Gezondheid alle pijlers

Bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker met poll

19-10-2021 12:42 180 berichten
Alle reacties Link kopieren
https://nos.nl/artikel/2402226-advies-s ... halskanker
Ik las dit bericht en ben verbaasd dat maar 50% van de vrouwen aan de oproep gehoor geeft. Nooit geweten dat het percentage zo laag ligt.
Waarom zou je niet mee doen? Ja misschien is het onderzoek even vervelend, maar het hoeft maar eens in de vijf jaar. Kom op zeg. Bang voor de uitslag? Je kopt in het zandsteken lost het niet op.

Doe jij iedere 5 jaar mee aan dit bevolkingsonderzoek?

Totaal aantal stemmen: 341

Ja natuurljk (78%)
Nee geen zin in (9%)
Soms wel, soms niet (6%)
Iets anders (8%)
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
Ga er braaf heen want bij mij werden op mn 30e afwijkende cellen geconstateerd. Nu behandeld en weer “schoon” gelukkig. De thuistest die genoemd wordt is trouwens een goed alternatief, maar deze test alleen op Hpv. Als je dat hebt moet je alsnog een uitstrijkje laten maken om te onderzoeken op afwijkende cellen. Daar moet je dus wel rekening mee houden :)
Ik ben nog te jong, maar zou zeker mee doen. Mijn moeder heeft bmh kanker gehad en dat proces wil ik echt niet nog een keer doormaken. Ik vind het persoonlijk wel een fijn idee dat ik ook nog het vaccin ervoor heb gekregen. Stelt me net iets meer gerust, maar toch zou ik meedoen aan de onderzoeken.
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik heb me afgemeld voor het baarmoederhalskankeronderzoek. Toen ik me ervoor afmeldde 20 jaar geleden bestond die zelftest nog niet, anders had ik het wel zelf gedaan denk ik, maar nu vond ik het teveel gedoe om heel, heel, heel, heel erg waarschijnlijk niks (ik heb geen seks en ook niet andere factoren die de kans verhogen). Of als er wat zou lijken te zijn, dan is er vaak uiteindelijk toch niks aan de hand = onnodige spanning waar ik geen zin in heb.
tonkje wijzigde dit bericht op 19-10-2021 13:20
Reden: 30 > 20 jaar geleden
0.22% gewijzigd
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me altijd af, waarom zou je het niet doen? Je doet het toch voor je eigen gezondheid.
Het leven is te kort om te lang op de verkeerde plek te blijven.
Alle reacties Link kopieren
Nou, de poll is niet echt representatief dus.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga trouw. En zal ook alle andere bevolkingsonderzoeken (borstonderzoek, darmkanker) trouw ondergaan in de toekomst. Het kan wellicht een hoop ellende voorkomen.
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me iets af, misschien kan iemand me dat uitleggen. Maar waarom worden niet ook “oudere” vrouwen (en mannen) tegen HPV ingeënt? Nu zijn het alleen jonge meisjes.
Alle reacties Link kopieren
Een deel gaat niet ivm geloofsovertuiging, een deel omdat ze vanwege trauma het te lastig vinden, en dan heb je vast nog mensen die geloven dat het wel mee zal vallen of er gewoon geen zin in hebben.

Laatste keer ben ik niet geweest omdat ik net behandeld was in het ziekenhuis en de gyn zei dat het niet nodig was vanwege de behandeling.

De keer ervoor mocht ik twee keer omdat ze de test kwijtgeraakt waren, heel fijn.
Alle reacties Link kopieren
madamecannibale schreef:
19-10-2021 13:28
Ik vraag me iets af, misschien kan iemand me dat uitleggen. Maar waarom worden niet ook “oudere” vrouwen (en mannen) tegen HPV ingeënt? Nu zijn het alleen jonge meisjes.
Heb je hier al gekeken?
https://www.rivm.nl/hpv-humaan-papillom ... vaccineerd
Alle reacties Link kopieren
eckano schreef:
19-10-2021 12:47
Ik ga altijd; de laatste keer een jaar later dan gepland vanwege Corona maar alsnog wel geweest!
Ik had de oproep door corona al een aantal maanden later gekregen en door een mislukte zelftest en hoge corona cijfers weer uitgesteld. Uiteindelijk nog net binnen mijn leeftijdsjaar geweest. En gelukkig alles ok.

Dat blijft dan toch knagen bij mij hoor van "zal het wel goed zijn". Ik kan mij dan ook niks voorstellen bij vrouwen die niet gaan. En ja het is bij mij pijnlijk... maar je wil het toch gewoon weten?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben twee keer behandeld vanwege PAP3A/CINIII toen ik 30 was. Heel blij dat ik gehoor heb gegeven aan die eerste oproep! Ik heb dus "Ja" ingevuld...
lovethesun1 wijzigde dit bericht op 19-10-2021 13:42
10.29% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb op mijn 30ste een uitstrijkje bij de huisarts laten doen hiervoor en op mijn 35ste zo’n zelftest. Nu bijna 40 en dan ga ik weer voor de zelftest. Die is ideaal; makkelijk in gebruik en je voelt er praktisch niks van.
Ik weet nog dat twee vriendinnen van mij geen gehoor gaven aan de oproep toen ze 30 werden. Bang voor het uitstrijkje, maar wat is erger denk ik dan.
.
madamecannibale schreef:
19-10-2021 13:28
Ik vraag me iets af, misschien kan iemand me dat uitleggen. Maar waarom worden niet ook “oudere” vrouwen (en mannen) tegen HPV ingeënt? Nu zijn het alleen jonge meisjes.
Heeft geen zin meer. Dus gokken ze op een leeftijd waar kinderen over het algemeen nog niet seksueel actief zijn.
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
19-10-2021 13:32
Heb je hier al gekeken?
https://www.rivm.nl/hpv-humaan-papillom ... vaccineerd
Ja maar daar kon ik ook geen antwoord vinden. Alleen dat je het op eigen kosten later nog kan doen, maar dit wordt niet gepromoot voor zover ik weet.
Alle reacties Link kopieren
madamecannibale schreef:
19-10-2021 13:46
Ja maar daar kon ik ook geen antwoord vinden. Alleen dat je het op eigen kosten later nog kan doen, maar dit wordt niet gepromoot voor zover ik weet.


Is dit niet het antwoord op je vraag?
De vaccinatie werkt het best wanneer deze gegeven wordt vóór de eerste seksuele contacten. Daarom worden meisjes gevaccineerd wanneer ze nog jong zijn (12 of 13 jaar).
Alle reacties Link kopieren
Flashy schreef:
19-10-2021 13:34

Ik kan mij dan ook niks voorstellen bij vrouwen die niet gaan. En ja het is bij mij pijnlijk... maar je wil het toch gewoon weten?
Ik ga dus niet. Stukje terug uitgelegd waarom niet.

En bij 'je wil het toch gewoon weten?' kan ik me weinig voorstellen eigenlijk. Hoe zo? En als je net een uitstrijkje hebt gehad, dan weet je alleen maar dat je op dat moment niks hebt. Over een maand misschien wel, wil je het dan niet over een maand ook gewoon weten?
En zou je het dan niet ook willen weten voor allerlei andere vormen van kanker waarvoor (nog) geen bevolkingsonderzoek bestaat? Of van andere ziektes?
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
19-10-2021 13:48
Is dit niet het antwoord op je vraag?
Dankjewel, helemaal overheen gelezen :)

Toen ik 30 was had ik een HPV besmetting en pap2, dat is gelukkig vanzelf weer over gegaan. Ik moest wel elk half jaar een uitstrijkje laten maken toen. Bijna iedereen loopt ergens in zijn leven wel een HPV besmetting op. Ik zou dus altijd aanraden om wel een uitstrijkje te laten maken, als je er op tijd bij bent is baarmoederhalskanker vaak nog in een voorstadium en goed te behandelen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben altijd braaf gegaan, en vond het altijd een fluitje van een cent, maar de laatste keer was zo naar en akelig dat ik het niet meer doe. Ik doe wel zo'n thuistest.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dus zo'n trauma uit mijn jeugd dat ik het doodeng vindt. Nu ligt er een zelftest hier thuis. Ik moet alleen nog de moed vinden om het te doen...
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op mijn 30e gegaan, want het gaat om je gezondheid, ik zou echt niet weten waarom ik niet zou gaan. Verder helemaal gezond en geen klachten, dus ik verwachte er niets van. Maar toch PAP3B en een deel van mijn baarmoeder(hals?) werd weggehaald.

En nee, fijn is het niet, maar een ex collega bleek baarmoederhalskanker te hebben, heeft haar baarmoeder op haar 32e moeten laten verwijderen en kan geen kinderen meer krijgen. Dat is nog veel minder fijn. Je weet het gewoon niet.

Ik zou op zijn minst om de 10 jaar gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op mijn 30e en 35e geweest. De laatste keer waren er afwijkende cellen en daarvoor een onderzoek bij de gynaecoloog gehad. Nu moet ik jaarlijks terug.
Best veel vrouwen om mij heen hadden ook afwijkingen dus wel belangrijk dat je gaat.
Alle reacties Link kopieren
Soldanella schreef:
19-10-2021 13:22
Nou, de poll is niet echt representatief dus.
Nee valt mij ook op. Viva-forum vrouwen zijn dus niet representatief voor de hele Nederlandse bevolking, haha. Ik zie bijvoorbeeld allochtone vrouwen die in lange jurken en met hoofddoek lopen nog niet zo snel naar de huisarts gaan voor een uitstrijkje, correct me if I'm wrong.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
19-10-2021 13:48
Is dit niet het antwoord op je vraag?
Ja, dan weet je toch nog niets? Wat betekent 'het beste'? Werkt het dan helemaal niet meer als je ouder bent of bv. maar voor 50%. Of duurt het jaren voordat je sowieso kanker ontwikkelt.
Alle reacties Link kopieren
Liliane13 schreef:
19-10-2021 13:42
Ik heb op mijn 30ste een uitstrijkje bij de huisarts laten doen hiervoor en op mijn 35ste zo’n zelftest. Nu bijna 40 en dan ga ik weer voor de zelftest. Die is ideaal; makkelijk in gebruik en je voelt er praktisch niks van.
Ik weet nog dat twee vriendinnen van mij geen gehoor gaven aan de oproep toen ze 30 werden. Bang voor het uitstrijkje, maar wat is erger denk ik dan.
Dat is echt persoonlijk hoor. Bij mij heel erg pijnlijk en daardoor mislukt.
Maar ik ben zeker voor standaard toesturen als het aantal deelnemers dan stijgt.
Alle reacties Link kopieren
tanteslankie schreef:
19-10-2021 14:09
Ik heb dus zo'n trauma uit mijn jeugd dat ik het doodeng vindt. Nu ligt er een zelftest hier thuis. Ik moet alleen nog de moed vinden om het te doen...
Die zelftest die is echt makkelijk hoor. Gelijk doen, zul je zien dat je er voor niks tegenop zag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven