Gezondheid alle pijlers

Bekkenbodemtrainer: wel of niet kopen?

13-02-2024 19:33 15 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Al sinds de geboorte van mijn kinderen- al weer 12 jaar geleden- heb ik last van licht urineverlies. Gebeurt eigenlijk alleen als ik veel gedronken heb en dan mort niesen, maar ook als ik bier op heb en sta te springen, of als ik met sporten moet springen (jumping jacks etc).
Stiekem heeft het toch veel invloed op wat ik aantrek, hoeveel ik drink voor het sporten of hoe vaak ik naar de wc ren op een feestje.

Ik wil er dus eindelijk wat aan gaan doen, ben het zat. Nu ben ik aan het overwegen om een bekkenbodemtrainer te kopen, zo'n apparaatje dat je moet inbrengen om te trainen. Heeft iemand van jullie daar ervaring mee,en zo ja welke?
Of is het beter om toch eerst naar fysio te gaan?

Ik had deze gevonden: https://www.newpharma.nl/elvie/602062/e ... ingen.html

Dank voor het meedenken!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou eerst naar de fysio gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou naar een goede bekkenbodemfysio gaan. Dan weet je zeker dat je op de juiste manier de juiste spieren traint. Ik heb daar zelf ook goede ervaringen mee na de bevalling. Ik spande bepaalde spieren juist weer te veel aan. Zonde om dus zelf geld uit te geven aan een apparaat waarvan je niet weet of het jouw probleem oplost.
Alle reacties Link kopieren Quote
Absoluut naar de bekkenfysio, wordt waarschijnlijk ook nog vergoed bij urineverlies. De fysio kan goed bepalen wat er nodig is, doet allerlei metingen en geeft goede adviezen. Wellicht als dat niet helpt naar een uroloog laten verwijzen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Eerst echt de fysio proberen!
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn bekkenbodem fysio raadde zelf de Perifit aan. Maar alsnog lijkt het me idd slim om (ook) een paar keer naar de fysio te gaan, om bv te weten of je moet werken aan inspannen/ontspannen, in welk gedeelte van de bekkenbodem, in welke houdingen, etc.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mooi eensgezind advies, eerst naar de bekkenbodem fysio dus! d
Alle reacties Link kopieren Quote
Absoluut fysio! Bij mij bleek urineverlies te komen door overactieve bekkenbodem... ik ben nog niet 100% klachtenvrij maar zo'n bekkenbodemtrainer had mijn klachten dus alleen maar erger gemaakt.

Dus oftewel laat je eerst goed onderzoeken.
Alle reacties Link kopieren Quote
De goede bekkembodemtrainers meten en trainen wel zowel ont- als inspanning. Maar dan nog, het luistert best nauw en je moet ook zorgen dat er geen andere spieren meehelpen maar de kracht echt in je BB isoleert. Nog steeds die fysio, dus 🙂.
Alle reacties Link kopieren Quote
Yasminmax schreef:
13-02-2024 21:37
Absoluut fysio! Bij mij bleek urineverlies te komen door overactieve bekkenbodem... ik ben nog niet 100% klachtenvrij maar zo'n bekkenbodemtrainer had mijn klachten dus alleen maar erger gemaakt.

Dus oftewel laat je eerst goed onderzoeken.
Dit dus!
Volgens mijn bekkenfysio heeft ruim 75 % van de vrouwen klachten wegens een te sterke bekkenbodem en denken ze allemaal dat het is vanwege een te slappe bekkenbodem.
Alle reacties Link kopieren Quote
Fysio lijkt me heel goed advies. Maar toch ook een invulling / andere invalshoek nalv eigen ervaringen. Ik had dezelfde klachten en heb veel baat bij pilates. Ik heb bepaalde dingen (zoals trampoline springen) nog niet geprobeerd. Maar jumping jacks en vechtsport kan ik weer te doen zonder zorgen.
Alle reacties Link kopieren Quote
De site is in onderhoud gegaan dus ik weet niet wat je bedoelt, maar vermoedelijk prikkelt dat apparaatje bepaalde zenuwen waardoor spieren van de bekkenbodem zich samentrekken. Die prikkels zijn niet erg sterk; als ze zo sterk waren dat die spieren op volle kracht gingen werken dan zouden de prikkels ook behoorlijk pijn doen, maar ze vertellen je wel welke spieren je moet aanspannen, mocht je dat nog niet weten. Dat is de functie van het apparaatje. Meer doet het niet (als we het over hetzelfde apparaatje hebben tenminste).

Als je je meer bewust bent van die spieren dan ga je ze vaker en bewuster aanspannen, zal de gedachte erachter zijn. Ik weet niet wat het succespercentage is.

Ikzelf heb al een geruime tijd geen probleem meer gehad. Dat moet toch wel minstens een half jaar geleden zijn dat ik 's morgens opstond, hoestte en toen heel snel een zakdoek moest grijpen en rennen. Ik ben er dus meer op attent denk ik waardoor ik óf met een volle blaas niet hoest of dat er meer controle is ontstaan. Weet het echt niet. Ik ben daarna wel een paar keer gaan oefenen maar daarna vergat ik het verder.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren Quote
granny71 schreef:
13-02-2024 23:17
Dit dus!
Volgens mijn bekkenfysio heeft ruim 75 % van de vrouwen klachten wegens een te sterke bekkenbodem en denken ze allemaal dat het is vanwege een te slappe bekkenbodem.
Wat veel!!! Dat wist ik dan weer niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nou, ik heb me aangemeld by de fysio hoor! Wachttijd tot mei, hopelijk kan ik dan in rap tempo weer lekker springen zonder na te denken!
Alle reacties Link kopieren Quote
Twee rondes fysio hebben mij niets geholpen. Gekozen voor een ingreep en dat heeft destijds alles opgelost. Sinds een jaar of twee begon ik weer last te krijgen van stress incontinentie. Dat bleek achteraf samen te hangen met de overgang. Ik heb de Elvie een half jaar geleden aangeschaft (en die geeft geen stroomstootjes oid af) en ik ben tevreden met de vooruitgang (dagelijkse leven: hoesten, niezen, lachen, lopen, sprintje trekken kan weer veilig en ik loop niet meer 24/7 met maandverbandjes of inlegkruisjes rond).
Nee heb je, ja kun je krijgen

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven