Gezondheid alle pijlers

Altijd vroeg wakker

21-01-2019 05:38 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een erg sterke biologische klok en ik ben nog steeds niet gewend aan de wintertijd.
Meestal wordt ik wakker tussen 4.45 en 5.30 uur. Tijdens de zomertijd dus een uur later.
Als ik wakker ben kan ik helaas echt niet meer slapen, ik ben echt klaar wakker.
Ik blijf dan wel in bed liggen om mijn man en kinderen niet wakker te maken.

Het begint mij op te breken. Ik loop aldoor met wallen onder mijn ogen.
Het maakt niet uit hoelaat ik ga slapen, ik wordt toch vroeg wakker.
Gisteravond om 23.30u op bed gegaan en vandaag om 4.50u weer wakker.
Dit is gewoon echt te weinig slaap.
Vaak probeer ik wel eerder te gaan slapen, om 21 u 21.30u maar ik vind dit erg ongezellig voor mijn man.
De laatste jaren gaan wij ver weg op vakantie. Ook deze zomervakantie zullen we een tijdsverschil hebben van 6 uren.
Het duurt echt dagen voordat ik gewoon kan slapen op vakantie.

Is er iets bij de apotheek wat helpt bij doorslapen?
Of hebben jullie andere tips?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er ook last van, ben nu ook alweer wakker. Het enige wat bij mij helpt is vroeg naar bed gaan, dat doe ik dan ook gewoon een paar keer per week. De overige dagen blijf ik langer op voor mijn man, maar ik maak het bijna nooit heel laat.
Vroeger naar bed gaan.
Beter voor je gezondheid om je biologische klok te volgen.

Ik ben zelf ook altijd vroeg wakker, maar dat vind ik fijn, ben een echt ochtendmens. Maar ik ga wel op tijd slapen.
Alle reacties Link kopieren
Als het dan toch zo is, gebruik je tijd nuttig, en ga vroeg naar bed. Dat lost het probleem misschien niet op, maar het kan helpen.

(Zeg ik om 5:59, nadat ik zojuist een rapport heb geschreven omdat ik om 3:30 toch wakker was)
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Hier nog een, en ik ga dus altijd vroeg naar bed, lig er uiterlijk 2100 wel in, meestal eerder. Nou heb ik geen partner, dus niemand die me ongezellig vindt; kan me voorstellen dat dat bij jou anders is. Maar als dit je opbreekt, probeer in ieder geval een paar nachten vroeg naar bed te gaan.
Ik zou gewoon opstaan. Als je zachtjes doet, maak je de rest toch niet wakker. Ik ben meestal ook vroeg wakker en ik ga gewoon dingen doen (ik ben 's morgens vroeg meestal heel productief).
Alle reacties Link kopieren
Ik heb daar ook een poos last van gehad. Achteraf lag het bij mij aan stress. Ik heb meer rust in mijn leven ingebouwd en kan nu zelfs uitslapen tot 7 uur. Zodra ik te druk ben word ik weer vroeger wakker.
Alle reacties Link kopieren
Vriend werkt vroeg, de wekker ging altijd om half 5. Dacht dat ik er nooit aan zou wennen maar ik sta nu dagelijks mee op. Inmiddels is het vijf uur geworden maar worden we vaak om half vijf wakker. Dat is altijd lekker tegen elkaar aankruipen en dertig minuten snoozen.

Vind het juist lekker! Ruim de tijd om lekker te ontbijten, de was even op te vouwen, de keuken te doen en rustig m'n spullen te pakken. Gaan wel rond 9 uur naar bed, met z'n tweeën maar snap dat het alleen wel ongezellig is.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een vroege vogel. Ik vind het heerlijk en geniet er gewoon van. Maar nou ben ik alleen, ik maak hooguit de buren wakker als ik iets te luidruchtig ben (valt mee, hoop ik). Is er een plekje in huis waar je ongestoord je gang kunt gaan? Dan zou ik er gewoon aan toegeven. Blijkbaar wil jouw lichaam vroeg uit de veren. Vechten tegen je ritme heeft vaak weinig zin. Krijg je een vreemde dans van.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat ik het minder erg zou vinden als ik wat zou kunnen doen.
Het voelt nu zo als verloren tijd.

Helaas worden onze kinderen vaak al wakker als ik de trap af loop.
Als ik ga douchen of rommelen in de keuken of op zolder bij de was zijn ze echt meteen wakker.
Wij hebben een redelijk gehorig huis met houten vloeren ipv beton.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook altijd vroeg wakker. Als ik wakker word om pakweg 2 uur slaap ik eigenlijk niet meer omdat ik ga malen. Ik haal alle ellende van de wereld op mijn bed. Uitslapen? Kan me niet meer herinneren hoe dat was...
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook altijd vroeg wakker, zo tussen 5-5:30. Ik blijf eigenlijk altijd gewoon liggen tot mijn wekker gaat. Als ik moet werken is dat om 6:00 en op mijn vrije dagen om 7 uur. Ik lig er wel iedere avond vroeg in, rond 21:00 - 21;30. Voor mijn man leuk? Waarschijnlijk niet maar hij weet eigenlijk niet beter. Ik ben nu eenmaal geen avondmens.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook meestal vroeg wakker. Vaak tusssen 5 en 6. Ik vind dat wel lekker eigenlijk. 's Ochtends is het nog zo heerlijk rustig en vanochtend heb ik de maansversduistering gekeken. Zo mooi... een heldere nacht, al die sterren en dan de rode maan...

Normaal gesproken maak ik dan koffie en ga dan nog een uur (of 2) in bed ontbijten, nieuws lezen, forum langs, emails checken etc.

Het nadeel is wel dat ik 's avonds er vroeg in lig. Ik slaap meestal tussen 10 en 11 al.
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
21-01-2019 05:59
Als het dan toch zo is, gebruik je tijd nuttig, en ga vroeg naar bed. Dat lost het probleem misschien niet op, maar het kan helpen.

(Zeg ik om 5:59, nadat ik zojuist een rapport heb geschreven omdat ik om 3:30 toch wakker was)
Dit. Ik ben ook vaak snachts echt wakker. Ga ik gewoon wat nuttigs doen :) Vaatwasser, nu sudderlappen opgezet. Vroeg naar bed lukt me niet maar doe wel smiddags een dutje of vlak na het eten even een uurtje.
Werkt voor mij iig. Te weinig slaap breekt je ook op.
Ik werk dan niet maar je zou af en toe een uurtje eerder naar huis kunnen? In de ochtend als je toch wakker bent het eten klaarzetten en dan lekker ff een uurtje plat als je uit je werk komt. Man kan dan eventueel het eten wel opwarmen toch? en die roept je dan. En niet te vroeg eten, 18.30 is toch ook prima.
Alle reacties Link kopieren
valisa schreef:
21-01-2019 06:25
Ik denk dat ik het minder erg zou vinden als ik wat zou kunnen doen.
Het voelt nu zo als verloren tijd.

Helaas worden onze kinderen vaak al wakker als ik de trap af loop.
Als ik ga douchen of rommelen in de keuken of op zolder bij de was zijn ze echt meteen wakker.
Wij hebben een redelijk gehorig huis met houten vloeren ipv beton.
Weet je dat zeker? Of is het zo dat ze al wat wakker zijn op het moment dat jij de trap af loopt. Als je echt zo heel vroeg wakker bent zijn je kinderen en man toch nog in hun diepe slaap, dan zouden ze niets moeten horen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hier vorig jaar ook een topic over geopend. Ben begonnen met vroeg naar bed te gaan, dat zorgde er in elk geval voor dat overdag de ergste moeheid weg was.
En zodra ik vroeg wakker wordt, niet op mijn telefoon. Daardoor kom ik zeker niet meer in slaap.
...
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
21-01-2019 06:51
Weet je dat zeker? Of is het zo dat ze al wat wakker zijn op het moment dat jij de trap af loopt. Als je echt zo heel vroeg wakker bent zijn je kinderen en man toch nog in hun diepe slaap, dan zouden ze niets moeten horen.
Uiteraard al meerdere malen geprobeerd. Ze worden echt wakker.
Mijn man slaapt gewoon verder, jongste dochter ook. Maar onze oudste dochter slaapt erg licht.
Nu nog last van de omschakeling naar wintertijd?
Niks aan doen, want de overgang naar zomertijd komt er ook weer aan.
Alle reacties Link kopieren
accepteren dat je vroeg wakker bent. Je kinderen worden wakker wanneer jij de trap af loopt, dan is de kans heel groot dat dit dan ook superochtendmensen worden.

's Avonds wel eerder naar bed gaan. Dan maar iets minder gezellig voor je man. Er zijn veel mensen die 's morgens vroeg op staan, soms altijd, soms tijdelijk (de bakkers, radiopresentatoren, zorg, politie, vrachtautochauffeurs, veiling medewerkers, boeren, etc). De meesten gaan ook gewoon vroeg naar bed, partners zijn dit gewend.

Lees het boek van Ysbrand van der Werf eens "iedereen kan slapen". Hij is één van DE slaapexperts in NL. Zorg eerst voor een goede slaaphygiëne voordat je aan medicatie gaat beginnen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Ik denk dat je niet heel veel aan het probleem kan veranderen.
Misschien is het een idee om met je man af te spreken dat je sommige avonden samen wat later naar bed gaat en dan ook wat langer blijft liggen en dat je andere dagen afspreekt om een keer lekker samen om 9 uur naar bed te gaan maar dan ook vroeg op staat. Dan heb je toch nog je tijd samen alleen dan wel in de ochtend. Ik vind het altijd super gezellig om samen in de ochtend uitgebreid te ontbijten.
Lady_Day schreef:
21-01-2019 06:48
Ik ben ook meestal vroeg wakker. Vaak tusssen 5 en 6. Ik vind dat wel lekker eigenlijk. 's Ochtends is het nog zo heerlijk rustig en vanochtend heb ik de maansversduistering gekeken. Zo mooi... een heldere nacht, al die sterren en dan de rode maan...
Mooi was het he! Ik heb het ook gezien, fantastisch!

Ik ben sowieso een ochtend mens maar de laatste jaren word ik soms periodes te vroeg wakker waardoor ik te weinig uren maak.
Idd dan is vroeger naar bed een goed idee, gisteren moest ik op mijn nichtje passen dus het ging echt niet.
En eigenlijk twijfel ik of je met vroeger naar bed niet het te vroeg wakker worden in stand houdt ..

Anyway, bij mij zijn het periodes wat vanzelf over gaat maar wanneer dat weet ik niet. Weet ook niet hoe het komt, stress denk ik.

Tips heb ik niet echt maar ik heb het ook.
Vannacht daardoor echt te kort geslapen. Ben vrij vandaag gelukkig want ik ben kapot...

Offtopic: Nina, sudderlappen??? Ik kom eraan! 😋😋😋
anoniem_377639 wijzigde dit bericht op 23-02-2019 22:32
3.74% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook een stuk vroeger wakker dan de rest (vooral in het weekend merk je het).
Ondertussen zijn de kinderen zo groot, dat ze absoluut niet samen met mij op willen staan, dat scheelt. Maar ik zorg ook, dat ik iets te 'doen' heb in bed:
tablet mee, boek in de buurt, even een uurtje lezen of Netflixen en dan pas opstaan (soms val ik dan ook weer even in slaap)

Af & toe pak ik op zondagmiddag een uurtje slaap mee, als het echt nodig is.

En als het even past in de planning, ga ik een keer in de week echt vroeg naar bed.
Zondagavond, voor een goeie start van de week, lig er voor half negen in en val in slaap bij #HHB oid.
Herkenbaar. Ik ben ook altijd rond 4 uur wakker en om uiterlijk half 5 sta ik op. Door de week niet zo'n probleem want ik kan om 7 uur beginnen op m'n werk maar op zaterdag en zondag is het echt niet leuk om om 5 uur al op te zijn.
Plus het feit dat ik vaak niet direct kan slapen en 's nachts ook een paar keer wakker ben dus vrijwel iedere dag voel ik me kapot. Ik weet al haast niet meer hoe het voelt om me fit te voelen.

Ook lijdt m'n sociale leven er onder. Ik heb en geen zin om 's avonds af te spreken (omdat ik het gevoel heb dat ik vroeg naar bed moet) en ik ben er simpelweg te moe voor.

Ik heb wel slappillen van de dokter. Deze mag ik van mezelf 1 keer per week innemen. Meestal in het weekend zodat ik iets langer kan slapen.
Alle reacties Link kopieren
Vroeger naar bed gaan. Misschien ongezellig, maar continue moe zijn lijkt mij ook niet gezelliger maken toch?
Hier lig ik altijd tussen 2000:2100 in bed. Mijn dochtertje is een vroege vogel (0500-0600) en ik heb veel slaap nodig.
Soms wel jammer dat na een lange werkdag je dan weinig tijd hebt om nog te sporten etc
Toch vroeg naar bed gaan. Anders is het toch geen doen?
En ik zou zorgen dat je iets te doen hebt als je wakker wordt. Dan bv met jezelf afspreken dat je vanaf half 6 mag lezen, tablet oid.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven