Gezondheid alle pijlers

Als je slecht tegen hormonen kan

21-04-2021 22:46 19 berichten
Hoi dames,
Ik ben nu bijna een jaar van de hormonen af na dat ik gruwelijk depressief werd van de mirena spiraal. Daarvoor heb ik zo'n 7 jaar de prikpil gehad. Daarin was ik wel vaak moe, mijn libido was laag en ik was prikkelbaar. Ik moet daar wel bij zeggen dat omgevingsfactoren ook mee speelden. Er was toen veel aan de hand was stress gaf. Daarvoor had ik de pil maar die remde de buikpijn niet en ik werd hier super prikkelbaar van. De prikpil was desalniettemin dus het beste alternatief maar ik wilde zo nodig 5 jaar er vanaf zijn. Na de ervaring met de mirena spiraal durfde ik niks meer met hormonen te nemen.

Nu heb ik het koperspiraal, voor wie daarover na denkt? Ik heb 0 bijwerkingen, hij is perfect! Die bolvormige met 3 bolletjes, alleen geschikt als je nog niet zwanger bent geweest. Waarom dan dit topic? Ik denk er aan om terug te gaan naar de prikpil. Ik heb echt meer lichaamshaar gekregen en veel meer last van puistjes sinds dien, daarvoor was mijn huid altijd heel egaal. Ik ben wel heel erg bang dat ik mijn leuke energieke karakter kwijt ga raken. Het valt me op dat sinds ik geen hormonen meer neem mensen veel vaker zeggen dat ik een blij ei ben, daarvoor was ik vaak de stresskip.

Omdat ik het niet realistisch vind om de tijd met de prikpil te vergelijken met hoe het nu met mij gaat, vraag ik mij af of er meer vrouwen zijn die veel geëxperimenteerd hebben, sommige delen herkennen van de mentale klachten of juist die haargroei en acne, en mij kunnen adviseren wat de ervaring van de prikpil was...
Het zou kunnen dat ik door de prikpil ben aangekomen, maar eerlijk gezegd at ik toen gewoon vanuit stress, en ben ik ook net zo goed afgevallen daarna. ik hield wel vaak vocht vast.

Hoor graag jullie ervaringen.

Wordt je stemming negatief beïnvloed door de pil?

Totaal aantal stemmen: 49

Ja (59%)
Nee (29%)
Nee, maar wel door de mirenaspiraal (2%)
Nee, zonder de pil ben ik juist prikkelbaar (10%)
Alle reacties Link kopieren
.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Puistjes en lichaamstaal wegen niet op tegen depressief en prikkelbaar. Dan maar een glad geschoren blij ei.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou liever een pukkelig en harig blij ei zijn, dan een beeldschone stresskip...
Ik zou het dus lekker zo laten ;-)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb heeel erg overbeharing maar daar heb ik een goed hars apparaat voor gekocht kan echt niet tegen de pil dus terug daarop is geen optie
where ever you go, go with your heart
Alle reacties Link kopieren
Is de kilena spiraal een optie? Bevat geloof ik minder hormonen dan de Mirena.
Ik heb 1000 keer liever een paar puistjes en haren dan elke maand moordneigingen. Een no brainer voor mij. Voor mij werkt de gewone pil overigens het beste.
Alle reacties Link kopieren
Hoe lang ben je nu van hormonale ac af?

Geef het minimaal 3mnd en liefst een half jaar voor je lijf om te stabiliseren.

En dan krijg je ook nog temaken met maandelijkse wisselingen. Ja ik heb wat puistjes in mn pms week.

Voor mij zijn die 100% dragelijker dan de continue depressie waar ik in zat.
Been there, done that, got the T-shirt.
To, heb je toevallig de Ballerine spiraal? Zo ja, laat hem controleren. Ze vallen er wel eens spontaan uit (ook bij vrouwen die niet eerder zwanger zijn geweest).
Alle reacties Link kopieren
Even alleen reagerend op de topictitel: als je slecht tegen hormonen kan heb je een zwaar leven, want de hormonen van de mirena en de prikpil zijn niet anders dan de hormonen die je sowieso al in je lijf hebt. Ze worden alleen een beetje anders gedoseerd en getimed.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
22-04-2021 07:48
Even alleen reagerend op de topictitel: als je slecht tegen hormonen kan heb je een zwaar leven, want de hormonen van de mirena en de prikpil zijn niet anders dan de hormonen die je sowieso al in je lijf hebt. Ze worden alleen een beetje anders gedoseerd en getimed.
Dat klopt niet. Ik ga vloeien van de hormonen van de anticonceptiepil en blijf vloeien de gyn uit het ziekenhuis heeft gezegd dat deze hormonen mijn baarmoederslijmvlies zo dun maken dat er constant bloedingen optreden dus daarom mag ik ze niet meer gebruiken had er bloed armoede van
where ever you go, go with your heart
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
22-04-2021 07:48
Even alleen reagerend op de topictitel: als je slecht tegen hormonen kan heb je een zwaar leven, want de hormonen van de mirena en de prikpil zijn niet anders dan de hormonen die je sowieso al in je lijf hebt. Ze worden alleen een beetje anders gedoseerd en getimed.
Dat is gewoon echt niet waar. Ik mag van mijn arts niet aan de hormonale anticonceptie en ik ben absoluut niet depressief.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
22-04-2021 07:48
Even alleen reagerend op de topictitel: als je slecht tegen hormonen kan heb je een zwaar leven, want de hormonen van de mirena en de prikpil zijn niet anders dan de hormonen die je sowieso al in je lijf hebt. Ze worden alleen een beetje anders gedoseerd en getimed.
Jij weet duidelijk niet waar je over praat. Good for you, maar mijn leven is toch echt leuker zonder onnodige toevoegingen van buitenaf.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon zo laten natuurlijk.

Wacht maar tot je in de overgang komt dan heb je wel ernstiger klachten.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
22-04-2021 07:48
Even alleen reagerend op de topictitel: als je slecht tegen hormonen kan heb je een zwaar leven, want de hormonen van de mirena en de prikpil zijn niet anders dan de hormonen die je sowieso al in je lijf hebt. Ze worden alleen een beetje anders gedoseerd en getimed.
Kraam geen onzin uit puur omdat je er zelf geen last van heb.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Zonder externe toegevoegde hormonen heb ik behoorlijk last van pms-klachten.
Juist bij het (door)slikken van de pil ging het bij mij emotioneel erg goed. Geen stemmingswisselingen meer. Helaas vanwege een verhoogd risico op borstkanker (belaste familieanamnese) ben ik moeten stoppen met het slikken van de pil.
Nu zijn de pms-klachten weer teruggekomen. Erg vervelend.
Dus voor bij mij was de pil een uitkomst wat stemmingswisselingen betreft.
Solomio schreef:
22-04-2021 07:48
Even alleen reagerend op de topictitel: als je slecht tegen hormonen kan heb je een zwaar leven, want de hormonen van de mirena en de prikpil zijn niet anders dan de hormonen die je sowieso al in je lijf hebt. Ze worden alleen een beetje anders gedoseerd en getimed.
En juist die extra dosering is dan het probleem.

Ik kan ook niet tegen hormonen, heb ook hele zware zwangerschappen gehad. Gelukkig nu gesteriliseerd, dus geen anticonceptie meer nodig. Alles heb ik geprobeerd: spiraal, prikpil, combinatiepil, lichte pil, microgynon, implanon. Wat een ellende.
Wat is eigenlijk de reden dat je anticonceptie gebruikt? Gaat dat puur om het voorkomen van zwangerschap?

Voor mij was de prikpil destijds een ramp, ik werd er vrijwel voortdurend ongesteld van.
Alle reacties Link kopieren
Apatura schreef:
22-04-2021 10:56
Kraam geen onzin uit puur omdat je er zelf geen last van heb.
Wat een heerlijk simpele conclusie.

Want hoezo kraam ik onzin uit? En hoezo heb ik er zelf geen last van?

Ik reageer puur op de topictitel en geef aan dat 'niet tegen hormonen kunnen' raar is, omdat je allemaal hormonen in je lijf hebt. Als je daar allemaal niet tegen kunt heb je een zwaar leven.

Maar goed, een beetje vrolijkheid is voor hormonale vrouwen blijkbaar ingewikkeld.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven