Gezondheid alle pijlers

Bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker met poll

19-10-2021 12:42 180 berichten
Alle reacties Link kopieren
https://nos.nl/artikel/2402226-advies-s ... halskanker
Ik las dit bericht en ben verbaasd dat maar 50% van de vrouwen aan de oproep gehoor geeft. Nooit geweten dat het percentage zo laag ligt.
Waarom zou je niet mee doen? Ja misschien is het onderzoek even vervelend, maar het hoeft maar eens in de vijf jaar. Kom op zeg. Bang voor de uitslag? Je kopt in het zandsteken lost het niet op.

Doe jij iedere 5 jaar mee aan dit bevolkingsonderzoek?

Totaal aantal stemmen: 341

Ja natuurljk (78%)
Nee geen zin in (9%)
Soms wel, soms niet (6%)
Iets anders (8%)
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
tonkje schreef:
19-10-2021 13:51
Ik ga dus niet. Stukje terug uitgelegd waarom niet.

En bij 'je wil het toch gewoon weten?' kan ik me weinig voorstellen eigenlijk. Hoe zo? En als je net een uitstrijkje hebt gehad, dan weet je alleen maar dat je op dat moment niks hebt. Over een maand misschien wel, wil je het dan niet over een maand ook gewoon weten?
En zou je het dan niet ook willen weten voor allerlei andere vormen van kanker waarvoor (nog) geen bevolkingsonderzoek bestaat? Of van andere ziektes?
Maar dan is de kans toch gewoon kleiner.... je bent er dan over 5 of 10 jaar alsnog bij.
Alle reacties Link kopieren
Flashy schreef:
19-10-2021 14:34
Dat is echt persoonlijk hoor. Bij mij heel erg pijnlijk en daardoor mislukt.
Maar ik ben zeker voor standaard toesturen als het aantal deelnemers dan stijgt.
Bij personen zonder ernstige vaginale klachten is die zelftest een fluitje van een cent.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga niet. Zie er zo verschrikkelijk tegenop.
ik geef mn bek ook maar een douw
Madeliefjees schreef:
19-10-2021 14:50
Ik ga niet. Zie er zo verschrikkelijk tegenop.
Ook bij de thuis kit?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dus HPV terwijl ik zeker 5 jaar geen seks heb gehad. Zolang kan een virus dus overleven in je lichaam.
Alle reacties Link kopieren
kerst schreef:
19-10-2021 14:43
Bij personen zonder ernstige vaginale klachten is die zelftest een fluitje van een cent.
Ik heb geen vaginale klachten...
kerst schreef:
19-10-2021 14:43
Bij personen zonder ernstige vaginale klachten is die zelftest een fluitje van een cent.
Nee hoor, ik heb geen vaginale klachten, maar mijn baarmoeder (gekanteld) is moeilijk te bereiken ofzo? Hoe dan ook, het kost ze altijd behoorlijk moeite en het is echt niet pijnloos. Maar ook weer niet iets waar ik vreselijk tegenop zie.
Alle reacties Link kopieren
Flashy schreef:
19-10-2021 14:36
Maar dan is de kans toch gewoon kleiner.... je bent er dan over 5 of 10 jaar alsnog bij.
Klopt hoor. Het ging me meer om het 'het willen weten'. Want zoveel weet je eigenlijk niet. Het is een momentopname, een nuttige hoor, daar niet van, maar je weet het alleen van dat moment.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
tonkje schreef:
19-10-2021 15:20
Klopt hoor. Het ging me meer om het 'het willen weten'. Want zoveel weet je eigenlijk niet. Het is een momentopname, een nuttige hoor, daar niet van, maar je weet het alleen van dat moment.
Ja, daar heb je wel gelijk in.
Alle reacties Link kopieren
tonkje schreef:
19-10-2021 15:20
Klopt hoor. Het ging me meer om het 'het willen weten'. Want zoveel weet je eigenlijk niet. Het is een momentopname, een nuttige hoor, daar niet van, maar je weet het alleen van dat moment.
Hoe ik het altijd begreep is dat baarmoederhalskanker bijna altijd erg traag groeiend is (in tegenstelling tot bijvoorbeeld longkanker) en dat daardoor eens in de 5 jaar controleren voldoende is. Als je er vroeg bij bent is het daarnaast meestal goed te behandelen. Ben je er echter pas in het laatste stadium bij, en vaak krijg je dan pas klachten, dan is een behandeling minder succesvol.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb aanstaande donderdag een afspraak bij de huisarts.
Was toch “bang” dat ik het met een zelftest niet helemaal goed zou doen ofzo. Vind het een fijner idee om naar de huisarts te gaan.

Zeker omdat er in de folder stond dat, als je hpv negatief bent, pas over 10 jaar de volgende oproep krijgt (ik ben 40).
Alle reacties Link kopieren
Ik ben trouwens wel gevaccineerd in 2019 toen ik 19 was. Heeft mijn moeder toen betaald omdat het nog niet standaard was en was nog niet seksueel actief.

Bij degene in mijn omgeving met baarmoederhalskanker vermoedde ze een groei van ongeveer 10 jaar op moment dat ze het ontdekte.
Alle reacties Link kopieren
Flashy schreef:
19-10-2021 15:14
Ik heb geen vaginale klachten...
Ik ook niet.
Maar nu blijkbaar wel HPV.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Over de vaccinatie werd mij door de gyn trouwens verteld dat er voorzichtig uit onderzoek lijkt te blijken dat vaccinatie ook nuttig is bij vrouwen die ouder zijn en al besmet met het Hpv virus. Het schijnt te helpen met het “opruimen” van het virus. Het onderzoek is echter nog niet zover dat het in het vaccinatieprogramma wordt aangeboden in dat geval. Je kan hem wel op verzoek krijgen, maae hij kost dan geloof ik iets van 400 euro.
Alle reacties Link kopieren
Flashy schreef:
19-10-2021 15:27
Ja, daar heb je wel gelijk in.
Maar wat Madamecannibale zegt: deze vorm van kanker groeit traag. Dus de kans dat die momentopname er ineens een maand later heel anders uitziet, is heel klein. Het is niet voor niks dat het maar eens in de 5 jaar hoeft. Al is het in sommige andere landen vaker geloof ik. Die nemen dan weer iets meer het zekere voor het onzekere of zo.

Het zal wel een kostenafweging zijn: zo'n bevolkingsonderzoek kost klauwen met geld. Maar de behandeling tegen kanker ook. Dus daar zullen ze wel rekensommetjes op los gelaten hebben. Idem voor de leeftijd: alleen van 30-60 jaar.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
madamecannibale schreef:
19-10-2021 15:28
Hoe ik het altijd begreep is dat baarmoederhalskanker bijna altijd erg traag groeiend is (in tegenstelling tot bijvoorbeeld longkanker) en dat daardoor eens in de 5 jaar controleren voldoende is. Als je er vroeg bij bent is het daarnaast meestal goed te behandelen. Ben je er echter pas in het laatste stadium bij, en vaak krijg je dan pas klachten, dan is een behandeling minder succesvol.
Klopt, het is geen momentopname zoals bij andere vormen van kanker, het ontwikkelt heel traag.
Alle reacties Link kopieren
cleo schreef:
19-10-2021 16:58
Klopt, het is geen momentopname zoals bij andere vormen van kanker, het ontwikkelt heel traag.
momentopname met lange sluitertijd. :)
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
als je ziet, dat mensen een condoom verkeerd om weten te krijgen, of een nestkastje onderste boven ophangen
vraag ik me echt af, of zelftests nou wel een goed idee zijn, geldt ook voor de Corona-tests trouwens

Ik ga braaf na elke oproep, kleine moeite
Ik vind het borstonderzoek vervelender, dat doet pijn. Maar ga ik ook hoor
lilalinda schreef:
19-10-2021 17:07
als je ziet, dat mensen een condoom verkeerd om weten te krijgen, of een nestkastje onderste boven ophangen
vraag ik me echt af, of zelftests nou wel een goed idee zijn, geldt ook voor de Corona-tests trouwens

Ik ga braaf na elke oproep, kleine moeite
Ik vind het borstonderzoek vervelender, dat doet pijn. Maar ga ik ook hoor
Ik ga ook gewoon liggen hoor, ik laat dat die 1x per 5 jaar lekker door professionals doen.
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
19-10-2021 16:45
Ik ook niet.
Maar nu blijkbaar wel HPV.
Geen klachten zegt helaas idd niks. Ik had ook geen klachten en wel een voorstadium van baarmoederhalskanker!
Alle reacties Link kopieren
Bene rug blij dat er inmiddels thuis kits zijn. Toen ik die destijds aanvroeg kon het niet. En in NL mogen assistentes het doen, tuurlijk joh. Snap wel dat vrouwen dat vervelend vinden.
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
19-10-2021 16:45
Ik ook niet.
Maar nu blijkbaar wel HPV.
Bizar dat je het op je 50e ook nog kan krijgen. Ik dacht eigenlijk dat de kans als je ouder wordt kleiner is(tenzij wisselende contacten...).

Ik ben toch blij dat ik het recentelijk gedaan heb.
Alle reacties Link kopieren
Vlaginvaas schreef:
19-10-2021 17:26
Bene rug blij dat er inmiddels thuis kits zijn. Toen ik die destijds aanvroeg kon het niet. En in NL mogen assistentes het doen, tuurlijk joh. Snap wel dat vrouwen dat vervelend vinden.
ik snap nou juist weer niet, waarom het erg zou zijn
het is een medische handeling, een hele goeie. Ik huppel nog net niet die tafel op.
Maar erg, nee geen momebt
Alle reacties Link kopieren
Vlaginvaas schreef:
19-10-2021 17:26
Bene rug blij dat er inmiddels thuis kits zijn. Toen ik die destijds aanvroeg kon het niet. En in NL mogen assistentes het doen, tuurlijk joh. Snap wel dat vrouwen dat vervelend vinden.

Je hebt liever de huisarts zelf dan de assistente?
Alle reacties Link kopieren
Bbubbels schreef:
19-10-2021 16:47
Over de vaccinatie werd mij door de gyn trouwens verteld dat er voorzichtig uit onderzoek lijkt te blijken dat vaccinatie ook nuttig is bij vrouwen die ouder zijn en al besmet met het Hpv virus. Het schijnt te helpen met het “opruimen” van het virus. Het onderzoek is echter nog niet zover dat het in het vaccinatieprogramma wordt aangeboden in dat geval. Je kan hem wel op verzoek krijgen, maae hij kost dan geloof ik iets van 400 euro.
Mijn 16-jarige moest vanwege zijn leeftijd drie prikken, alles bij elkaar kostte dat ongeveer 450 euro. Daarvoor kreeg hij wel de meest uitgebreide versie, Gardasil 9.

In Nederland wordt standaard met de miniemste versie, Cervarix, gevaccineerd. Ik weet niet wat die kost als je hem zelf koopt.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven