Gezondheid alle pijlers

Apenpokken......welke kant gaat dit op??

20-05-2022 13:24 410 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik lees sinds gisteren over het fenomeen apenpokken. Gelukkig is dit (nog) ver van ons bed, maar dat was corona ook destijds.

Ik kan er niet uit opmaken of het een dodelijke ziekte is maar hier en daar spreken deskundigen hun zorgen uit.

Als kind ben ik gevaccineerd tegen pokken zoals het gros van de mensen.
Zijn wij nu imuum tegen (apen) pokken???

Iemand ervaring met deze ziekte.?
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Ik las het gisteren en dacht echt van nu krijgen we dit zeker weer?! Had er nog nooit van gehoord en nu is het blijkbaar ineens een ding. Hoop niet dat het in Nederland opduikt maar het is al in België opgedoken dus ik denk dat het een kwestie van tijd is.

Geen idee of de apenpokken door hetzelfde virus veroorzaakt wordt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je hoeft je niet ongerust te maken en hier kun je lezen waarom niet: https://www.eoswetenschap.eu/gezondheid ... t-je-weten
Alle reacties Link kopieren Quote
Voordeel is wel dat het zichtbaar is, zie foto’s in de tweet van Van Ranst
https://twitter.com/vanranstmarc/status ... 8971834373
Het lijkt ook pas besmettelijk na symptomen

Meer info:
https://www.ad.nl/gezond/hoe-herken-je- ... ~a0904b09/
Miskotto schreef:
20-05-2022 13:24
Ik lees sinds gisteren over het fenomeen apenpokken. Gelukkig is dit (nog) ver van ons bed, maar dat was corona ook destijds.

Ik kan er niet uit opmaken of het een dodelijke ziekte is maar hier en daar spreken deskundigen hun zorgen uit.

Als kind ben ik gevaccineerd tegen pokken zoals het gros van de mensen.
Zijn wij nu imuum tegen (apen) pokken???

Iemand ervaring met deze ziekte.?
Ik zeg niet dat je je zorgen moet maken hoor , maar ver van ons bed is het al niet meer..
In Belgie zijn er al 2 gevallen bevestigd...
Alle reacties Link kopieren Quote
Zo goed heb je niet gelezen over die apenpokken dus. Er staat bij dat het voornamelijk overgedragen wordt door mannen die seks met mannen hebben.
Alle reacties Link kopieren Quote
Taskmaster schreef:
20-05-2022 13:38
Zo goed heb je niet gelezen over die apenpokken dus. Er staat bij dat het voornamelijk overgedragen wordt door mannen die seks met mannen hebben.
Nee, bij intensief contact. Bijvoorbeeld tijdens sex
Alle reacties Link kopieren Quote
https://www.rivm.nl/monkeypox-apenpokken

Niets om je druk over te maken dus
Alle reacties Link kopieren Quote
Maar dus ook via ademhalingsdruppels:

https://www.nu.nl/gezondheid/6201917/vi ... duikt.html

quote: Over het algemeen verloopt een besmetting via ademhalingsdruppels. Het virus dringt binnen via slijmvliezen in bijvoorbeeld de mond, neus of ogen. Een aanzienlijk deel van de huidige infecties in mei vond plaats via seksueel contact, zeggen gezondheidsinstanties. Het apenpokkenvirus is niet bijzonder besmettelijk of dodelijk.
Ik vind hier dingen van.
Welke kant gaat dit op???

Ik snap die vraag niet helemaal.
Alle reacties Link kopieren Quote
Brrr, die foto's die Van Ranst geplaatst heeft. @( Als hier ooit een lockdown voor komt, blijft iedereen vrijwillig binnen alleen maar om het niet te hoeven zien.
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren Quote
LuciFee2022 schreef:
20-05-2022 13:48
Welke kant gaat dit op???

Ik snap die vraag niet helemaal.

Ik zal je uitleggen wat ik bedoel???
Mijn vraag is in de context van of we ook een nieuwe pandemie gaan krijgen met lockdown of als het wellicht met een sisser afloopt.

Als er nog meer is wat jij niet snapt dan hoor ik het wel. Dan krijg jij nog wat extra uitleg.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Taskmaster schreef:
20-05-2022 13:38
Zo goed heb je niet gelezen over die apenpokken dus. Er staat bij dat het voornamelijk overgedragen wordt door mannen die seks met mannen hebben.
Vanochtend op de radio werd juist benadrukt dat het geen soa is.
Alle reacties Link kopieren Quote
LuciFee2022 schreef:
20-05-2022 13:48
Welke kant gaat dit op???

Ik snap die vraag niet helemaal.
Links, rechts, immer gerade aus. Opties te over.
Alle reacties Link kopieren Quote
Taskmaster schreef:
20-05-2022 13:38
Zo goed heb je niet gelezen over die apenpokken dus. Er staat bij dat het voornamelijk overgedragen wordt door mannen die seks met mannen hebben.
Het is voornamelijk gevonden bij deze mannen. Maar dat is meer omdat die zich meer op dergelijke ziektes laten checken bij soa polies.


Ik maak me weinig zorgen. Meer dan de helft van Nederland heeft het pokkenvaccin gehad en is dus grotendeels immuun.
Alle reacties Link kopieren Quote
Sabeltandcavia schreef:
20-05-2022 13:47
Maar dus ook via ademhalingsdruppels:

https://www.nu.nl/gezondheid/6201917/vi ... duikt.html

quote: Over het algemeen verloopt een besmetting via ademhalingsdruppels. Het virus dringt binnen via slijmvliezen in bijvoorbeeld de mond, neus of ogen. Een aanzienlijk deel van de huidige infecties in mei vond plaats via seksueel contact, zeggen gezondheidsinstanties. Het apenpokkenvirus is niet bijzonder besmettelijk of dodelijk.
Ja maar wel van erg dichtbij, begrijp ik. Niet van iemand die naast je zit in de trein, wel van iemand die je zoent of met wie je bestek deelt.
AnAppleADay schreef:
20-05-2022 14:14
Het is voornamelijk gevonden bij deze mannen. Maar dat is meer omdat die zich meer op dergelijke ziektes laten checken bij soa polies.


Ik maak me weinig zorgen. Meer dan de helft van Nederland heeft het pokkenvaccin gehad en is dus grotendeels immuun.
Maar deze mannen worden toch niet standaard gecheckt op het apenpokkenvirus ?
Het lijkt mij dat de meeste mensen met z’n sport uitslag overigens gewoon naar een huisarts gaan. Brrr
Alle reacties Link kopieren Quote
Lijkt op waterpokken.
ik geef mn bek ook maar een douw
Madeliefjees schreef:
20-05-2022 14:18
Lijkt op waterpokken.
Ja, alleen wel wat heftiger.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik lees her en der over een sterfterisico van 5-10% afhankelijk van de variant, en grotere kans op ernstige ziekte bij kinderen dan bij volwassenen. Hopelijk blijkt dat mee te vallen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Madeliefjees schreef:
20-05-2022 14:18
Lijkt op waterpokken.
Inderdaad!!!
En de waterpokken gaan nu ook heel hard rond.
Hoe weet je nou of je waterpokken hebt of apenpokken?
Alle reacties Link kopieren Quote
Maline schreef:
20-05-2022 14:32
Ik lees her en der over een sterfterisico van 5-10% afhankelijk van de variant, en grotere kans op ernstige ziekte bij kinderen dan bij volwassenen. Hopelijk blijkt dat mee te vallen.
Bij niet behandelen, maar blijkbaar zijn er al wel behandelingen beschikbaar omdat het geen nieuwe ziekte is
Alle reacties Link kopieren Quote
valisa schreef:
20-05-2022 14:34
Inderdaad!!!
En de waterpokken gaan nu ook heel hard rond.
Hoe weet je nou of je waterpokken hebt of apenpokken?
Als je geen lagere school leeftijd hebt is waterpokken toch niet meest voor de hand liggend?
Alle reacties Link kopieren Quote
smulrol schreef:
20-05-2022 14:35
Bij niet behandelen, maar blijkbaar zijn er al wel behandelingen beschikbaar omdat het geen nieuwe ziekte is
Precies, dat is het grote verschil met Corona: we weten al hoe het zich verspreidt, hoe je het behandelt en er is een vaccin voor.
Alle reacties Link kopieren Quote
valisa schreef:
20-05-2022 14:34
Inderdaad!!!
En de waterpokken gaan nu ook heel hard rond.
Hoe weet je nou of je waterpokken hebt of apenpokken?
Net een foto op de NOS site gezien en de pokken lijken beduidend groter. Jakkie 🤢

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven