Gezondheid alle pijlers

Airco en overlast

21-02-2020 21:30 70 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het is nog geen zomer maar toch al overlast. De buren hebben een airco die precies onder ons slaapkamerraam staat... als die aan staat, kunnen wij het raam niet open hebben door de herrie. Zucht......

Hoe kunnen we dit aanpakken zonder ruzie te krijgen? Bij een eerdere woning iets dusdanigs ook bij de hand gehad en dat vergalde echt wel mijn woonplezier :-( Ik slaap al heel erg licht en slecht en schiet al in de stress bij de gedachte aan het voorjaar en de zomer. Verhuizen is geen optie, wat kan ik hier aan doen? En dan liefst natuurlijk zonder gedoe 😉
Niemandskind35 schreef:
22-02-2020 09:43
Ik kan wel overal nog antwoord op geven hoe de werkelijke situatie is met flat, vve enz maar het komt er dus blijkbaar op neer dat ik me maar niet moet aanstellen en dat dit maar moet kunnen.

Tja, dan is het dus zoals het is en ga ik oordoppen halen en sparen voor een eigen airco zodat ik het in de zomer niet afleg omdat de ramen niet open kunnen. En als we buiten willen zitten, dan zet ik muziek op die net tandje harder is dan de airco.

Bedankt voor de tip over de achtergrond “muziek”, die ga ik zeker proberen! Voor de rest probeer ik dan maar mijn schouders er over op te halen.

Het verbaast me echt wel dat er zoveel zijn die zeggen: boeiuh, ik doe wat ik wil. Wel handig, hoef ik ook geen rekening meer te houden met de ander.

Jeetje wat een 'slachtofferpost' is dit zeg. Er worden je allerlei oplossingen aangereikt en er wordt hele concrete informatie gegeven, maar jij leest er dit in?

:facepalm:
-Shifty- schreef:
22-02-2020 10:17
Pardon? TO zegt in de OP : "De buren hebben een airco die precies onder ons slaapkamerraam staat... als die aan staat, kunnen wij het raam niet open hebben door de herrie. Zucht......"

Maar definieer jij nou even fluisterstil. Wat zijn de specs van je installatie? Hoeveel dB? Dat jij 'm fluisterstil vindt is geen maatstaf. Dat zeg ik.
Ze zegt zelf dat ze gevoelig is voor geluid. Dan is alles herrie als je wil slapen.

Als dat ding echt enorm veel lawaai maakt, dan is er iets niet goed.

En volgens mij 42 dB (buitenunit).
Alle reacties Link kopieren
Oke, slachtofferrol. Prima, ben ik met je eens. Dat voel ik me ook. Maar zeg jij dan hoe ik hier als niet slachtoffer kan zijn. Wat is dan de tip waardoor ik dat niet meer ben?

Concrete oplossingen? Raam dicht houden, aan andere kant van het huis gaan slapen, zelf airco installeren, slaap je lekker op het gebrom... mmmmm... dan maar slachtoffer maar ik vind het wel gek dat alles maar moet mogen tegenwoordig. Ik ben inderdaad gewoon boos dat je zomaar kunt beslissen iets te installeren wat overlast veroorzaakt. Het is echt niet zo dat deze installatie fluisterstil is, zelfs mijn bijna dove man (draagt gehoorapparaten dus is niet Oost-Indisch) hoort het geluid door dubbel glas heen.

Maar goed, ik zal in gaan op de oplossingen. Verkassen in huis naar andere kant is niet mogelijk, daar slaapt kind. Airco zelf installeren kost behoorlijk wat geld, dat heb ik niet even liggen en vind ik zelf ook volledig overbodig in NL en nogal energieverspilling....

O ja, ik zou nog kunnen gaan verhuizen naar een hutje op de hei. Die vergeet ik nog. Die ga ik zeker overwegen!

Verder had ik ook al aangegeven dat ik het achtergrondgeluid ga proberen, is een tip die ik nog nooit eerder heb gehoord. En daarna is het toch een kwestie van proberen mijn schouders op te halen... dat ding staat nl de hele dag aan en zelfs in de woonkamer hoor ik het, laat staan als ik buiten ben. Gelukkig nog geen buitenzit-weer maar dat komt hopelijk heel snel! En dan zien we dat dus wel weer.
Alle reacties Link kopieren
Gizmo: ik heb de link wel gelezen maar dat gaat over warmtepompen en niet airco’s. Ik heb ook op de site van de gemeente gekeken en daar staan geen richtlijnen op.

Er zijn richtlijnen voor airco’s van instellingen maar niet particulieren.

Ik denk dat ik weinig heb om op terug tr vallen. En ik wil dit ook helemaal niet hoog opspelen 😢 Ruzie met de buren is gewoon niet wat ik wil...
Lees de berichten van bijv Shifty nog eens. Hij vertelt heel concreet wat de grens is mbt het aantal dB geluid, geeft aan dat je kunt laten meten of dat overschreden wordt (en die kans is groot vertelt hij er nog bij), en hij geeft ook nog een concrete tip over melden aan je buren 'willen jullie er iets aan doen voor ik het laat meten?'
En dan inderdaad de link van Gizmo. Ook bijv Tillif denkt constructief mee. Het was wel zo aardig geweest voor de meedenkers om niet iedereen over 1 kam te scheren.
Niemandskind35 schreef:
22-02-2020 10:28
Oke, slachtofferrol. Prima, ben ik met je eens. Dat voel ik me ook. Maar zeg jij dan hoe ik hier als niet slachtoffer kan zijn. Wat is dan de tip waardoor ik dat niet meer ben?

Concrete oplossingen? Raam dicht houden, aan andere kant van het huis gaan slapen, zelf airco installeren, slaap je lekker op het gebrom... mmmmm... dan maar slachtoffer maar ik vind het wel gek dat alles maar moet mogen tegenwoordig. Ik ben inderdaad gewoon boos dat je zomaar kunt beslissen iets te installeren wat overlast veroorzaakt. Het is echt niet zo dat deze installatie fluisterstil is, zelfs mijn bijna dove man (draagt gehoorapparaten dus is niet Oost-Indisch) hoort het geluid door dubbel glas heen.

Maar goed, ik zal in gaan op de oplossingen. Verkassen in huis naar andere kant is niet mogelijk, daar slaapt kind. Airco zelf installeren kost behoorlijk wat geld, dat heb ik niet even liggen en vind ik zelf ook volledig overbodig in NL en nogal energieverspilling....

O ja, ik zou nog kunnen gaan verhuizen naar een hutje op de hei. Die vergeet ik nog. Die ga ik zeker overwegen!

Verder had ik ook al aangegeven dat ik het achtergrondgeluid ga proberen, is een tip die ik nog nooit eerder heb gehoord. En daarna is het toch een kwestie van proberen mijn schouders op te halen... dat ding staat nl de hele dag aan en zelfs in de woonkamer hoor ik het, laat staan als ik buiten ben. Gelukkig nog geen buitenzit-weer maar dat komt hopelijk heel snel! En dan zien we dat dus wel weer.
Misschien kan je kind beter tegen het geluid dan jij?
Airco wordt steeds harder nodig in Nederland.
Maar wellicht kunnen de buitenunits op het dak geplaats worden zodat je er geen/minder last van hebt.
Alle reacties Link kopieren
Oordoppen in, werkt ook goed.
ik geef mn bek ook maar een douw
Niemandskind35 schreef:
22-02-2020 10:28
Oke, slachtofferrol. Prima, ben ik met je eens. Dat voel ik me ook. Maar zeg jij dan hoe ik hier als niet slachtoffer kan zijn. Wat is dan de tip waardoor ik dat niet meer ben?

Concrete oplossingen? Raam dicht houden, aan andere kant van het huis gaan slapen, zelf airco installeren, slaap je lekker op het gebrom... mmmmm... dan maar slachtoffer maar ik vind het wel gek dat alles maar moet mogen tegenwoordig. Ik ben inderdaad gewoon boos dat je zomaar kunt beslissen iets te installeren wat overlast veroorzaakt. Het is echt niet zo dat deze installatie fluisterstil is, zelfs mijn bijna dove man (draagt gehoorapparaten dus is niet Oost-Indisch) hoort het geluid door dubbel glas heen.

Maar goed, ik zal in gaan op de oplossingen. Verkassen in huis naar andere kant is niet mogelijk, daar slaapt kind. Airco zelf installeren kost behoorlijk wat geld, dat heb ik niet even liggen en vind ik zelf ook volledig overbodig in NL en nogal energieverspilling....

O ja, ik zou nog kunnen gaan verhuizen naar een hutje op de hei. Die vergeet ik nog. Die ga ik zeker overwegen!

Verder had ik ook al aangegeven dat ik het achtergrondgeluid ga proberen, is een tip die ik nog nooit eerder heb gehoord. En daarna is het toch een kwestie van proberen mijn schouders op te halen... dat ding staat nl de hele dag aan en zelfs in de woonkamer hoor ik het, laat staan als ik buiten ben. Gelukkig nog geen buitenzit-weer maar dat komt hopelijk heel snel! En dan zien we dat dus wel weer.
Als die airco echt zoveel herrie maakt als je nu ineens zegt, dan moet je met de buren gaan praten.
Door gewoon iets aan te kaarten start je nog niet automatisch een burenruzie. Je kunt toch vragen of er iets aan te doen is en aangeven dat jullie er last van hebben. Dan zie je daarna wel hoe het loopt.

Volgens mij zit je je nu vooral op te vreten en te fixeren op het geluid. Ga gewoon het gesprek aan.
anoniem_639a9136a72af wijzigde dit bericht op 22-02-2020 11:49
20.08% gewijzigd
Ik heb het idee dat TO alle suggesties die rieken naar 'met je buren overleggen' negeert.

Het probleem moet opgelost worden zonder gedoe. En gedoe is 'overleggen met de buren'.
-Shifty- schreef:
22-02-2020 11:45
Ik heb het idee dat TO alle suggesties die rieken naar 'met je buren overleggen' negeert.

Het probleem moet opgelost worden zonder gedoe. En gedoe is 'overleggen met de buren'.
Volgens mij zit ze zich nu vooral op te vreten en te fixeren op het geluid. Ga gewoon het gesprek aan. Misschien kan dat ding ergens anders staan, kan er een monteur komen, weet ik veel. Deze buren hebben waarschijnlijk geen idee dat dit overlast geeft.
Toch denk ik dat ze dat vooral niet wil. Ze heeft ruim voldoende handvaten gekregen om het gesprek aan te gaan, maar alle suggesties in die richting worden genegeerd. Een eerlijk is eerlijk, de eerste vraag in dit topic had eigenlijk moeten zijn: "en wat vinden je buren er van?"
Zolang je een probleem niet aankaart is het jouw probleem.
Alle reacties Link kopieren
TO, je schrijft iets over wonen in een flat en een VvE.
Zijn er ook nog andere buren die over last ervaren? Zo ja, dan samen het gesprek aangaan?
En zijn er vanuit de VvE geen regels omtrent geluid(soverlast)?
-Shifty- schreef:
22-02-2020 11:45
Ik heb het idee dat TO alle suggesties die rieken naar 'met je buren overleggen' negeert.

Het probleem moet opgelost worden zonder gedoe. En gedoe is 'overleggen met de buren'.
Het viel mij ook al op. Alle aangedragen oplossingen in die hoek worden door TO weggelaten in haar reacties. Flauw.
Alle reacties Link kopieren
dannas schreef:
21-02-2020 21:40
Heb je het al eens besproken met ze?
To?
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
De zomers worden steeds langer en heter, dus ook meer airco's. Niet alleen meer focus op hoe houd ik mijn huis warm, maar vooral ook op hoe houd ik mijn huis in de zomer koel.

Ja, kijk eens naar zuidelijke landen. Daar heeft zowat iedereen wel een airco. Als je kijkt naar appartementengebouwen in bijv. Griekenland dan heeft elk appartement wel 2 units aan de buitengevel hangen. En natuurlijk hebben buren daar last van, maar die hebben er zelf ook twee hangen. Wen er maar aan. Die buren gaan echt geen extra kosten maken als dat niet noodzakelijk is.

Steeds meer huizen en appartementen zullen airco's laten installeren.

Dat de buren een airco hebben gemonteerd wil nog niet zeggen dat ie steeds de hele nacht op vol vermogen aanstaat. Dit kost een namelijk hoop geld en en geeft een droge lucht waar je verkouden van kan worden. Normaal is dat je hem voor het slapen gaan even aanzet om de hitte uit de kamer te halen en daarna nog even zachtjes aan laat staan en dat ie dan uitgaat.
TO zegt ergens iets dat het geen mensen zijn die met anderen rekening houden.
De buren zijn nou niet bepaald mensen die rekening houden met anderen.

Er zal wel een geschiedenis zijn met de buren dan. Ze geeft niet aan waarom simpelweg praten geen optie is.

Er zijn trouwens ook apps met airco-geluiden, omdat mensen in andere landen dat geluid juist missen als ze niet thuis slapen, haha!
Boogschutter10 schreef:
22-02-2020 13:57
De zomers worden steeds langer en heter, dus ook meer airco's. Niet alleen meer focus op hoe houd ik mijn huis warm, maar vooral ook op hoe houd ik mijn huis in de zomer koel.

Ja, kijk eens naar zuidelijke landen. Daar heeft zowat iedereen wel een airco. Als je kijkt naar appartementengebouwen in bijv. Griekenland dan heeft elk appartement wel 2 units aan de buitengevel hangen. En natuurlijk hebben buren daar last van, maar die hebben er zelf ook twee hangen. Wen er maar aan. Die buren gaan echt geen extra kosten maken als dat niet noodzakelijk is.

Steeds meer huizen en appartementen zullen airco's laten installeren.

Dat de buren een airco hebben gemonteerd wil nog niet zeggen dat ie steeds de hele nacht op vol vermogen aanstaat. Dit kost een namelijk hoop geld en en geeft een droge lucht waar je verkouden van kan worden. Normaal is dat je hem voor het slapen gaan even aanzet om de hitte uit de kamer te halen en daarna nog even zachtjes aan laat staan en dat ie dan uitgaat.
Bij mij staan ze sowieso alleen overdag aan. Dat is voldoende.

Alleen een keer gehad toen ik terugkwam uit het buitenland en de airco niet aan had gestaan dat ik hem tijdens het slapen aan had. Hoor je ook bijna niets van trouwens (op lage stand).
Hoi TO, ik zou het leuk vinden als je nog reageert. Wat is er eigenlijk met de buren dat je denkt dat ze geen rekening met anderen willen houden?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven