Gezondheid alle pijlers

Bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker met poll

19-10-2021 12:42 180 berichten
Alle reacties Link kopieren
https://nos.nl/artikel/2402226-advies-s ... halskanker
Ik las dit bericht en ben verbaasd dat maar 50% van de vrouwen aan de oproep gehoor geeft. Nooit geweten dat het percentage zo laag ligt.
Waarom zou je niet mee doen? Ja misschien is het onderzoek even vervelend, maar het hoeft maar eens in de vijf jaar. Kom op zeg. Bang voor de uitslag? Je kopt in het zandsteken lost het niet op.

Doe jij iedere 5 jaar mee aan dit bevolkingsonderzoek?

Totaal aantal stemmen: 341

Ja natuurljk (78%)
Nee geen zin in (9%)
Soms wel, soms niet (6%)
Iets anders (8%)
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
tonkje schreef:
19-10-2021 16:53
Het zal wel een kostenafweging zijn: zo'n bevolkingsonderzoek kost klauwen met geld. Maar de behandeling tegen kanker ook. Dus daar zullen ze wel rekensommetjes op los gelaten hebben. Idem voor de leeftijd: alleen van 30-60 jaar.
Dat speelt ook een rol, maar niet als enige. Je ziet hier op het forum al hoe sommige vrouwen in paniek kunnen raken van een heel geringe afwijking. Als je standaard ook alle jonge meisjes/vrouwen meeneemt in dat onderzoek, ga je duizenden en duizenden keren “iets” zien wat eigenlijk niks is, wat normaal gesproken nooit zichtbaar zou zijn geworden, en wat vanzelf weer overgaat. Maar omdat er “iets” te zien is raken een heleboel jonge vrouwen in paniek, en gaan er een heleboel vervolgonderzoeken plaatsvinden die in feite overbodig zijn. Dat kost niet alleen geld, maar geeft ook stress en angst en kost ziekenhuiscapaciteit en wachttijd.
BMHK komt niet zó veel voor onder die leeftijdsgroep om dat te rechtvaardigen.
En als je vindt dat elk vroeg opgespoord kankergeval duizenden overbodige screenings en vervolgonderzoeken rechtvaardigt, dan zou je elke Nederlander elk jaar helemaal moeten doorlichten op alle mogelijke ziektes.
Alle reacties Link kopieren
Flashy schreef:
19-10-2021 17:40
Bizar dat je het op je 50e ook nog kan krijgen. Ik dacht eigenlijk dat de kans als je ouder wordt kleiner is(tenzij wisselende contacten...).

Ik ben toch blij dat ik het recentelijk gedaan heb.
Vochtige tegelbankjes bij de sauna? Ik gooi er wel altijd water over en neem ze af met de wisser.
Het bubbelbad?
Het Turkse stoombad ga ik sowieso nooit in.

Of iemand anders hier in huis heeft wat uit te leggen...
HPV schijnt niet écht onder de geslachtsziektes te vallen en de incubatietijd van HPV kan zelfs tien jaar zijn.

Schimmelinfecties ben ik erg vatbaar voor.
Badpak + plastic stoeltje bij het zwembad = receptje halen.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
19-10-2021 17:48
ik snap nou juist weer niet, waarom het erg zou zijn
het is een medische handeling, een hele goeie. Ik huppel nog net niet die tafel op.
Maar erg, nee geen momebt
Vreemd dat je niet kunt snappen dat sommige vrouwen wel het eng-moeilijk etc vinden.
Alle reacties Link kopieren
Nee, niet nodig. (Kan niet HPV positief zijn).
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg een tijdje geleden de 1e oproep, ik heb na even twijfel (ik twijfelde over uitstrijkje bij de dokter laten doen of zelftest) de zelftest besteld en de dag dat ik hem in huis kreeg meteen gebruik van gemaakt.

Was wel wat nerveus want heb vorig jaar wat klachten daar gehad en toen was er niets aan de hand, maar ik werd ook dit keer gerustgesteld en alles was goed.
Alle reacties Link kopieren
tanteslankie schreef:
19-10-2021 14:09
Ik heb dus zo'n trauma uit mijn jeugd dat ik het doodeng vindt. Nu ligt er een zelftest hier thuis. Ik moet alleen nog de moed vinden om het te doen...
No way, zo'n uitstrijkje gaat hem echt niet worden bij mij.
De zelftest is me 100% mee gevallen, wat ben ik blij dat het nu zo kan!
Ik heb soms wel soms niet ingevuld. Voor zover je dat kan aangeven na 3 oproepen.

1x niet gegaan wegens zwangerschap. Kan dan later wel, maar dat ben ik vervolgens vergeten.

De andere keren wel, met laatste keer een ongunstige uitslag waarvoor een behandeling nodig was. Daarna een paar jaar zeer frequent geweest.

Die zelftest zou ik niet doen. Veel te bang dat ik het niet goed doe. Hoop dat ze een goede pilot doen om te kijken of het wat toevoegt. Anders lijkt het me potentieel geldverspilling. Misschien is het handig om een reminder net zelftest een paar weken/maanden na de oorspronkelijke uitnodiging een idee. Dan hoef je niet te sturen naar de vrouwen die spontaan al gaan .
Alle reacties Link kopieren
Eerste twee oproepen niet meegedaan. Ik hoor niet bij de risicogroep. Toen het met een zelftest kon, wel gedaan, zomaar, omdat het kon, maar ik wist al dat het negatief zou zijn. Nu weer een brief gehad maar weer weggegooid dus.
Alle reacties Link kopieren
https://amsterdamumc.org/nl/vandaag/uri ... eteren.htm

Zou fijn zijn.

Ben twee weken geleden nog voor een uitstrijkje geweest wegens klachten. Mijn baarmoeder ligt gekanteld dus het is geen pretje. Blijk een poliep te hebben die de klachten veroorzaakt.
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie deze podcasts geluisterd?

https://www.npo3fm.nl/podcasts/de-tumor-tapes
Alle reacties Link kopieren
vintagejurk schreef:
20-10-2021 13:00
Eerste twee oproepen niet meegedaan. Ik hoor niet bij de risicogroep. Toen het met een zelftest kon, wel gedaan, zomaar, omdat het kon, maar ik wist al dat het negatief zou zijn. Nu weer een brief gehad maar weer weggegooid dus.
Wat bedoel je met risicogroep? Oprechte vraag hoor, want naar mijn idee kan iedereen (die seksueel actief is) het virus krijgen. Dus weten dat je negatief test is eigenlijk onmogelijk… bovendien kan je ook afwijkende cellen hebben zonder Hpv. Maargoed, ieder zijn eigen keuze uiteraard.
vintagejurk schreef:
20-10-2021 13:00
Eerste twee oproepen niet meegedaan. Ik hoor niet bij de risicogroep. Toen het met een zelftest kon, wel gedaan, zomaar, omdat het kon, maar ik wist al dat het negatief zou zijn. Nu weer een brief gehad maar weer weggegooid dus.
De reguliere controles zijn juist niet voor mensen in een risicogroep. Als je in een risicogroep zit word je vaker uitgenodigd.
Happyplant schreef:
19-10-2021 20:46
Vreemd dat je niet kunt snappen dat sommige vrouwen wel het eng-moeilijk etc vinden.
Ik snap wel dat vrouwen er angstig voor kunnen zijn, maar ik zou dan voor mezelf toch willen kijken of er een manier is om daar overheen te komen. Dat lijkt me een behoorlijk diep zittende angst voor een uitstrijkje. Dat zal dan toch op andere vlakken ook een belemmering opleveren?
Nee niet meer, ik ben in het begin wel gegaan maar het is altijd een drama. Ze kunnen vrijwel nooit de mond vinden en gaan dan lopen zoeken en zoeken. Meestal zonder resultaat en dan heb ik er dagen buikpijn van. Of ze doen op hoop van zegen dan maar een gooi, wat dan achteraf niet gelukt is. In al die jaren is het maar een keer gelukt,
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het niet per se fijn, maar ik ga wel. De laatste keer was op mijn 40e. Toen werd aangegeven dat ik de eerstkomende 10 jaar niet meer hoefde (ik was schoon).
Toch voelt dat niet fijn. Dus ik denk dat ik het dan alsnog wel aanvraag via de huisarts.
Ik vind ook, gezien de gevallen van mensen die jonger kanker krijgen, dat de andere bevolkingsonderzoeken rijkelijk laat pas worden ingezet.
-
anoniem_63b69dd0648a4 wijzigde dit bericht op 20-10-2021 16:50
0.00% gewijzigd
Zoals iedereen waarschijnlijk, ken ik veel mensen die op relatief jonge leeftijd kanker kregen, dus ik voel me bevoorrecht dat ik de kans krijg om mezelf hierop te laten screenen. Het uitstrijkje heb ik nooit overgeslagen, maar het borstkankeronderzoek heb ik maar één keer laten doen. Ik was daar toen nog een paar dagen naar van. En nu weet ik nog steeds niet of ik een kleinzerig type ben of dat ik gewoon een hardhandig type trof. Is jullie ervaring dat dit onderzoek de ene keer meer pijn doet dan de andere?
Alle reacties Link kopieren
Elfje die thuistest is niet pijnlijk of in ieder geval bijna niet in jouw geval. Er komt geen eendebek aan te pas , je hoeft alleen met een stokje met kwastje in je vagina te vegen.
Alle reacties Link kopieren
vintagejurk schreef:
20-10-2021 13:00
Eerste twee oproepen niet meegedaan. Ik hoor niet bij de risicogroep. Toen het met een zelftest kon, wel gedaan, zomaar, omdat het kon, maar ik wist al dat het negatief zou zijn. Nu weer een brief gehad maar weer weggegooid dus.
Hoezo wist je al dat het negatief zou zijn?
Ik heb HPV opgelopen van mijn laatste sexuele contact tot nu toe, en dat is 5 jaar geleden!
kerst wijzigde dit bericht op 20-10-2021 16:04
0.23% gewijzigd
Het uitstrijkje laat ik trouwens altijd bij de huisarts doen. Dan is er meer kans dat het goed gedaan wordt, dan wanneer ik het zelf doe, denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben wel van het goed doorlezen van brieven en in de uitnodiging stond de zelftest- optie.
Die heb ik nu al een paar keer gedaan. Ik voel er niks van, maar ik vertrouw erop dat ik hem zorgvuldig uitvoer.
Mochten ze iets vinden, mag ik alsnog voor een uitstrijkje. Maar vinden ze niks, dan hoeft dat niet. Bij mij tot nu toe niks gevonden. Ik vind het fijn dat ze deze optie hebben.
Ik heb grote hoop dat ze rond mijn 50e ook een nieuwe techniek hebben voor het borstonderzoek want daar zie ik wel tegenop.
-
anoniem_63b69dd0648a4 wijzigde dit bericht op 20-10-2021 16:10
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Altea schreef:
20-10-2021 16:03
Het uitstrijkje laat ik trouwens altijd bij de huisarts doen. Dan is er meer kans dat het goed gedaan wordt, dan wanneer ik het zelf doe, denk ik.
Dat lijkt me onzin. Ik doe precies zoals in gebruiksaanwijzing thuistest staat en zo hebben ze wel ontdekt dat ik HPV virus heb.
Waarop ik dus alsnog uitstrijkje bij assistente kon gaan maken :-o , maar dit terzijde. Overigens heb ik ontdekt dat "puffen" bij het uitrijkje goed helpt, dus dat zeg ik er tegenwoordig bij.
Alle reacties Link kopieren
Oke Elfje, ik begrijp nu je probleem, vervelend zeg.
kerst schreef:
20-10-2021 16:07
Oke Elfje, ik begrijp nu je probleem, vervelend zeg.
Ja, heel vervelend. Therapie ervoor heeft niet geholpen, helaas. Baal er erg van.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven