Gezondheid alle pijlers

Altijd koud, wat helpt jou?

04-12-2019 16:44 104 berichten
Sinds een paar jaar heb ik het in de wintermaanden altijd koud. De dokter denkt aan het fenomeen van Raynaud en wil eventueel wel bloedverdunners voorschrijven maar hier zit ik echt niet op de wachten tenzij het echt echt echt niet anders kan.

Heeft iemand hier nog tips en tricks, ik sta zeker open voor homeopatische middelen.
Misschien iets van bepaalde kruiden?

Ik rook niet en beweeg genoeg.
Alle reacties Link kopieren
BosscheBol1984 schreef:
04-12-2019 19:44
Of een borrel :-D
Ja, een glas port doet echt wonderen bij mij. Maar ja, dat kan niet elke dag hè ;-)
MollyMalone schreef:
04-12-2019 19:47
Hij gaat vanzelf uit na anderhalf uur.
Beter!
Alle reacties Link kopieren
https://www.bol.com/nl/p/waterafstotend ... K_EALw_wcB

Zoiets dus.
Liefst heb ik er die tot aan mn ellebogen komen :proud:
Been there, done that, got the T-shirt.
MollyMalone schreef:
04-12-2019 19:48
Ja, een glas port doet echt wonderen bij mij. Maar ja, dat kan niet elke dag hè ;-)
Nou, met jouw nick ;)
Alle reacties Link kopieren
BosscheBol1984 schreef:
04-12-2019 19:29
Ja, de douche uitdraaien is ook altijd een dingetje, ook al staat de verwarming in de badkamer hoog.

Ik ga kijken voor die pillen, ik weet niet of je een link zou mogen neerzetten hier?

Verder ben ik wel slank maar geen ondergewicht. Ik eet, slaap en beweeg wel goed. Slapen soms wat minder maar ook als in een periode echt goed slaap blijf ik koud.

Ik gebruik ginkgo biloba van het merk Hanoju. Kan je op googlen, zit ook nog wel prijsverschil in per website.
Mijn bloeddruk is vrij constant, laatste meting was 82 boven 58 onder. Behoorlijk laag dus.
Verder hetzelfde als jij😁
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het ook altijd koud en bij mij zijn onlangs lage waarden van vitamine D en B12 geconstateerd. Ik moet nog beginnen met aanvullen, dus weet niet of dit het verschil gaat maken. Je kunt je huisarts wel vragen om deze vitamines te laten testen, eventueel ook de schildklier want die kan ook voor kou zorgen als die vertraagd werkt.

Wat ik doe om warm te blijven:

- sokken aan in bed
- bed voorverwarmen met elektrische deken
- kersenpittenkussen in magnetron
- kleedje naast bed zodat ik niet op de koude vloer hoef te staan zonder schoenen
- schoenen voorverwarmen met fohn of op de verwarming
- sjaal of losse col bij trui
- vest of jasje klaar hangen op koude plekken (mijn kantoor op het werk)
- mini-radiator onder bureau op kantoor
- schoenen met een fleecebontje erin (van die Puma-sneakers)
- een panty onder mijn broek
- wollen of andere dikke/warme inlegzooltjes in schoenen
- flanellen dekbedovertrek
- tegen een man aankruipen
- tegen een kat aankruipen

Laatst heb ik zelfs nog een stuk van zo'n reddingsdeken van folie geknipt voor nog wat extra warmebehoud in mijn schoenen...
Veel mensen hier met Raynaud. Ik heb sinds kort de diagnose reuma (niet-specifiek) en bij mij ging een belletje rinkelen toen de reumatoloog het over witte vingers had.
Dat heb ik pas sinds vorige winter. Ik had het laatste jaar het gevoel dat ik hele goede handschoenen had, maar nu vrees ik dat mijn vingers niet koud voelden omdat ze gevoelloos waren. Iemand daar ervaring mee?

Drie jaar geleden had ik een heel kort kapsel, met mijn oren vrij. Op een koude dag, zonder vrieskou, is toen waarschijnlijk het bovenste puntje van een oor te koud geworden. De hele winter heb ik hele nare tintelingen en heftige pijnscheuten gehad. Nu hou ik mijn haar expres langer en draag ik thermische mutsen. Ben doodsbenauwd dat het weer terug komt.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
04-12-2019 17:50
Zou weer lekker vlees gaan eten!
Eens. Meer dierlijke producten eten.

Ik had het altijd koud totdat ik low carb high fat ging eten met veel meer dierlijke producten. Voor die tijd at ik erg weinig vlees.
Het was alsof er een interne motor aansloeg en sindsdien heb ik het bijna nooit meer koud. Ik draag nu ook dunnere kleding en een dunnere jas dan voorheen.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
@winkelfanaat, heb jij dan de 400 mg?
Weer vlees gaan eten is absoluut geen optie.
Alle reacties Link kopieren
Zet de verwarming thuis niet hoger dan 19 graden.
Stop met roken als je dat doet.

O je eet geen vlees.
Ik koop altijd het vlees wat op de datum zit en anders w.s weggegooid wordt.
Alle reacties Link kopieren
BosscheBol1984 schreef:
04-12-2019 20:10
Weer vlees gaan eten is absoluut geen optie.

Oké. Meer kaas, eieren en zuivel dan?

De 5 vegetariërs en veganisten die ik ken zijn toevallig ook constant koud. Ik vermoed zelf dat ze bepaalde voedingsstoffen missen. Heb je onlangs nog je bloed laten testen?
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Ik heb Raynaud. Primair, dus geen onderliggende ziekte.

Nadat ik midden in de zomer knallende wintertenen had, was het tijd voor actie. Ik heb een jaar een vaatverwijder geslikt; Nifedipine. Toen ik ermee begon gaf de arts al aan dat het soms Raynaud 'geneest' (het blijft een puntje natuurlijk) zonder dat het nog geslikt wordt.

Na een jaar was de medicatie een tijdje niet leverbaar, en kreeg ik een andere vaatverwijder, maar hier zakte mijn bloeddruk teveel van. Dat was best eng kan ik je zeggen. Toen ben ik gestopt met mijn medicijnen.

En nu.... Gaat het goed! Ik zorg dat ik goed warm blijf. Draag goede schoenen en handschoenen en zorg dat ik niet direct ga douchen bijvoorbeeld als ik van de fiets kom. Klinkt lekker, maar erg slecht om te doen! Verder kleed ik mij warm in bed, sokken deed ik wel eens, maar heb ik nu niet meer nodig, en ik zorg voor een extra deken. Kortom, ik kleed mij altijd warm. Iets uit doen is makkelijker dan halverwege de hond uitlaten bedenken dat je toch die handschoenen mee had moeten nemen.

De medicijnen hielpen mij het meeste en ik ben nu nog voorzichtig met kou.
winkelfanaat schreef:
04-12-2019 18:56
Ik heb raynaud al vele jaren. Ik at toen nog gewoon vlees. Sinds een aantal jaar eet ik steeds minder vlees (haal het niet in huis, maar met uiteten eet ik het nog wel) en merk geen verschil.
Vlees eten heeft dus geen zin.

Wat bij mij echt verschil geeft is het slikken van Ginkgo biloba. Als ik dit niet slik dan heb ik zelfs zomers last van Raynaud. Het gaat er niet van over maar het gaat een stuk beter.
Mijn reactie was dan ook sarcastisch op iemand die serieus opperde om weer vlees te gaan eten.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook Raynaud. Wat mij helpt is lekker de open haard aan, dekentje en thee. Sokken aan in bed en een elektrische deken. En vaak gebruik ik een extra dekentje of dekbed. Overdag draag ik meerdere laagjes. En ik heb medicatie voor Raynaud.
anoniem_301157 wijzigde dit bericht op 04-12-2019 20:52
7.56% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
En oh ja een warmtekussen van stoov.
Alle reacties Link kopieren
Muurbloempje, waarom is het niet goed om meteen te gaan douchen als je van de fiets/uit de kou komt? Geldt dat alleen voor mensen met Raynaud of voor iedereen?
Alle reacties Link kopieren
tvp
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook zeker een koukleum, maar niet zo extreem als sommigen van jullie.
Wat mijn koude voeten enorm helpt, is om 's avonds (minimaal) een half uur te wandelen en bij thuiskomst mijn Uggs pantoffels aan. Te lelijk, maar zo heerlijk warm, dat ik ze met alle plezier draag. Ik heb ze wel ruim (heb maat 38, soms 39, maar deze zijn 40). Voor het eerst sinds jaren heb ik weer heerlijk warme voeten.

Veel sterkte allemaal!
Kijk ook even naar Ayurveda. Als je een vata type bent die uit balans is heb je het vaak koud. Ayurvedische tips hiervoor kun je googelen.
Alle reacties Link kopieren
BosscheBol1984 schreef:
04-12-2019 20:10
@winkelfanaat, heb jij dan de 400 mg?
Ja.
Alle reacties Link kopieren
Kezia schreef:
04-12-2019 20:34
Mijn reactie was dan ook sarcastisch op iemand die serieus opperde om weer vlees te gaan eten.

Dat weet ik. Ik vulde het aan😃
Alle reacties Link kopieren
merle78 schreef:
04-12-2019 22:12
Kijk ook even naar Ayurveda. Als je een vata type bent die uit balans is heb je het vaak koud. Ayurvedische tips hiervoor kun je googelen.
Fenomeen van raynaud is een medische aandoening en wanneer ineens het optreed kan het een ernstiger onderliggende oorzaak hebben.
Die tips zullen best handig zijn maar neem bovenstaande wel in achting.
Been there, done that, got the T-shirt.
pamelacourson schreef:
04-12-2019 21:37
Muurbloempje, waarom is het niet goed om meteen te gaan douchen als je van de fiets/uit de kou komt? Geldt dat alleen voor mensen met Raynaud of voor iedereen?
Voor iedereen eigenlijk. Maar voor mensen met Raynaud is het echt slecht. De overgang van koud naar warm is te groot. De spieren in de wand van je vaten reageren daar te heftig op. Iets wat bij Raynaud juist fout gaat; je vaten knijpen samen zonder dat hier aanleiding toe is. En laten bloed toe op de verkeerde momenten (wintertenen).

Het is nogal een medisch verhaal, en ik ben daar niet in thuis. Maar mijn arts gaf het aan en heeft het uitgelegd.
In beweging blijven is bij mij het enige wat helpt. En een elektrische deken in bed.

Als ik het thuis koud heb ga ik stofzuigen, daar krijg ik het altijd lekker warm van.

Hier trouwens ook Raynaud, irritant en erg pijnlijk. Ik draag altijd handschoenen, ook bij 15 graden. Verder heeft het mij echt geholpen de thermostaat lager te zetten (18.5 graad) even doorbijten, maar ik kan nu echt beter tegen koude.

Voordeel: ik kan erg goed tegen de warmte en heb totaal geen problemen met de zomers van de afgelopen twee jaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven