Gezondheid alle pijlers

Bedorven gyoza vellen

13-01-2015 09:46 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beetje aparte vraag maar is hier wel eens iemand ziek geworden van bedorven gyoza vellen?

De uiterste houdbaarheidsdatum was 31 december op het pak dat ik gisteren gebruikt heb. Maar ik dacht dat het nog wel zou gaan want ik had het pakje niet opengemaakt en het leek me niet heel gevaarlijk (itt vlees, eieren, melk).

Wel zagen de vellen wit poederig maar ik dacht dat dat het plakspul was waarmee ze aan elkaar kleven en ook kon ik me niet meer herinneren hoe ze er vorige keer uit zagen.

Ik heb eraan geroken en daar was niets op aan te merken. Toen ik ze gebakken had smaakten ze wel apart maar ik heb er verder niet over nagedacht. Werd ook verdoezeld door smaak van de soja en vulling.

Totdat ik in bed lag en mijn maag enorm pijn deed en ik misselijk werd. Nog eens gezocht online naar gyoza vellen: blijkt het vergelijkbaar met verse pasta (ei dus) te zijn en snel te rotten. Maar er staat niet bij hoe het er dan uit zou zien.

En wat kan ik nu het beste doen? Overgeven? Ben alleen bang voor rotte smaak in mijn mond. Of gewoon laten zitten? En nacht ervoor voelde ik me ook zo misselijk 's nachts en had juist een zwangerschapstest gehaald. En nu dus weer misselijk maar misschien om andere reden.
Als het echt iets is wat bedorven is, komt het er toch wel uit. Je voelt zelf wel of je zo misselijk bent. Dan heb ik zelf zo iets, des te eerder het er uit is des te beter.
Gaat het om echt alleen de gyoza vellen of kant en klare gyoza met vulling? Want de vellen zitten normaal toch ingevroren? Dan denk ik dat die paar dagen echt geen verschil maken hoor. Ontdooit is een ander verhaal...

Nu heb ik zin in gyoza hmmm
Je voelt je een beetje rot en nu ga je een verklaring zoeken. Die houdbaarheidsdatum zat nog in je hoofd dus is dat het. En angst maakt het groter en groter.

Soms weet je gewoon niet waardoor je een pijntje hebt.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Zo lang na het eten ben je daar niet meer ziek van. En als je echt iets verkeerds had gegeten had je nu al een paar keer kotsend boven de plee gehangen.

Als ze ingevroren zaten is het helemaal vrijwel onmogelijk dat je echt ziek bent van 10 dagen na de houdbaarheidsdatum.

Ben je vaker een beetje hysterisch met dit soort dingen?
Niemand heeft buikgriep. Dat heerst helemaal niet. En je gaat echt niet dood. Blijkbaar moest er iets uit om de een of andere reden.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
quote:Thordis2.0 schreef op 13 januari 2015 @ 10:12:

Zo lang na het eten ben je daar niet meer ziek van. En als je echt iets verkeerds had gegeten had je nu al een paar keer kotsend boven de plee gehangen.

Als ze ingevroren zaten is het helemaal vrijwel onmogelijk dat je echt ziek bent van 10 dagen na de houdbaarheidsdatum.

Ben je vaker een beetje hysterisch met dit soort dingen?

Van voedselvergiftiging kun je wel degelijk pas na een paar dagen ziek worden.

Maar TO, wij kunnen niet zien/lezen/ruiken hoe het komt dat jij je ziek voelt.
Dat is bij salmonella en dat soort voedselinfecties. Bedorven gyozo lijkt mij te vergelijken met bedorven rijst en pasta en daarvan word je binnen een paar uur al ziek.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
De nacht ervoor was je ook al zo misselijk, waarom zou het niet gewoon nog steeds dezelfde misselijkheid kunnen zijn?
Na een paar dagen lijkt me niet. Binnen 24 uur, uiterlijk, als ik op medische sites kijk.

Maar een voedselvergiftiging is iets anders dan 'iets verkeerds gegeten hebben' en een voedselvergiftiging bij wat to gegeten heeft lijkt me onzinnig, tenzij ze die vellen heeft in gesmeerd met rauwe kip, rauw ei, daarna schoongemaakt heeft met een vaatdoekje van 3 weken oud en vervolgens even een paar uur boven de verwarming heeft gelegd.

Een voedselvergiftiging gaat ze dus niet krijgen, en als er iets niet goed was aan die vellen had ze het al wel geweten. En daarbij was ze al een tijdje langer misselijk dan na het eten hiervan. Dus hysterisch gedrag, als je het mij vraagt, je afvragen of je moet gaan kotsen ( alsof dat iets voorkomt) en googleen op je voedingsmiddel.

Daarbij is het gewoon een soort ingevroren deeg en de kwaliteit kan achteruit gaan, maar ziek zul je niet worden.
quote:Susan schreef op 13 januari 2015 @ 10:43:

Dat is bij salmonella en dat soort voedselinfecties. Bedorven gyozo lijkt mij te vergelijken met bedorven rijst en pasta en daarvan word je binnen een paar uur al ziek.

In bedorven rijst en pasta kunnen evengoed bacteriën zitten waar je voedselvergiftiging van krijgt die zich pas na een paar dagen uit.

Dat je van bedorven eten al na een paar uur ziek moet worden, klopt echt niet.

Edit: dat een buikgriepje oid meer voor de hand ligt, lijkt mij trouwens ook. Kans op een voedselvergiftiging is niet heel groot namelijk.
Ongekookte rijst en ongekookte pasta die over datum is en daar ziek van worden? Ik vraag het me af.
Ik denk niet dat je van de gyoza vellen ziek kunt zijn geworden, ze zijn gemaakt van bloem, water en zout. Dat witte poeder wat er een beetje op zat is bloem zodat ze niet aan elkaar plakken. Uiteraard is het beter om ze binnen de houdbaarheidsdatum op te eten maar volgens mij kan het dus niet heel veel kwaad als dat wat later is.

Misschien was het meer het idee dat ze over de datum waren.
Als je misselijk bent is dat het teken dat je maag er iets uit wil gooien en dat zou ik zeker in het geval van iets verkeerd gegeten hebben niet tegenhouden. Ik vind overgeven ook vreselijk. Zet dan tandenborstel en water klaar om als het toch gebeurt zo snel mogelijk er van af te zijn. Sterkte.
quote:Thordis2.0 schreef op 13 januari 2015 @ 11:05:

Ongekookte rijst en ongekookte pasta die over datum is en daar ziek van worden? Ik vraag het me af.Nee denk het ook niet hoor.
quote:Thordis2.0 schreef op 13 januari 2015 @ 11:05:

Ongekookte rijst en ongekookte pasta die over datum is en daar ziek van worden? Ik vraag het me af.dat spul is onbeperkt houdbaar
quote:Honeymoonquiz schreef op 13 januari 2015 @ 11:54:

[...]

Nee denk het ook niet hoor.Van gedroogde pasta denk ik ook niet dat je snel ziek kunt worden maar wel van verse pasta. De vellen van gyoza zijn net als van verse pasta gemaakt van bloem (ander soort bloem alleen) en water maar dan zonder ei. Je zou er dus wel ziek van kunnen worden maar niet heel snel denk ik.
Deze vellen waren vers, uit de koeling, niet ingevroren. Ik las ergens dat ze ei bevatten, maar als dat niet het geval is dan is dat al een stuk beter. De maagpijn kwam ook na een uur al opzetten.

Ik was vooral ook benieuwd naar de poeder. En ja, het zou natuurlijk gewoon bloem kunnen zijn! Ik was achteraf alleen bang dat de poeder de schimmel was, en het deze keer gewoon noet groen was maar wit. Maar het was bast bloem inderdaad.

Mijn maagpijn is nu over, nu rammelen mijn darmen alleen nog, maar dat boeit me niet zo erg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven