Gezondheid alle pijlers

Apenpokken......welke kant gaat dit op??

20-05-2022 13:24 410 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik lees sinds gisteren over het fenomeen apenpokken. Gelukkig is dit (nog) ver van ons bed, maar dat was corona ook destijds.

Ik kan er niet uit opmaken of het een dodelijke ziekte is maar hier en daar spreken deskundigen hun zorgen uit.

Als kind ben ik gevaccineerd tegen pokken zoals het gros van de mensen.
Zijn wij nu imuum tegen (apen) pokken???

Iemand ervaring met deze ziekte.?
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren Quote
Sowieso een goeie reden om te stoppen met (varkens)vlees eten :hello:
kers schreef:
27-05-2022 08:54
Eet je nog leverworst sindsdien of gelijk gekapt?
Dat heb ik sowieso nooit gegeten.
Airesopure schreef:
27-05-2022 09:39
Sowieso een goeie reden om te stoppen met (varkens)vlees eten :hello:
Ik weet nog een reden:

https://www.gezondheidenwetenschap.be/r ... sticercose
Alle reacties Link kopieren Quote
navyblue schreef:
20-05-2022 14:10
Vanochtend op de radio werd juist benadrukt dat het geen soa is.

Luisteren en lezen is moeilijk, blijkbaar. Het komt voornamelijk voor bij mannen die seks met andere mannen hebben.

Dan zeg ik niet dat het een SOA is en dan zeg ik ook niet dat het alleen seksueel overdraagbaar is.
Alle reacties Link kopieren Quote
ik eet t ook niet, maar niet vanwege hepatitis E
denk dat veel meer mensen misselijk zullen bedanken als ze dit wisten....
If your life feels like a rocky, bumpy mess, just remember: people gaze at the Grand Canyon in awe- C. Celini
Alle reacties Link kopieren Quote
Taskmaster schreef:
27-05-2022 12:51
Luisteren en lezen is moeilijk, blijkbaar. Het komt voornamelijk voor bij mannen die seks met andere mannen hebben.

Dan zeg ik niet dat het een SOA is en dan zeg ik ook niet dat het alleen seksueel overdraagbaar is.
dat daar de uitbraak was op dat festival is toeval
If your life feels like a rocky, bumpy mess, just remember: people gaze at the Grand Canyon in awe- C. Celini
Alle reacties Link kopieren Quote
Nicco88 schreef:
26-05-2022 22:37
Dat van die hepatitis is al jaren bekent. 1 van de redenen waarom ik geen varkensvlees eet.

Niet alleen geen varkensvlees, ik probeer ook zo min mogelijk producten te eten waar varkens gelatine in zit.
There's nothing fair in this world, there's nothing sure in this world, there is nothing pure, so you better look for something left in this world.
pepexx schreef:
27-05-2022 18:04
Niet alleen geen varkensvlees, ik probeer ook zo min mogelijk producten te eten waar varkens gelatine in zit.
Maar daar krijg je geen hepatitis van.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben benieuwd... Is de gemiddelde via forummer bekend met biolabs?

In de alternatieve media is dit zeker al een half jaar trending..

Ook de Russische media bericht hier dikwijls over.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja de Russische media, dat lijkt me nu echt een betrouwbare bron
Alle reacties Link kopieren Quote
Dolfijn911 schreef:
27-05-2022 22:00
Ja de Russische media, dat lijkt me nu echt een betrouwbare bron
het licht er een beetje aan om welk onderwerp het gaat.. Conflict in Syrie werd glashelder bericht.

Niet dat ik aan de kant van Rusland sta hoor..

Uiteindelijk kun je beide kampen niet vertrouwen.
Alle reacties Link kopieren Quote
websurfer schreef:
27-05-2022 21:37
Ik ben benieuwd... Is de gemiddelde via forummer bekend met biolabs?

In de alternatieve media is dit zeker al een half jaar trending..

Ook de Russische media bericht hier dikwijls over.
Moet je daar vragen, niet hier
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
miekemv schreef:
20-05-2022 23:24
De eerste in Nederland en een incubatietijd van 21 dagen. Dat betekent dat je heel wat mensen kunt besmetten toch? 21 dagen is best lang.


https://www.ad.nl/binnenland/apenpokken ... ~a4a35527/
Nah, de meeste mensen zijn echt niet aantrekkelijk genoeg om binnen 21 dagen nauw contact met meerdere mensen te kunnen hebben. Helemaal niet als 50% van die mensen nog voorzichtig zijn in contact door covid.
Alle reacties Link kopieren Quote
https://www.nu.nl/algemeen/6203255/eu-w ... oende.html

Kers, je had het er al over, het inenten van mensen die in contact komen met mensen die apenpokken hebben, maar het betreft voorlopig vooral hulpverleners:

EU wil apenpokkenvaccins gezamenlijk inkopen, Nederland heeft nog voldoende

De Europese Unie heeft besloten tot de gezamenlijke aankoop van zowel een vaccin als een antiviraal middel tegen apenpokken. Dat zei de Zweedse vaccincoördinator Richard Bergström vrijdag tegen de Zweedse krant Dagens Nyheter. Nederland heeft voldoende vaccins en doet daarom niet mee aan de groepsaankoop.

Volgens de krant gaat het om het vaccin Imvanex en het antivirale middel Tecovirimat. Imvanex wordt geproduceerd door het Duitse bedrijf Nordic en Tecovirimat door het Amerikaanse SIGA Technologies.

De EU heeft nog geen contracten met de farmaceutische bedrijven getekend, maar dit kan volgens Bergström snel gebeuren. "We zouden over ongeveer een week een contract moeten hebben", zei hij tegen de krant. "En misschien al wat beperkte leveringen in juni."

Nederland heeft nog voldoende doses Imvanex op voorraad en doet niet mee aan de aankoop. De vaccins zijn vooral bedoeld voor bijvoorbeeld hulpverleners die met patiënten in aanraking komen.

De gezamenlijke inkoop is ingegeven door de Europese aanschaf van coronavaccins, waarop veel lidstaten met tevredenheid terugkijken. België heeft al wel ingetekend. Het land maakt aanspraak op 1.250 van de 50.000 doses die de EU wil aanschaffen.
enz.

En:

Eerder vrijdag liet gezondheidsorganisatie WHO weten dat "snelle actie" vereist is voor een succesvolle aanpak van apenpokken in landen waar het virus al langer voorkomt. Massale vaccinatie vindt de WHO op dit moment niet nodig, maar gerichte vaccinatie voor mensen die met geïnfecteerde personen in contact zijn geweest is wel belangrijk. "Onderzoek, contacten opsporen en thuisisolatie zijn nu de beste middelen", zei WHO-functionaris Rosamund Lewis.

Maar Tecovirimat hebben we toch niet op voorraad? Waarom koopt Nederland dat dan niet in?
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe weet jij dat? Heb je een overzicht van het voorraadbeheer van alle medicatie in Nederland?
Alle reacties Link kopieren Quote
AnAppleADay schreef:
28-05-2022 09:00
Hoe weet jij dat? Heb je een overzicht van het voorraadbeheer van alle medicatie in Nederland?
Er staat niet in het artikel dat we er voorraden Tecovirimat van hebben. Er staat alleen iets over de vaccins Imvanex:

Nederland heeft nog voldoende doses Imvanex op voorraad en doet niet mee aan de aankoop. De vaccins zijn vooral bedoeld voor bijvoorbeeld hulpverleners die met patiënten in aanraking komen.

Maar ik zie dat de RIVM in de LCI-richtlijnen voor Apenpokken/monkeypox bij profylaxe/behandeling: geen heeft staan.

https://lci.rivm.nl/richtlijnen/monkeypox-apenpokken

Misschien kan de Ernst Kuipers uitleggen wat ze tegen Tecovirimat hebben omdat andere Europese landen het wel aanschaffen?

(Afgezien van het feit dat preventie, bron- en contactonderzoek, isolatie, quarantaine, vaccinatie natuurlijk de voorkeur hebben. In die volgorde. En dan pas behandeling.)

Op de pagina met de LCI-richtlijnen tegen pokken staat het middel Tecovirimat overigens nog wel tegen monkeypox genoemd:

Tecovirimat is voor behandeling van pokken en ook monkeypox, waarbij een behandelduur van 14 dagen wordt aangehouden. Dit orale middel blokkeert het virale envelopeiwit P37, zodat er geen nieuwe infectieuze virussen vanuit geïnfecteerde cellen kunnen ontsnappen. Het is geregistreerd voor volwassenen en kinderen vanaf 13 kg. Werkzaamheid is aangetoond bij apen die geïnfecteerd waren met monkeypox, waarbij na het verschijnen van huidlesies op dag 4 na blootstelling nog overleving mogelijk was (Grosenbach, NEJM, 2018). In hetzelfde onderzoek bleek het ook effectief bij konijnen met een orthopoxvariant die konijnen infecteert. Bij 359 menselijke vrijwilligers werden geen ernstige bijwerkingen aangetoond (Grosenbach, NEJM, 2018).

https://lci.rivm.nl/richtlijnen/pokken

En ik was op zoek naar de goedkeuring door de EMA in Europa van Tecovirimat. Blijkbaar heeft SIGA van de EMA op 6-01-2022 een vergunning gekregen voor het in de handel brengen in Europa:

https://www.ema.europa.eu/en/medicines/ ... rimat-siga
Alle reacties Link kopieren Quote
soliver schreef:
28-05-2022 11:09
Er staat niet in het artikel dat we er voorraden Tecovirimat van hebben. Er staat alleen iets over de vaccins Imvanex:

Nederland heeft nog voldoende doses Imvanex op voorraad en doet niet mee aan de aankoop. De vaccins zijn vooral bedoeld voor bijvoorbeeld hulpverleners die met patiënten in aanraking komen.

Maar ik zie dat de RIVM in de LCI-richtlijnen voor Apenpokken/monkeypox bij profylaxe/behandeling: geen heeft staan.

https://lci.rivm.nl/richtlijnen/monkeypox-apenpokken

Misschien kan de Ernst Kuipers uitleggen wat ze tegen Tecovirimat hebben omdat andere Europese landen het wel aanschaffen?

(Afgezien van het feit dat preventie, bron- en contactonderzoek, isolatie, quarantaine, vaccinatie natuurlijk de voorkeur hebben. In die volgorde. En dan pas behandeling.)

Op de pagina met de LCI-richtlijnen tegen pokken staat het middel Tecovirimat overigens nog wel tegen monkeypox genoemd:

Tecovirimat is voor behandeling van pokken en ook monkeypox, waarbij een behandelduur van 14 dagen wordt aangehouden. Dit orale middel blokkeert het virale envelopeiwit P37, zodat er geen nieuwe infectieuze virussen vanuit geïnfecteerde cellen kunnen ontsnappen. Het is geregistreerd voor volwassenen en kinderen vanaf 13 kg. Werkzaamheid is aangetoond bij apen die geïnfecteerd waren met monkeypox, waarbij na het verschijnen van huidlesies op dag 4 na blootstelling nog overleving mogelijk was (Grosenbach, NEJM, 2018). In hetzelfde onderzoek bleek het ook effectief bij konijnen met een orthopoxvariant die konijnen infecteert. Bij 359 menselijke vrijwilligers werden geen ernstige bijwerkingen aangetoond (Grosenbach, NEJM, 2018).

https://lci.rivm.nl/richtlijnen/pokken

En ik was op zoek naar de goedkeuring door de EMA in Europa van Tecovirimat. Blijkbaar heeft SIGA van de EMA op 6-01-2022 een vergunning gekregen voor het in de handel brengen in Europa:

https://www.ema.europa.eu/en/medicines/ ... rimat-siga

Jij trekt nu de conclusie dat het er niet is omdat een nu.nl artikel niet specifiek heeft gezegd dat het er wel is. Dat is natuurlijk geen goede conclusie.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nicco88 schreef:
27-05-2022 09:50
Ik weet nog een reden:

https://www.gezondheidenwetenschap.be/r ... sticercose
Maar wanneer je varkensvlees gewoon goed bakt (verhit) dan is er toch niks an de hand?
MsBarclay schreef:
28-05-2022 16:19
Maar wanneer je varkensvlees gewoon goed bakt (verhit) dan is er toch niks an de hand?
Je hebt toch ook rauwe producten?

Met verhitten gaat hepatitis e ook dood , vermoed ik?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik las dat apenpokken dodelijker is dan corona (afhankelijk van de variant 1 à 11% dodelijk) maar dat het zich anderzijds wel minder snel verspreidt waardoor er wellicht toch minder doden zouden vallen dan door corona.
Het helpt ook dat iedereen die het heeft ook echt symptomen krijgt. Als je bvb. een besmette huisgenoot hebt zal je het vroeg of laat weten, waardoor je je voorzorgen kan nemen om geen anderen te besmetten. Dat is ook al een heel andere situatie dan bij corona. Wel is het inderdaad niet alleen via huidcontact overdraagbaar maar ook via druppels. Afstand houden en maskers dus. Echter verspreidt het zich niet via aërosolen, dat is dan weer goed nieuws. Je kan dus niet iemand die 4 meter verderop in de ruimte zit besmetten, wat bij corona wel kan indien geen goede ventilatie.
Verder helpt het ook dat de incubatietijd 2 à 3 weken is. Dus als iemand besmet raakt zal het een aantal weken duren voor die weer iemand anders besmet. Dat koopt wel heel wat extra tijd om indien nodig maatregelen te nemen (bvb. extra vaccinaties?)
Alle reacties Link kopieren Quote
AnAppleADay schreef:
28-05-2022 14:59
Jij trekt nu de conclusie dat het er niet is omdat een nu.nl artikel niet specifiek heeft gezegd dat het er wel is. Dat is natuurlijk geen goede conclusie.
Ok, geef jij dan maar een bron dat we wel voorraden van tecovirimat hebben. Ik lees er helemaal niets over in de LCI-richtlijn voor Apenpokken/monkeypox terwijl het vaccin Imvanex hierin wel uitgebreid wordt genoemd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Rosanna1985 schreef:
28-05-2022 17:27
Ik las dat apenpokken dodelijker is dan corona (afhankelijk van de variant 1 à 11% dodelijk) maar dat het zich anderzijds wel minder snel verspreidt waardoor er wellicht toch minder doden zouden vallen dan door corona.
Het helpt ook dat iedereen die het heeft ook echt symptomen krijgt. Als je bvb. een besmette huisgenoot hebt zal je het vroeg of laat weten, waardoor je je voorzorgen kan nemen om geen anderen te besmetten. Dat is ook al een heel andere situatie dan bij corona. Wel is het inderdaad niet alleen via huidcontact overdraagbaar maar ook via druppels. Afstand houden en maskers dus. Echter verspreidt het zich niet via aërosolen, dat is dan weer goed nieuws. Je kan dus niet iemand die 4 meter verderop in de ruimte zit besmetten, wat bij corona wel kan indien geen goede ventilatie.
Verder helpt het ook dat de incubatietijd 2 à 3 weken is. Dus als iemand besmet raakt zal het een aantal weken duren voor die weer iemand anders besmet. Dat koopt wel heel wat extra tijd om indien nodig maatregelen te nemen (bvb. extra vaccinaties?)
Het probleem is de 21 dagen quarantaine van de huisgenoten van een patiënt. Kunnen de mensen (en werkgevers) dat opbrengen?

Quarantaine
Hoog-risicocontacten van geïnfecteerde personen moeten in quarantaine. Dit zijn bijvoorbeeld mensen met wie iemand seks heeft gehad en gezinsleden, of anderen die in contact zijn geweest met de huidblaasjes. De GGD bekijkt per situatie wanneer dit noodzakelijk is en heeft overlegt hierover zo nodig met het RIVM.


Deze huisgenoten of andere contacten kunnen ook in de eerste dagen na mogelijke besmetting (post-expositie profylaxe) ingeënt worden met een modern type pokkenvaccin (imvanex). Wil iedereen worden ingeënt?

Als laatste is er nog niet zoveel bekend over de overdracht van dit “nieuwe”apenpokkenvirus”. Ik denk dat er eerst meer onderzoek nodig is. Er is natuurlijk wel bekend hoe het “oude”apenpokkenvirus zich verspreid. Maar het feit dat het virus zich nu opeens buiten West-Afrika verspreid doet vermoeden dat er iets is veranderd. Wat die factor is, is cruciaal.
Alle reacties Link kopieren Quote
soliver schreef:
28-05-2022 18:12
Ok, geef jij dan maar een bron dat we wel voorraden van tecovirimat hebben. Ik lees er helemaal niets over in de LCI-richtlijn voor Apenpokken/monkeypox terwijl het vaccin Imvanex hierin wel uitgebreid wordt genoemd.
Nee hoor, ik zeg niet dat we het wèl hebben dus ik ‘hoef’ geen bron te hebben. Maar roept al over verkeerd beleid terwijl je niet weet of je informatie juist is.
Ze zullen er wel over nagedacht hebben, jij bent echt niet de enige die nadenkt over hoe er ingekocht wordt. En die andere mensen hebben er nog meer verstand van ook.
Alle reacties Link kopieren Quote
Airesopure schreef:
27-05-2022 09:39
Sowieso een goeie reden om te stoppen met (varkens)vlees eten :hello:

Je bent wat je eet..

..zei de kannibaal :)
De sterren wandlen, de tijd gaat, de klok zal slaan,.
Alle reacties Link kopieren Quote
AnAppleADay schreef:
28-05-2022 19:02
Nee hoor, ik zeg niet dat we het wèl hebben dus ik ‘hoef’ geen bron te hebben. Maar roept al over verkeerd beleid terwijl je niet weet of je informatie juist is.
Ze zullen er wel over nagedacht hebben, jij bent echt niet de enige die nadenkt over hoe er ingekocht wordt. En die andere mensen hebben er nog meer verstand van ook.
Jij stelt dat mijn redenering niet klopt en vervolgens haal je een autoriteitsargument aan. Andere mensen zullen het wel beter weten. Daarmee ontneem je jezelf (en mij) de mogelijkheid om een kritische burger te zijn.

Ik hoor ik graag de onderbouwing van Ernst Kuipers voor de keuze om niet gezamenlijk met Europa antivirale middelen aan te schaffen. En die onderbouwing vind ik niet in het Nu-artikel. Dus als die elders te vinden is dan hoor ik het graag. Hopelijk komt dit nog aan de orde in een technische briefing van de Tweede Kamer of iets dergelijks.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven