Gezondheid alle pijlers

Anticonceptie pleister

22-05-2024 22:47 23 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wie heeft er ervaring met de anticonceptie pleister ?

Ik heb aankomende dinsdag een gesprek met de huisarts welke anticonceptie er het beste bij mij past, ik ben na de geboorte van mijn jongste gesteriliseerd aangezien ik nooit meer zwanger mag raken. Maar nu word ik helemaal gek van mijn menstruatie die erg wispelturig is. De ene keer 4 dagen later dan weer een week vroeger. En daarbij ook heftige migraine aanvallen dus toch maar weer een anticonceptie erbij.

Maar pil is uitgesloten hier word ik zo misselijk van dat deze er meteen weer uitvliegt met maag inhoud erbij.

Inplanon zou wel weer kunnen maar heeft niet de eerste voorkeur.

Spiraaltje heb ik gehad tussen de oudste en de jongste ( en hier heb ik de jongste aan overgehouden).

Prikpil kan maar niet 1.2.3 dol op spuiten.

Dus ik zat te kijken naar de pleisters of dat iets is.

Iemand nog meer ideeën?
Alle reacties Link kopieren Quote
Spiraaltje heb ik gehad tussen de oudste en de jongste ( en hier heb ik de jongste aan overgehouden

Maar je bent al gesteriliseerd, dus waarom is dit geen optie?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je al gesteriliseerd bent is misschien een novasure behandeling een idee? Dan heb je sowieso geen hormonen meer nodig.
Alle reacties Link kopieren Quote
Waarom anticonceptie?

https://www.viecuri.nl/media/brochures/ ... e/5428.pdf
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Preventieve behandeling van menstruele migraine
De indruk bestaat dat menstruele migraine heftiger en langduriger is dan niet-cyclusafhankelijke migraine. Het komt ook voor dat twee aanvallen pal achter elkaar optreden. De aanvalsbehandeling is verder dezelfde als bij een gewone migraineaanval, maar minder vaak effectief. Aangezien menstruele migraine vaak tijdens iedere menstruatiecyclus voorkomt is het aan te raden de mogelijkheden voor preventieve behandeling met de huisarts te bespreken. De migraineaanval kun je behandelen met een vrij verkrijgbare pijnstiller of, als die niet helpen, specifieke migrainemedicijnen op recept.

De mogelijkheden zijn:

Hormonen - Bij vrouwen die de anticonceptiepil slikken en met name migraineaanvallen hebben gedurende de stopweek valt te overwegen om de pil door te slikken. Het is veilig om de pil 1 jaar lang zonder stopweek te gebruiken. Toediening van extra oestrogeen in de vorm van tabletten of pleisters wordt niet meer geadviseerd als preventieve behandeling van menstruele migraine, omdat er niet genoeg bewijs is dat het werkt.
NSAID's - Een andere mogelijkheid is gebruik van pijnstillers van het type NSAID. Er worden dan vanaf twee dagen voor de verwachte migraineaanval een week lang preventief pijnstillers gebruikt. Uit onderzoek blijkt dat deze methode effectief is. Maar je moet er wel voorzichtig mee zijn. Langdurig gebruik van pijnstillers kan namelijk ook hoofdpijn veroorzaken. Daarnaast kunnen deze pijnstillers maagklachten veroorzaken.
Triptanen - Deze medicijnen zijn specifiek gemaakt voor de behandeling van een migraineaanval.Triptanen zijn ook een optie om menstruele migraine te voorkomen.
Bètablokkers - Net als bij gewone migraine kunnen bètablokker medicijnen, zoals metoprolol en propranolol, worden gebruikt om een migraineaanval te voorkomen. Nadelen van bètablokkers zijn bijwerkingen als vermoeidheid en vermindering van het libido.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Eend1230 schreef:
22-05-2024 23:05
Als je al gesteriliseerd bent is misschien een novasure behandeling een idee? Dan heb je sowieso geen hormonen meer nodig.
Dat legt je eierstokken niet plat, he.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
blijfgewoonbianca schreef:
22-05-2024 23:14
Dat legt je eierstokken niet plat, he.
Nee heb je helemaal gelijk in. Even niet gedacht aan het hormonale aspect wat ws de oorzaak is van de migraine.
Alle reacties Link kopieren Quote
Waarom geen spiraal? Kan 6 jaar blijven zitten en zwanger kun je niet meer worden.
Wel eens aan de nuvaring gedacht?
Vandaag is wat gisteren nog toekomst was
Alle reacties Link kopieren Quote
blijfgewoonbianca schreef:
22-05-2024 23:07
Waarom anticonceptie?

https://www.viecuri.nl/media/brochures/ ... e/5428.pdf
Hier schrik ik echt van, dit is zo ontzettend achterhaald, en aantoonbaar foutief.
Alle reacties Link kopieren Quote
himalaya schreef:
22-05-2024 23:04
Maar je bent al gesteriliseerd, dus waarom is dit geen optie?
De 1ste spiraaltje is niet goed gaan zitten kwamen ze achter bij de controlle dus een nieuwe gekregen en bij de 2de spiraal ben ik een goede half jaar later door de spiraal heen zwanger geworden.

Terwijl lichamelijk/geestelijke ik niet meer zwanger had willen worden, maar we ontdekte de zwangerschap pas met 14 weken. En toen in goed overleg met ondersteuning er voor gekozen om de zwangerschap door te zetten.

En nu ben ik dolblij met de jongste

maar waarschijnlijk sluit mijn baarmoedermond niet goed waardoor het spiraaltje verkeerd gaat zitten en dus niet goed werkt,
Alle reacties Link kopieren Quote
florence13 schreef:
23-05-2024 02:04
Hier schrik ik echt van, dit is zo ontzettend achterhaald, en aantoonbaar foutief.
Waarom is dit achterhaald ?

Want ik merk echt wel een verschil tussen mijn hormoon gerelateerde migraine en mijn stress gerelateerde migraine.

En daarom zou ik mij menstruatie ook weer wat plan baar willen hebben. Zodat ik ook weet wanneer ik migraine krijg en daardoor ook mijn medicijnen optijd kan nemen.

Want nu ben ik altijd te laat eigenlijk met innemen.
Alle reacties Link kopieren Quote
florence13 schreef:
23-05-2024 02:04
Hier schrik ik echt van, dit is zo ontzettend achterhaald, en aantoonbaar foutief.


Geef eens wat meer uitleg en bronnen, als je wilt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Frietje23 schreef:
23-05-2024 06:35
Waarom is dit achterhaald ?

Want ik merk echt wel een verschil tussen mijn hormoon gerelateerde migraine en mijn stress gerelateerde migraine.

En daarom zou ik mij menstruatie ook weer wat plan baar willen hebben. Zodat ik ook weet wanneer ik migraine krijg en daardoor ook mijn medicijnen optijd kan nemen.

Want nu ben ik altijd te laat eigenlijk met innemen.
Migraine is niet stress gerelateerd. Migraine is een ziekte
Alleen voel je je voor een aanval gestressed, juist door de ziekte, niet andersom
Alle reacties Link kopieren Quote
https://www.doq.nl/neuroloog-prof-dr-fe ... e-oorzaak/
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
23-05-2024 07:35
Migraine is niet stress gerelateerd. Migraine is een ziekte
Alleen voel je je voor een aanval gestressed, juist door de ziekte, niet andersom
Ik weet het niet hoor, het is een ziekte absoluut maar volgens mij kan stress het wel triggeren. Ik heb mijn aanvallen altijd in drukke perioden en dan in het weekend als de stress net ff wegvalt. Gek genoeg. Zijn er gelukkig maar weinig. (de aanvallen)
Alle reacties Link kopieren Quote
Ravintola schreef:
23-05-2024 07:20
Geef eens wat meer uitleg en bronnen, als je wilt.

Nou inderdaad. Edit: en dan vooral graag de bronnen.
I will not let anyone walk through my mind with their dirty feet.
- Gandhi
Alle reacties Link kopieren Quote
blijfgewoonbianca schreef:
22-05-2024 23:14
Dat legt je eierstokken niet plat, he.
Het heeft gek genoeg wel invloed op pms/ hormoongerelateerde klachten.

Ik heb een novasure in combinatie met een Mirena spiraal en heb nu een heerlijk gelijkmatig leven.

Mirena zonder novasure deed niks voor me, maar de combi is perfect.
Alle reacties Link kopieren Quote
Frietje23 schreef:
23-05-2024 06:35
Waarom is dit achterhaald ?

Want ik merk echt wel een verschil tussen mijn hormoon gerelateerde migraine en mijn stress gerelateerde migraine.

En daarom zou ik mij menstruatie ook weer wat plan baar willen hebben. Zodat ik ook weet wanneer ik migraine krijg en daardoor ook mijn medicijnen optijd kan nemen.

Want nu ben ik altijd te laat eigenlijk met innemen.
er zijn een aantal zaken foutief in de tekst (bronnen wil ik met liefde geven, maar die liggen op mijn werk, waar ik nu niet ben, dus even wachten graag)

1) Het tekstje stelt dat "Migraine komt het meest voor wanneer de activiteit van het hormoon oestrogeen het
hoogste is." Dat is niet waar, het is niet zo dat het overgrote deel van migraine verklaard kan worden door een activiteit van een hormoon. Er zijn ook veel andere momenten waarop migraine voorkomt.
2) het artikel gaat verder met stellen wanneer die migraine dan in de cyclus voor zou komen (corresponderend met dat hormoon niveau) we weten inmiddels dat een migraine aanval al veel eerder begint dan de hoofdpijn fase, zelfs al 5 dagen vooraf. Wat de these met het hormoon niveau verder onderuit haalt. Ik heb dat al eens uitgelegd, als je dat interessant vindt: dat staat hier: gezondheid/tips-tegen-migraine/list_mes ... #p34999268
3) het artikel stelt dat tijdens zwangerschap er minder migraine zou optreden. Klopt niet, dat is onderzocht en er is geen significant verschil in aantal. Wel is het zo dat sommige vrouwen die eerder menstruele migraine hadden het tijdens hun zwangerschap niet hadden. Maar daartegenover staan vrouwen die eerder geen menstruele migraine hadden en dat tijdens hun zwangerschap wel.
4) vervolgens wordt gezegd dat NSAIDs helpen, is ook niet waar, het kan in zeldzame gevallen pijn onderdrukken (maar dat werkt meestal niet ivm opname stoornissen in maagdarm kanaal) en doet ook niets met de andere verschijnselen van migraine.
5) in zijn geheel behandelt de tekst migraine als synoniem voor hoofdpijn, wat maar een enkel symptoom van migraine is, en mist het de rest.

wat wel mooi is is dat de linkjes die onder aan de tekst staan dan wel weer verwijzen naar kloppend onderzoek, zij leggen het ook best goed uit, dus als je verder wil lezen zou ik die aan klikken

TO, je moet er nog een aantal jaar op wachten maar we zijn op dit moment onderzoek aan het doen naar migraine, het blijkt dat het te maken heeft met je dopamine receptoren (maar hoe weten we nog niet precies). Daar krijg je nog geen migraine van, maar dat maakt je gevoelig voor migraine, je hebt vervolgens een aantal (per persoon verschillende) triggers nodig om het ook te krijgen, waarvan hormonen er maar een is. We zijn nu bezig een model te ontwikkelen waarbij we willen gaan voorspellen op individueel niveau wanneer iemand een aanval krijgt, zodat we kunnen bepalen waar het aan ligt. Als jij elke maand in je cyclus op de zelfde dag migraine krijgt is dat natuurlijk vrij helder, maar meestal zien we dat hormonale migraine ook varieert, en dat het dus een kwestie is van meerdere triggers. Je zou kunnen proberen te kijken naar of je iets doet 3-5 dagen voordat je migraine krijgt (dus NIET 1 of 2 dagen ervoor, dan is je aanval al begonnen, alleen heb je nog geen pijn) en dat de maand erna anders doen, misschien kom je er wel achter of je een tweede trigger hebt en wat die is.
Van anticonceptie: sorry geen verstand.

-
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
23-05-2024 07:35
Migraine is niet stress gerelateerd. Migraine is een ziekte
Alleen voel je je voor een aanval gestressed, juist door de ziekte, niet andersom
Het kan allebei. Onderzoek toont aan wat jij zegt, dus dat je in de dagen/uren voor de hoofdpijn fase gestressed of opgejaagd kan voelen, en dat is een onderdeel van de aanval. Onderzoek toont ook aan dat bij het wegvallen van langdurige stress migraine kan optreden. Maar niet zoals veel mensen denken de dag erna, dat is te snel, dat duurt dan een aantal dagen. Wat dan wel weer een trigger is is caffeine of het gebrek daaraan. Als je altijd om 7 uur koffie drinkt en je stopt daarmee omdat je vakantie hebt en gaat uitslapen kan dat bij sommige mensen een migraine aanval triggeren.
Alle reacties Link kopieren Quote
dit is wel een goede om te lezen, die is conform onderzoek. Alleen deze is van 2018, wat we in de tussentijd geleerd hebben (ik ben betrokken bij hetzelfde onderzoek) is dat er dus iets is met dopamine receptoren, maar we weten niet precies hoe dat zit. Mensen die migraine hebben (en mensen met parkinson) hebben dopamine receptoren die anders reageren dan mensen zonder migraine. Dat zou voor een flink deel genetisch verklaard kunnen worden (zoals ook het artikel stelt) maar we weten dus nog niet wat dat dan precies doet voor het proces dat het artikel beschrijft. Dat is iets wat nu dus onderzocht wordt, hoe het proces van wat dit artikel beschrijft veroorzaakt wordt door dat verschil in dopamine receptor reactie
Alle reacties Link kopieren Quote
en hier de bronnen:

voor de claims over de zwangerschap: https://headachejournal.onlinelibrary.w ... 03.03005.x

voor de claims dat hormonen de oorzaak zouden zijn (ipv de trigger) https://www.nature.com/articles/s41582-021-00544-2

voor de claims dat nsaids (zonder ander middel tegen opnamestoornissen) zouden werken: https://www.mdpi.com/1424-8247/3/6/1966
Alle reacties Link kopieren Quote
florence13 schreef:
23-05-2024 08:29
er zijn een aantal zaken foutief in de tekst (bronnen wil ik met liefde geven, maar die liggen op mijn werk, waar ik nu niet ben, dus even wachten graag)

1) Het tekstje stelt dat "Migraine komt het meest voor wanneer de activiteit van het hormoon oestrogeen het
hoogste is." Dat is niet waar, het is niet zo dat het overgrote deel van migraine verklaard kan worden door een activiteit van een hormoon. Er zijn ook veel andere momenten waarop migraine voorkomt.
2) het artikel gaat verder met stellen wanneer die migraine dan in de cyclus voor zou komen (corresponderend met dat hormoon niveau) we weten inmiddels dat een migraine aanval al veel eerder begint dan de hoofdpijn fase, zelfs al 5 dagen vooraf. Wat de these met het hormoon niveau verder onderuit haalt. Ik heb dat al eens uitgelegd, als je dat interessant vindt: dat staat hier: gezondheid/tips-tegen-migraine/list_mes ... #p34999268
3) het artikel stelt dat tijdens zwangerschap er minder migraine zou optreden. Klopt niet, dat is onderzocht en er is geen significant verschil in aantal. Wel is het zo dat sommige vrouwen die eerder menstruele migraine hadden het tijdens hun zwangerschap niet hadden. Maar daartegenover staan vrouwen die eerder geen menstruele migraine hadden en dat tijdens hun zwangerschap wel.
4) vervolgens wordt gezegd dat NSAIDs helpen, is ook niet waar, het kan in zeldzame gevallen pijn onderdrukken (maar dat werkt meestal niet ivm opname stoornissen in maagdarm kanaal) en doet ook niets met de andere verschijnselen van migraine.
5) in zijn geheel behandelt de tekst migraine als synoniem voor hoofdpijn, wat maar een enkel symptoom van migraine is, en mist het de rest.

wat wel mooi is is dat de linkjes die onder aan de tekst staan dan wel weer verwijzen naar kloppend onderzoek, zij leggen het ook best goed uit, dus als je verder wil lezen zou ik die aan klikken

TO, je moet er nog een aantal jaar op wachten maar we zijn op dit moment onderzoek aan het doen naar migraine, het blijkt dat het te maken heeft met je dopamine receptoren (maar hoe weten we nog niet precies). Daar krijg je nog geen migraine van, maar dat maakt je gevoelig voor migraine, je hebt vervolgens een aantal (per persoon verschillende) triggers nodig om het ook te krijgen, waarvan hormonen er maar een is. We zijn nu bezig een model te ontwikkelen waarbij we willen gaan voorspellen op individueel niveau wanneer iemand een aanval krijgt, zodat we kunnen bepalen waar het aan ligt. Als jij elke maand in je cyclus op de zelfde dag migraine krijgt is dat natuurlijk vrij helder, maar meestal zien we dat hormonale migraine ook varieert, en dat het dus een kwestie is van meerdere triggers. Je zou kunnen proberen te kijken naar of je iets doet 3-5 dagen voordat je migraine krijgt (dus NIET 1 of 2 dagen ervoor, dan is je aanval al begonnen, alleen heb je nog geen pijn) en dat de maand erna anders doen, misschien kom je er wel achter of je een tweede trigger hebt en wat die is.
Van anticonceptie: sorry geen verstand.

-


Dankje wel voor de fijne uitleg. Ik heb 3 dagen voor mijn menstruatie erg last van moodswings zodra ik bloedverlies valt dat meteen weg en duik ik zo de migraine in.

Bij de migraine in mijn cycles heb ik naast mijn hoofdpijn ook last van mijn kaak en zie ik slechter ( kan mijn lenzen dan ook niet inhouden) terwijl als ik na een periode van stress en migraine krijg dan is het met overgeven enzo dus voor mij zijn het echt 2 verschillende. De laatste is echt uitzitten en de 1ste is bij mij best te handelen met medicatie.
Alle reacties Link kopieren Quote
Frietje23 schreef:
23-05-2024 09:14


Bij de migraine in mijn cycles heb ik naast mijn hoofdpijn ook last van mijn kaak en zie ik slechter ( kan mijn lenzen dan ook niet inhouden) terwijl als ik na een periode van stress en migraine krijg dan is het met overgeven enzo dus voor mij zijn het echt 2 verschillende. De laatste is echt uitzitten en de 1ste is bij mij best te handelen met medicatie.
kramp in je kaak of 'een zware kaak' zoals mensen het noemen komt heel vaak voor bij migraine, om de een of andere reden moeten die mensen ook heel veel gapen, en ook problemen met zicht (en soms gehoor) zijn vrij standaard.
Het is op zich niet heel ongebruikelijk dat mensen die migraine hebben dan meteen ook 'verschillende migraines' hebben, dat kan inderdaad door de trigger komen, bij de ene trigger ontstaat er kortsluiting in het ene deel van het brein (bijvoorbeeld in je maag), en bij de andere in een ander deel van het brein (bijvoorbeeld in je zicht), om het even simpel te zeggen.

Ik weet niet of je dit al weet maar als je migraine hebt met maag en darm klachten (dus overgeven) hebben pijnstillers geen zin, je hoeft namelijk niet alleen maar over te geven, maar je neemt de pijnstillers simpelweg niet op. Vroeger werd dan gekeken naar zetpillen, maar ook je darmsysteem neemt dan minder op. Andere medicatie (die je bijvoorbeeld opneemt via slijmvliezen in je mond) werken dan soms wel. Dan nog voorkom je het daarmee niet, je onderdrukt alleen, die aanval als die ingezet is, krijg je hoe dan ook.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven