagnose. Ik vind het pijnlijk te lezen dat je het hebt over ‘ons soort’.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Chienandalou schreef:
05-12-2021 18:37
Daar is geen eenduidig antwoord op. Dé ADD-er bestaat niet. Net zoals de ene vrouw wel veel laat heeft van hormonale schommelingen wbt menstruatie en de ander niet. Wel is het zo dat oestrgeen invloed heeft op dopamine aanmaak en op die manier zou medicatie kunnen helpen.

Zelf heb ik nooit problemen gehad met menstruatie, dat is met medicatie ongewijzigd gebleven.

Ik wil je wel een tip geven: hang niet teveel op aan je diagnose. Ik vind het pijnlijk te lezen dat je het hebt over ‘ons soort’.
Interessant die info over oestrogeen en dopamine. Dank je.

Nee, ik hang er niet te veel aan op. 'Ons soort' had ik niet voor niets tussen aanhalingstekens staan. Meer uit leesbaarheid, omdat ik al tig keer de juiste afkorting had gebruikt. Dus je pijn kan weer weg. ;)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb veel baat bij een hogere dosis tentin in de week voor mn menstruatie.
3,75mg normaal en dan 5mg.
Extra magnesium vit D en teunisbloemolie gebruik ik ook ter ondersteuning.
Helpt ook om mn eetlust een beetje normaal te houden.
(Als ik alles netjes neem, momenteel is t een chaos :facepalm: )
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Op facebook is een fijne pagina. Adhd bij vrouwen.
Misschien leuk om lid te worden.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Sherlock schreef:
05-12-2021 19:16
Interessant die info over oestrogeen en dopamine. Dank je.

Nee, ik hang er niet te veel aan op. 'Ons soort' had ik niet voor niets tussen aanhalingstekens staan. Meer uit leesbaarheid, omdat ik al tig keer de juiste afkorting had gebruikt. Dus je pijn kan weer weg. ;)
Volgens mij begrijp je niet wat ik bedoel. Ik voel me iig niet ‘jouw soort’ al lezende dit topic.
Ik hoop dat je de juiste hulp kunt vinden, een ADHD coach kan helpen je doen inzien dat ieder anders is en dat ervaringen omtrent medicatie persoonsgebonden zijn. Als je echt geïnteresseerd bent in de aandoening zelf, kun je beter vragen waar mensen tegenaan lopen ipv over medicatie en/of menstruatie.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Apatura schreef:
05-12-2021 19:25
Ik heb veel baat bij een hogere dosis tentin in de week voor mn menstruatie.
3,75mg normaal en dan 5mg.
Extra magnesium vit D en teunisbloemolie gebruik ik ook ter ondersteuning.
Helpt ook om mn eetlust een beetje normaal te houden.
(Als ik alles netjes neem, momenteel is t een chaos :facepalm: )

Hier doelde ik inderdaad op met mijn laatste vraag. Je ervaart verschil rond de menstruatie wat je o.a. met je medicatie kunt veranderen. Fijn in ieder geval.

Vervelend dat het zo'n chaos is momenteel. Mag ik vragen: door bijvoorbeeld decemberdrukte? Of de corona-ellende?
Apatura schreef:
05-12-2021 19:27
Op facebook is een fijne pagina. Adhd bij vrouwen.
Misschien leuk om lid te worden.

Ik zal eens kijken. Heb in een paar groepen gezeten ooit, maar dat was mij te rommelig en onoverzichtelijk. Te veel mensen ook. Maar misschien is deze groep die jij noemt net wat anders.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven