Gezondheid alle pijlers

Apenpokken......welke kant gaat dit op??

20-05-2022 13:24 410 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik lees sinds gisteren over het fenomeen apenpokken. Gelukkig is dit (nog) ver van ons bed, maar dat was corona ook destijds.

Ik kan er niet uit opmaken of het een dodelijke ziekte is maar hier en daar spreken deskundigen hun zorgen uit.

Als kind ben ik gevaccineerd tegen pokken zoals het gros van de mensen.
Zijn wij nu imuum tegen (apen) pokken???

Iemand ervaring met deze ziekte.?
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren Quote
het is niet van apen hoor
De eerste in Nederland en een incubatietijd van 21 dagen. Dat betekent dat je heel wat mensen kunt besmetten toch? 21 dagen is best lang.


https://www.ad.nl/binnenland/apenpokken ... ~a4a35527/
Ik las net elders een reactie hoe Irma deze ziekte gaat vertolken voor doven, apenpokken met jeuk rond de anus. Succes Irma 😂
Alle reacties Link kopieren Quote
miekemv schreef:
20-05-2022 23:42
Ik las net elders een reactie hoe Irma deze ziekte gaat vertolken voor doven, apenpokken met jeuk rond de anus. Succes Irma 😂
:rofl:
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren Quote
miekemv schreef:
20-05-2022 23:42
Ik las net elders een reactie hoe Irma deze ziekte gaat vertolken voor doven, apenpokken met jeuk rond de anus. Succes Irma 😂
Nou nou nou zeg.
Anus is waarschijnlijk het gebaar waarbij je met duim en wijsvinger een rondje maakt, en jeuk is waarschijnlijk met je wijsvinger in dat rondje krabben . Zoiets.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Miskotto schreef:
20-05-2022 23:56
Nou nou nou zeg.
Anus is waarschijnlijk het gebaar waarbij je met duim en wijsvinger een rondje maakt, en jeuk is waarschijnlijk met je wijsvinger in dat rondje krabben . Zoiets.
Een aap is wel gemakkelijker dan een hamster nadoen.
Toch weer ademhalingsdruppels;

https://www.nu.nl/gezondheid/6201917/vi ... duikt.html
In een bericht van in de Metro staat dat ECDC het volgende zegt "Ook verspreidt het apenpokkenvirus zich niet zoals het coronavirius. De langst bekende ‘keten van besmettingen’ tot nu toe bestaat uit negen mensen. Dat is aanzienlijk kleiner dan bijvoorbeeld bij het coronavirus."

Dus we krijgen vast ook geen superspreader event tenzij besmette personen heel veel lichamelijk contact hebben.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is wel de zoveelste keer dat een virus dat van dier op mens is overgegaan blijkbaar ook via de lucht, besmettelijk is. Het probleem van de overbevolking vertaald zich niet alleen in milieuproblematiek, honger en oorlog.
Toen het coronavirus net een issue werd, werd al voorspeld dat dit niet de laatste pandemie zou zijn en dat ziektes enzo steeds vaker over kunnen gaan springen van dier op mens. Omdat we inderdaad met zoveel mensen zijn waardoor het gebied van de dieren steeds kleiner wordt, niet iedereen even hygiënisch omgaat met dieren waardoor de kans groter is dat er iets overgedragen kan worden.

In sommige culturen eten ze ook nog steeds gewoon vleermuizen en andere exotische dieren terwijl van vleermuizen bekend is dat ze allerlei ziektes bij zich kunnen dragen. Geen idee of ze de bron van COVID-19 nu al gevonden hebben, als die ooit gevonden wordt, maar vleermuizen zijn vaker gelinkt aan uitbraken.
Alle reacties Link kopieren Quote
miekemv schreef:
20-05-2022 23:24
De eerste in Nederland en een incubatietijd van 21 dagen. Dat betekent dat je heel wat mensen kunt besmetten toch? 21 dagen is best lang.


https://www.ad.nl/binnenland/apenpokken ... ~a4a35527/
Nee want je bent niet die 21 dagen al besmettelijk. Je bent pas besmettelijk als je symptomen hebt, dus ná de 21 dagen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Vraag 1: houd je er littekens aan over?

Vraag 2: indien besmet kun je dan je huisdieren er ook mee besmetten?

* vraag 2 is het belangrijkst.
De sterren wandlen, de tijd gaat, de klok zal slaan,.
Alle reacties Link kopieren Quote
https://nos.nl/index.php/artikel/242959 ... apenpokken
If your life feels like a rocky, bumpy mess, just remember: people gaze at the Grand Canyon in awe- C. Celini
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik maak me eigenlijk best zorgen. Op Nos staat dat het littekens achterlaat. Dat wil je dus echt niet krijgen. Ik hoop maar dat het gaat meevallen
Alle reacties Link kopieren Quote
Mmp83 schreef:
21-05-2022 09:33
Ik maak me eigenlijk best zorgen. Op Nos staat dat het littekens achterlaat. Dat wil je dus echt niet krijgen. Ik hoop maar dat het gaat meevallen
wat ook best eng is, de mortaliteit ;\
zie mijn eerdere link: volgens de WHO ligt bij uitbraken in Afrika het aantal mensen dat sterft als gevolg van de ziekte tussen de 3 en 6 procent. Dat aantal zal in westerse landen waarschijnlijk lager liggen, verwacht viroloog Van Ranst. "Je neemt aan dat dat getal veel kleiner gaat zijn in landen met westerse geneeskunde."

en dan is dit nog de milde variant, de ernstiger vorm heeft ca 10% mortaliteit
:| :sick:
If your life feels like a rocky, bumpy mess, just remember: people gaze at the Grand Canyon in awe- C. Celini
Alle reacties Link kopieren Quote
kers schreef:
21-05-2022 09:39
wat ook best eng is, de mortaliteit ;\
zie mijn eerdere link: volgens de WHO ligt bij uitbraken in Afrika het aantal mensen dat sterft als gevolg van de ziekte tussen de 3 en 6 procent. Dat aantal zal in westerse landen waarschijnlijk lager liggen, verwacht viroloog Van Ranst. "Je neemt aan dat dat getal veel kleiner gaat zijn in landen met westerse geneeskunde."

en dan is dit nog de milde variant, de ernstiger vorm heeft ca 10% mortaliteit
:| :sick:
Pff ja dat ook nog. Ik had daar eigenlijk nog niet eens over nagedacht,omdat ik meen ergens gelezen te hebben, dat bij eerdere uitbraken in Europa, er niemand aan overleden was. (Maar ik kan dit nu even niet terugvinden, dus geen idee of het klopt)

Ik las elders online dat mensen zeiden: ach stelt niks voor, twee weken blaasjes en het is weer voorbij. Maar zelfs dus als het zo mild is, dan wil je toch niet helemaal onder de littekens zitten?
kers schreef:
21-05-2022 09:39
wat ook best eng is, de mortaliteit ;\
zie mijn eerdere link: volgens de WHO ligt bij uitbraken in Afrika het aantal mensen dat sterft als gevolg van de ziekte tussen de 3 en 6 procent. Dat aantal zal in westerse landen waarschijnlijk lager liggen, verwacht viroloog Van Ranst. "Je neemt aan dat dat getal veel kleiner gaat zijn in landen met westerse geneeskunde."

en dan is dit nog de milde variant, de ernstiger vorm heeft ca 10% mortaliteit
:| :sick:
De ernstige vorm is toch gewoon de pokken?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja als je het krijgt ja.
Maar daarvoor moet je actief lichamelijk contact hebben met iemand met symptomen.
Nu mensen er alert op zijn zal die kans een stuk kleiner zijn. Zeker als je niet in de zorg werkt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mmp83 schreef:
21-05-2022 09:46
Pff ja dat ook nog. Ik had daar eigenlijk nog niet eens over nagedacht,omdat ik meen ergens gelezen te hebben, dat bij eerdere uitbraken in Europa, er niemand aan overleden was. (Maar ik kan dit nu even niet terugvinden, dus geen idee of het klopt)

Ik las elders online dat mensen zeiden: ach stelt niks voor, twee weken blaasjes en het is weer voorbij. Maar zelfs dus als het zo mild is, dan wil je toch niet helemaal onder de littekens zitten?
Zodra virologen zich zorgen maken en instanties zoals de WHO inees spoedberaden organiseren dan is er wat mij betreft iets niet pluis.
Voor nu is het misschien te vroeg om ons echt druk te maken, maar het is wel iets om alert op te zijn. Want neen het is niet perse dodelijk maar er is altijd een maar. En vergeet niet dat wij in Europa een andere leefwijze hebben dan in west Afrika, we weten niet hoe dit virus zich hier in europa gaat gedragen. Dus alles is nog onzeker maar het feit dat het ineens zo snel gaat moeten wij niet onder het tapijt vegen.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren Quote
En vergeet ook niet dat we er gewoon een medicijn voor hebben.
Ja voor de mensen in Afrika die geen toegang hebben tot het medicijn is het een shitshow maar voor jezelf hoef je je denk ik weinig zorgen te maken.
Alle reacties Link kopieren Quote
kers schreef:
21-05-2022 09:39

en dan is dit nog de milde variant, de ernstiger vorm heeft ca 10% mortaliteit
:| :sick:
ZONDER behandeling
Dat is hier in NL dus niet relevant
Alle reacties Link kopieren Quote
Als er geen corona zou zijn geweest had niemand zich hier druk over gemaakt of angstig gevoeld. Had de media er nauwelijks aandacht aan besteed. Maar nu wordt het flink opgeklopt, terwijl het helemaal niet zo'n spannend gebeuren is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dahlia74 schreef:
21-05-2022 10:32
Als er geen corona zou zijn geweest had niemand zich hier druk over gemaakt of angstig gevoeld. Had de media er nauwelijks aandacht aan besteed. Maar nu wordt het flink opgeklopt, terwijl het helemaal niet zo'n spannend gebeuren is.
Precies dit. Het virus is niet superbesmettelijk, velen hebben een 'pokkenprik' gehad, er zijn vaccins en behandelingen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nicco88 schreef:
21-05-2022 09:49
De ernstige vorm is toch gewoon de pokken?
nee, er zijn meer en minder erge vomen van apenpokken, maar check het nieuws, ben geen expert in apenpokken.
If your life feels like a rocky, bumpy mess, just remember: people gaze at the Grand Canyon in awe- C. Celini
Alle reacties Link kopieren Quote
AnAppleADay schreef:
21-05-2022 09:58
En vergeet ook niet dat we er gewoon een medicijn voor hebben.
Ja voor de mensen in Afrika die geen toegang hebben tot het medicijn is het een shitshow maar voor jezelf hoef je je denk ik weinig zorgen te maken.
iemand mag gewoon bezorgd zijn, denk ik. als jij het niet bent, prima, maar er zijn ook mensen die zich wel zorgen maken.
If your life feels like a rocky, bumpy mess, just remember: people gaze at the Grand Canyon in awe- C. Celini

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven