Gezondheid alle pijlers

Bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker thuistest of niet?

04-05-2021 21:29 123 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag ontving ik een brief met een uitnodiging voor een uitstrijkje voor het testen op baarmoederhalskanker.
Tegenwoordig kan je kiezen tussen een uitstrijkje bij de (huis)arts of een thuistest doen.

Wat kies jij (en eventueel waarom)?

Wat kies jij : uitstrijkje bij de dokter of thuistest?

Totaal aantal stemmen: 196

- uitstrijkje bij dokter (56%)
- thuistest (44%)
Alle reacties Link kopieren
Eurus schreef:
05-05-2021 10:09
Waar reageer jij nou op?

Op mensen die stellen dat een test bij de huisarts beter, betrouwbaarder of vollediger is. Dat is het niet.
Alle reacties Link kopieren
Nou ja, hij is in principe natuurlijk wél vollediger. Omdat er bij de huisarts gelijk cellen beschikbaar zijn die ze - als er HPV wordt vastgesteld - meteen kunnen onderzoeken op afwijkingen. Dat is bij de thuistest niet zo; daarbij moet je in geval van vastgestelde HPV alsnog een uitstrijkje laten maken bij de huisarts
Alle reacties Link kopieren
Wel fijn om te lezen dat de thuistest bij velen erg meeviel qua pijn, of zelfs pijnloos was. Dat maakt me een stuk geruster :D Sorry voor het enigszins kapen van je topic, TO!
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
heavydrizzle schreef:
05-05-2021 12:08
Nou ja, hij is in principe natuurlijk wél vollediger. Omdat er bij de huisarts gelijk cellen beschikbaar zijn die ze - als er HPV wordt vastgesteld - meteen kunnen onderzoeken op afwijkingen. Dat is bij de thuistest niet zo; daarbij moet je in geval van vastgestelde HPV alsnog een uitstrijkje laten maken bij de huisarts

Wordt HPV bij de huisarts dan direct vastgesteld? Hoeft dat niet (extern) onderzocht te worden?
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
mcsteamy schreef:
05-05-2021 12:47
Wordt HPV bij de huisarts dan direct vastgesteld? Hoeft dat niet (extern) onderzocht te worden?

Huisartsen onderzoeken dat niet zelf. Gaat altijd naar een lab.
Alle reacties Link kopieren
PoezzinBoots schreef:
05-05-2021 12:53
Huisartsen onderzoeken dat niet zelf. Gaat altijd naar een lab.

Ah, en dan zijn je cellen al in het lab als er HPV wordt gevonden, zodat er direct verder onderzoek kan worden gedaan? Maar dat geldt dan toch ook in het geval van een thuistest?
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
mcsteamy schreef:
05-05-2021 12:47
Wordt HPV bij de huisarts dan direct vastgesteld? Hoeft dat niet (extern) onderzocht te worden?
Nee, dat wordt naar het lab gestuurd, dat doen ze niet zelf ter plekke. Maar als er dus wél HPV wordt gevonden gaan ze in dat lab meteen met de cellen uit datzelfde uitstrijkje aan de slag om te kijken of er iets afwijkends is. Bij een zelftest wordt er alleen gekeken of er HPV is, ja of nee. Is het ja, dan moet er alsnog een uitstrijkje gemaakt worden zodat ze die cellen kunnen onderzoeken.

Dus het is zeker niet zo dat het hetzelfde is. Ja, als je geen HPV blijkt te hebben, dán is het gelijkwaardig/hetzelfde/maakt het niet uit. Maar als je wél HPV hebt komt er na de zelftest dus alsnog een uitstrijkje achteraan.
Alle reacties Link kopieren
mcsteamy schreef:
05-05-2021 12:56
Ah, en dan zijn je cellen al in het lab als er HPV wordt gevonden, zodat er direct verder onderzoek kan worden gedaan? Maar dat geldt dan toch ook in het geval van een thuistest?
Nee, die thuistest onderzoeken ze alleen op HPV. Als je dat blijkt te hebben moet er alsnog een uitstrijkje worden gemaakt voor celonderzoek.
Alle reacties Link kopieren
mcsteamy schreef:
05-05-2021 12:56
Ah, en dan zijn je cellen al in het lab als er HPV wordt gevonden, zodat er direct verder onderzoek kan worden gedaan? Maar dat geldt dan toch ook in het geval van een thuistest?
De thuistest gaat veel minder diep dan die bij de huisarts. De huisarts neemt hem echt bij de baarmoedermond af, en dat voelde bij mij best onprettig. De thuistest ging niet dieper dan een tampon ook zou gaan.
Snoesje666 schreef:
04-05-2021 23:26
Wat kan er genant aan zijn?

Je hébt toch gewoon een kut, de assistente heeft kutten in alle vormen gezien.
De laatste keer lag ik gezellig met haar te kletsen over onze favoriete muziekband.

Wat ik wel altijd doe: dikke sokken aan, ik krijg direct ijskoude voeten als ik daar lig.
Wij hebben over dr Martens gekletst :proud:

Ik heb eerste een thuistest gedaan, fluitje van een cent. Kwam helaas terug met HPV positief dus vorige week een uitstrijkje laten maken. Nu maar afwachten.
mcsteamy schreef:
05-05-2021 12:56
Ah, en dan zijn je cellen al in het lab als er HPV wordt gevonden, zodat er direct verder onderzoek kan worden gedaan? Maar dat geldt dan toch ook in het geval van een thuistest?

Nee want met de thuistest neem je niet die cellen af die voor verder onderzoek nodig zijn. Dat is alleen via het uitstrijkje bij de HA.
Alle reacties Link kopieren
heavydrizzle schreef:
05-05-2021 12:08
Nou ja, hij is in principe natuurlijk wél vollediger. Omdat er bij de huisarts gelijk cellen beschikbaar zijn die ze - als er HPV wordt vastgesteld - meteen kunnen onderzoeken op afwijkingen. Dat is bij de thuistest niet zo; daarbij moet je in geval van vastgestelde HPV alsnog een uitstrijkje laten maken bij de huisarts

Sommige mensen denken ten onrechte dat er ongeacht de uitkomst HPV + of - altijd naar afwijkende cellen wordt gekeken omdat ze wel worden afgenomen voor het geval dat.
Het feit dat ze worden afgenomen maakt de test op HPV niet vollediger.
Alle reacties Link kopieren
mcsteamy schreef:
05-05-2021 12:56
Ah, en dan zijn je cellen al in het lab als er HPV wordt gevonden, zodat er direct verder onderzoek kan worden gedaan? Maar dat geldt dan toch ook in het geval van een thuistest?

Waarom lees je niet de site van het RIVM goed door? Alles wat je hier vraagt staat daar duidelijk uitgelegd.
OohBoy schreef:
05-05-2021 14:44
Sommige mensen denken ten onrechte dat er ongeacht de uitkomst HPV + of - altijd naar afwijkende cellen wordt gekeken omdat ze wel worden afgenomen voor het geval dat.
Het feit dat ze worden afgenomen maakt de test op HPV niet vollediger.

Je punt is duidelijk hoor. Royaal.

Vind je het goed als wel gewoon naar de huisarts ga omdat ik in 1 keer klaar wil zijn?
Alle reacties Link kopieren
PoezzinBoots schreef:
05-05-2021 14:56
Je punt is duidelijk hoor. Royaal.

Vind je het goed als wel gewoon naar de huisarts ga omdat ik in 1 keer klaar wil zijn?

Ik reageerde niet op jou. Je hoeft niet zo aangebrand te doen.
Thuistest
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
05-05-2021 10:15
Het is inderdaad voor iedereen anders.
Een uitstrijkje of inwendige echo vind ik niet zo erg, maar ik ben weer doodsbenauwd voor de tandarts terwijl een ander het een fluitje van een cent vindt.
Ha, ik vroeg mij al af of ik nou zo bijzonder ben dat ik zo’n uitstrijkje niet heel erg vind. Even ter geruststelling van anderen misschien, het kan dus ook reuze meevallen. Een coronatest vind ik dan weer vervelender ;-).
OohBoy schreef:
05-05-2021 15:01
Ik reageerde niet op jou. Je hoeft niet zo aangebrand te doen.

Nou gelukkig.
Alle reacties Link kopieren
__appelbloesem__ schreef:
05-05-2021 15:06
Ha, ik vroeg mij al af of ik nou zo bijzonder ben dat ik zo’n uitstrijkje niet heel erg vind. Even ter geruststelling van anderen misschien, het kan dus ook reuze meevallen. Een coronatest vind ik dan weer vervelender ;-).
Liever 100 coronatests dan een uitstrijkje :whistle:
"I love not Man the less, but Nature more..."
Ik heb persoonlijk ook liever een uitstrijkje! Als ik mag kiezen haha
Ik onderga uitstrijkjes, tandartsbezoeken en corona testen zonder gemekker maar zal geen van alle als een gezellig uitje zien.
Alle reacties Link kopieren
Een keer uitstrijkje gehad, kreeg een compliment omdat ik zo goed kon ontspannen. Ook weleens bij de bekkenbodemtherapeut geweest, die gaat daar ook wroeten en voelen. Echt niet nice, maar het is hun werk dus als zij er niet tegenop zien doe ik dat ook niet.

Denk wel dat ik mooi voor die thuistest ga, scheelt weer een ritje naar de huisarts. En indien positief, tja, dan gaan we toch maar wel langs, is niet anders.
Ik heb onlangs gekozen voor een thuistest.

Vijf jaar geleden hield de assistente ondanks mijn uitleg over 2 vervelende gynaecologische aandoeningen geen rekening met mij en sperde ze met een rotgang de eendenbek open.

Ik heb inmiddels ruim 10 jaar geen partner meer, dus ik ben ook niet heel bang voor HPV. Dus voor mij was het een zeer gemakkelijke keuze.

Ik vind seks vervelend, ik vind tampons vervelend, maar de thuistest was een eitje. Beetje weeïg gevoel, bij het draaien van het kwastje, maar echt zo klaar
Alle reacties Link kopieren
OohBoy schreef:
05-05-2021 14:46
Waarom lees je niet de site van het RIVM goed door? Alles wat je hier vraagt staat daar duidelijk uitgelegd.

Omdat ik het leuker vind om met mensen te praten. Als ik in gesprek ben met iemand en ik heb een vraag waarvan ik weet dat de ander hem kan beantwoorden stel ik de vraag ook i.p.v. dat ik het op Google ga opzoeken :couple:
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
mallebeppie schreef:
05-05-2021 18:22
Ik vind seks vervelend, ik vind tampons vervelend, maar de thuistest was een eitje. Beetje weeïg gevoel, bij het draaien van het kwastje, maar echt zo klaar

Dit klinkt hoopgevend. (Al vind ik het wel jammer voor je dat je seks vervelend vindt :hug: )
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven