Gezondheid alle pijlers

Afvallen en stoppen met snacken maar hoe?

27-02-2019 21:07 175 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal!

Ik ben een gezonde dame van 23. De laatste tijd ben ik veel aan het werk (50 uur per week) maar heb ik ook veel meer honger. Hierdoor ben ik dus ook aangekomen, ik ben niet dik ofzo maar er vormt zich nu toch een buikje en van die heupen (sorry vind ik niet mooi!). Het lukt me alleen niet zo goed om consequent naar mezelf te zijn en geen ongezonde dingen te snaaien.
Het zwakke moment ligt vooral rond 16:00 en met name na het avondeten voel ik me gewoon niet verzadigd. Het is niet dat ik niet genoeg heb gegeten maar heb gewoon trek in iets; alleen een wortel gaat deze leegte niet opvullen....(en een chippie wel :lol: ).

Hebben jullie hier ervaring mee en tips voor mij om van deze snaai-impulsen af te komen? Niet in huis halen telt wel voor de avond maar niet middag; wanneer er koekjes staan op mijn werk. Ohja, en ik heb een hekel aan sporten (naast dat ik er gewoonweg "geen tijd" voor heb).

Trouwens even over mn leefstijl:
Ik fiets naar mn werk (10 minuten). Ik werk afwisselend staan en zitten, ongeveer 60/40 verhouding. Ik drink geen frisdrank of koffie; alleen water en thee zonder suiker; qua drinken valt er geen winst te behalen. Ik denk dat het vooral ligt aan het snacken tussen de grote maaltijden tussendoor. Ik ben trouwens klein maar wel een grote eter, mijn BMI is 21.
schaapje11 wijzigde dit bericht op 27-02-2019 21:19
17.65% gewijzigd
Susan schreef:
03-03-2019 19:23
Misschien heeft ze dat ook 20 jaar geleden uitgerekend.
ja en op haar binnenarm laten tatoeren
Alle reacties Link kopieren
Geel schreef:
03-03-2019 19:21
Het is zoals je zelf zegt gewenning. Je lichaam is niet een 'lege tank', je lichaam verbrand dan vet voor energie. Zoek maar eens op intermittent fasting ;).
Om de dag te kunnen beginnen, heeft je lijf gewoon wat brandstof nodig. Je gaat naar je werk en hebt energie nodig. Dat er mensen zijn die stellen in de ochtend niet te "kunnen" eten, heeft alleen maar te maken met gewenning en met het feit dat veel mensen niet voldoende nachtrust nemen, dus die staan op terwijl ze eigenlijk nog niet uitgeslapen zijn en nee, dan heb je ook geen trek. Het hangt dus allemaal samen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
03-03-2019 19:29
Om de dag te kunnen beginnen, heeft je lijf gewoon wat brandstof nodig. Je gaat naar je werk en hebt energie nodig. Dat er mensen zijn die stellen in de ochtend niet te "kunnen" eten, heeft alleen maar te maken met gewenning en met het feit dat veel mensen niet voldoende nachtrust nemen, dus die staan op terwijl ze eigenlijk nog niet uitgeslapen zijn en nee, dan heb je ook geen trek. Het hangt dus allemaal samen.
Je lichaam haalt zijn energie dan uit vet. En zoals je zelf al zegt is onbijten een gewoonte. Ik zeg niet dat het verkeerd is, ik licht alleen toe waarom niet ontbijten ook werkt. Nogmaals zoek het concept intermittent fasting op.
Susan schreef:
03-03-2019 19:23
Misschien heeft ze dat ook 20 jaar geleden uitgerekend.
Zo ongeveer wel ja. Het is een vrij makkelijke rekensom en ik was toch eens benieuwd waar ik op uit zou komen.
pejeka schreef:
03-03-2019 19:29
Om de dag te kunnen beginnen, heeft je lijf gewoon wat brandstof nodig. Je gaat naar je werk en hebt energie nodig. Dat er mensen zijn die stellen in de ochtend niet te "kunnen" eten, heeft alleen maar te maken met gewenning en met het feit dat veel mensen niet voldoende nachtrust nemen, dus die staan op terwijl ze eigenlijk nog niet uitgeslapen zijn en nee, dan heb je ook geen trek. Het hangt dus allemaal samen.
Ik vind het prettig zo. Ik kan prima op een lege tank functioneren, dan voel ik me juist fit en scherp.
Alle reacties Link kopieren
Geel schreef:
03-03-2019 19:35
Je lichaam haalt zijn energie dan uit vet. En zoals je zelf al zegt is onbijten een gewoonte. Ik zeg niet dat het verkeerd is, ik licht alleen toe waarom niet ontbijten ook werkt. Nogmaals zoek het concept intermittent fasting op.
Juist, die mening deel ik dus ook!
En als je de avond ervoor een gezonde maaltijd hebt gegeten met genoeg gezonde vetten, zonder suiker en weinig koolhydraten, heb je in de ochtend echt niet direct 'honger'.
Je lijf schakelt dan inderdaad over op vetverbranding voor energie i.p.v koolhydraten.

Ontbijt is in het engels 'breakfast', wat eigenlijk letterlijk break fast/break the fast betekend. Dus: verbreek het vasten. Wanneer je dat doet is aan jezelf, het is gewoon met de paplepel ingegoten dat dat dan in de ochtend zou moeten, net zoals melk gezond zou zijn.....
Sadie007 schreef:
03-03-2019 19:49
Juist, die mening deel ik dus ook!
En als je de avond ervoor een gezonde maaltijd hebt gegeten met genoeg gezonde vetten, zonder suiker en weinig koolhydraten, heb je in de ochtend echt niet direct 'honger'.
Je lijf schakelt dan inderdaad over op vetverbranding voor energie i.p.v koolhydraten.

Ontbijt is in het engels 'breakfast', wat eigenlijk letterlijk break fast/break the fast betekend. Dus: verbreek het vasten. Wanneer je dat doet is aan jezelf, het is gewoon met de paplepel ingegoten dat dat dan in de ochtend zou moeten, net zoals melk gezond zou zijn.....
niet waar, eerst wordt je glycogeenvoorraad aangesproken
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
03-03-2019 20:26
niet waar, eerst wordt je glycogeenvoorraad aangesproken
Daar heb je gelijk in.
Die is na een dag op 3 op (goed, verschillen in mensen zijn er altijd), en als de glycogeen voorraad op is gaat je lijf over op vet verbranden voor energie.
Dit echter alleen als je geen suiker en weinig koolhydraten eet. (anders pakt je lichaam deze weer voor energie)
Als je lichaam eenmaal vet verbruikt voor brandstof ervaar je ook nagenoeg geen honger meer, omdat vet je suikerspiegel niet laat schommelen.
Bij dit proces van vet verbranden als hoofd energiebron komen ketonen vrij.
Deze ketonen worden gebruikt door de hersenen als brandstof,omdat hersenen niet direct de vetzuren kunnen gebruiken, daar zij de bloed-hersenbarrière niet kunnen passeren.

En dat je voor je hersenen alleen maar glucose/koolhydraten nodig hebt, is niet waar.
Sadie007 schreef:
04-03-2019 12:46
Daar heb je gelijk in.
Die is na een dag op 3 op (goed, verschillen in mensen zijn er altijd), en als de glycogeen voorraad op is gaat je lijf over op vet verbranden voor energie.
Dit echter alleen als je geen suiker en weinig koolhydraten eet. (anders pakt je lichaam deze weer voor energie)
Als je lichaam eenmaal vet verbruikt voor brandstof ervaar je ook nagenoeg geen honger meer, omdat vet je suikerspiegel niet laat schommelen.
Bij dit proces van vet verbranden als hoofd energiebron komen ketonen vrij.
Deze ketonen worden gebruikt door de hersenen als brandstof,omdat hersenen niet direct de vetzuren kunnen gebruiken, daar zij de bloed-hersenbarrière niet kunnen passeren.

En dat je voor je hersenen alleen maar glucose/koolhydraten nodig hebt, is niet waar.
als de glycogeenvoorraad op is, gaat het over op eiwitverbranding (spierweefsel) daarna pas vet
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
04-03-2019 12:55
als de glycogeenvoorraad op is, gaat het over op eiwitverbranding (spierweefsel) daarna pas vet
Wanneer je geen suiker en weinig koolhydraten eet en na je glycogeen voorraad te hebben opgemaakt ketonen aanmaakt, gebruik je dus vet als hoofd energiebron.
Echter, kan je lichaam zelf glucose halen/maken uit vetzuren en eiwitten. Dit proces wordt gluconeogenese genoemd.
Gluconeogenese is een metabolische manier die je lever en nieren in staat stelt om glucose te maken uit niet-koolhydraatbronnen.
Dus als je verder ook genoeg proteïnen eet heeft je lichaam genoeg om glucose aan te maken voor de spieren en zal er niets worden afgebroken.
S-Meds schreef:
03-03-2019 17:19
van geen ontbijt eten is aangetoond dat het overgewicht veroorzaakt.
:rofl:
Wie heeft dat toch ooit verzonnen... ik heb mijn leven lang nog nooit ontbeten, als kind ook niet.
Geen honger, een mok sterke koffie is voor mij meer dan genoeg. Nee, 2 mokken.
Moet ik niet tóch gaan zitten eten, wordt je heel misselijk van. En dik.
Nu heb ik gewoon al sinds mijn 20e maat 36-38; een prima figuur dus.

Ik eet 1x per dag fruit, 1x per dag een flinke maaltijd. Nooit problemen met aankomen of afvallen: mijn gewicht schommelt niet en ik heb nooit honger behalve 2 uur voor ik ga eten.

Heb je overigens nog antwoord op mijn vraag, ik had hem al beantwoord: je maakte je zorgen om me omdat ik mijn bmi wist: dan was ik geobsedeerd met mijn gewicht bezig weet je nog?
Toen ik je daarop wees zweeg je tegen MIJ maarrrrr ging je WEL andere forummers vertellen dát je het raar vond als iemand haar bmi wist. Overigens vond je een andere forummer niet geobsedeerd omdat ze haar bmi wist. Bij weer een ander ging je in gesprek over bmi vs vetpercentages en hoe je te dik kunt zijn met een bmi van 19!!!!!!
Vreemd.... je maakt je wel heeeel erg druk om wat anderen eten zeg :wtf:

Je bent meer geobsedeerd door eten, bmi, afvallen, aankomen, sporten en vetpercentages dan wie ook op dit forum.
Wat is daar de oorzaak van, al je hele leven aan het lijnen, sporten, spiergroepen ontwikkelen in de hoop dat het helpt?

En dat rare advies om geen Griekse yoghurt te eten want de echte volle bevat 10% vet: jij zei dat je ipv die Griekse yoghurt net zo goed slagroom kon eten.
In slagroom zit 35% vet, Griekse yoghurt is dus niet te vergelijken met slagroom; tien procent of vijfendertig procent vet is echt een groot verschil. Geloof dat nou maar gewoon.......

Je hebt nogal de neiging om maar wat te schrijven als het over eten of bewegen gaat. Hoe is dat zo gekomen bij jou, waarom ben je er nog steeds zo mee bezig? En durf je geen antwoord meer te geven als je aantoonbaar ongelijk hebt? Ik vind het een beetje triest....

Een stapje terug zou je sieren ipv die 'waarheden' van je, je bent overduidelijk niet erg thuis in de materie: soms kan je ook gewoon zwijgen ;)
Je kletst weer eens onzin met je ontbijt, beter chips eten dan nootjes.... werkelijk... de onzin!!! :nooo:
Alle reacties Link kopieren
Geel schreef:
03-03-2019 19:21
Het is zoals je zelf zegt gewenning. Je lichaam is niet een 'lege tank', je lichaam verbrand dan vet voor energie. Zoek maar eens op intermittent fasting ;).
Ofwel: jij denkt dat je dik zijn kunt tegengaan door niet te ontbijten, want immers, je lijf verbrandt dan vet om de energie te krijgen die je lijf nodig heeft om de dag te kunnen starten en dus is het gezond?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
04-03-2019 18:59
Ofwel: jij denkt dat je dik zijn kunt tegengaan door niet te ontbijten, want immers, je lijf verbrandt dan vet om de energie te krijgen die je lijf nodig heeft om de dag te kunnen starten en dus is het gezond?
Ik ben zo brutaal alvast MIJN antwoord te geven: geen idee, er zit geen gedachte achter: ik weet alleen dat ik als lagere schoolkind echt niet kon eten als ik net wakker was, tussen de middag wat fruit, soms een boterham en 's avonds kreeg ik chronisch te weinig warm eten.
Dat vulde ik aan door brood met kaas te maken na het avondeten, viel niet zo op want mijn broers mochten gek genoeg wél voldoende eten omdat ze aan atletiek deden, en tennis.
Maar ik voel me nou eenmaal supergoed op 1 grote maaltijd en wat fruit in de loop van de dag.
Pas nog bij de dokter geweest: geen enkel vitaminetekort, prima conditie: lichamelijk ben ik helemaal ok. O ja, en de overgang was nu definitief achter de rug, nou gelukkig maar die hormonen weten wat zeg.. maar het heeft nooit invloed op mijn gewicht gehad. Zo zie je maar: niet iedereen voelt zich even tof en gezond bij 3 of zelfs 6 keer per dag eten. Slecht voor je gebit trouwens: dat is ook nog opmerkelijk goed voor mijn leeftijd.
Echt, er is geen 1 juiste manier om te eten, drinken: ieder mens zit anders in elkaar.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
04-03-2019 18:59
Ofwel: jij denkt dat je dik zijn kunt tegengaan door niet te ontbijten, want immers, je lijf verbrandt dan vet om de energie te krijgen die je lijf nodig heeft om de dag te kunnen starten en dus is het gezond?
Nee dit zei ik niet, dat is wat jij ervan maakt. Het is overigens niet iets wat ik 'denk' het is een fenomeen wat wetenschappelijk onderzocht is.
Aangezien jij het nog steeds niet hebt opgezocht, heb ik even de moeite voor je gedaan:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4516560/
https://www.annualreviews.org/doi/full/ ... 816-064634
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 3013000213

Het internet staat er vol mee.
Alleen omdat iets voor jou niet werkt, maakt het niet per definitie ongezond.
Alle reacties Link kopieren
Geel schreef:
04-03-2019 19:20
Nee dit zei ik niet, dat is wat jij ervan maakt. Het is overigens niet iets wat ik 'denk' het is een fenomeen wat wetenschappelijk onderzocht is.
Aangezien jij het nog steeds niet hebt opgezocht, heb ik even de moeite voor je gedaan:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4516560/
https://www.annualreviews.org/doi/full/ ... 816-064634
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 3013000213

Het internet staat er vol mee.
Alleen omdat iets voor jou niet werkt, maakt het niet per definitie ongezond.
Het internet is de grootste bron van misinformatie. Ga het eens aan een arts of diëtist vragen, zou ik zeggen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
een mok sterke koffie is voor mij meer dan genoeg. Nee, 2 mokken.

Oh god ik krijg een flashback naar een mentor van de middelbare school, die had hetzelfde "ontbijt" en die meurde me toch gigantisch uit haar mond.
:sick:
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
04-03-2019 19:22
Het internet is de grootste bron van misinformatie. Ga het eens aan een arts of diëtist vragen, zou ik zeggen.
Als je niet eens de moeite neemt om je hierin te verdiepen kan je beter helemaal niet reageren.
De links verwijzen naar wetenschappelijk onderbouwde artikelen, waar uiteindelijk geneeskunde op is gebaseerd.
Ik denk dat je beter zelf deze vraag bij de diëtiste kan neerleggen, aangezien ik geen problemen heb met mijn gewicht.
Alle reacties Link kopieren
Geel schreef:
04-03-2019 19:38
Als je niet eens de moeite neemt om je hierin te verdiepen kan je beter helemaal niet reageren.
De links verwijzen naar wetenschappelijk onderbouwde artikelen, waar uiteindelijk geneeskunde op is gebaseerd.
Ik denk dat je beter zelf deze vraag bij de diëtiste kan neerleggen, aangezien ik geen problemen heb met mijn gewicht.
Jij niet, maar veel mensen wel, door een ongebalanceerd voedingspatroon en te veel tussendoor eten. En hoe je het ook wendt of keert, is een gezond ontbijt de beste start van je dag.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Waarom moet dat ontbijt dan weer per se vette Griekse yoghurt zijn? Van gewone halfvolle yoghurt, wat muesli en een stuk fruit zit een mens toch ook gewoon vol tot de lunch?
Anyco schreef:
04-03-2019 19:27
een mok sterke koffie is voor mij meer dan genoeg. Nee, 2 mokken.

Oh god ik krijg een flashback naar een mentor van de middelbare school, die had hetzelfde "ontbijt" en die meurde me toch gigantisch uit haar mond.
:sick:
Troost je, mijn docente Nederlands rookte en dronk koffie én: tromgeroffel.... poetste haar tanden niet voor ze de deur uitging naar haar werk. Of ging daar pas koffiedrinken (ik heb nog nooit de koffie op mijn werk gedronken: smerig.. ik wil espresso, echte ;) )

Ik poets mijn tanden wel voor ik de deur uitga, rook niet (ook niet in pauze's ) koop geen goedkope parfum waar ik teveel van opdoe, heb schone kleding aan: ook ieder jaar naar de tandarts en dan meteen je gebit schoon laten maken door een mondhygiëniste zal zijn werk doen. Ik stink niet uit mijn bek i.t.t. de mensen die in de file nog brinta uit een bakje eten en de resten lekker tussen hun tanden laten zitten tot ze 's avonds weer gaan slapen. Dat vind ik dan weer niet zo fris.

Had je mij maar als mentor gehad dan had je hooguit gedacht: volgens mij heeft ze verse ananas gegeten in de pauze. Of appel, sinaasappel: kortom ik ruik hooguit naar fruit.
En thee in de avond. Is goed te doen vroeg ik net aan een ex van me. Nou ja je kan niet alles hebben, maar ik heb wél een frisse adem. Altijd i.t.t. degenen die nog even een mueslireep opknagen voor het slapen gaan. Dat gaat liggen rotten in je maag en darmen met alle gevolgen vandien.. kan geen tandpasta tegenop.
Geen kauwgom ook trouwens.

Gaat het nu wel weer een beetje met je? Lust je nog koffie? Ik hoop het maar, al zou ik niemand die zurige apparatenkoffie aanraden. Dan beter water, ook lekker vooral als het goed koud is! (thermofles met blokjes ijs, steeds bijvullen met kraanwater: heerlijk!)
starbright schreef:
04-03-2019 20:23
Waarom moet dat ontbijt dan weer per se vette Griekse yoghurt zijn? Van gewone halfvolle yoghurt, wat muesli en een stuk fruit zit een mens toch ook gewoon vol tot de lunch?
ach ja volslagen onzin. Magere yoghurt levert zelfs meer eiwitten
Geel schreef:
04-03-2019 19:20
Nee dit zei ik niet, dat is wat jij ervan maakt. Het is overigens niet iets wat ik 'denk' het is een fenomeen wat wetenschappelijk onderzocht is.
Aangezien jij het nog steeds niet hebt opgezocht, heb ik even de moeite voor je gedaan:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4516560/
https://www.annualreviews.org/doi/full/ ... 816-064634
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 3013000213

Het internet staat er vol mee.
Alleen omdat iets voor jou niet werkt, maakt het niet per definitie ongezond.
Dankjewel voor de linkjes! Ik weet pas sinds kort dat ik al ruim 50 jaar aan een rage meedoe en ik moet zeggen dat ik het heel fijn vind dat ik nu zonder een woord te zeggen iemand die het er niet mee eens is en me wil dwingen te eten een paar kopietjes van deze artikelen in de handen kan drukken.
Serieus, de printer staat te draaien: de eerstvolgende die zegt 'maar je MOET zoveel x per dag eten, op de tijd die IK bepaal en anders word je plotseling alsnog te dik/dun, krijg je vitaminetekorten en je zou schrikken als een arts je bloed nakeek op tekorten'.
Dat is pas gebeurd; ik heb de uitslag doorgestuurd gekregen; dat ik niks tekort kom kan ik bewijzen.

Nu ook dat ik gewoon supermodern bezig ben, net als vroeger eigenlijk :D
Echt handig, die discussie ben ik meer dan zat dus maak ik tegenwoordig ruzie als iemand over verplicht ontbijt begint: deze papieren zwijgend overhandigen en vragen pas te oordelen na het lezen is prettiger aan mijn oren. Top! :sun:
S-Meds schreef:
04-03-2019 20:42
ach ja volslagen onzin. Magere yoghurt levert zelfs meer eiwitten
Vergeleken met slagroom bedoel je?
Dat zal best, maar wie eet er nou een bakje slagroom als ontbijt.
Moet er niet aan denken i.i.g. :mrgreen:
SadButTrue999 schreef:
04-03-2019 20:57
Vergeleken met slagroom bedoel je?
Dat zal best, maar wie eet er nou een bakje slagroom als ontbijt.
Moet er niet aan denken i.i.g. :mrgreen:
nee vergeleken met die onzinnige griekse rommel.Lekker hoor voor een feestje maar niet voor elke dag. Er zitten veel verzadigde vetten in. Als je vet wilt eten neem dan een lepel olijfolie
S-Meds schreef:
04-03-2019 21:01
nee vergeleken met die onzinnige griekse rommel.Lekker hoor voor een feestje maar niet voor elke dag. Er zitten veel verzadigde vetten in. Als je vet wilt eten neem dan een lepel olijfolie
Geen zorgen, die heb ik net over mijn salade gegoten, wat citroensap en andere smaakmakers zoals platte peterselie, kappertjes, olijven en wat fetakaas, tomaat, komkommer en last but not least wat zwarte bonen + croutons erbij en aanvallen maar. Ik weet echt wel wat gezond is en eet gezond.

Ik maak me wel zorgen om jou, je bent echt dag en nacht met voedsel, beweging, sport en zo ja welke sport (leuk hoeft het niet te zijn; het MOET) noemt gewone yoghurt 'onzinnige griekse (=Griekse) yoghurt 'rommel' zonder uit te leggen waarom.
Is dus voor feestjes!?!
Ok dan! Dat is helder, tnx voor het uitleggen.

Gelukkig eet ik nooit yoghurt, Turkse, Griekse of AH huismerk hoewel het een prima basis is voor knoflooksaus, dat is gewoon zo. Maar daar hoeft het geen feest voor te zijn, ik eet dat ook weleens bij een gewone maaltijd. Alles met mate meid, maak je niet zo druk. Ik blijk gisteren zoveel amandelen en walnoten gegeten te hebben dat ik feitelijk een pot pindakaas gegeten heb.
En toch pas ik gewoon in mijn leren rokje van een jaar of 12 oud. Zit wat losser, alarm ik moet meer eten.
Welnu, ik ga een biefstuk bakken, de aardappels die ik heb gepoft zijn nu wel gaar. Geen toetje, ben geen toetjesmens. Zal ook niet best zijn maar helaas, voor mij is dit echt prima zo. Eetze!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven